Epilepsi hos kat
Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-01-04 14:25

Netop hjemkommet fra et akut besøg hos dyrlægen
med min Fnugger og diagnosen epilepsi, vil jeg meget
gerne hører om nogle af jer har noget erfaring med det, hvilken medicin og
dosering.

Lige nu er jeg knust og har det meget svært med tanken
om at Fnugger skal "dopes" med Fenemal.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : DK-Pisik

Dato : 07-01-04 14:38

Hej Marianne

Jeg er ked af det på dine og specielt Fnuggers vegne. Jeg ved Birgitte
Stensgaard ( true trust ) har kendskab til epilepsi ved katte. Prøv evt. at
skrive til hende og spørg om hendes erfarringer - jeg er sikker på hun gerne
vil hjælpe dig der.

Knus, Inger Kaya
DK-Pisik
http://www.pisik.dk

Fra : Denise

Dato : 07-01-04 14:50

> [...]
og
> dosering.
>
> Lige nu er jeg knust og har det meget svært med tanken

Hvor er jeg ked at det på jeres vegne.
Kan desværre ikke hjælpe, med andet en link, som jeg dog går ud fra du selv
har fundet
http://www.hunde-info.dk/epi.shtml og
http://www.dyrlaegevagten.dk/frame.cfm/cms/id=898/sprog=1/grp=2/menu=9/

Håber andre med erfaring kan hjælpe

--
Hilsen Denise

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 14:58

"Marianne Hellemose" <hellemose.som2@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med min Fnugger og diagnosen epilepsi, vil jeg meget
> gerne hører om nogle af jer har noget erfaring med det, hvilken medicin

Det er jeg da ked af, at høre Har desværre ingen erfaringer vedr.
katte og epilepsi.
Vores søn blev dog behandlet for det i 2 år, efter et par langvarige
feberkramper. Han blev meget sløv, træt og desorienteret af medicinen. Det
var slemmest, indtil medicinen var kørt ind, hvor han dinglede rundt.( Han
var kun 3 år, på det tidspunkt ). Derefter blev han bare meget hurtigt træt
og pylret. Udover det, skulle hans levertal tjekkes jævnligt.

> Lige nu er jeg knust og har det meget svært med tanken
> om at Fnugger skal "dopes" med Fenemal.

Det kan jeg godt forstå og du og Fnugger, får lige et par medfølende hilsner
med herfra. Det er en meget grim sygdom, uanset om det gælder et menneske
eller et dyr.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Louise Viborg

Dato : 07-01-04 15:08

Hej Marianne!
Det var dog synd Kan godt forstå du er rigtig ked af det
Jeg vil ligesom Inger Kaya, råde dig til at kontakte Birgitte (True
Trust). Hun ved meget om Epilepsi hos katte og vil hellere end gerne
dele ud af sine erfaringer.

Ønsker det bedste for dig og Fnugger!

Knus Louise
Katteri DK Shuno Zahra
Opdræt af Smukke Selvsikre Skovkatte
http://www.shunozahra.dk
Dejlig hunkilling til salg!

On Wed, 7 Jan 2004 14:24:35 +0100, "Marianne Hellemose"

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 07-01-04 15:48

> [...]
> med min Fnugger og diagnosen epilepsi, vil jeg meget
> gerne hører om nogle af jer har noget erfaring med det, hvilken medicin

Hej Marianne

Hvor trist at høre med Fnugger. Erfaring med medicin har jeg ikke, men vi
har også en kat med epilepsi, nemlig Rosinen. Han er ikke i nogen form for
behandling, da hans anfald er ret sjældne (op til et par måneder imellem),
og han kommer sig altid lynhurtigt og er den samme gode kat allerede efter
en halv times tid. De andre katte synes, han er lidt underlig, men når han
selv er frisk igen, accepteres han tilbage helt uden problemer. Opdager jeg
et anfald, før de andre katte, forsøger jeg at holde dem lidt fra ham.

Hvor syg er Fnugger? Og hvad siger dyrlægen ang. nødvendigheden af
behandling?

MVH Mette

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-01-04 16:22

Mette skrev
<Hvor syg er Fnugger? Og hvad siger dyrlægen ang. nødvendigheden af
behandling? >

Det startede i lørdags, ingen kramper, "bare" en underlig
opførsel, som en der lige vågner og er lidt desorienteret.
Jeg har jo så holdt øje med ham for at se om han bare
var "underlig" som katte jo engang imellem er holdt
øje med spisning, bakketure og mærket ham igennem,
og lige bort set fra de "anfald" der så er ekskaleret lidt,
det sidste døgn, 4-5 stykker, har der intet ellers været
før middagstid idag, han er en meget snakkende kat, men
hans "lyde" er anderledes i og lige efter et "anfald" da
jeg så hørte ham idag fandt jeg ham og da savlede han
voldsomt, så var det tid for et besøg hos dr. dyr, det var
udover "underlig" opførsel, det første konkrete bevis på
at der var et eller andet. Da det har ekskaleret i løbet af
de 3-4 dage mente hun at der var fare for at det hurtigt
ville blive endnu "voldsommere" og at han derfor skulle
i behandling med 1 x 15mg Fenemal til at starte med, jeg
skal så notere hvor mange og hvor "alvorlige" anfaldene
er, og så skal vi selvfølgelig tale sammen og ses i næste
uge igen, indtil vi har en dosis der "passer", Fnugger kan
med sin vægt "klare" op til 2 x 15 mg Fenemal i døgnet,
men uden at vide hvordan han (og katte i det hele taget)
reagere på Fenemal, synes jeg at det er voldsomt.

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 07-01-04 16:52

Da det har ekskaleret i løbet af
> de 3-4 dage mente hun at der var fare for at det hurtigt
> ville blive endnu "voldsommere" ...

Hej igen

Ja, jeg kan høre, at både typen og ikke mindst hyppigheden er helt
anderledes end hos Rosinen. Hans anfald er temmelig voldsomme (han falder
om, kramper fuldstændigt, fråde om munden og ad og til også småstrinten).
Til gengæld varer de højst et par minutter, før han kommer ud af det igen.
Herefter følger nogle minutters desorienterethed (øh, hedder det
det? -underligt ord...), hvorpå han oftest finder et sted at være alene. Men
efter 15-30 minutter er han 100% sig selv igen, og imellem anfaldene mærker
vi absolut intet til sygdommen.

Jeg håber det bedste for Fnugger og dig

MVH Mette

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 18:02

> [...]

> men uden at vide hvordan han (og katte i det hele taget)
> reagere på Fenemal, synes jeg at det er voldsomt.

Da Buffy ( vores hund ) fik hjernebetændelse, snakkede jeg med vagtdyrlægen,
som mente på det tidspunkt, at det kunne være epilepsi.
Han sagde, at vi skulle holde hende et mørkt sted, mens det stod på, da lys
kunne forværre anfaldet.
Derudover sagde han, at jo yngre hunden er, når anfaldende begynder, desto
større chance var der for, at de ville blive værre / større med tiden.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Camilla Sabroe

Dato : 07-01-04 16:53

> [...]

>dosering.
>
>Lige nu er jeg knust og har det meget svært med tanken

Er ked af at høre dejlige Fnugger har fået epilepsi.

Som andre har skrevet så ved Birgitte Stenskjær meget om
katte og epilepsi. Og hun har også skrevet et indlæg på
Felisforum om dette emne, en tråd som er god at læse.

http://www.felisforum.dk/viewtopic.php?t=114&highlight=epilepsi

Camilla Larsen

www.sparhawk.dk

Fra : AEK

Dato : 07-01-04 20:10

> [...]

> med min Fnugger og diagnosen epilepsi, vil jeg meget
> gerne hører om nogle af jer har noget erfaring med det, hvilken medicin

Ååh Marianne, det er jeg meget ked af at høre.

> Lige nu er jeg knust og har det meget svært med tanken
> om at Fnugger skal "dopes" med Fenemal.

Forståeligt.
Vi sender Jer al mulig held og lykke herfra.

Knus,
Anya, Fedeberg,Tøsen og Tildemus.

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 07-01-04 22:36

Tak for jeres søde ord og div links, jeg har "skimmet"
dem og gemt dem så jeg når min hjerne fungere igen,
kan læse dem grundigere og få "fod" på hvilke spørgsmål
der skal stilles til dyrlægen, umiddelbart har der ikke været meget
"opmuntrende" læsning. Udover at være
"dopende" er Fenemal ikke særlig godt for nyrer og lever,
så det virker lidt som et valg mellem pest og kolera.

triste hilsner

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-01-04 22:43

In article <3ffc7b9a$0$29335$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>, Marianne
Hellemose <hellemose.som2@mail.dk> wrote:

> triste hilsner

Årh, stakkels dig og stakkels Fnugger...
Ingen gode råd herfra, desværre - men mange tanker...

Fra : Kate

Dato : 08-01-04 14:28

> triste hilsner

Har desværre intet at sige om epilepsi. Kender intet til det hos
hverken mennesker eller dyr, men vil bare sige at jeg håber du kan få
en behandling af Fnugger så han kan blive ved at ha' et godt liv.

Medfølende tanker,

--
Kate

Ved privat svar fjern spamme.
If you want to reach me remove spamme.

Fra : maz

Dato : 08-01-04 17:32

Marianne Hellemose wrote:
> Lige nu er jeg knust og har det meget svært med tanken
> om at Fnugger skal "dopes" med Fenemal.

Åhh, Marianne - det var da bare trist. Kan ikke rigtig hjælpe med
erfaringer. Krydser fingre for Fnugger..

Maria

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 09-01-04 10:23

Vi har nu haft 24 timer uden anfald på 1 x Fenemal, jubiiiii, det første 1½
døgn var Fnugger meget stille, ikke sløv, blot hmm ikke den Fnugger jeg lige
er vant til, men de sidste 12-14 timer har han stort set været "normal"

Jeg ved at det stadig er meget tidligt at udlede noget af det, men et eller
andet sted breder håbet sig. Jeg ved også at Fenemalen sandsynligvis vil
afkorte hans liv, de er ikke gode for leveren, men kan han få 5-6 _gode_
år så tror jeg at det er det værd. Jeg vil lave en aftale med dyrlægen om
hvor tit vi skal tage blodprøve
for at checke levertal så jeg kan være på "forkant" med
det, så han ikke risikere ekstra lidelser på grund af leversvigt.

Fra : Ukendt

Dato : 09-01-04 11:27

> [...]

lige
> er vant til, men de sidste 12-14 timer har han stort set været "normal"

Det var gode nyheder
Jeg tror, at ligesom på mennesker, så er indkøringen af medicinen, nok den
værste.

> [...]
> for at checke levertal så jeg kan være på "forkant" med
> det, så han ikke risikere ekstra lidelser på grund af leversvigt.

Jeg håber også for jer, at Fenemalen virker og så længe levertallet bliver
tjekket med jævne mellemrum, så er du jo også advaret, hvis der skulle ske
ændringer.

Ønsker for jer, at det fortsat vil gå fremad med Fnugger, så han også kan
fortsætte med, den lave dosis af Fenemalen.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : dpl

Dato : 09-01-04 11:42

Marianne Hellemose wrote:
> [...]
> er vant til, men de sidste 12-14 timer har han stort set været "normal"

Godt at høre positivt nyt om Fnugger!

Jeg har fulgt med i tråden, men ikke fået svaret før nu.
Synd at Fnugger skal rammes af sådan en træls sygdom, men jeg håber at
han får en masse gode år, hvor han fortsat kan styre husholdningen, og
tyrrannisere sin madmor!

Hilsen Dorthe
www.vildkat.dk

Fra : Birgitte Stenskjær

Dato : 10-01-04 17:34

> [...]
> ***Ailurophil***
> 'The greatness of a nation and its moral progress can be
> judged by the way its animals are treated

Hej Marianne
Ihh hvor er det dejlig læsning
Jeg er så glad på dine og Fnuggers vegne, og jeg forstår godt din uro
for Fenemal.
Jeg valgte at afslå Fenemal, men Journey's Epilepsi er også af en helt
anden karakter og varighed af anfald, dog er der længere tid mellem
anfaldene, end hos Fnugger.
Tror det er en god ide, at snakke med din dyrlæge om, hvor tit du skal
have fortaget blodprøve, så du hele tiden kan være på forkant.
Jeg vil lige fortælle, at Journey ikke har haft anfald pga flytningen
denne gang, men vi har virkelig også prøvet at skåne kattene mest muligt
denne gang.
Endnu en gang Tillykke med det flotte resultat indtil videre.
Varme medfølende tanker fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-01-04 18:52

Hej Birgitte

1000 tak, nu har vi haft knapt 2½ døgn uden anfald, og
igår middag tonsede ham og Baby gennem huset med 120
i timen, i den situation plejer jeg at springe til siden og
"bande" lidt af dem, igår stillede jeg mig op og tudede
af bar' glæde. Vi skal til check mandag middag hos
dyrlægen og jeg vil fortsat fører notater om hvordan det
går i løbet af de næste uger, og hvis du kan bruge "dagbogen" i forbindelse
med din artikel skal du bare sige til, det er så "trist" når man tror at
man er alene om at
opleve det.

Fra : Kate

Dato : 10-01-04 20:12

> i den situation plejer jeg at springe til siden og
> "bande" lidt af dem, igår stillede jeg mig op og tudede
> af bar' glæde.

Ja, det er utroligt som tingene kan ændre sig i lynets hast. Godt
Fnugger har været anfaldsfri nogle dage nu. Krydser fingre for at han
kan trives og få det godt med sin medicin.

Fra : Birgitte Stenskjær

Dato : 14-01-04 11:22

> [...]
> ***Ailurophil***
> 'The greatness of a nation and its moral progress can be
> judged by the way its animals are treated

Hej Marianne
Jeg ville blive glad hvis du fortsat vil holde mig informeret omkring
Fnugger,- og din dagbog må du hjertens gerne sætte ind på
www.mainecooninfo.dk min kat er jo heller ikke en Maine Coon, men en
Norsk Skovkat, men det er en sygdom som kan ramme alle racer.
Ja det er så kedeligt at tro man er alene i hele verden med problemet.
Jeg har talt med min dyrlæge ang. guldimplantat som du sikkert også har
læst om i det aktive link som var i min artikel,- faktisk er det Knud
Stensborg der har forsøgt sig med guldimplantat på hund imod epilepsi
med godt resultat,- men der findes desværre ikke nogen brugbare
resultatliste over hvor meget det hjælper.
Og slet ikke på katte, men vi har da overvejet at forsøge os.
Jeg ved at min dyrlæge med godt resultat har forsøgt sig med
guldimplantat på kat imod Hoftedisplasia, og GI kan jo hjælpe på mange
ting.
Fortsæt held og lykke.
Varme tanker sendes fra Journey og
Birgitte Stenskjær