Sæbebobler
Fra : Sven

Dato : 07-01-04 21:13

Hej.
Jeg mener, at farvespillet i en sæbeboble er lysets interferens mellem yder-
og inderside. Er det korrekt?
Ved man hvor tyk "væggen" er i en sæbeboble?

Sven

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 07-01-04 22:09

Sven wrote:
> Hej.
> Jeg mener, at farvespillet i en sæbeboble er lysets interferens mellem yder-
> og inderside. Er det korrekt?

Ja, helt korrekt. Det er samme effekt som ses i oliefyldte vandpytter.
Det tynde lag olie på overfladen skaber to reflektionsflader, og lyset
fra disse kan så interferere.
Prøv at google efter tyndfilm (thin films), eller måske newtons ringe. Fx:
http://van.hep.uiuc.edu/van/qa/section/Light_and_Sound/Diffraction/20021028002405.htm

--
Martin Thøgersen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-04 03:03

"Martin Thoegersen" <martint@blop.dk> wrote in message

> Ja, helt korrekt. Det er samme effekt som ses i oliefyldte vandpytter.

JEg så en masse sådanne vandpytter i min barndom men ser ingen nu. Lækker
biler mindre. Eller så meget at pytten bliver OLIEFYLDT og laget er mange
millioner molekyler tykt?

Fra : Sven

Dato : 08-01-04 17:44

> JEg så en masse sådanne vandpytter i min barndom men ser ingen nu. Lækker
> biler mindre. Eller så meget at pytten bliver OLIEFYLDT og laget er mange
> millioner molekyler tykt?

Moderne biler lækker meget mindre end før i tiden. Det skyldes især, at
delene nu bliver produceret på moderne maskiner (CNC-styrede), istedet for
manuelt som i "gamle dage".
Tænk bare på en Opel Rekord C f.eks. Eller en gammel Ford Cortina. Det er
derfor der altid hænger en dråbe olie i billedet på olietrykslampen i en bil
Disse (og andre gamle biler) var 95% sikkert mere eller mindre utætte.

Sven

Fra : Martin Thoegersen

Dato : 08-01-04 21:11

Du legede i vandpytter da du var lille. Det gør du ikke nu. Derfor så du
flest oliepytter der

Fra : Martin Sørensen

Dato : 08-01-04 22:00

> Du legede i vandpytter da du var lille. Det gør du ikke nu. Derfor så
> du flest oliepytter der

Man kan også bare kigge på en vandpyt ved et busstoppested. Der er asfalten
næsten altid regnbuefarvet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Sven

Dato : 08-01-04 17:41

> [...]
> fra disse kan så interferere.
> Prøv at google efter tyndfilm (thin films), eller måske newtons ringe. Fx:

Tak for svaret, Martin. Ved du (eller andre) hvor tyk sådan en "tyndfilm"
kan være, hvor dette stadig kan lade sig gøre? Eller spurgt på en anden
måde, hvor tyk er denne "tyndfilm" i en sæbeboble?

Sven