Karburator sprit.
Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-04 21:53

Nu er det jo blevet lidt vådt i vejret, så efter ca. 4-5 km kørsel starter
problemerne.
Bilen er en Fiat Uno 60 årg. 1986.

Symptomer :
Ingen træk ved moderat træden på speederen.
Væsentligt reduceret træk når speederen trædes helt i bund.
Den er (endnu) ikke gået i stå for mig, men næsten...

Nu har jeg så hældt noget karburatorsprit på
(Vanskeligt iøvrigt på en Uno - halvdelen løber sg* ud af hullet !)
Så jeg regner med, at det går bedre i morgen !

Men så kommer spørgsmålet :
Hvad er egentlig forskellen på karburatorsprit (32,95 for en ltr) og alm.
denatureret sprit (x,xx kr pr. ltr.) ??

(OBS : Stiller også et andet karburator spørgsmål under "Fiat Uno 60/-86
ustabil gang")
/Henning

Fra : Chr. L.

Dato : 07-01-04 22:00

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men så kommer spørgsmålet :
> Hvad er egentlig forskellen på karburatorsprit (32,95 for en ltr) og alm.

er det ikke isopropylalkohol?

Chr.

Fra : LR

Dato : 07-01-04 22:33

> Men så kommer spørgsmålet :
> Hvad er egentlig forskellen på karburatorsprit (32,95 for en ltr) og alm.
> denatureret sprit (x,xx kr pr. ltr.) ??

Alm. sprit virker fint. I et forsøg hældte jeg nogle dråber vand i et
syltetøjsglas fyldt med benzin. Vandet faldt straks til bunds og lå som små
runde kugler.

Jeg tilsatte en teskefuld husholdningssprit og rystede glasset. Efter vandet
havde haft god tid til at bundfælde var der næsten ingen dråber tilbage.
(Som kontrol havde jeg rystet glasset inden jeg tilsatte sprit uden at
dråberne forsvandt.)

Det er muligt, at de tilsætter diverse hjælpestoffer i kaburatorspritten -
aner det ikke.

Mvh,

Lasse

Fra : Henning Sørensen

Dato : 07-01-04 22:38

"Henning Sørensen" <hkksnews@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> denatureret sprit (x,xx kr pr. ltr.) ??
>
> (OBS : Stiller også et andet karburator spørgsmål under "Fiat Uno 60/-86

Jeg har søgt lidt på nettet og fundet såvel for og imod...
Det der åbenbart taler imod er, at alm husholdningssprit ødelægger gummi.
Men jeg har ikke fundet nogle erfaringer med brug af dette som erstatning
for karburatorspritten.

Kan man mon købe karburatorsprit i lidt større dunke - det må da nedsætte
literprisen betydeligt ?

/Henning.

Fra : claus b. p.

Dato : 07-01-04 23:49

> [...]
> for karburatorspritten.
>
> Kan man mon købe karburatorsprit i lidt større dunke - det må da nedsætte

Det er denatureringsmidlet der er potentielt skadeligt for motordelene. Ren
sprit kan sagtens bruges. Men hvilket spild
Mon ikke den pris er på en tankstation, prøv i Netto/Bilka hvis du skal
bruge meget.

/Claus