Guld akupunktur mod HD
Fra : Renate Jacobsen

Dato : 07-01-04 17:59

Hejsa,

Vores Kooikerhan på 5 år har i dag desværre fået konstateret HD. Han har
ad flere gange været i behandling med pille (binyrebarkhormon) og de har
også hjulpet en rum tid. På det senste har han dog været så generet af
smerter, at han ikke sover overhovedet. I dag var vi så igen hos dyrlægen.
Hunden blev røntgenfotograferet og der var desværre ingen tvivl. Venstre
hoftekugler sider temmelig yderligt. Dyrlægen har ordineret smertestillinde
i fem dag og anbefaler, hvis der er bedring efter disse fem dag, en guld
akupunktur. Er der nogen der har erfaringer med denne behandling? Priser?

På forhånd tak.

Mvh. Renate

Fra : Line

Dato : 07-01-04 18:34

Renate Jacobsen wrote:
[snip] Dyrlægen har ordineret
> smertestillinde i fem dag og anbefaler, hvis der er bedring efter
> disse fem dag, en guld akupunktur. Er der nogen der har erfaringer
> med denne behandling? Priser?

Hejsa Renate.
Vores hanhund fik opereret guld i hofterne i sommers, og hvilken forskel!
Han spurter rundt og leger, som om han var 5 måneder (og han er altså 5½
år), og han har overhovedet ikke haltet eller virket stiv siden han fik
operationen.
Prisen.....kan jeg ikke lige huske, da vi samtidig fik vores tæve
HD-fotograferet og steriliseret samt ordnet nogle småting, men jeg vil tippe
2000-3000 kr. - og bestemt prisen værd.
Håber det virker ligeså godt på jeres vaps.

--
Mvh. Line

Fra : Maria M.

Dato : 07-01-04 18:30

On Wed, 7 Jan 2004 17:59:07 +0100, "Renate Jacobsen"
<renate@bgprint.dk> wrote:

> [...]
>akupunktur. Er der nogen der har erfaringer med denne behandling? Priser?

Hejsa

Jeg ved godt at det jeg skriver nu kommer til at give en del
kommentare, men det må jeg jo så tage med.
Jeg kan virkelig godt forstå at mennesker er glade for deres dyr og
har selv haft 2 hunde der har haft HD men jeg har så valgt at få
dyrene aflivet da den eneste grund til at man forlænger det stakkels
dyrs liv er egoistiske. Man tænker ikke på alle disse smerter dyret
skal leve igennem for at tilfredsstille ens eget behov om at få lov
til at beholde det. Jeg håber at der vil komme lidt debat om dette
emne da der ellers vil gå TOTAL Amerikanske tilstande i dette land.

Nu ikke forstå det på denne måde at jeg ikke kan forstå din situation
for jeg om nogen elsker dyr, men jeg tænker på de stakkels dyr og ikke
kun det at de skal lide for de har ikke valgt at blive så indavlet som
de er.
Tænk over det.

mvh Maria

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-01-04 01:52

"Maria M." <lomitas@lomitas.dk> wrote in message
> [...]
> for jeg om nogen elsker dyr, men jeg tænker på de stakkels dyr og ikke
> kun det at de skal lide for de har ikke valgt at blive så indavlet som

Hej Renate
Kender kun alt for godt dit problem, og jeg ville helt sikkert tage kontakt
til ham i Ålborg som Benny også skriver om. Såvidt jeg husker var han den
første i DK som lavede guldakupunktur, mener faktisk jeg har hørt rygter om
at han lavet det på menesker også oppe på hans klinik, som generelt har et
rigtig godt omdømme.

Til Maries svar er jeg helt uforstående. I min verden får man ikke hund for
hundes skyld men for din egen skyld. Skulle jeg give 5000 kr. for ekstra 5
år med min bedste ven, tja ja så ville jeg leve af pasta for det i de 5 år.
Du har da helt ret i at vores hunde ikke skal leve i smerte for vores skyld,
men hvis en erfaren guldakpunktør siger god for den så ser jeg ikke
amerikanske tilstande i det. For mig er amerikanske tilstande når man
fjerner stemmebånd for hunden ikke skal gø og når man fjerner negle på katte
og hund for de ikke skal ødelægge ting. Ville du ikke lade et brækket ben
vokse sammen selvom hunden blev en smule halt?? Jeg er helt sikker på min
hund kunne klare nogen smerte eller halthed over en dag og stadig ha den
store glæde ved at jeg klør ham på maven og roser ham.

Peter

Fra : Lykke

Dato : 08-01-04 07:33

"Peter Andersen" <baloonews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> rigtig godt omdømme.
>
> Lige til din orientering så var det ikke Gregers som var den første der
lavede guldakupunkturen.
Klinikken hedder Svenstrup dyreklinik og der var 3 dyrlæger i huset, hvoraf
Klitgård som den ene af de 3 og som nu desværrer er borte, var den første
der lavede disse forsøg med held.

mvh
Poul

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-01-04 11:37

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvoraf
> Klitgård som den ene af de 3 og som nu desværrer er borte, var den

Hej Poul

Nu må jeg så også rette lidt på dig. Den første som udførte det i DK, var
Jens Klitsgård på Aalborg Dyrehospital, og det ligger helt tilbage i 1988
eller 1989. Her troede man dog ikke rigtigt på det i starten, hvorefter det
så ebbede ud igen. Interessen for det, faldt så drastisk, indtil man senere
igen fik en af de hunde ind, som havde været om ikke den første, så i hvert
fald en af dem, og man nu virkeligt kunne se virkningen.
Jens Klitsgård blev næsten helt flov, på en dyrlægekongres, da han kun, på
det tidspunkt, havde udført 3 implantationer, Amerikanerne som havde
hundreder af implantater bag sig, sendte ham så hjem igen, for at komme
igang.
Det var også på Aalborg Dyrehospital, at det første gang blev gjort på et
menneske. Vistnok i 1994. Lægevidenskaben stillede sig lige så tvivlende,
som Jens Klitsgård havde gjort.
Der blev selve implantationen dog udført af Dr. Bugge.
Gregers Gregersen kom til Aalborg Dyrehospital i 1979, og har derfor altid
været, der hvor det sneede, i hvert fald på dette område, og er derfor idag
regnet, som nok den største autoritet på dette område idag i DK.

M.V.H.....Benny..

Fra : Lykke

Dato : 08-01-04 16:08

Tak for lidt belæring men jeg havde sku da ret med navnet.

Poul

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-01-04 18:20

> Tak for lidt belæring men jeg havde sku da ret med navnet.
>
> Poul

Hej igen Poul

Jamen jeg må da indrømme, at jeg var da selv i tvivl, så derfor ringede jeg
derud. Så Christian lige kunne fylde hullerne.
Jeg var lidt i tvivl med hvor det blev lavet, men det var godt nok på
Aalborg Dyrehospital, men på M.A. Schultzvej, hvor det lå tidligere. Medens
mennesket var på Frederikstadsvej hvor det ligger nu. Jeg var så åbenbart
heldig, at der ikke var særligt travlt, eller også havde Christian lige lyst
til at snakke, så vi fik en hyggelig sludder om det .

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-01-04 11:41

Hej Peter

Nej, det var han ikke, men han var helt sikkert med ved bordet.
Men det var Jens Klitsgård der lavede de første i DK. Se indlægget til
Lykke. Der er en nærmere beskrivelse.

M.V.H.....Benny..

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-01-04 00:15

"Renate Jacobsen" <renate@bgprint.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> akupunktur. Er der nogen der har erfaringer med denne behandling? Priser?

Hej Renate

Det bliver sådan lidt statistisk. Guldakupunktur, virker, sådan cirka i 75
% på hunde. Det fungerer knap så godt på mennesker, kun 60 %. Lige hvad
prisen er, er lidt svært at sige, men under Kr 2500,- bliver det nok ikke,
og jeg tror næppe det bliver over Kr 5000,- Så kommer spørgsmålet, hvor
hårdt plaget din hund er. Det virker jo ikke i evighed, men der er som
regel intet til hinder for, at behandlingen kan gentages. Men om det er
dyrplageri, eller Amerikansk tilstand, aner det ikke. Virkningen kommer
ganske hurtigt, og det eneste hunden mister er noget pels, og den skal
selvfølgelig i fuld bedøvelse medens det foretages, men begge dele har den
sikkert prøvet før, og overlevet. Så klarer den sikkert også en gang til.
Hvis du ønsker en Proff vurdering, så få din dyrlæge til at sende billederne
til F. eks Gregers Gregersen, Aalborg Dyrehospital, som såvidt jeg har
forstået, er noget der ligner den største autoritet i landet, netop på
dette. Han vil måske kunne fortælle, om det vil være tjenligt for hunden,
og jeg går ud fra, at det var det du skelede til.

M.V.H.....Benny..

Fra : Rikke Andersen

Dato : 08-01-04 08:29

> [...]
> akupunktur. Er der nogen der har erfaringer med denne behandling? Priser?

Hej Renate

Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor men jeg har for flere år siden fået
lagt guld i min Islandske Fårehund hos Glamsbjerg Dyrehospital (Dyrlæge Inge
Ottesen) Nu er det jo ofte sådan at man synes ens eget er det bedste osv,
men jeg har boet flere steder i landet og ingen andre dyrlæger jeg har mødt
rundt omkring når Inge til sokkeholderne - hun er simpelthen den bedste
dyrlæge jeg nogensinde har oplevet.

Mht. guldet så var min IF 5½ år da det blev gjort. Han havde ikke smerter
konstant, men han havde ondt om aftenen når de havde været meget aktive. Han
bliver 9 år til foråret og han har det stadig godt - han løb sågar senior
agility i Dgi i foråret og den eneste grund til at han ikke gør det længere
er, at han nu bor hos min søster.

Men jeg vil godt bakke op omkring Marias indlæg. Det er fint at man kan
behandle mange ting og hvis man kan give et dyr en række gode år ekstra pga.
behandling, så synes jeg også det er fint nok at man gør det. Men det skal
også være gode år, ikke bare år med lidt mindre smerte.

Hvis vi virkelig elsker vores dyr lige så meget som vi siger så skylder vi
dem også et værdigt og godt liv og en værdig død i rette tid

Hilsen Rikke

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 08-01-04 09:21

Hejsa alle sammen,

Det glæder mig at høre, at nogen af jer har positive erfaringer med
behandlingen. Det var også dem jeg var ud efter.
Jeg vil starte med at sige, at vi under ingen omstændigheder vil skifte
dyrlæge. Vi er trygge ved ham vi har, og vi ønsker ikke at køre i timevis
med en hund, der har det dårligt ved at ligge ned for længe ad gangen.
I nat har jeg ligget på gulvet i gange og "sovet". Bølle har haft en
anstrengende nat. Jeg vil tro det skyldes den megen regeren med hans hofter
i går under røntgen. Her til morgen fik han første dosis af gigtmidlet
rimadyl. Det lader til at hjælpe, for halen er kommet op igen og øjnene
hænger ikke helt nede ved knæene.
Mht. aflivning, så er det da bestemt noget vi har overvejet og stadigvæk
gør. Jeg har naturligvis også den indstilling, at dyrene skal behandles
ordenligt og værdigt. Dette indebærer også den tunge beslutning om at
afslutte lidelserne i tide. Hvis hunden kan behandles for sine smerter og få
et normalt liv, ser jeg ingen hindring for at forsøge. Hvis jeg lader min
hund undergå behandlingen og den ikke hjælper, har jeg forsøgt, men ladet
ham lide. Hvis jeg afgør at behandlinge sansynligvis ikke hjælper, og lader
ham aflive, skal jeg leve med at jeg måske har taget den forkerte
beslutning. Det er blot derfor jeg søger mere information og erfaringer
fra andre. Jeg ved godt, at det ikke giver nogen garanti for at behandlingen
vil virke på Bølle, men jeg har bare trang til at gøre *noget*. Hvis
dyrlægen på mandag ikke mener at Bølle har gavn af en behandling, giver
tingene sig selv. Naturligvis vil vi helst beholde vores elskede hund, men
ikke hvis han skal lide mere end han allerede har gjort.

Mvh. Renate

Fra : Benny Mortensen

Dato : 08-01-04 11:48

Hej Renate

Ja den med aflivning, er jo ret definitiv, og uden fortrydelsesret. Men er
din dyrlæge i tvivl, om det kan hjælpe, eller er du i tvivl om afgørelsen,
så ville jeg da koste den smule ekstra, som det kunne koste, at få Gregers
til at kigge på billederne. Men umiddelbart tror jeg, at de fleste er ved at
have nogenlunde styr på det. Der er jo snart ikke en dyrlæge idag, som ikke
udfører implantaterne. Nu er det vist mere, hvor det hjælper, og hvor det
ikke hjælper, diskussionen drejer sig om.

M.V.H.....Benny..

Fra : marie

Dato : 11-01-04 22:09

Hej Renate

Vil lige tilbyde lidt alternativer til guld, da vi selv har en 2 årig
hanhund med HD klasse E på begge hofter. Han blev dømt til aflivning
som 1 årig, men stædigt slid og mange overvejelser har nu givet os en
harmonisk, smertefri og aktiv hund. Vi startede med at blive enige om
at vores hund ikke skulle have smertestillende resten af sit sikkert
korte liv. Vi blev også enige om at han ikke kunne være en hund der
fik en luntetur et par gange om dagen, han kræver motion og
stimulation. Vi er så heldige at bo tæt på vand, og efter debat med
Schaeferhundeklubbens dyrlæge, startede vi på at træne ham i vand. Om
vinteren!!! Vi startede ud med 3 - 7 gange om ugen, kun et par
minutter til at begynde med. Nu tager vi til vandet ca en gang om
ugen, og lader ham svømme i ca 30 minutter. Han elsker det, får ingen
medicin, og bliver trænet i lydighed og stiller op til konkurrencer.
Hvor længe vi har ham, ved jeg ikke, men jeg ved at han får et godt
liv indtil da.
Men det kommer selvfølgelig an på din hunds temperament, og hvor slem
dens HD er. Jeg tror at klassificeringen er meget forskellig, alt
efter hvilken dyrlæge der kigger på billederne. Men i hvert tilfælde
er det vigtigt at holde hunden slank og i god form. Men held og lykke
med jeres hund.

Med venlig hilsen

Marie