Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Mit første Panorama-billed
Fra : Hagman

Dato : 07-01-04 17:25

Jeg ville lave et panorama-billed.
....jeg er ny til dette Panorama-billed-halløj, så bær over med mig ;)

Jeg har reduceret kvaliteten med 50%, til brugere med en langsom
forbindelse, så kvaliteten er ikke "SuperFine".
Billedet fylder 1,3 MB, og har størrelsen 13783x1105.

http://www.mpetersen.dk/HagmansPanorama.jpg

Hvad synes i ?

Fra : max

Dato : 07-01-04 18:17

"Hagman"
> [...]
> forbindelse, så kvaliteten er ikke "SuperFine".
> Billedet fylder 1,3 MB, og har størrelsen 13783x1105.

Hehe, det er en lidt speciel oplevelse, det er jo som
at være der selv, næsten - kaffen manglede..
Jeg har prøvet pano. og havde også prob. med overlapninger,
men det er sjovt. )-max-

Fra : Olesen

Dato : 07-01-04 20:00

"max" <ma22x@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hehe, det er en lidt speciel oplevelse, det er jo som
> at være der selv, næsten - kaffen manglede..
> Jeg har prøvet pano. og havde også prob. med overlapninger,
> men det er sjovt. )-max-

Hej !

Jeg har taget et panoramabillede af en havnefront.
Det ligger i 3 eksemplarer, hvor det ene er
det originale billede, og der er kunstig himmel på
de 2 andre.

dk.binaer

"panoramabilleder"

Fra : Hagman

Dato : 07-01-04 20:20

> Jeg har taget et panoramabillede af en havnefront.
> Det ligger i 3 eksemplarer, hvor det ene er
> det originale billede, og der er kunstig himmel på
> [...]

Hvordan har du laved den blå himmel der ?

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 07-01-04 18:25

Har aldrig helt forstået pointen med Panorama-billeder til visning på
internettet. Man kunne jo bare tage 1 billede.
Man skal jo alligevel skalere dem ned.

Ser lidt forkert ud flere steder - det ligner mere en collage.

Jan

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-01-04 18:29

"Jan Emil Christiansen" <info@webmasteren.dk> wrote in message
> Har aldrig helt forstået pointen med Panorama-billeder til visning på
> internettet. Man kunne jo bare tage 1 billede.
> Man skal jo alligevel skalere dem ned.

Ja, hvis du ved 'panorama' forstår den fjollede panoramafunktion som findes
på APS kameraer (hvor man bare beskærer et billede i top og bund).
Et 'rigtigt' panoramabillede er jo netop 360 grader, og dét kan du vel næppe
tage i ét billede?

Martin

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 07-01-04 20:13

> Et 'rigtigt' panoramabillede er jo netop 360 grader, og dét kan du vel
næppe
> tage i ét billede?
Sorry - det havde jeg åbenbart ikke forstået. Tror aldrig jeg har set et
rigtigt så.
Mener du dem man ser hos ejendomsmæglerne?

Jan

Fra : Martin K. R.

Dato : 07-01-04 21:15

> næppe
> Sorry - det havde jeg åbenbart ikke forstået. Tror aldrig jeg har set et
> rigtigt så.
> Mener du dem man ser hos ejendomsmæglerne?

Et panoramabillede behøver ikke nødvendigvis at kunne rotere automatisk (som
hos ejendomsmæglerne).
Fremgangsmåden er simpel:
Man stiller sig på et fast punkt og tager billeder (med et svagt overlap)
mens man roterer om sin egen akse. Herefter kan panorama-programmerne 'sy'
billederne sammen til ét langt billede.

Som altid ved foto, kan det gøres mere eller mindre vellykket/kunstnerisk

Martin

Fra : Jan Emil Christianse~

Dato : 07-01-04 21:35

> Man stiller sig på et fast punkt og tager billeder (med et svagt overlap)
> mens man roterer om sin egen akse. Herefter kan panorama-programmerne 'sy'
> billederne sammen til ét langt billede.
90% af dem jeg har set kunne laves med vidvinkel og det er det jeg synes er
lidt mærkeligt.
Selvfølgelig kan det forsvares, hvis man skal bruge flere pixels, men det er
jo ikke tilfældet på nettet.
Man sætter 10 fotos sammen for derefter at skalere dem ned - weird for mig.

Jan

Fra : Morten Bested

Dato : 08-01-04 15:31

Der findes udstyr til at tage 360 grader i ét skud.

Fra : Morten Bested

Dato : 07-01-04 18:34

Jeg kan godt lide panorama billeder når man bruger dem sammen med noget
Java, så den selv kører rundt og man får mulighed for at dreje med musen. Så
bliver det lidt federe.

Fra : Will Bill

Dato : 08-01-04 08:59

"Morten Bested" <morten@bested.net> skrev i en meddelelse
> Jeg kan godt lide panorama billeder når man bruger dem sammen med noget
> Java, så den selv kører rundt og man får mulighed for at dreje med musen.

> bliver det lidt federe.

Ja det lyder da spændende.
Har du noget java kode til deling her i gruppen eller findes der program,
der kan gøre det ?

/WB

Fra : Per O. Madsen

Dato : 08-01-04 16:48

"Will Bill" <worldofnews.fjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> >

> Ja det lyder da spændende.
> Har du noget java kode til deling her i gruppen eller findes der program,

Se mit svar andetsteds i denne tråd. Det omtalte program panoramafactory kan
lave avi filer, så man oplever det som om man selv står midt i billedet. Man
kan så dreje 360 grader med musen, samt zoome ind og ud.

Per O.

Fra : Mic Holm

Dato : 07-01-04 19:24

Teknisk fejler det ikke noget, men motivet er måske ikke så spændene

--Michael

Fra : Per O. Madsen

Dato : 07-01-04 20:21

"Hagman" <michael@FJERNmpetersen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forbindelse, så kvaliteten er ikke "SuperFine".
> Billedet fylder 1,3 MB, og har størrelsen 13783x1105.

Velkommen i panoramaklubben. Dit billede lider under at overgangene ikke
passer sammen. Dette kan skyldes at du har zoomet en smule med kameraet,
eller at du har mindre end 20% overlap mellem de enkelte billeder. En anden
mulighed er, at du er for tæt på de ting du forsøger at sætte sammen til et
panorama. Men jeg kan anbefale programmet Panorama Factory, som er
forrygende til denne type opgave. Programmet kan hentes i en prøveversion
her: http://www.panoramafactory.com/

Jeg har selv bruge dette program til mine panoramafotos som du blandt andet
kan se her: http://www.familien.madsen.osterbo-net.dk/ og der ligger også
nogle panoramabilleder blandt mine billeder på denne side:
http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287

Andre flotte panoramabilleder kan du finde her:
http://www.digitalkamera.de/Info/Workshop/Panorama/Galerie/default-de.htm og
her http://www.anderswahlstrom.net/panorama/index.htm

Hilsen,
Per O.

Fra : Kenneth K.

Dato : 07-01-04 21:37

"Per O. Madsen" <digitalNEJTAK@osterbo-net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1287
>
> Andre flotte panoramabilleder kan du finde her:

Det kan også gøres gratis: http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm Det er Max
Lyons som har skrevet programmet (eller rettere kun PTassembler som kun er
en del af det), ham med gigapixel billedet.

Det kræver lidt mere arbejde end med Panorama Factory, men de prøver jeg er
lavet er meget vellykket.

http://www.tawbaware.com/maxlyons

Vh,
Kenneth