Drift af bolignetværk
Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 03:50

Jeg bor i en bebyggelse, der har fået installeret et bolignetværk (IT,
Telefoni og TV).
Vi bokser stadig med leverandøren omkring de sidste ting inden
afleveringsforretningen, men ved allerede nu, at vi i samme øjeblik
driftskontrakten udløber, ønsker at skifte leverandør.

Jeg har taget kontakt til TDC, BoligNET, Dansk Bredbånd og Net Group.

Er der nogen her der kender andre firmaer det kunne være relevant at
kontakte?

mvh kmo

Fra : Søren Blom

Dato : 07-01-04 05:35

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i
> [...]
>
> Jeg har taget kontakt til TDC, BoligNET, Dansk Bredbånd og Net Group.
>
> Er der nogen her der kender andre firmaer det kunne være relevant at

Semco, de har godt nok skiftet navn, kan ikke lige huske hvad de hedder nu,
noget med Breveda eller noget i den stil. De laver og vedligeholder også
netværk som det I har.

Hvem er jeres nuværende leverandør ?

--
VH

Søren Blom
soren@blom.dk
Mail med spam filter besvares ikke.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 06:21

On Wed, 7 Jan 2004 05:34:58 +0100, "Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

>Hvem er jeres nuværende leverandør ?

Delcom
GN Networks/GN Bolignet

Kan absolut ikke anbefales.

mvh kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 06:23

On Wed, 07 Jan 2004 06:21:16 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>GN Networks
Group Networks skulle der have stået.

Hos os kalder vi dem Group Noworks

kmo

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 06:28

On Wed, 7 Jan 2004 05:34:58 +0100, "Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote:

>kan ikke lige huske hvad de hedder nu,
>noget med Breveda eller noget i den stil.

Bravida.
Umiddelbart ser det ud til at det mest er med el, køl, ventilation
o.lign. de har med at gøre.

mvh kmo

Fra : Søren Blom

Dato : 07-01-04 09:39

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i
> Bravida.
> Umiddelbart ser det ud til at det mest er med el, køl, ventilation
> o.lign. de har med at gøre.

De har en Tele Data division, men de laver meget forskelligt.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 07-01-04 15:17

"Søren Blom" <soren@blom.dk> wrote in message
> "kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i
> >

> De har en Tele Data division, men de laver meget forskelligt.

Ja, men det er et installatørfirma.. og kan blandt andet Lave Cabling til
store eller mindre boligselskaber som alle andre installatøre... De driver
og servicere næppe sig som Internetudbyder... Der er stor forskel.

Fra : MBJ

Dato : 07-01-04 09:41

Semco's Data del blev for et par år siden solgt til Flextronic.

Cirque Bredbånd / Butler networks står for vores tele-del virker fint.

Data/Internet-delen klarer vi selv.....

MVH
Michael

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 14:27

On Wed, 7 Jan 2004 09:40:40 +0100, "MBJ" <mbj@IHATESPAMb32.dk> wrote:

>Data/Internet-delen klarer vi selv.....

Hvad er det for en boligforening?

Hvor mange boliger er der?

mvh kmo

Fra : MBJ

Dato : 08-01-04 14:38

Mvh Michael

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:m82ovvoibomb5a7ht2gku3cjn2hfkvahvq@4ax.com...

Boligforeningen '32 Esbjerg www.b32.dk

> Hvor mange boliger er der?

2500 boliger heraf ca 1000 med internet + telefoni

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-01-04 19:33

On Thu, 8 Jan 2004 14:38:01 +0100, "MBJ" <mbj@IHATESPAMb32.dk> wrote:

<i et tidligere indlæg>

>2500 boliger heraf ca 1000 med internet + telefoni
Administrerer I det så på frivillig basis, eller har I ansat en
adminidstrator.

Det synes jeg er interessant, for det er nogen af de spørgsmål vi har
oppe i øjeblikket i forbindelse med at vi vil af med den nuværende
leverandør.
Vi er bange for at satse på frivillig administration.

mvh kmo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-04 11:11

On Wed, 07 Jan 2004 03:50:28 +0100, kristian mikael de freitas
olesen <kmo@gbmail.invalid> wrote:

> Jeg har taget kontakt til TDC, BoligNET, Dansk Bredbånd og Net Group.
> Er der nogen her der kender andre firmaer det kunne være relevant at
> kontakte?

Cirque og Nianet kunne være andre. Det afhænger også lidt af,
hvor I bor.

-A

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 14:30

On Wed, 07 Jan 2004 11:10:59 +0100, Asbjorn Hojmark
<Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote:

>Det afhænger også lidt af, hvor I bor.

Københavns vestegn.

mvh kmo

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 07-01-04 15:01

On Wed, 07 Jan 2004 14:29:30 +0100, kristian mikael de freitas

> Københavns vestegn.

Så kan Kabelnettet.dk vist også være med.

-A

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 08-01-04 00:05

> Københavns vestegn.

Så skulle jay.net også uden problemer kunne levere. Tjek
<http://boligforening.jay.net/fp/bolig/boligforening.html>

Mvh. Jesper

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-01-04 01:50

On Thu, 8 Jan 2004 00:04:46 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Så skulle jay.net også uden problemer kunne levere. Tjek
><http://boligforening.jay.net/fp/bolig/boligforening.html>

Mine tæer krummer sig i skoene, når jeg ser markedsføringsmateriale,
der er fyldt med stavefejl, og jeg mister tilliden til det pågældende
firma. I mine øjne signalerer det manglende professionalisme og
seriøsitet.
Dette gør sig gældende for jay.nets hjemmeside, men jeg har heldigvis
fået en masse andre muligheder, og er allerede i dialog med nogen af
dem.
Jeg takker for alle forslagene.

mvh kmo

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 09-01-04 01:47

> [...]
> der er fyldt med stavefejl, og jeg mister tilliden til det pågældende
> firma. I mine øjne signalerer det manglende professionalisme og

Jeg har på ingen måde erfaringer med Jay, så om din manglende tillid er
berettiget kan jeg ikke sige noget om.

--
Mvh. Jesper

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 09-01-04 02:39

On Fri, 9 Jan 2004 01:47:24 +0100, "Jesper Nielsen"
<jn@nielsenit.invalid> wrote:

>Jeg har på ingen måde erfaringer med Jay, så om din manglende tillid er
>berettiget kan jeg ikke sige noget om.

Jeg siger heller ikke at det ene følger af det andet, men det er altså
sådan nogen "ydre" ting der påvirker mit førstehåndsindtryk.

Det er det samme som at der kommer en usoigneret person til
ansættelsessamtale og som tilmed måske giver et slattent håndtryk.
Det er jo også ydre signaler der på ingen måde viser noget om
kvalifikation, men alligevel er med til at danne et dårligt indtryk,
der kan være afgørende for om personen ansættes.

mvh kmo

Fra : Enforcer

Dato : 07-01-04 18:37

On Wed, 07 Jan 2004 03:50:28 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

> [...]
>afleveringsforretningen, men ved allerede nu, at vi i samme øjeblik
>driftskontrakten udløber, ønsker at skifte leverandør.

Må man spørge hvem der installerer hos jer, og om i havde planlagt at
bruge denne som "internetleverandør".

I øvrigt kan jeg næve Digginet og Fascom.

Vi har i øjeblikket en konsulent til at vurdere fordele/ulemper ved en
række udbydere til vores netværk (350 boliger).

Når ved mere skal jeg lade dig høre.

Mvh.

Enforcer

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 22:29

On Wed, 07 Jan 2004 18:37:24 +0100, Enforcer <hhi-fjern-@adslhome.dk>
wrote:

>Må man spørge hvem der installerer hos jer,

Det har jeg nævnt før.
Hovedentreprisehaveren er Delcom.
Group Networks står så for telefonien.
Det er besluttet på et tidspunkt hvor beboerne af forskellige årsager
jeg ikke ønsker at rippe op i her, ikke havde den store indsigt i hvad
der foregik.
GN og Delkom er på papiret to uafhængige firmaer, men hænger særdeles
godt sammen. (personsammenfald i bestyrelser og direktioner)
GN fungerer i praksis blot som videreformidlere af regninger for
Telia. De kan absolut ingenting selv.
Delcom benytter Telia som underleverandør af IT og Stofa som
underleverandør af TV fra vores egen modtagercentral.

>og om i havde planlagt at bruge denne som "internetleverandør".

Processen fra beboermødebeslutning til valg af leverandør ved
licitation ligger noget hen i tåge, ligesom ændringer undervejs i det
originale udbudsmateriale, som beboerne havde godkendt.
Det er jo ikke bebyggelsen (afdelingen), men andelsboligforeningen som
bebyggelsen hører under, der står som bygherre, og åbenheden omkring
beslutningsprocessen var meget ringe.
Men enden på det blev, at Delcom skulle levere både anlægsarbejde og
forsyning.
De har vist sig aldeles inkompetente og vi bokser stadig med dem for
at få en i forvejen meget forsinket afleveringsforretning igennem, der
leverer det vi vil have og ikke det de kan levere.
Der er siden blevet oprettet en netforening, der har fået et godt
samarbejde op at stå med beboerrepræsentationen, men da var de værste
"skader" allerede sket, og vi forsøger nu at få det bedste ud af det.

>I øvrigt kan jeg næve Digginet og Fascom.

Tak.
De kommer med på listen.

>Vi har i øjeblikket en konsulent til at vurdere fordele/ulemper ved en
>række udbydere til vores netværk

Uanset hvad jeres konsulent siger så hold fingrene langt væk fra
Delcom/GroupNetworks eller GN Bolignet, som er endnu et stykke af
samme alen.
Jeg kan af erfaring anbefale, at I får oprettet en gruppe, der er
dedikeret til dette arbejde, og som følger processen nøje.
Det er nemmere hvis man er en ejerforening eller en andelsforening,
for så er bygherre samme som brugerrepræsentation.
Det er noget vanskeligere i en situation som vores med et almennyttigt
byggeri, for så er det boligselskabet der er bygherre, medens
beboerrepræsentationen ligger i afdelingen. Så går der nemt politik i
den.

>(350 boliger).

Vi er 800

mvh kmo

Fra : Enforcer

Dato : 08-01-04 19:49

On Wed, 07 Jan 2004 22:28:43 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

> [...]
>samarbejde op at stå med beboerrepræsentationen, men da var de værste
>"skader" allerede sket, og vi forsøger nu at få det bedste ud af det.

okay, det lyder kedeligt, men det er rart at høre da GN var på vores
bruttoliste over potentialle forsynere. Installation har vi styr på
indtil videre.

>Jeg kan af erfaring anbefale, at I får oprettet en gruppe, der er
>dedikeret til dette arbejde, og som følger processen nøje.

ja, det er klart en fordel. Heldigvis har vi også gjort det på den
måde fra starten af. Så har VI kun os selv at give skyldes, hvis det
ikke kommer til at spille.

Det bekymrer mig dog, at der så mange eksempler på at udbyderne af
bolignetværk er uprofessionelle. Man har således hørt skrækeksempler
om f.eks. kabelnettet, cirque og nu GN.

mvh.

Enforcer

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 09-01-04 02:51

On Thu, 08 Jan 2004 19:48:46 +0100, Enforcer <hhi-fjern-@adslhome.dk>
wrote:

>Man har således hørt skrækeksempler
>om f.eks. kabelnettet, cirque .

Det er begge firmaer jeg har taget den indledende kontakt til, og
Cirque endda et af dem jeg synes ser lovende ud.
Jeg har ikke hørt fra Kabelnettet endnu.

Hvad går disse skrækeksempler ud på?

>og nu GN

Det er lidt kedeligt at Group Networks kan forkortes sådan, da de
intet har med Great Nordic koncernen at gøre, og de må for himlens
skyld ikke forveksles med dem.

Group Networks lyder enormt internationalt, men er i virkeligheden et
køkkenbordsfirma på en bondegård lidt udenfor Gilleleje.

mvh kmo

Fra : Enforcer

Dato : 09-01-04 17:38

On Fri, 09 Jan 2004 02:50:31 +0100, kristian mikael de freitas olesen
<kmo@gbmail.invalid> wrote:

> endda et af dem jeg synes ser lovende ud.
>Jeg har ikke hørt fra Kabelnettet endnu.
>
>Hvad går disse skrækeksempler ud på?

Prøv at kigge tilbage i gruppen dk.edb.internet.udbydere. Der kan du
finde masser af eksempler på dårlige oplevelser mv.

Beklager at jeg fik forkortet Group Networks til GN, men jeg havde
lige smidt en spand kaffe i tastaturet. Så der blev forkortet hvor det
var muligt.

Mvh.

Enforcer.

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 10-01-04 01:03

On Fri, 09 Jan 2004 17:37:44 +0100, Enforcer <hhi-fjern-@adslhome.dk>
wrote:

>Beklager at jeg fik forkortet Group Networks til GN, men jeg havde
>lige smidt en spand kaffe i tastaturet. Så der blev forkortet hvor det
>var muligt.

Jeg beklagede ikke at du forkortede det sådan, det gør jeg da selv,
men at det forkortes sådan, eller sagt på en anden måde at de har
valgt et navn, der ved forkortelse kan forveksles med et seriøst og
særdeles velrenomeret firma.

mvh kmo

Fra : Anders S...

Dato : 07-01-04 19:00

"kristian mikael de freitas olesen" <kmo@gbmail.invalid> skrev i en
meddelelse news:klsmvvoht7ibg05l1kn2pi001ndpgu8pni@4ax.com...
> [...]
>
> Jeg har taget kontakt til TDC, BoligNET, Dansk Bredbånd og Net Group.
>
> Er der nogen her der kender andre firmaer det kunne være relevant at

Danskkabeltv.dk

MVH
Anders

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 07-01-04 22:37

<kmo@gbmail.invalid> wrote:

>Vi bokser stadig med leverandøren omkring de sidste ting inden
>afleveringsforretningen,

Jeg har allerede i
beskrevet nogle af de ting vi bøvler med.

Vores leverandør benytter en Q-200 som dhcp-server og mange andre
tekniske ting, aom jeg ikke lige kan huske.
Der er meget der tyder på at det er denne enhed, der volder problemer,
og det er heller ikke en sådan der er beskrevet i udbudsmaterialet,
men nu er det altså den leverandøren insisterer på at bruge.

Er der nogen her der har erfaringer med en Q-200?

mvh kmo

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 08-01-04 10:27

kristian mikael de freitas olesen wrote:

> [...]
> men nu er det altså den leverandøren insisterer på at bruge.
>
> Er der nogen her der har erfaringer med en Q-200?

<http://www.q-networks.com/>.
Firmaet ligger i Århus.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-01-04 18:57

On Thu, 08 Jan 2004 10:26:46 +0100, "Steen Suder, privat"
<sfs_news_spam@suder.dk> wrote:

><http://www.q-networks.com/>.
>Firmaet ligger i Århus.

Ja, det ved vi godt, men problemet er, at vi (beboerne) efterhånden er
overbevist om at det er q-200 der ikke kan klare opgaven.
Den er indenfor det sidste halve år blevet udskiftet 5 gange, og har
fået udskiftet netkort flere gange.

Jeg er netop kommet hjem fra et møde med leverandøren og
rådgiverfirmaet og vi er i første omgang blevet enige om at der
opsættes en helt ny model.
Så må vi jo se om det hjælper.

Problemet kan jo også ligge i leverandørens manglende evne til at
konfigurere den rigtigt, men det kan vi jo ikke "bevise".

mvh kmo

Fra : Andre

Dato : 08-01-04 16:28

> [...]
> afleveringsforretningen, men ved allerede nu, at vi i samme øjeblik
> driftskontrakten udløber, ønsker at skifte leverandør.

Er det kun Tv-signal du skal have leveret eller er der også service /
udbygning af anlægget ??

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 08-01-04 18:49

On Thu, 8 Jan 2004 16:28:10 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk> wrote:

>Er det kun Tv-signal du skal have leveret eller er der også service /
>udbygning af anlægget ??

Det er det hele.
Vi vil helst have adskildt leverandørkontrakterne, så det ikke som nu
er det hele eller ingenting, men hvis en leverandør er i stand til at
overbevise os om at de er kompetente til at løse alle opgaver og kan
levere en bedre service end vores nuværende leverandør, så har vi ikke
sat os fast på en løsning.

mvh kmo

Fra : Andre

Dato : 08-01-04 19:12

> [...]
> overbevise os om at de er kompetente til at løse alle opgaver og kan
> levere en bedre service end vores nuværende leverandør, så har vi ikke

Hvor i landet ligger foreningen ??

Fra : kristian mikael de f~

Dato : 09-01-04 02:51

On Thu, 8 Jan 2004 19:12:27 +0100, "Andre" <andre21@ofir.dk> wrote: