Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Batch-behandling af alle billeder
Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-01-04 15:59

Efter lidt læsning har jeg fundet ud af, at mine billeder nok er alt
for store - en gut anbefaler at vælge 80% quality (hvilket betyder at
filen kommer ned på halv størrelse), og jeg har andre småting jeg
gerne vil have gjort med mine billeder som standard.

Jeg kigger derfor på jhead, som ser ganske smart ud (mener også jeg
har brugt det en gang tidligere).

Umiddelbart vil jeg bruge følgende parametre:

-dt (sletter thumbnail, som jeg ikke bruger)
-autorot (drejer billedet, så op er op)
-cmd "mogrify -quality 80" (80% kvalitet)
-cmd "jpegtran -progressive &i &o" -r *.jpg (progressiv jpg)

Det kræver jo så også mogrify og jpegtran - til Windows... Mogrify er
jeg ved at hente (ImageMagick), den anden er noget sværere...

Jeg kan se at jpegtran kan rotere billeder tabsfrit, gør jhead også
det? Ellers ville det jo være fint, at få jpegtran til at gøre det (og
først udlæse hvad "op" er).

Venligst,
Lasse Hedegaard

--
http://www.simlock.dk/
Nu kan du selv låse ALLE Motorola- og Nokiatelefoner op!

Fra : Richard

Dato : 07-01-04 16:55

Lasse Hedegaard wrote:
> [...]
> filen kommer ned på halv størrelse), og jeg har andre småting jeg
> gerne vil have gjort med mine billeder som standard.

Uden at kende dine billeder eller behov: En 20pct reduktion vil afgjort
gå ud over billedkvaliteten. Kan du ikke reducere størrelsen istedet? -
evt. kombineret med en mindre reduktion i kvaliteten (5-10pct.)?

Freeware-udgaven af PhotoLine kan fx batchkonvertere til 50pct.
størrelse - andre kan sikkert også

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-01-04 17:02

Richard skrev:

>Uden at kende dine billeder eller behov: En 20pct reduktion vil afgjort
>gå ud over billedkvaliteten.

Jeg vil selvfølgelig tage og kigge på billederne, og se om det er godt
eller skidt. Teksten jeg faldt over fortalte bare, at man ofte kunne
halvere filstørrelsen, uden at se markante forandringer. Efter jeg har
kigget igen kan jeg dog se, at han mener, at Canon er blevet bedre til
ikke at lave for store filer fra start.

>Kan du ikke reducere størrelsen istedet? -
>evt. kombineret med en mindre reduktion i kvaliteten (5-10pct.)?

Det bliver helt sikkert noget jeg piller ved.

>Freeware-udgaven af PhotoLine kan fx batchkonvertere til 50pct.
>størrelse - andre kan sikkert også

Jeg bruger Irfanview til den slags, men en batch-fil (*.bat) der gør
det via en command line client ville være lækkert (og nemt), derfor
har jeg kig på jhead, som kan andre tricks (og beholder
EXIF-informationerne).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Richard

Dato : 07-01-04 17:47

Lasse Hedegaard wrote:

> [...]
> det via en command line client ville være lækkert (og nemt), derfor
> har jeg kig på jhead, som kan andre tricks (og beholder

Ja det lyder også meget tiltalende - giver du en tilbagemelding herinde
om resultatet, når du har eksperimenteret lidt?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-01-04 19:01

Richard skrev:

>Ja det lyder også meget tiltalende - giver du en tilbagemelding herinde
>om resultatet, når du har eksperimenteret lidt?

Det skal jeg gøre, jeg ved dog ikke hvornår det bliver. Det er længe
siden jeg har taget billeder, men billederne fra nytårsaften skal jo
på nettet - også selvom jeg har travlt med alt muligt andet i disse
dage.

jpegtran kan jeg ikke rigtig finde til Windows, flere steder får jeg
dog bekræftet at det findes...

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : Richard

Dato : 07-01-04 21:51

Lasse Hedegaard wrote:

> jpegtran kan jeg ikke rigtig finde til Windows, flere steder får jeg
> dog bekræftet at det findes...

Har du kigget her: http://sylvana.net/jpegcrop/
eller forespurgt samme sted. Du forveksler den vel ikke med et af de
afledte produkter - jpegcrop, jpegcrops etc?

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : emj

Dato : 07-01-04 18:14

On Wed, 07 Jan 2004 17:01:59 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Jeg vil selvfølgelig tage og kigge på billederne, og se om det er godt
>eller skidt.

Jeg vil foreslå dig at lægge en kopi af alle dine billeder et andet
sted på din HD, så du ikke laver uoprettelige skader.
Man kan jo ikke se, hvad der sker, når man batchkonverterer i
Irfanview, så du kan ikke kikke dig frem til det før end det er for
sent.
Hvor store er dine billeder?
pixel x pixels?
Hvor meget fylder dine billeder KB?

Hilsen emj

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 07-01-04 19:01

emj skrev:

>Jeg vil foreslå dig at lægge en kopi af alle dine billeder et andet
>sted på din HD, så du ikke laver uoprettelige skader.

Selvfølgelig!

>Man kan jo ikke se, hvad der sker, når man batchkonverterer i
>Irfanview, så du kan ikke kikke dig frem til det før end det er for
>sent.

Jeg gemmer altid resultatet i filer for sig, og gemmer de originale,
med mindre jeg selvfølgelig er fuldstændig tilfredse med de nye.

>Hvor store er dine billeder?
>pixel x pixels?
>Hvor meget fylder dine billeder KB?

Uha, alle de spørgsmål

Jeg tager billeder med Canon G3 i højeste opløsning og bedste kvalitet
(har 1GB MicroDrive).

Venligst,
Lasse Hedegaard

Fra : emj

Dato : 07-01-04 19:32

On Wed, 07 Jan 2004 19:00:30 +0100, Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk>
wrote:

>Uha, alle de spørgsmål

Det er 2 spørgsmål som du i alle tilfælde skal kunne besvare, hvis du
forventer at få seriøs hjælp til dit spørgsmål
Nu siger du G3, så kan jeg jo godt gætte at det er 2271pixels x 1704
pixels og jeg ville da betænke mig en ekstra gang, før jeg resizer
dem.

>Jeg tager billeder med Canon G3 i højeste opløsning og bedste kvalitet
Hvad er bedste kavalitet? Er der RAW, tiff eller JPG.

Du må da også kunne aflæse om et billede fylder 2mb eller 14 mb på din
hd
Det er rystende uinteressant, at du har en (har 1GB MicroDrive).

HIlsen emj

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-01-04 22:28

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Jeg gemmer altid resultatet i filer for sig, og gemmer de originale,
>med mindre jeg selvfølgelig er fuldstændig tilfredse med de nye.

Jeg må nok indrømme, at jeg ikke kunne finde på at smide en original
af et brugbart billede væk, uanset om jeg var fuldstændigt tilfreds
med en reduceret kopi.

Harddiskplads koster ingenting længere. På en harddisk til en tusse
kan man ca. få plads til 100.000 billeder på 1,6 MB. Prisen stiger
selvfølgelig, hvis man også vil have backup, men nu ville du jo
alligevel smide billederne ud...

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-01-04 22:18

Lasse Hedegaard <laxxe@nospam.dk> wrote:

>Jeg bruger Irfanview til den slags, men en batch-fil (*.bat) der gør
>det via en command line client ville være lækkert (og nemt)

Har du sat dig ind i Irfanviews command line options?

--
Allan Olesen, Lunderskov.