Flere grene med navnet Melchior, hvoraf en~
Fra : Lars F. Larsen

Dato : 07-01-04 21:52

Jeg har for en svensk dame prøvet om jeg kunne finde noget om hendes
familie, men det ser ikke ud som om hendes gren af Melchior er i familie med
den kendte fam. Melchior.

er der nogen der kender mere til hendes gren af navnet Melchior ?

Jeg har undesøgt:
Jul. Margolinsky: Jødiske Dødsfald i Danmark 1693-1975
Albert Heckscher: Stamtavlen Melchior
og ikke fundet hendes deri

jeg har fundet dette til hende

Frederik Christian Melchior
født: 09 Oct 1836, Garnisons Sogn, København, døbt denne dato
gift 11 Mar 1864, Avnsø, Holbæk, Denmark, til Hanne Margrethe Guldager Bang
(en af mine)
stilling: Forpagter af gården Rynge i Skåne
Der var flere børn i dette ægteskab og en søn, Skibskaptajn Henrik Melchior
boer i Lomma i Skåne (1940), Age At Marriage: 28,
----
FOLKETÆLLING 1801:
Husstand: København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, 1801,
2107, Sankt Annæ Vester Kvarter, Matr. 326
Løbenr i indtastning Kildenavn Alder Køn Nr. ægteskab Civilstand
Kildeerhverv
9163 Christian Melchior 30 M 2 Gift Kattuntrykkersv
9164 Mette Christine Jørgensdatter 29 K 1 Gift g Chr.Melchior
9165 August Melchior 4 M Ugift Fader Chr.M.
9166 Ludvig Melchior 2 M Ugift Fader Chr.M.

FOLKETÆLLING 1850:
Husstand: København, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, 1850,
151, Klerkegade, Klerkegade 416 A, stuen
Løbenr i indtastning Kildenavn Alder Køn Civilstand Kildeerhverv Kommentar
12236 Christian Melchior 83 M Gift pensionist, huusfader Form. står der:
Trechows stiftelse
12237 Mette Melchior 81 K Gift hans kone Form. står der: Trechows stiftelse

Husstand: København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, 1850,
600, Amaliegade, Amaliegade 121, kjælderen ??
Løbenr i indtastning Kildenavn Alder Civilstand Kildeerhverv Kildefødested
Antal familier/hus
3065 August Melchior 54 Gift politi og ?? betjent Kjøbenhavn 4
3066 Christine Ranege ?? 56 Gift konen Kjøbenhavn 4
3067 Julie Augustine Vilhelmine 28 Ugift datter Do. 4
3068 Carl Theodor 24 Ugift billedhugger, søn Do. 4
3069 Emma Caroline 20 Ugift datter Do. 4
3070 Emilie Jophine 18 Ugift datter Do. 4
3071 Frederik Christian 14 Ugift søn Do. 4
3072 Hansine Boline Magrethe Hansdatter 21 Ugift pige Bornholm 4

Husstand: København, København (Staden), Sankt Annæ Øster Kvarter, 1850,
157, Amaliegade, Amaliegade 136, kjelderetagen
Løbenr i indtastning Kildenavn Alder Civilstand Kildeerhverv Kildefødested
Antal familier/hus
4989 Ludvig Melchior 50 Gift skomagerfrimester - portner Kjøbenhavn 5
4990 Ane Marie Født Kock 41 Gift hans kone Nestved 5
4991 Emilie Wilhelmine Melchior 13 Ugift hans børn Kjøbenhavn 5
4992 Otto Emil Melchior 11 Ugift hans børn Kjøbenhavn 5
4993 Laura Elise Katinka Melchior 8 Ugift hans børn Kjøbenhavn 5
4994 Christian Sophus Melchior 6 Ugift hans børn Kjøbenhavn 5

Fra : Ukendt

Dato : 08-01-04 08:11

"Lars F. Larsen" <LFL@post5.tele.dk> wrote in message
> [...]
med
> den kendte fam. Melchior.
>
> er der nogen der kender mere til hendes gren af navnet Melchior ?

Der findes både jødiske og ikkejødiske familier med navnet Melchior, men jeg
kan godt se at det ikke løser det problem du her kaster op. Selv har jeg i
mit system en fætter til Laurits - du kan evt. finde ham på min hjemmeside:
baskholm.dk

Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

Fra : Kim Melchior

Dato : 08-01-04 08:54

> [...]
> den kendte fam. Melchior.
>
> er der nogen der kender mere til hendes gren af navnet Melchior ?

snip

Jeg ved ikke om det er den samme Melchior familie, men disse her er
ikke af den jodiske familie.

Jeg har fort min stedfaders familie tilbage til en Edward Christian
Melchior, der blev gift i Trinitatis Kirke i Kobenhavn 6 April 1860.
Han blev senere skilt.

Han havde 2 sonner,
Hans Henrik Melchior fodt 15 Nov 1860 dobt 5 Dec 1860 i Frederiksberg
Kirke
Niels Juel Valdemar Melchior f 25 dec 1862 i Nykobing Sj.

Send mig en privat email paa scangen@netutah.com saa kan vi eventuelt
se om vi kan faa disse familier til at kore sammen.

mvh

Kim Melchior

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 08-01-04 09:40

> er der nogen der kender mere til hendes gren af navnet Melchior ?

---
Næhhhhh - egentlig ikke, men faldt over:

"Bogen om Københavnerne":
J. H. Melchior, grosserer, fabrikant, f. 7. maj 1873 i Kbh.søn af gross.
Adolph M.
gift 9. juni 1901 m. Emilie Michaelsen Hambroesgade 1.
-------
Max M. professor overlæge dr. med. f. 18. dec. 1862 i Kbh. søn af Joseph M.
g. m. Ingrid Asker
Student 1880. Forfatter til mange videnskabelige arbejder.
-------
"Den Gyldne bog":
Kamma M. f. 11. juni 1905 i Kbh. datter af gross. Joseph Nathan og hustru
Elisabeth f. Meyer, gift 5. juni 1930 m gross. H. R. Melchior,
---------
Kirsten M. datter af forhv. minister M. N. Slebsager gift 26. maj 1934 m.
gross. Mogens M. fra fa. Ludvig Melchior
--------
Marie Louise M.
f. 18. sept. 1908, datter af professor dr. med. M. le Maire og hustru Karen
Margrethe f. Seemann. Gift 11. okt. 1934 m. landsretssagfører A. Melchior.
--------
Der nævnes og en del børn ved ægteskaberne - bøgerne kan sikkert ses på
biblioteket.
Hilsen Flemming Svendsen.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 12-01-04 15:52

Wed, 7 Jan 2004 21:51:57 +0100, skrev Lars F. Larsen:

>Jeg har for en svensk dame prøvet om jeg kunne finde noget om hendes
>familie, men det ser ikke ud som om hendes gren af Melchior er i familie med
>den kendte fam. Melchior.

Idet jeg refererer til emnelinien, vil jeg da lige bringe denne dåb,
som jeg tilfældigvis snublede over:

Nykøbing Mors 1888-1891, C 135-12, film 1/5, side 10, nr. 34

Født 1. juni 1889 Ivar Frode Rohmann Melchior
Døbt i Kirken ved Sognepræsten den 24de September
Forældre: Skibstømrer Kristian Valdemar Melchior og Hustru Johanne
Sophie Eugenie Hansen af Nykjøbing. M: 36 Aar.
Faddere: Forældrene, Fy[...]fæk[...],, H. J. Hansens Enke.

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Valdemar Lund

Dato : 13-01-04 18:51

"Kurt Hansen" <kurt@FJERNDETTEtowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Jeg vil fortælle at allerede i 1670erne var der en ikke jødisk melchior(sen)
familie i Sal sogn
nu Vinderup kommune.

Venlig hilsen.
Valdemar Lund.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-04 20:54

On Wed, 7 Jan 2004 21:51:57 +0100, "Lars F. Larsen"
<LFL@post5.tele.dk> wrote:

> [...]

>9165 August Melchior 4 M Ugift Fader Chr.M.
>9166 Ludvig Melchior 2 M Ugift Fader Chr.M.

Jeg sidder bl.a. med den familie lige nu. Min mands aner stammer bl.a.
fra den familie. Om jeg kan bidrage med noget ved jeg ikke, men den
svenske dame skal være meget velkommen til at skrive til mig... Måske
kan vi hjælpe hinanden...

Med venlig hilsen Liselotte

Hun kan skrive på liselotte(snabela)weller(dot)dk
Mange hilsner Gudrun
__

Livet er uforudsigeligt... Spis dessert først!