Tør man købe denne?
Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 21:48

Haløjsa folkens.

Foråret må være på vej. Jeg er nemlig gået hen og blevet forelsket. I Alfa
Romeo.

Jeg spekulerer lidt på denne:
http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=605200309&page=1

Efter forhandlerens oplysninger er prisen så lav fordi den har gået så mange
km og fordi det er afhentning. Altså uden garanti.
Den skulle være blevet passet og vedligeholdt som en bil skal passes og
vedligeholdes. Den skulle køre som en ny. Den tidligere ejer var en kvinde.
Men alt det skal han vel sige.

De eneste fejl der var på bilen, ifølge forhandleren, var at sædet skulle
syet noget nyt stof på ude i siden. Dette storf kunne man få hos Alfa Romeo,
sagde han og så ville det ikke være noget problem hvis man kendte en
saddelmager. Den skulle også lige have drejet bremseskiverne af eller have
dem udskiftet da den var begyndt at ryste ganske let.

Men så er det store spørgsmål tør man købe den? Den har jo gået mange km.

Måske denne er et bedre køb?
http://www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=349076&page=1

Har i nogle guldkorn så lad endelig høre.

MVH Niels

PS: Selvfølgelig skal jeg se og prøve den inden jeg køber, men da jeg bor på
Bornholm og bilen er til salg i Æbeltoft vil jeg gerne være rimelig sikker i
min sag før jeg rejser den lange vej til Æbeltoft.

Fra : K-Man

Dato : 07-01-04 22:00

Jeg turde godt..........hvis det var mig

Nu har jeg heller aldrig været så hysterisk med hvor meget den har kørt
(sålænge det bare ikke er en lille 1,0 motor) Det er mere vigtigt hvordan
den er kørt og passet - og det ser man bedst når man ser og prøver bilen.

K-Man

Fra : jones_net

Dato : 07-01-04 22:07

> Efter forhandlerens oplysninger er prisen så lav fordi den har gået så
mange
> km og fordi det er afhentning. Altså uden garanti.

Han kan som forhandler ikke frasige sig garanti og reklamationsretten, hvis
du køber bilen som privat-person!
Selvom han sælger bilen som komisionssalg, skal han overholde købeloven, som
garanterer dig garanti og reklamationsret - det kan ikke fraviges!

Det eneste tidspunkt man ikke har garanti og reklamationsret, er hvis man
køber privat, og det ser dette kke ud til at være, eftersom sælger er "Jysk
Bilsalg"
Han (eller andre sælgere) kan ikke fraskrive sig garanti efter f.eks. 3
måneder eller hvad de nu ellers finder på med 100-50-25% efter 1-2-3
måneder.

Husk dette når du handler bil - det er desværre hyppigt at se annoncer der
fraskriver dig alt, men de holder altså ikke i retten.

/J

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-01-04 22:40

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Selvom han sælger bilen som komisionssalg, skal han overholde købeloven,
som
> garanterer dig garanti og reklamationsret - det kan ikke fraviges!

Der er ingen lov der garanterer garanti. Kun reklamationsret.

/Caspersen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-04 22:49

> [...]
> Han (eller andre sælgere) kan ikke fraskrive sig garanti efter f.eks. 3
> måneder eller hvad de nu ellers finder på med 100-50-25% efter 1-2-3

En masse fejl.
Få styr på købeloven inden du begynder at rådgive...
Fx. Garanti har man ikke ret til - det er nogen en forhandler kan vælge at
give. Og man har også reklamationsret, hvis man køber privat. Forskellen på
køb ved forhandler og privat er, at man ikke kan stilles dårligere end
købeloven hos forhandler, men det kan man godt ved privat. Hvis det ikke er
aftalt er der er afvigelser ved privathandel har man alle købelovens
rettigheder.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : jones_net

Dato : 08-01-04 10:06

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote in message news:<bthv0m$ran$1@sunsite.dk>...
> [...]
> købeloven hos forhandler, men det kan man godt ved privat. Hvis det ikke er
> aftalt er der er afvigelser ved privathandel har man alle købelovens

Man har formodningsreglen (giver samme resultat som garanti) de første
6 måneder, og derefter er det reklamationsret i 18 måneder.

Ved privat handel er jeg nu blevet klogere

/J

Fra : Max[DK]

Dato : 08-01-04 13:12

> Man har formodningsreglen (giver samme resultat som garanti) de første
> 6 måneder, og derefter er det reklamationsret i 18 måneder.

Nej, ved garanti skal du være væsenligt bedre stillet, >AFIK<

/Max

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 13:13

"Max[DK]" <maxses-1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Nej, ved garanti skal du være væsenligt bedre stillet,

Du skal nu blot være bedre stillet...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 13:13

"jones_net" <jones_netng@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> Man har formodningsreglen (giver samme resultat som garanti)

Nej. Det er_meget_tæt på.
Men ved garanti er man altid dækket, hvor forhandleren ved formodningsreglen
vedr. reklamationsretten i købeloven kan undgå at skulle betale, hvis han
kan bevise, at årsagen/fejlen ikke var der ved købet.

> Ved privat handel er jeg nu blevet klogere

Godt så... .-)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Niels Bengaard

Dato : 07-01-04 22:37

> [...]
mange
> km og fordi det er afhentning. Altså uden garanti.

Alene af den grund at han skriver uden garanti vil jeg ikke købe bilen.
Hvis han ikke vil give reklamationsret selv om han ved han skal det ifølge
loven, så vil det kun give ballade, hvis du opdager fejl på bilen.
Det er heller ikke smart at købe bil så langt hjemmefra, for man kan jo ikke
rigtigt komme til at reklamere og lige køre forbi forhandleren og vise ham
fejlen.

Niels

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-01-04 22:53

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> wrote in message

> [...]
ikke
> rigtigt komme til at reklamere og lige køre forbi forhandleren og vise ham

Man kunne jo tænke sig det er fordi den ikke er klargjort og det er
forhandlerens "sorte får" (dvs et mærke de ikke handler med / har forstand
på).
Der fik min bror engang pruttet 14k af prisen fordi det nettop var et "sort
får" en forhandler havde fået ind og ikke havde klargjort. Den blev også
købt med kantstensgarenti.

Jeg ville tage en mekanikus med eller en anden bilkyndig - hvis den ellers
var i orden så købe den.

--
/Dennis
Pug 106GTI

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 22:58

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse

> [...]
ikke
> rigtigt komme til at reklamere og lige køre forbi forhandleren og vise ham

Nej det er også disse 2 ting der giver mig lidt paranoia.

Hvad mener du om den anden?

MVH Niels

Fra : C. Caspersen

Dato : 07-01-04 22:41

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg spekulerer lidt på denne:
> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=605200309&page=1

Uha. Der er en grund til, at forhandleren bare vil have den skudt af. Der
findes tusinder af brugte biler. find en anden.

/Caspersen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 23:06

"C. Caspersen" <cmccas@fjerndettesol.dk> skrev i en meddelelse

> Uha. Der er en grund til, at forhandleren bare vil have den skudt af.

Den tankle har jeg også haft. Derfor en pæn del af min tvivl.

> find en anden.

Ja men de andre 156'ere har jeg bare ikke råd til

Hvad mener du om den anden?

MVH Niels

Fra : Chr. L.

Dato : 07-01-04 22:38

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote in message
> [...]
> dem udskiftet da den var begyndt at ryste ganske let.
>
> Men så er det store spørgsmål tør man købe den? Den har jo gået mange km.

læs lidt om Alfa bilerne på http://www.alfasmeden.dk/forumdk/

og hent værksteds manualen til 156'eren og brænd den på en CD her
http://roel.net/156/iso/

Chr.

chr,

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 23:02

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse

> læs lidt om Alfa bilerne på http://www.alfasmeden.dk/forumdk/

Der har jeg kigget.

> og hent værksteds manualen til 156'eren og brænd den på en CD her
> http://roel.net/156/iso/

Wow.

Ved du om der også findes sådan noget til 145'eren og 146'eren?

MVH Niels

Fra : Chr. L.

Dato : 07-01-04 23:28

> Wow.
>
> Ved du om der også findes sådan noget til 145'eren og 146'eren?
>

> MVH Niels

nej jeg har kun fundet det til 156'eren..

Chr.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 23:47

> nej jeg har kun fundet det til 156'eren..

Ok.

MVH Niels

Fra : Brian Fisker [8900]

Dato : 08-01-04 16:36

"Chr. L." <chrisl@ASKFORDOMAIN.dk> skrev i en meddelelse
> og hent værksteds manualen til 156'eren og brænd den på en CD her
> http://roel.net/156/iso/

Takker for det glimrende link :D

\Mandal

Fra : Leonard

Dato : 07-01-04 22:43

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> wrote:

>Efter forhandlerens oplysninger er prisen så lav fordi den har gået så mange
>km og fordi det er afhentning. Altså uden garanti.

Det er der altså ikke noget der hedder. En forhandler kan ikke skrive
sig ud af de alm. forburgerrettigheder når der sælges til en privat.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 07-01-04 22:50

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Det er der altså ikke noget der hedder.

Jo..

Men man har altid reklamationsretten.

> En forhandler kan ikke skrive
> sig ud af de alm. forburgerrettigheder når der sælges til en privat.

Korrekt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Leonard

Dato : 07-01-04 23:12

"Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> wrote:

>Jo..
>
>Men man har altid reklamationsretten.

Du har helt ret Morten, men når en forhandler siger at det er
afhentning og den er uden garanti i forbindelse med et salg, så mener
han højst sandsynligt at du kan rende og skide i havet med alle dine
problemer for det er ikke hans problem, du har købt bilen som den var
og dermed slut.
Men det er kun noget jeg kan antage ...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 13:18

> [...]
> han højst sandsynligt at du kan rende og skide i havet med alle dine
> problemer for det er ikke hans problem, du har købt bilen som den var

Det jeg siger dig imod på er at det er 100 % frivilligt om en forhandler vil
give garanti eller ej.
Reklamationsretten kan han dog ikke fraskrive sig. Vi kan godt være enige i,
at det kan være svært at få en forhandler til at anerkende at køber har
reklamationsret, hvis han har solgt den uden reklamationsret, garanti, men
garanti til kantstenen osv. Men en ting er, om han vil, en anden ting er om
han SKAL.

Jeg ville købe en Alfa 156 hvis det var mig. Men jeg ville tjekke den
grundigt inden - fx en FDM test. Og jeg ville i hvert fald melde mig ind i
FDM, så man har dem i ryggen, hvis bilen skulle give problemer, som
forhandleren ikke vil være med til at løse. 80k for en 156 er billigt.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-04 15:50

Morten Fruergaard wrote:

[..]

> [...]
> ind i FDM, så man har dem i ryggen, hvis bilen skulle give problemer,
> som forhandleren ikke vil være med til at løse. 80k for en 156 er

Selvfølgeligt og vel talt, i forhold til de udgifter man *kunne* få, er
sådan en udgift til at overskue

Havd koster sådan noget for tiden?

McPer

Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 22:54

Hej

Jeg kender intet til Alfa 156, men synes det er mange KM for en italiensk
vogn

http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=257703253&page=1

Her får du samme vogn, 1 år nyere, 100.000 km mindre til 15.000 kr mere!!!

Mvh

Thomas

Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 22:58

Retter lige mig selv inden andre gør

25.000 mere

og der er 90 dages 100% garanti på drivlinen , står der (DBFU garanti)

Mvh

Thomas

Fra : Fam. Olsen

Dato : 07-01-04 23:16

"Thomas" <bambanosREMOVE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> http://www.bilbasen.dk/biler/forhandlere/showcar.asp?id=257703253&page=1
>
> Her får du samme vogn, 1 år nyere, 100.000 km mindre til 15.000 kr mere!!!

Tja. Måske banken er til at tale med så der kan findes plads i budgettet.
Den skal da også med i overvejelserne.

MVH Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 13:21

> Tja. Måske banken er til at tale med så der kan findes plads i budgettet.
> Den skal da også med i overvejelserne.

Jeg kender Henrik fra Lindholm biler.
De er et stort og anerkendt bilhus, og ikke et lille sted, som det andet
vist var.

Jeg ville aldrig være usikker over at skulle købe en bil hos Lindholm Biler.
De sælger vist nok ca. 5 x så mange biler i dag som for 5 år siden - det må
der være en grund til...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-04 14:49

meddelelse news:btji3f$8bi$1@sunsite.dk...

[klip]

> Jeg kender Henrik fra Lindholm biler.

Jeg kender ham også Hvor kender du ham fra?

> De er et stort og anerkendt bilhus, og ikke et lille sted, som det andet
> vist var.

Enig.

> Jeg ville aldrig være usikker over at skulle købe en bil hos Lindholm
Biler.

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 08-01-04 16:33

> Jeg kender ham også

Sjovt...

> Hvor kender du ham fra?

Han er også racerkører...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 08-01-04 21:20

meddelelse news:btjtck$5vk$1@sunsite.dk...

[klip]

> Sjovt...

> Han er også racerkører...

Nåårhh ja - troede ikke at han racede så meget som dig ....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 12-01-04 14:11

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> skrev i en meddelelse
> Nåårhh ja - troede ikke at han racede så meget som dig ....

Tjo... Han vandt i hvert fald vores mesterskab...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 18:12

> "Morten Fruergaard" <mit fornavn @ mit efternavn . com> skrev i en
> meddelelse news:btji3f$8bi$1@sunsite.dk...
>
> [klip]

> Jeg kender ham også Hvor kender du ham fra?

> Enig.

> Biler.
>
> Enig.

Se det var dejligt med nogle der kunne anbefale en forhandler. Og så endda
2. Skie godt.

Det var noget i den stil jeg havde håbet på der ville komme som svar. Enten
at de kunne anbefale eller det modsatte mht. forhandleren af den jeg spurgte
om.

Så den fra Lindholm er absolut også med i overvejelserne. Hvis økonomien
vil.

MVH Niels

Fra : Tom Jensen

Dato : 08-01-04 00:28

> [...]

> Her får du samme vogn, 1 år nyere, 100.000 km mindre til 15.000 kr mere!!!

Jeg kom til at købe en alfa 156 1.6 i december, og har ikke fortrudt.

På min søgen rundt i jylland efter den rigtige bil til mig prøvede jeg også
den ovennævte i Viborg, men valgte at søge videre.

Da jeg prøvekørte den skulle jeg ned på 20-30 km/t før jeg kunne skifte ned
i 2 gear uden mislyd. Sælgeren mente at det var noget som de modeller gjorde
!
Hvis det er noget de skal gøre så har alle de andre jeg efterfølgende har
prøvet været i stykker, for de har skiftet gear ganske lydefrit.

Om gearkassen efterfølgende er lavet eller om garantien på drivlinien dækker
skal jeg ikke kunne sige.

Mvh Tom Jensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 18:23

"Tom Jensen" <bispenfjerndette@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg kom til at købe en alfa 156 1.6 i december, og har ikke fortrudt.

Ok tilllykke. Hvordan er det med motorkraften? Jeg har idag fået at vide at
man ikke skulle købe en 1,6'er. Den var for sløv til en Alfa.

> [...]
ned
> i 2 gear uden mislyd. Sælgeren mente at det var noget som de modeller

Hvordan lyde? Børstede den tænder? Kunne den gå i 2.gearet ved højere
hastighed?

MVH Niels

Fra : Tom Jensen

Dato : 08-01-04 18:47

Ok tilllykke. Hvordan er det med motorkraften? Jeg har idag fået at vide at
> man ikke skulle købe en 1,6'er. Den var for sløv til en Alfa.

Jeg valgte den lille motor på grund af forsikringen, og fordi den til mit
behov er kvik nok.
Forsikringen ville have ca. 3000.- mere for 1,8 og 2,0 end jeg kom til at
give for 1,6 modellen.
Motoren skal op i omdrejninger før der sker lidt, men da jeg primært kører
på motorvej er 0-100 tiden mindre vigtig.

Hvis der skal være markant mere skub i bilen er det en 2,0 der skal til. Jeg
prøvede et par 1,8 og syntes ikke forskellen til 1,6 var særlig mærkbar.
Jeg fandt ikke nogen 2,0 modeller der, i mine øjne, så fornuftige ud til
under 120.000.-.

ned i 2 gear uden mislyd. Sælgeren mente at det var noget som de modeller
gjorde
> Hvordan lyde? Børstede den tænder? Kunne den gå i 2.gearet ved højere
hastighed?

Den var svær at få ned i 2 gear og gav en klonk lyd fra sig. Ved højere
hastighed skulle der mases mere end jeg havde lyst til, jeg ville ikke bruge
vold på den.

Mvh Tom Jensen

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 19:42

> [...]

> Den var svær at få ned i 2 gear og gav en klonk lyd fra sig. Ved højere
> hastighed skulle der mases mere end jeg havde lyst til, jeg ville ikke

Ok tak for info.

MVH Niels

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-04 18:50

On Thu, 8 Jan 2004 18:23:03 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Hvordan er det med motorkraften? Jeg har idag fået at vide at
>man ikke skulle købe en 1,6'er. Den var for sløv til en Alfa.

Jep - det ville være dumt at gøre, idet prisforskellen er til at
overse. Find en 2 liters eller en 2.5 V6 istedet for - og så med færre
km end 250.000 km.
Den skal under alle omstændigheder have dokumenteret service!

/Mogens
'95 Alfa Romeo med 232 hk og 63.000 km på klokken...

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 19:46

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> km end 250.000 km.
> Den skal under alle omstændigheder have dokumenteret service!

Ja jeg bliver også selv mere og mere overbevist om at det er 146'eren jeg
skal have frem for 156'eren. Med mindre jeg selvfølgelig kan finde en der
lidt bedre/sikrere at købe og hvor økonomien stadig hænger sammen.

Hvad mener du ellers om 146'eren som jeg også spurgte om i starten.

MVH Niels

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-04 20:05

On Thu, 8 Jan 2004 19:46:25 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Hvad mener du ellers om 146'eren, som jeg også spurgte om i starten.

Jeg har kun prøvet en AR 146 2.0 TI, og den synes jeg/vi ikke om.
Den var faktisk en stor skuffelse, men du skal nok se det lidt i lyset
af dé biler, jeg ellers kører i. TI'eren var til min søn, men vi
fravalgte dén model efter turen...
www.bilbasen.dk/biler/private/showcar.asp?id=351714&page=1

155'eren er jeg til gengæld begejstret for - kører knaldhamrende godt.
www.alfaklub.dk/indexdk2.htm - Biler i klubben - Til salg

Desuden www.cuoresportivo.dk -> Forum -> Biler:
AR 155 Q4:
www.cuoresportivo.dk/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=57

/Mogens

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 20:52

> [...]
> Den var faktisk en stor skuffelse, men du skal nok se det lidt i lyset
> af dé biler, jeg ellers kører i. TI'eren var til min søn, men vi

Ok Kan du uddybe lidt nærmere hvorfor den var en skuffelse?
Jeg ved godt at du kører store biler med store motorer og i sammenligning
med ovenstående en anden glæde/komfort. Men jeg kører pt. kun Mazda 121, så
det kan vel kun være til det bedre. Desuden bor jeg på Bornholm og risikerer
vel at køre i havet hvis jeg får for meget motorkraft. Selvfølgelig skal
den dog, sådan nogenlunde, kunne leve op til det signal den sender til
omverdenen.

Interessante links. Takker mange gange.

MVH Niels

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-04 21:10

On Thu, 8 Jan 2004 20:51:45 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Ok Kan du uddybe lidt nærmere hvorfor den var en skuffelse?

Vi troede, at bilen var "fyr og flamme" - at man nærmest skulle "holde
lidt igen" for ikke at lægge "verden" ned. Dét skulle man ikke -
tværtimod skulle der arbejdes for sagen, hvis man "ville noget".

> [...]
>vel at køre i havet hvis jeg får for meget motorkraft. Selvfølgelig skal
>den dog, sådan nogenlunde, kunne leve op til det signal den sender til

AR 146 TI 2.0 præstationerne er der jo ikke noget i vejen med:
150 hk/186 Nm, 215 km/t, 0-100 på 8.5 sek. -> men _vi_ oplevede ikke
bilen som værende så "hurtig og adræt", som ovenstående gi'r indtryk
af.

På det tidspunkt vi testede bilen, havde jeg vist nok en '92 AR 75 3.0
V6 m/200 hk. Dét er den ægte vare, og AR 146 TI når slet ikke en AR
75'er til dørhåndtagene, IMO.

Hvis du vil ha' en Alfa, der vil noget, og som er en drøm at køre, kan
en 75 3.0 V6 _eller_ turbomodellen klart anbefales. På de små veje på
Bornholm vil du være fantastisk godt kørende. Især de sidste årgange
er at foretrække! - dels har bilerne hvide blink og rødt hækdessin, og
dels er de galvaniserede således, at de ruster ikke overhovedet.

En AR 75 er for hjemmemekanikeren - skal man være.
En 146 kører man blot på værkstedet, hvis der er noget...

>Interessante links. Takker mange gange.

OK - glad for at kunne hjælpe.

/Mogens

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 22:14

> Vi troede, at bilen var "fyr og flamme" - at man nærmest skulle "holde
> lidt igen" for ikke at lægge "verden" ned. Dét skulle man ikke -
> tværtimod skulle der arbejdes for sagen, hvis man "ville noget".

Ok. Den var altså mere a' la alm. bil?

> [...]
> 150 hk/186 Nm, 215 km/t, 0-100 på 8.5 sek. -> men _vi_ oplevede ikke
> bilen som værende så "hurtig og adræt", som ovenstående gi'r indtryk

Fabrikken har måske været lidt optimistiske med deres opgivelser/målinger.

> På det tidspunkt vi testede bilen, havde jeg vist nok en '92 AR 75 3.0
> V6 m/200 hk. Dét er den ægte vare, og AR 146 TI når slet ikke en AR
> 75'er til dørhåndtagene, IMO.

Tror jeg gerne selv om jeg aldrig har siddet bag rattet i en Alfa.

> [...]
> er at foretrække! - dels har bilerne hvide blink og rødt hækdessin, og
> dels er de galvaniserede således, at de ruster ikke overhovedet.

He he man bliver sgu fristet. Skal lige kigge på bilbasen efter prisleje.

> En AR 75 er for hjemmemekanikeren - skal man være.

Går den meget i udu, eller er det bare fordi den er lidt kompliceret at
skrue på?
Burde dog ikke være noget problem. Jeg er uddannet mekker.

> En 146 kører man blot på værkstedet, hvis der er noget...

Nja. Jeg vil nok skrue det meste selv, så vidt det er muligt.

> OK - glad for at kunne hjælpe.

Ja jeg er kun glad for al den hjælp jeg kan få.

MVH Niels

Fra : Mogens...

Dato : 08-01-04 22:28

On Thu, 8 Jan 2004 22:13:31 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

> Den var altså mere a' la alm. bil?

Jep - ville jeg mene

>Fabrikken har måske været lidt optimistiske med deres opgivelser/målinger.

Det tror jeg nu ikke, men man bli'r træt i længden, hvis der skal
races ud i gearene hvér gang.

>Tror jeg gerne selv om jeg aldrig har siddet bag rattet i en Alfa.

OK - det skal du så næsten prøve...

>He he man bliver sgu fristet.

Jep.

>Går den meget i udu, eller er det bare fordi den er lidt kompliceret at
>skrue på?

Avanceret teknik er jo mere "ramt" end traditionel.
Bilen er jo opbygget til "race" og har gearkassen agter, ligesom de
bagerste bremser ikke sidder ude ved hjulene, men inde ved bagtøjet
(optimal vægtfordeling, men nok vanskeligere at reparere).
Transakselsystemet har 3 hardyskiver, der af og til går i stykker...

>Burde dog ikke være noget problem. Jeg er uddannet mekker.

Intet problem, så...

>Nja. Jeg vil nok skrue det meste selv, så vidt det er muligt.

Yes, yes...

/Mogens

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 22:46

> Jep - ville jeg mene

Ok

> Det tror jeg nu ikke, men man bli'r træt i længden, hvis der skal
> races ud i gearene hvér gang.

Det er da forhåbentlig kun når man skal køre stærkt, eller accellere
hurtigere end ved normal kørsel.

> OK - det skal du så næsten prøve...

Må jeg hellere se at få gjort så.

> Avanceret teknik er jo mere "ramt" end traditionel.

Tja sådan er det vel.

> [...]
> (optimal vægtfordeling, men nok vanskeligere at reparere).
> Transakselsystemet har 3 hardyskiver, der af og til går i stykker...

Det lyder ikke skræmmende. I cirkus mili har vi også biler der har bremserne
inde ved for/bagtøjet.

MVH Niels

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-04 08:32

Fam. Olsen wrote:
> Haløjsa folkens.
>
> Foråret må være på vej. Jeg er nemlig gået hen og blevet forelsket. I
> Alfa Romeo.

Check lige den her ud

http://php.dinside.no/php/art.php?id=6750

McPer

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 18:24

"Per Wildau" <xy@z.com> skrev i en meddelelse

> Check lige den her ud
>
> http://php.dinside.no/php/art.php?id=6750

Interessant link. Tak for det.

MVH Niels

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-04 08:45

Fam. Olsen wrote:
> Haløjsa folkens.
>
> Foråret må være på vej. Jeg er nemlig gået hen og blevet forelsket. I
> Alfa Romeo.

*DE DÅRLIGSTE BILER* - stor risiko...

1. Audi S 4
- motor. cylinderpackning.
2. Ford Windstar
- motor, lager/cylindrar
3. Land Rover Discovery
- motor, cylinderpackning
4. Opel Tigra
- motor, kamrem/kedja
5. Land Rover Freelander
- motor, cylinderpackning
6. Opel Frontera
- motor, koppling, elektronik
7. Porsche 911
- motor, lager
8. Rover 414
- motor, cylinderpackning
9. Rover 214
- motor, el/elektronik
10. Audi TT
- motor, el/elektronik
11. Chrysler Neon
- motor, cylinderblock
12. Smart
- motor
13. Rover 620
- motor, cylinderblock
14. Opel Sintra
- motor, cylinderpackning
15. Ford Explorer
- motor
16. Chrysler Vision
- motor, cylinderblock
17. Subaru Impreza
- drivning, motor, cylinderblock
18. Jeep Cherokee
- drivning, differential
19. Chrysler Voyager
- växellåda, motor, cylinderblock
20. Alfa Romeo 156
- motor, cylinderblock

Kilde: http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,289429,00.html

McPer

Fra : Per Wildau

Dato : 08-01-04 08:51

Fem. Olsen wrote:
> Haløjsa folkens.
>
> Foråret må være på vej. Jeg er nemlig gået hen og blevet forelsket. I
> Alfa Romeo.

*SÅ DÅRLIGE ER 98'ERNE*

Antal kasserede i %

Toyota RAV4 1
VW Vento 1
Toyota Carina 2
Nissan Almera 3
Saab 9-3 4
Saab 900 5
VW Golf 1.8/2.0 5
Saab 9-3 Turbo 5
Mazda 626 5
Skoda Octavia 5
Subaru Impreza 5
Subaru Legacy 5
Toyota Corolla 6
Mazda 323 6
Subaru Forester 6
Honda Accord 6
Toyota Avensis 6
Ford Escort 6
Audi A4 7
Peugeot 306 7
Mercedes-Benz C180 7
Ford Mondeo 7
Nissan Primera 7
Mitsubishi Galant 8
Hyundai Elantra 9
Audi A3 9
Citroën Xantia 9
Fiat Bravo/Brava 9
Opel Astra 10
Renault Mégane 10
Fiat Marea 11
Citroën ZX 11
Peugeot 406 11
Seat Toledo 11
Mitsubishi Space Wagon 12
Renault Laguna 12
VW Passat 13
Audi A4 diesel 14
Hyundai Sonata 15
Mitsubishi Space Runner 16
Mitsubishi Carisma 17

*Alfa Romeo 156 17 *

Opel Vectra 17
Volvo S40 17
BMW 3-serie 4 cyl 18
Rover 400-serien 18
VW Passat Variant diesel 18
Volvo V40 20
Kia Sephia 26
Renault Kangoo 26

Kilde:
http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,160315,00.html

McPer

Fra : H.S.

Dato : 08-01-04 11:52

> [...]
> Haløjsa folkens.
>
> Foråret må være på vej. Jeg er nemlig gået hen og blevet forelsket. I Alfa

Spørg ham om han har fået lavet fejlene fra synet:

1 1 Til ejeren af Alfa romeo 156 , reg.nr. SP36623
2 2 Den 2. december 2003 kl. 13.43 har vi periodesynet Deres køretøj
med følgende resultat:
3 3 Køretøjet er betinget godkendt
4 4 Ved synet konstaterede vi nedenstående fejl ved køretøjet. De skal
selv sørge for at få fejlene rettet, og vi skal ikke kontrollere køretøjet
efter reparation.
5 5 Køretøjet er ikke lovligt, før det er repareret. De kan dog køre
fra synssted til reparatør.
6 8 FEJLOVERSIGT
7 9 06 nærlyslygte(r) fejljusteret
8 9 10 forrudevisker defekt(e)
9 9 06 positionslygte(r) virker ikke
10 10 BREMSEKONTROL
11 11 Aksel nr. 1 Målt: 584 Venstre: 292 Højre: 292 Skævbremsning 3%
Ovalitet - Venstre: Højre:
12 11 Aksel nr. 2 Målt: 320 Venstre: 166 Højre: 154 Skævbremsning 6%
Ovalitet - Venstre: Højre:
13 12 Driftbremse : i orden
14 13 Retarder :
15 14 MILJØKONTROL
16 15 Forureningsniveau : i orden

Fra : Tom

Dato : 08-01-04 13:20

> Spørg ham om han har fået lavet fejlene fra synet:
>
> 1 1 Til ejeren af Alfa romeo 156 , reg.nr. SP36623

Jeg ville ikke engang nøjes med at spørge, jeg ville have det på SKRIFT i
salgskontrakten....(hvis det da skulle komme såvidt).
Synes godt det virker lidt suspekt om den forhandler........

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : KASO

Dato : 08-01-04 14:58

"Tom" skrev d. 08-01-04 13:20 dette indlæg :

> [...]
> salgskontrakten....(hvis det da skulle komme såvidt).
> Synes godt det virker lidt suspekt om den forhandler........

Det er nu ikke så svært selv at se, om viskerne virker og lygterne lyser
- det er da ikke det, der skal skræmme én fra at købe bilen (men forsøg
på at undslå sig købeloven er straks en anden sag!).

http://www.kandu.dk/

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-01-04 15:45

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> wrote in message

> [...]
> - det er da ikke det, der skal skræmme én fra at købe bilen (men forsøg
> på at undslå sig købeloven er straks en anden sag!).

Det er nu nok nærmere at hvis der er sløset med sådan en banal ting ->hvad
er så ELLERS ikke lavet på bilen?
Man kunne jo håbe det var en svipser disse ting ikke er afprøvet.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 08-01-04 18:02

"H.S." <public@tele2adslSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> Spørg ham om han har fået lavet fejlene fra synet:

Ja jeg set disse fejl. Det er jo kun bagateller og som mekaniker kan jeg
lave det selv, så det bekymrer mig egentlig ikke. Men det kan måske give et
billede af om der er ugler i mosen.

MVH Niels

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 13-01-04 13:42

"Fam. Olsen" <dono@newmail.dk> skrev i en meddelelse
> Foråret må være på vej. Jeg er nemlig gået hen og blevet forelsket. I Alfa
> Romeo.

Man skulle næsten tro, at han følger denne NG.

Se indlæg i dk.marked.privat.bil...
S: Alfa Romeo 146 2,0 TI (109235)

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-01-04 17:24

meddelelse news:bu0p9g$m1$1@sunsite.dk...
Alfa

> Man skulle næsten tro, at han følger denne NG.
>
> Se indlæg i dk.marked.privat.bil...
> S: Alfa Romeo 146 2,0 TI (109235)

Ja jeg har set den, og ender jo nok med at tage en lille snak med
vedkommende. Jeg venter dog stadig på et svar fra en anden med en 146'er.

MVH Niels

Fra : Mogens...

Dato : 13-01-04 18:39

On Tue, 13 Jan 2004 17:23:52 +0100, "Fam. Olsen" <dono@newmail.dk>
wrote:

>Ja jeg har set den, og ender jo nok med at tage en lille snak med
>vedkommende. Jeg venter dog stadig på et svar fra en anden med en 146'er.

Se indlæg i dk.marked.privat.bil...
'98 Alfa Romeo 156 2.0 - 105.000 kr (159.000 km)

/Mogens

Fra : Fam. Olsen

Dato : 13-01-04 23:37

> Se indlæg i dk.marked.privat.bil...
> '98 Alfa Romeo 156 2.0 - 105.000 kr (159.000 km)

Ja den har jeg også set. Men den ville du jo have .
Konen mener vi får for lidt luft i økonomien, hvis vi køber en bil til de
penge. Kvinder kan jo ikke nøjes med 2 sæt tøj.

MVH Niels