Vaskning af knive i sulfo
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 12:15

Vi havde nogle venner på besøg for nogle dage siden, og imens jeg stod og
vaskede op efter middagen, korsede en af mine venner sig nærmest over,
hvordan jeg kunne finde på at vaske mine kokkeknive af i sæbe. Han mente at
det nærmest var at ødelægge dem, da "der er noget i sæben, der gør knive
sløve".

Kan dette være rigtigt?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 15:28

Jesper Stocholm wrote :

> [...]
> over, hvordan jeg kunne finde på at vaske mine kokkeknive af i sæbe.
> Han mente at det nærmest var at ødelægge dem, da "der er noget i

Jeg skal måske lige tilføje, at den "videnskabelige" indgangsvinkel på
dette er spørgmsål, om der er noget (og i givet fald, hvilket?) i sulfo,
der kan angribe metal (rustfrit stål) så kraftigt, at det kan køre en skarp
kniv sløv.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 07-01-04 15:53

Jesper Stocholm wrote:
> [...]

Umiddelbart ville jeg sige, han har spist søm, men det kan da godt være,
at der findes knive med særlige belægninger, som ikke tåler bestemte former
for sæbe.

> [...]
> der kan angribe metal (rustfrit stål) så kraftigt, at det kan køre en skarp

Jeg faldt over denne kniv-faq, som er ganske omfattende, men forfatteren
nævner (ved første kig) ikke en lyd om vask:

<http://www.sff.net/people/pff/knife.html>

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Henrik

Dato : 08-01-04 07:29

On Wed, 7 Jan 2004 14:28:07 +0000 (UTC), Jesper Stocholm
<j@stocholm.invalid> wrote:

>dette er spørgmsål, om der er noget (og i givet fald, hvilket?) i sulfo,

Der er ikke sulfo i opvaskemiddeler.

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-04 09:34

Henrik" <none@noway.com> wrote in message

> Der er ikke sulfo i opvaskemiddeler.

Det var der nok, dengang vandrehistorierne opstod

Sulfo behøver vel ikke være svolvholdigt, men er kommet til at betyde al
sæbe, der ikke er fedtsyresalt

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 08-01-04 15:56

wrote:

> [...]

>der kan angribe metal (rustfrit stål) så kraftigt, at det kan køre en skarp

Kan det være salten i opvaskemidlet?

Pga. ovenstående skal man ikke vaske bilen i det.... : D
--
Henrik

Fra : Jakob M

Dato : 09-01-04 10:03

> Kan det være salten i opvaskemidlet?
>
> Pga. ovenstående skal man ikke vaske bilen i det.... : D

Det er da ellers meget lidt salt der er i en færdig opløsning. Der er ca.
1-3 % NaCl i opvaskemiddel, afhængig af hvilke tensider der er i. Typisk vil
man fortynde den kraftigt > 1:100, og så ender du nede på en
saltkoncentration der rimelig harmløs. Desuden skyller de fleste efter med
rent vand, så alt i alt lyder det som et salgstrick for få bilejere til at
bruge flere penge på "speciel" autoshampoo.

Mvh
Jakob

Fra : LR

Dato : 09-01-04 13:57

> saltkoncentration der rimelig harmløs. Desuden skyller de fleste efter med
> rent vand, så alt i alt lyder det som et salgstrick for få bilejere til at
> bruge flere penge på "speciel" autoshampoo.

Alt og alle fraråder at vaske bil i opvaskemiddel. Netop fordi det affedter
og efterlader lakken ubeskyttet, lige som fx grundrens.

Skal man absolut vaske i opvaskemiddel eller andet i den stil, skal man
vokse straks efter.

Mvh,

Lasse

Fra : Jakob M

Dato : 10-01-04 12:45

> Alt og alle fraråder at vaske bil i opvaskemiddel. Netop fordi det
> affedter og efterlader lakken ubeskyttet, lige som fx grundrens.

Hvem er alle ?. Jeg referede desuden til saltindholdet.

Mvh
Jakob

Fra : Peter Weis

Dato : 07-01-04 21:59

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> wrote in message
> [...]
at
> det nærmest var at ødelægge dem, da "der er noget i sæben, der gør knive

Sulfo skulle ikke give problemer.
Sæbe til opvaskemaskiner er værre. De er, så vidt jeg ved, let ætsende og
kan angribe æggen på kniven. De får også klinger til osteskærere til at
ruste.

mvh
Peter

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 07-01-04 22:39

"Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sæbe til opvaskemaskiner er værre. De er, så vidt jeg ved, let ætsende og
> kan angribe æggen på kniven. De får også klinger til osteskærere til at

Jeg tror ikke på den med at knive af den grund bliver sløve, det er der
rigeligt andre forklaringer på. Men jeg erfarede at afvaskning af rustfrit
med skuresvamp først blev effektiv ved brug af sæbe. Ikke at det vaskede,
men man kunne faktisk ompolere(halvmat) metallet, og der blev afgivet mere
metal ved brug af sæbe. Muligvis er der kun tale om at dette gavnede
skuresvampens virkning.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 07-01-04 22:46

Preben Riis Sørensen wrote :

> "Peter Weis" <p.weis@email.dk.slet> skrev i en meddelelse

> og

> Jeg tror ikke på den med at knive af den grund bliver sløve, det er
> der rigeligt andre forklaringer på.

Jeg har desværre ikke opvaskemaskine, så jeg kan ikke checke, hvad
indholdet af sådan noget sæbe er, men umiddelbart synes jeg, at det lyder
rimeligt, at sæben til en opvaskemaskine er mere "kras" end normal sulfo.

> [...]
> blev afgivet mere metal ved brug af sæbe. Muligvis er der kun tale om
> at dette gavnede skuresvampens virkning.

Dvs du mener, at sæben fungerede som en slags pudsemiddel? Hvordan kom du
frem til den konklusion, at der blev afgivet mere metal ved vask med
svamp?

Jeg tror, at jeg prøver at spørge i mad+drikke-gruppen - det kan være, at
der er nogle kokke, der har fået "den rigtige" forklaring på det.

Tak til input fra jer alle.

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-01-04 00:07

Jesper Stocholm wrote:
> Jeg har desværre ikke opvaskemaskine, så jeg kan ikke checke, hvad
> indholdet af sådan noget sæbe er, men umiddelbart synes jeg, at det lyder
> rimeligt, at sæben til en opvaskemaskine er mere "kras" end normal sulfo.

I diverse kniv-faq'er stod der, at man ikke skulle komme sin kniv i
opvaskemaskinen. Det var nu ikke på grund af sæben. I opvaskemaskinen
sidder der nogle dyser som, som sprøjter vand ud med stor hastighed,
og denne behandling skulle gøre knivsæggen skæv og dermed uskarp.

I afsnittene om at holde kniven skarp så længe som muligt var
sæbe ikke nævnt med et ord.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jens Axel Søgaard

Dato : 08-01-04 00:10

Jesper Stocholm wrote:

> Jeg tror, at jeg prøver at spørge i mad+drikke-gruppen - det kan være, at
> der er nogle kokke, der har fået "den rigtige" forklaring på det.

Vend endelig tilbage med svaret.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-01-04 07:23

Jens Axel Søgaard wrote :

> Vend endelig tilbage med svaret.

Og det kom relativt hurtigt (i hvert fald en mulig forklaring)

Svaret kan ses i <news:3ffc92bb$0$147$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-01-04 01:31

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev > Dvs du mener, at sæben
fungerede som en slags pudsemiddel? Hvordan kom du
> frem til den konklusion, at der blev afgivet mere metal ved vask med
> svamp?

1) Resultatet opnåedes lettere, bedre.
2) Der kom sortfarvning, og man kunne også mærke at svampen tog bedre ved.

Knive i opvaskemaskine: De ligger og banker sammen med alt andet skrammel.
Det kan tage pynten af enhver skarp æg.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-04 06:07

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message
> Knive i opvaskemaskine: De ligger og banker sammen med alt andet skrammel.
> Det kan tage pynten af enhver skarp æg.

Selv et barberblad kan nok tåle sammenstød med kopper og skeer, der rasler
under vandtryk og ikke har acceleret over lang afstand.
Knive sløves ved brug, men næppe i opvaskemaskinen, hvor tyngden holder dem
fast i næsten samme position hele tiden - tror jeg.

Kokke er kvindagtige narrehatte og tror enhver ammestuehistorie om at
vandtryk kan sløve en stål-æg.

Sulfo fjerner fedt og gør intet andet.(udover at den meget fine tunge nok
kan smage hvis ikke bortskylning er sket - eller man kan se en sæbebobbel,
og så har man et alibi for at kritisere),

> Jeg har desværre ikke opvaskemaskine

Heller ikke jeg. Og jeg ville savne ikke at have den anelse at vaske op, som
der er, når man genbruger alt der ikke tager afsmag af forrige servering. Og
når man ikke tror på smitte indenfor husstanden
Jeg er sikker på at om et par generationer vil man se os som molboer, at vi
købte opvaskemaskiner.

> [...]
> blev afgivet mere metal ved brug af sæbe. Muligvis er der kun tale om
> at dette gavnede skuresvampens virkning.

"Rens-let" hed stålsvampe, der var imprægneret med sæbe, i min spejdertid -
hvor jeg var under kommando og ting skulle være rene - gryder hvor havregrød
var brændt på fx.

Sæben fik stålulden til at virke godt, og jeg har altid undret mig over
hvorfor afslebet skidt virkelig skal føres bort af sæbeopløsning. Det bliver
jo masseret væk af stålulden???

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 09-01-04 21:22

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev
> [...]
dem
> fast i næsten samme position hele tiden - tror jeg.

Jamen det skal du så have lov at tro, hvis jeg bare må få lov at tro det
modsatte.

> [...]
>
> Sæben fik stålulden til at virke godt, og jeg har altid undret mig over
> hvorfor afslebet skidt virkelig skal føres bort af sæbeopløsning. Det

Jeg tror det ligger i friktionen - den bliver bedre - det er i hvert fald
klart, at der er en positiv effekt. Og jeg har også svært ved at tro at
sæben gør noget ved metal. Mon ikke 'rens-let' sælges endnu? Man skal blot
ikke bruge ståluld på rustfrit, man risikerer at der opstår efterfølgende
rust.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 09-01-04 22:08

Preben Riis Sørensen skrev:

> Jamen det skal du så have lov at tro, hvis jeg bare må få lov at tro det
> modsatte.

Jeg kan bekræfte at Global knive mister deres skarphed efter kun få gange i
opvaskemaskinen.

Har ikke selv prøvet det (kunne aldrig finde på det), men kender nogle som
har - og med et meget kedeligt resultat til følge. En slibning vil dog
naturligvis rette op på det.

-------
Tomas

Fra : Jens Jensen

Dato : 10-02-04 12:36

"Jesper Stocholm" <j@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> det nærmest var at ødelægge dem, da "der er noget i sæben, der gør knive

Men kan det ikke være lige meget? Mon ikke kniven bliver mere sløv bare ved
almindelig brug! Kniven bliver sløv under alle omstændigheder, og skal
slibes med jævne mellemrum. Hvis han var bekymret for, at kniven skulle
blive sløv, så må man jo slet ikke bruge den.

Fra : Gustav Kristoffer Ek

Dato : 11-02-04 01:44

In article <4028c23b$0$1661$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
"Jens Jensen" <Jens@Jensen.dk> wrote:

> at

Ret interessant, hvordan en sådan historie kan skabes i sociale netværk.
FUT: dk.videnskab.sociologi ,-)

- stoffer

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 11-02-04 09:21

Jesper Stocholm <j@stocholm.invalid> writes:
> [...]
> nærmest over, hvordan jeg kunne finde på at vaske mine kokkeknive af
> i sæbe. Han mente at det nærmest var at ødelægge dem, da "der er

Giver den følgende forklaring mening?

Dengang jeg var spejder snakkede nogen af de gamle om at jern var
lettere at slibe skarpt end stål. Hvis du vasker rent jern i sæbe så
er der en chance for at det ruster. Hvis forklaringen er rigtig, kan
du måske løse problemet ved at putte noget madolie på.

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Carsten Holck

Dato : 11-02-04 20:10

Niels L. Ellegaard wrote:

> [...]
> er der en chance for at det ruster. Hvis forklaringen er rigtig, kan
> du måske løse problemet ved at putte noget madolie på.
Ja, den giver mening - alm stål (ikke rustfri) knive kan blive _meget_
skarpe - visse typer af rustfast stål kan ikke blive særligt skarpt. Og
hvis man fjerner _al_ olien/fedtet (med sulfo) koroderer de hurtigere.
Tilsvarende hvis du tager et skalpelblad (sterilt operationstype) ud af
folieembalagen og lader det ligge nogle dage så er det ikke så skarpt
mere -m men her er ægen heller ikke ret mange molekyledimensioner bred så
der skal ikke meget korrosion til før det føles sløvt.

Men knive skal altså slibes engang imellem uanset hvad man gør.

/carsten