Fiat Uno 60/-86 ustabil gang
Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-04 21:59

Hej gruppe !

Bilen :
Fiat Uno 60 årg. 1986
106.500 km
Starter og kører for så vidt fint - bortset fra en enkelt gang i meget
fugtigt vejr, hvor den ikke havde været startet 4-5 dage.
Dagen efter - i tørvejr startede den prompte..

Men :
Tomgang er meget høj og omdr.tal varierer/pendler - uanset tørt/fugtigt
vejr.
Ved lave omdrejninger er kørslen meget ustabil - "hakkende".

Jeg har isat nyt luftfilter, og der er tilsyneladende ingen lækager på
luftsiden.
Jeg har forsøgt med både 92 og 95 oktan.
Jeg har en mistanke om, at dyse/nål kan være slidt ...

Hvad dælen kan der dog være galt - noget "Fiat'sk" ?

/Henning.

Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 22:18

Hej

Det kan være en af de vakuumdåser der sidder enten på karburatoren eller på
strømfordeleren den er galt med. Kan ikke lige sige dig præcist hvordan du
tjekker det, men prøv evt. se om motorens gang ændre sig når du piller
vaakumslangerne fra. Sker der intet kunne det tyde på defekt.
Havde selv samme problem på min Duna engang og det hjalp da den fik skiftet
den ud.

Mvh

Thomas

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-04 22:26

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> vaakumslangerne fra. Sker der intet kunne det tyde på defekt.
> Havde selv samme problem på min Duna engang og det hjalp da den fik

Ok - altså tændingsforstilleren - eller hvad den hedder - den dims der
stiller tændigen op ved accelleration ?
Der er nu ingen tændingsbanken, men det lyder egentligt meget sandsynligt,
da den jo går højt i tomgang -
måske jeg skulle se at finde min gamle stroposkoplampe frem også

/Henning.

Fra : Ped

Dato : 07-01-04 22:58

Thomas wrote:
> [...]
> vaakumslangerne fra. Sker der intet kunne det tyde på defekt.
> Havde selv samme problem på min Duna engang og det hjalp da den fik skiftet

Nemlig. Jeg udskiftede vacuumdåsen på strømfordeleren 4-5 gange i løbet
af de 13 år jeg havde min Uno - godt nok FIRE 45 modellen, men
alligevel. Det må åbenbart være et svagt punkt. Det er nemt at
konstatere om den virker: Tag gummislangen, der går mellem dåsen og
karburatoren, af nede ved karburatoren, og sug i den. Kan du blive med
at suge luft ud er den defekt. Den dårlige motorgang kan skyldes dels
mangel på tændingsregulering, dels falsk luft.

Karburatoris kan også forårsage de mærkeligste symptomer, og netop det
vejr vi har haft de seneste dage er rigtigt "karburator-is vejr". Min
45'er var helt ekstrem til at samle is op, og den havde altid sprit i
benzinen fra sidst på efteråret til hen på foråret. Kan det måske være det?

M.v.h.

Jens L. Pedersen
Punto 60SX

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 07-01-04 22:54

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har en mistanke om, at dyse/nål kan være slidt ...
>
> Hvad dælen kan der dog være galt - noget "Fiat'sk" ?

Kan fejlen ikke være "for meget" brændstof?
Jeg kender en ung dame, hvis Kadett får for meget Benzin, og symptomerne
ligner dem du beskriver.

mvh

Carsten Pedersen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-04 23:06

"Carsten Pedersen" <carsten-trashNOSPAM@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Kan fejlen ikke være "for meget" brændstof?
> Jeg kender en ung dame, hvis Kadett får for meget Benzin, og symptomerne

Jeg har også overvejet "for fed blanding", men den kan faktisk køre med
chokeren trukket selv når den er varm...
Kan "for mager blanding" evt. kombineret med for høj justering af tænding +
forkert indstilling af nålen give sådanne symptomer ?
Måske jeg bare skulle kigge lidt på priser på strømfordeler og karburator -
så burde tingene da ihvertfald virke

/Henning.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 23:44

> [...]
+
> forkert indstilling af nålen give sådanne symptomer ?

Mager blanding giver højere tomgang.

MVH Niels

Fra : Stig Thomsen

Dato : 08-01-04 00:28

Hej Henning.

Hvor i landet holder du til , jeg har måske et par stumper du kan bruge. 2
karburator + manifold , godtnok til en Uno 70.

M.v.h.

Stig Thomsen

Fra : Henning Sørensen

Dato : 08-01-04 18:37

"Stig Thomsen" <stigthomsen@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor i landet holder du til , jeg har måske et par stumper du kan bruge. 2
> karburator + manifold , godtnok til en Uno 70.

Hej !

Jeg holder til på Sydfyn.
Er Uno 70 også en 1100 motor ?
Jeg ved fra min gamle fader, at da han prøvede at sætte en 2.3ltr karburator
på en 2.0ltr, begge V6 Ford Sierra motorer havde han en del problemer - især
ved start og lave omdrejninger. Kan selvfølgelig være, at han havde fået
fingre i noget der én gang var skrottet

/Henning.