n00b spørgsmål!
Fra : FatPete

Dato : 07-01-04 11:10

Skal man formatere harddisken efter man har sat nyt bundkort i?

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 11:13

In article <3ffbdae9$0$95010$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, FatPete wrote:
> Skal man formatere harddisken efter man har sat nyt bundkort i?

Behøver man ikke. Dog kan en geninstallering af windows være
påkrævet i visse tilfælde, men det vil du finde
ud af når du prøver at starte windows fra disken.

Thomas

Fra : FatPete

Dato : 07-01-04 11:19

Du er hurtig! :)

Har lige et til spørgsmål så: Jeg har indtil nu haft en AMD processor. Har
skiftet til celeron nu! Men da jeg havde AMD skulle jeg hente noget der
hedder VIA 4-in-1! Er der noget tilsvarende jeg skal downloade nu???

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-01-04 11:50

On Wed, 7 Jan 2004 11:18:44 +0100, FatPete wrote:

> Jeg har indtil nu haft en AMD processor. Har
> skiftet til celeron nu! Men da jeg havde AMD skulle jeg hente noget der
> hedder VIA 4-in-1! Er der noget tilsvarende jeg skal downloade nu???

Ja, hvis ellers dit nye bundkort har et VIA chipset så skal du. Du kan
sikkert se det i bundkortets manual.

--
Mvh. Lars

Skriv under det du kommenterer og fjern resten.

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 11:57

Lars Jørgensen wrote:
> Ja, hvis ellers dit nye bundkort har et VIA chipset så skal du. Du kan
> sikkert se det i bundkortets manual.

Celeron kører ikke på bundkort med VIA chipset, så derfor skal VIA 4i1
heller ikke bruges.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 12:05

In article <btgoli$p8g$1@sunsite.dk>, Per Nielsen wrote:

> Celeron kører ikke på bundkort med VIA chipset, så derfor skal VIA 4i1
> heller ikke bruges.

Sludder

http://www.biostar-usa.com/cpusupport478.asp

Se efter boards med VIA chipset. Kører da fint Celeron.

Thomas

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 12:24

Thomas S. Iversen wrote:

> Sludder
>
> http://www.biostar-usa.com/cpusupport478.asp
>
> Se efter boards med VIA chipset. Kører da fint Celeron.

Aaarghhh, jeg sidder jo og sover. Glem mit indlæg (sagde han og krøb tilbage
i et lille musehul )

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 07-01-04 12:05

On Wed, 7 Jan 2004 11:56:52 +0100, Per Nielsen wrote:

> Celeron kører ikke på bundkort med VIA chipset, så derfor skal VIA 4i1
> heller ikke bruges.

Okay, så skriv lige en mail til VIA og fortæl at de har lavet nogle slemme
fejl på deres side her
http://www.via.com.tw/en/chipsets/chipsets.jsp

--
Mvh. Lars

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 11:52

In article <3ffbdcfe$0$95053$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
Fedepede@tdcadsl.dk says...
> skiftet til celeron nu! Men da jeg havde AMD skulle jeg hente noget der
> hedder VIA 4-in-1! Er der noget tilsvarende jeg skal downloade nu???

Det afhænger af dit bundkort. Hvilket bundkort har du?

BTW. Gider du skrive dit indlæg _under_ det du svarer på og klippe det
oveflødige væk?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : FatPete

Dato : 07-01-04 12:14

> Det afhænger af dit bundkort. Hvilket bundkort har du?

Det er et AsRock P4I45D! Hvad skal jeg downloade dertil?

> BTW. Gider du skrive dit indlæg _under_ det du svarer på og klippe det
> oveflødige væk?

Er gjort denne gang! :)

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 12:21

In article <3ffbe9f6$0$95000$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, FatPete wrote:

> Det er et AsRock P4I45D! Hvad skal jeg downloade dertil?

http://www.asrock.com/support/Download/dl_p4i45d.htm

inf.exe filen
Lan filen (netværk)
ICH2 filen (USB)

Overvej at droppe de 32MB på onboard lyd (det er mig en gåde, hvorfor en
driver skal fylde hele 32MB for noget onboard lyd!)

Thomas

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 12:22

> Det er et AsRock P4I45D! Hvad skal jeg downloade dertil?

Nå ja lige en ting. Du skal ikke begynde med BIOS opdateringer
før du er tvunget til det. En forkert opdatering og du sidder
med et stykke elektronikskrot til 500+ kroner

Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-01-04 15:29

Thomas S. Iversen wrote:

> Nå ja lige en ting. Du skal ikke begynde med BIOS opdateringer
> før du er tvunget til det. En forkert opdatering og du sidder
> med et stykke elektronikskrot til 500+ kroner

Og så er der jo nogle få af os, der kan fikse en forkert opdatering.
(kommer dog an på hvilken chip det er).

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 11:52

In article <3ffbdcfe$0$95053$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, FatPete wrote:
> Du er hurtig! :)

Tak.

> Har lige et til spørgsmål så: Jeg har indtil nu haft en AMD processor. Har
> skiftet til celeron nu! Men da jeg havde AMD skulle jeg hente noget der
> hedder VIA 4-in-1! Er der noget tilsvarende jeg skal downloade nu???

Lige en forklaring: Du har brugt VIA 4-in-1 da du havde et VIA baseret
motherboard. Om det er AMD eller Intel har ikke noget med det at gøre.

Hvis du har købt et VIA board til din celeron, så skal du også bruge
VIA 4-in-1. Har du købt et SIS board, har SIS sikkert nogle
drivere du skal installere. Har du købt et Intel board har
intel selv nogle drivere du skal/kan installere (windows XP har
sikkert også nogle intel drivere selv, men de er ikke helt
nye)

Driverene kan enten hentes over nettet eller tages
fra den medfølgende cdrom fra bundkortet.

Du skal gennem (en del) driveropdateringer når du starter
dit nye system. Hvis det er et VIA board igen, så
er det ikke så vildt, men hvis det er et andet
fabrikat, så kan du godt forvente at bruge lidt tid
på det.

Thomas

Fra : Cinnober

Dato : 07-01-04 17:19

"FatPete" <Fedepede@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Skal man formatere harddisken efter man har sat nyt bundkort i?

nej men det er sikrest at gøre det...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 19:12

In article <TiWKb.980$Fz6.382@news.get2net.dk>, smiltilmig@hotmail.com
says...

> nej men det er sikrest at gøre det...

Sikke da noget forkvaklet sludder.

Nej, man formatterer ikke fordi man sætter et nyt bundkort i maskinen.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 07-01-04 19:42

Jesper G. Poulsen wrote:
> Nej, man formatterer ikke fordi man sætter et nyt bundkort i maskinen.

Min erfaring er at det kommer til at virke fint uden formatering - men en
repair har sommetider været nødvendig. Dog har jeg ikke fået den optimale
performance af et bundkort skift indtil Windows er blevet lagt ind på ny...

--
Mvh/Martin K

Fra : Per Nielsen

Dato : 07-01-04 22:04

Martin Kirschmeyer wrote:
> [...]
> men en repair har sommetider været nødvendig. Dog har jeg ikke fået
> den optimale performance af et bundkort skift indtil Windows er

Er også min erfaring. Når jeg investerer i et nyt bundkort kalkulerer jeg
altid med at alt skal lægges ind helt fra scratch. Hellere undgå evt.
problemer fra starten af, og være sikker på at performance er som den skal
være. Men sådan er jeg jo bare, andre kan have en anden mening. Det kommer
vel også an på hvor meget data man har liggende, og hvor meget arbejde der
ligger i en regenerering.

Når så Windows er installeret på det nye bundkort laver jeg et image med
Ghost, og så er det ikke så svært at gendanne, hvis Windåse skulle begynde
at hakke i det.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 07-01-04 22:25

In article <3ffc52c3$0$170$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, Martin Kirschmeyer wrote:

> [...]
> performance af et bundkort skift indtil Windows er blevet lagt ind på ny...

Lige for en god ordens skyld: Der er forskel på at geninstallere windows og
så formattere sin disk!

Thomas, 2720 Vanløse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 00:03

In article <slrnbvou9v.bpq.zensonic@www.zensonic.dk>,
zensonic@zensonic.dk says...

> Lige for en god ordens skyld: Der er forskel på at geninstallere windows og
> så formattere sin disk!

My point exactly.

Fra : Martin Kirschmeyer

Dato : 08-01-04 17:42

Thomas S. Iversen wrote:
> Lige for en god ordens skyld: Der er forskel på at geninstallere
> windows og så formattere sin disk!

I know. Hos mig ligger Windows dog på et partition for sig, så om man
geninstallerer eller formaterer kommer ud på eet... (I mit tilfælde, men det
var ikke tydeligt nok formuleret).

--
Mvh/Martin K

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 21:37

In article <3ffd8848$0$151$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
kirschmeyer@REMOVE.hotmail.com says...

> I know. Hos mig ligger Windows dog på et partition for sig, så om man

Det er også en ganske god politik. På min systempartition ligger der
_kun_ systemet. Alle programmer og alle data ligger på en anden disk.

Fra : Kurt Pedersen

Dato : 09-01-04 15:41

Hej
Har i fundet en metode til at undgå at geninstallere alle programmerne?

Når alle hylderne er sat op nede på harddisken er der vel ingen grund til at
rive dem ned og så sætte dem op igen, medmindre nogle af dem er faldet ned!
Mange bruger formatering som en nem måde at slette på, men det gør ingen
forskel om man bruger formatering eller slettefunktionen. Har du ingen
problemer med windows f. eks. at den er blevet langsommere fordi der gennem
tiden er blevet installeret og afinstalleret en masse programmer, er der
ingen grund til at formatere og geninstallere windows og alle programmerne.

Sætter du et nyt grafikkort i maskinen gør du klogt i at afinstallere de
drivere der hører til det gamle grafikkort før man slukker maskine for at
isætte det nye kort. Det samme er tilfældet med det nye bundkort. Her er man
også ofte nødt til at fjerne de drivere, AGP, IDE og andre, der henviser til
det gamle bundkort. Det tvinger windows til at lave en hel ny konfiguration
af bundkortet.

Det første man bør sikre sig når man starter det nye bundkort, er at biosen
er konfigureret til standarden "Optimal". Det er ikke mindre vigtigt at
instilling "plug and play" er sat til "YES" således at windows har optimale
betingelser for at "Rekonfigurere" sig selv. Når du nu alligevel er inde i
bios så sørg for at foretage de instillinger som du ved, at nogle af de kort
du har sat på bundkortet, kræver.

Hvis det hele kører med dit gamle bundkort, så vil det også virke med det
nye, uden at du behøver at foretage dig andet end ovenstående. Nogle
bundkort kender windows 100%, medens der findes andre kort som windows ikke
kender helt så godt, og det er på sidst nævnte kort at der kan opstå
problemer, men ikke så store til det berettiger en hel formatering.
mvh
Kurt
PS: Jeg har ikke taget højde for " hvis og hvis"

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 10-01-04 23:31

In article <3ffebd78$0$173$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
kurt_birgit@pedersen.mail.dk says...

> Har i fundet en metode til at undgå at geninstallere alle programmerne?

Du gemmer registreringsnøglerne der passer til programmerne.

Og gider du kigge på linket i min signatur ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 00:02

> [...]

> performance af et bundkort skift indtil Windows er blevet lagt ind på ny...

Men det kræver jo ikke reformat.

Fra : danni plougmann

Dato : 07-01-04 17:27

da jeg gik fra amd tbird til intel p4 der nægtede windows simpelt hen at
starte op. jeg geninsallerede
så hvis jeg vil dig så ville jeg nok geninstallere windows for bunden af
igen, så undgår man oxo en masse driver snask der konflikter med det ene og
det andet.

Fra : FatPete

Dato : 09-01-04 12:48

Har lige et tillægsspørgsmål!

Hvis man bare skal ha ny CPU, skal man så også geninstallere?

Mvh Peter

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 09-01-04 13:12

In article <3ffe94df$0$95085$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, FatPete wrote:
> Har lige et tillægsspørgsmål!
>
> Hvis man bare skal ha ny CPU, skal man så også geninstallere?

Nej

Thomas