min hund fatter ingenting
Fra : LejfM

Dato : 07-01-04 12:32

Hej NG
Min hund(hvalp 4 mdr) en lab/golden blanding, fatter ingen ting, ahh det er
så meget sagt, men jeg kan ikke lære den dæk kommandone, sit går fint, gå
ved for erfint , søg kan den også, men når vi kommer til dæk, lægger den sig
pladask på siden og ruller rundt...
hvordan deælen får jeg den lært ikke at gøre det, men bare at lægge sig
istedet ???

LejfM

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-01-04 13:01

Hej Leif

Hunden ligner sin ejer *GG*

vedr. dæk så har den lige være oppe og vende her i gruppe i tråden " Hvordan
lære jeg min hund at dække?" så det ville være et godt sted at starte. Jeg
ikke selv i den tråd, men det jeg gjore var at holde en godbid under en flad
hånd (mit tegn for dæk)nede på gulvet lige foran den, så gik der vel 3 min
hvor min hund gik helt amok og forsøgte at få i det sekund den så lå i dæk
fik den godbiden. Derfra er det bare at blive med samme øvelse og gøre den
svære og svære tilsidst vil du kunne stå normal og lave flad hånd og så
dækker den. Først der begynder du at sige dæk til den og gør det derefter
hver gang. Så vil hunden ligeså langsom koble ordet til "dæk" til den flade
hånd som betyder at hvis den ligger sig i dæk får den en godbid. når den så
er "toyota sikker" (112%) at den dækker hver eneste gang der bliver sagt dæk
begynder du at skære ned på godbiderne. Jeg har tidliger lært en fremmede
hund på to dage at en flad hånd betyder dæk hver gang. Såååååå det er ikke
så svært, når man først har fået det lært

Peter

Fra : LejfM

Dato : 07-01-04 13:11

> Hunden ligner sin ejer *GG*

Tak Peter

Jeg vil da prøve din metode... og vende frygtelig tilbage, med resultatet...
og hvis det ikke virker....... så får du r..... på komediet.... for jeg er
ikke dum

LejfM

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-01-04 13:32

Hej Leif

Helt ok
Men ellers er jeg nu rimelig sikker i min sag, så jeg stiller da gerne en
flaske rødvin på højkant. Så hvis det ikke lykkes og du bor omkring Køge ja
mødes jeg da gerne til en tur i det fri, og en hurtig lektion i dæk, så kan
hunden ligge sig med en flad hånd 20 cm over jorden og uden nogen komando

Peter som glæder sig at høre hvordan det går frem *S*

Fra : LejfM

Dato : 08-01-04 08:56

Hej Peter...

Jahhh hvis du kommer forbi i det Sønderjydske, nærmere betegnet Als, kan du
jo komme forbi og hilse på min hund (Thai), der fint kan lave dæk øvelse....
samtidig kan du jo hente den flaske rødvin som jeg vel skylder dig

Takker så meget..

Nu mangler jeg bare at få den (Thai) til at hilse pænt på folk der kommer
ind af døren og ikke springe op og bide i det der nu lige er nærmest....

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-01-04 13:02

> [...]
> ind af døren og ikke springe op og bide i det der nu lige er nærmest....

Den er ikke helt sikkert den er lige så hurtig at lære, men jeg ville da
starte med at lære ham at han ikke skal hoppe af jer selv ( det kan jo være
lidt svært at finde frivillige til den øvelse . Når i selv kommer hjem
ignore du den og bliver ved med at vende ryggen til den ind til den slapper
af, og så roser du den med stemme og godbider, men forsøg at gøre det så
roligt som mulig (evt nusse den langsomt på brystet, og ikke henover ryg og
hofter, det vil hjælpe med at få ham til at falde til ro). Men ellers
handler det lige så meget om at man husker at rose når hunden gør det
rigtige istedet for at skælde ud når den gør det forkerte, det tror jeg de
fleste af os glemmer til tider.
Uden at kende din hund, så er en rigitg god øvelse for det meste at lære din
hund at slappe af og det gøre lettes ved at snakke roligt til ham og meget
langsom nus på brystet, på den måde kan du lære din hund hvornår det fare
vildt rundt og hvornår den skal slappe af. Kan kun anbefale Bogen
"Helhjertet hundetrænning" ( som med alle bøger skal man ikke tro på alt
hvad man høre, men tage at bruge det der passer til en selv) og eller tag
til hvalpe trænning i Dch eller Dansk kennel klub ( du kan sikker godt få
den med der selv om den er lidt krydset ) Er man generelt ikke til at gå
til hundetrænning så vil en 6-8 gange til hvalpetrænning være nok til at man
får de redskaber som skal bruges for at man kan få en fornuftig familie hund
fremover.

MVH

Peter

Fra : LejfM

Dato : 07-01-04 20:20

Jahhhh Peter, hvis du kommer på de sønderjydske kanter nærmere betegnet
Als... kan du da lige kigge forbi.... så skylder jeg dig nok en flaske...det
lykkedes faktisk med din metode........ men den (hunden) er stadig lidt
vild.... specielt når den får sine ti minutter.... hvor den bare drøner
huset igenem....
Takker for alle forslag..

Fra : Winther

Dato : 07-01-04 13:31

> [...]

> hund på to dage at en flad hånd betyder dæk hver gang. Såååååå det er ikke
> så svært, når man først har fået det lært

Vær også opmærksom på, at dækkommandoen ikke bliver for hård, og at dit
kropssprog ikke bliver truende, det kan være medvirkende til at hunden
vender om på siden. Husk at give hurtig frikommando...

Vh. Winther

Fra : bettinaP

Dato : 07-01-04 13:46

> [...]

> hund på to dage at en flad hånd betyder dæk hver gang. Såååååå det er ikke
> så svært, når man først har fået det lært

jeg kan så tilføje, at åbenbart ikke alle hunde fatter hvad det er du vil
have den til med den metode.
Den flade hånd med hundekiks fik på ingen måde Mocka til at lægge sig ned i
sin tid. Hun forsøgte sig med alt muligt andet hun havde lært eller kunne
forestille sig jeg gerne ville have hende til, men ikke at lægge sig ned.
Efter en del andre forsøg fandt min daværende træner og jeg på, at jeg da så
kunne prøve at lave håndtegnet de få gange hvor hun helt 100% sikkert ville
lægge sig ned. Så jeg sad troligt hver aften klar ved hendes kurv i
soveværelset. Hun kiggede underligt på mig i starten og lagde sig så ned for
at sove som hun plejede. Det virkede ikke umiddelbart som om hun
registrerede hvad det var jeg lavede, efter en uges tid koblede jeg
kommandoen på, og roste hende selvfølgelig det sekund hun lagde sig ned. Hun
kiggede stadig lidt underligt på mig, men en eller anden dag fes den ind og
da jeg forsøgte med håndtegnet et andet sted end kurven, prøvede hun sig
lidt frem,. inklusiv at lægge sig ned, hvilke selvfølgelig straks medførte
ros og godbid. Så fes den ind *G*

så lad være med at give op hvis den gængse metode ikke virker. Måske taler
din hund bare swahili ligesom min, men det lyder mere som om hun underkaster
sig en anelse for meget. Så kan den her metode selvfølgelig også være en
mulighed hvis den anden ikke virker.

BettinaP

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-01-04 09:00

> [...]
min
> hvor min hund gik helt amok og forsøgte at få i det sekund den så lå i dæk

Jeg burde rejse erstatningssag imod dig

Inspireret af dit indlæg, forsøgte jeg mig med din teknik på min lille labbe
i går aftes.
Han forsøgte først med diplomati, ved at stå og glo på min hånd i 30 sek...
Derefter begyndte han MEGET energisk at grave i min hånd, der hurtig kom til
at ligne en pizza-slice. Dette resulterede en retrete, hvor lokkemaden blev
blotlagt, og Miki fik hans belønning....
Andet forsøg (denne gang med den intakte venstre hånd) gik dog lidt bedere,
og efter kun 8 forsøg lagde han sig pænt ned og ventede til jeg flyttede
hånden.

Med til historien hører så, at da jeg lige ville prøve igen i morges, gøede
han et par gange og bed mig i håndledet

Mvh.
Nygaard

Fra : Peter Andersen

Dato : 08-01-04 12:16

> [...]
> hånden.
>
> Med til historien hører så, at da jeg lige ville prøve igen i morges,

Det er jeg da ked af at høre *S*, måske du skal købe dig en stål handske
som de bruger på slagterierne *G* ( det kan meget let være de har nogle
gamle beskidte hansker liggende i et hjørne, da jeg har forstået de har lidt
problemer med rengøringen). Men Vigtigst af alt er at IKKE får den før har
lar lagt sig, ellers er det bare mere skade end gavn. Men jeg har også
prøvet det du fortæller der, og det gør som du siger meget ondt, men tag en
have handske på det kan måske hjælpe lidt eller hvis man forstår nej så brug
den komando.

Peter

Fra : Keld Nygaard

Dato : 08-01-04 12:58

> [...]
en
> have handske på det kan måske hjælpe lidt eller hvis man forstår nej så

Da jeg havde gjort mig de første erfaringer med hvalpens metoder, trak jeg
bare hånden og godbiden væk, lige så snart han gik til angreb på min hånd...
Det tog kun en 3-4 forsøg før han havde gennemskuet konceptet. (Nu handler
det bare om at få ham til at huske det fra gang til gang)..

/Nygaard

Fra : Battlefield´s

Dato : 07-01-04 14:13

"LejfM" <LejfM@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
sig
> pladask på siden og ruller rundt...
> hvordan deælen får jeg den lært ikke at gøre det, men bare at lægge sig

Hej
Hvorfor er det lige, at I overhovedet vil have jeres hunde til at dække?
Vores hunde kan da sagtens gå hen og lægge sig i deres kurv på kommando, men
dæk-øvelsen har vi aldrig haft brug for. Vores er jagthunde (apporterende
Retrievere) og så er dæk helt ubrugeligt, da hunden fra dækstilling ikke kan
se hvad der sker på jagten.
Hilsen Vibeke

Fra : Rikke Andersen

Dato : 07-01-04 15:56

> [...]
> Retrievere) og så er dæk helt ubrugeligt, da hunden fra dækstilling ikke

Det kommer jo an på hvad man vi med sin hund. Nu ved jeg ikke præsist hvad
Leif vil bruge det til, men hvis den skal gå lydighedsprogrammer i DcH eller
DKK er det nødvendigt at kunne - ellers er der vist ikke så mange point
tilbage

Jeg har Border Collier og selvom det er ønskeligt at de hele tiden arbejder
på benene er dæk mere sikker end stå når hunden skal være 100% i ro så
særligt med unge hunde er dæk en meget mere sikker stopkommando, så kan man
senere når de er blevet mere voksne og fornuftige i hovederne i større og
større udstrækning stoppe dem i stedet for at dække dem, så for mig er dæk
en af de vigtigste kommandoer at lære den unge hund, den skal være 100%
sikker på stor afstand inden den bliver sat på får. (men så jeg er til
gængæld ligeglad med om den ruller om på siden eller hvordan den finder på
at ligge sig...)

Hillsen Rikke

Fra : Kimmi

Dato : 07-01-04 16:02

"Battlefield´s" <battlefield@SLET.mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
men
> dæk-øvelsen har vi aldrig haft brug for.

Er det ikke lidt besværligt at altid skulle have hundekurven med, hver gang
man går i byen!!
Jeg kunne ikke dy mig ))
mvh/kimmi

Fra : Peter Andersen

Dato : 07-01-04 16:11

> [...]
> Retrievere) og så er dæk helt ubrugeligt, da hunden fra dækstilling ikke

Hvis du ellers kunne udvide din horisont lidt kan Retriver faktisk bruges
til andet end jagt og ligge sig i kurven. Jeg ved godt at der findes folk
som for disse to årsager alene har hund. Men tro mig, hunden synnes
formentlig det er sjovt at lære flere ting ligesom deres ejere gør.
Man ligger som man har redt

Peter

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-01-04 20:57

"LejfM" skrev d. 07-01-04 12:32 dette indlæg :
> [...]

den sig
> pladask på siden og ruller rundt...
> hvordan deælen får jeg den lært ikke at gøre det, men bare at lægge

Hej.

Når du siger "dæk" og din hund smider sig på siden, så er det en
overspringshandling - hunden overgiver sig til dig, og det fortæller den
dig ved at smide sig på siden. Det gør hunden, fordi din kommando er for
hård, i forhold til hundens psyke generelt.

I øvrigt er det - efter min vurdering - ikke godt (diplomatisk udtrykt)
at lære SÅ ung en hund dæk. Dæk er en af de hårdeste øvelser der findes.

Noget andet er : når hunden smider sig på siden, så sæt dig ned på knæ
ved siden af hunden (så i begge kigger lige ud, - lad være med at kigge
på hunden). Ret hunden op så den ligger på alle 4, og stryg den langsomt
langs kroppen mens du kigger lige ud (eller ihvertfald ikke kigger på
hunden). Bliv ved med at rette hunden op, hvis den ligger sig ned på
siden mens du sidder på knæ ved siden af den, - også selvom den bliver
ved længe med at smide sig på siden.

Årsagen til at du skal rette hunden op er, for at fortælle den, at den
ikke behøves at overgive sig til dig, bare fordi du beder den dække - og
ved at stryge den langs kroppen beder du hunden om at slappe af. Ved
ikke at kigge på hunden - men ved at kigge ud i horisonten sammen med
hunden, "ignorerer" du alt andet og fortæller hunden den skal slappe af,
du HAR styr på sagerne.

PS: når din hund overgiver sig er det et tegn på, at den er ALT FOR
domineret af dig og/eller situationen/din stemme, etc.

Ja det er altså lidt svært at forklare i en NG - det ville være 1000
gange bedre, hvis du så det i virkeligheden og hvis du fik een til at
vurdere hele situationen. Det at den smider sig, er under alle
omstændigheder et meget dårligt signal - og du BØR prøve at få en med
forstand på den slags træning, til at guide jer på rette vej.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : Eifelvuf

Dato : 07-01-04 21:03

"LejfM" skrev d. 07-01-04 12:32 dette indlæg :

Hej igen.

Kan altså heller ikke lade være med at spørge om overskriften på dit
indlæg. Den lyder "Min hund fatter ingenting".

Det mener du ikke, vel ?

For i alle tilfælde jeg kender, er det lige omvendt.

Med venlig hilsen

Eifel & Co.

http://www.kandu.dk/

Fra : LejfM

Dato : 08-01-04 08:52

Hej Eifelvuf...
Nej selvfølig er overskriften ironisk... og jeg er ikke hård ved hunden, så
det er ikke derfor at den prøver at overgive sig til mig...

Jeg fik et råd af Peter Andersen.. første svar i tråden, og det har faktisk
været en sucses, hunden er meget ivrig, men det er vel fordi den gern

Fra : Jørgen Bodholdt

Dato : 11-01-04 15:59

Prøv at læse bogen og se Video "Forstå din Hund"
kan lånes på biblioteket.

Jørgen

73 de oz7aik Jørgen Bodholdt
http://home20.inet.tele.dk/bodholdt