StarWars (IV,V,VI)
Fra : Michael A

Dato : 06-01-04 23:54

Hejsa

Er der nogen som ligger inde med oplysninger, om de tre gamle SW-film er
udkommet på DVD, eller om de nogensinde gør det. Har ledt efter dem som en
gal, men har indtil vidre ikke kunne finde dem.....

Mvh
-Michael-

Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 01:05

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> udkommet på DVD, eller om de nogensinde gør det. Har ledt efter dem som en
> gal, men har indtil vidre ikke kunne finde dem.....

Hejsa

Der kom for nogen måneder siden et rygte om at filmene ville komme i år
2004,
samlet i en boks, lignende den Indiana Jones filmene kom i.
Nu ser det dog ud til at filmene dukker op hver for sig. (ihvertfald ifølge
denne
side : http://cgi.theforce.net/theforce/tfn.cgi?storyID=22779 )

Så rygter tyder på November 2004... Men vi får se til den tid... Men det
ville
da være en rar opvarmning til Episode 3...

Mvh. Thomas

Fra : Martin Møller

Dato : 07-01-04 09:38

> [...]
> ville
> da være en rar opvarmning til Episode 3...

Men desværre kommer de kun i special edition udgaverne som GL iøvrigt er
igang med at tilføre nye CGI effekter nok engang. De originale udgaver vil
aldrig nogensinde udkomme på DVD har GL selv udtalt.

Man kan dog godt få special edition på DVD, men det er i en bootleg version
fra Asien - altså et rip fra LD overført til DVD.

Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 13:11

"Martin Møller" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse
> Men desværre kommer de kun i special edition udgaverne som GL iøvrigt er
> igang med at tilføre nye CGI effekter nok engang. De originale udgaver vil
> aldrig nogensinde udkomme på DVD har GL selv udtalt.

Tja... Nogen siger desværre. Jeg forstår ikke hvorfor...
Jeg vil sgu hellere have filmene med det bedst mulige lyd og billede... At
der så
er ændret en lille smule i filmen (Og helt ærligt - hvad drejer det sig
egentlig om...
2-3 minutter ekstra, og lidt nye special effects i et par scener...) - det
er jeg fint
tilfreds med... Nogen mener åbenbart at det ødelægger filmene... Hvilket
jeg
syntes er en totalt latterlig holdning...

"Jamen vi vil se filmene som vi altid har set dem"... Fint, så må i jo
beholde dem
på VHS - Det er jo det i altid har set dem på...

OK, jeg driller lidt nu... Sorry... Men altid jeg ser absolut INTET galt i
at Lucas
piller lidt ved filmene, da det efter min mening er i petitesse
afdelingen...

Mvh. Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-04 13:31

"Thomas" <thomas.elbo@REMOVEmail.dk> writes:

> "Jamen vi vil se filmene som vi altid har set dem"... Fint, så må i jo
> beholde dem
> på VHS - Det er jo det i altid har set dem på...

Af en eller anden grund går folk og tror, at film springer
formfuldendte af panden på instruktøren. Derfor klager de sig.

I andre kunstformer har det i mange år været almindeligt, at
kunstneren ad åre forbedrede sit værk - således står der ofte "anden
udgave" i populære bøger, ligesom de populæreste sange indspilles
mange gange.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Hvis du står overfor et stort problem,
The RockBear. ((^)) så prøv at komme igennem det ved at skabe

Fra : Michael A

Dato : 07-01-04 13:51

Hejsa

Jeg vil give dig ret at Lucas gerne må lave lidt om hist og pist. Bare han
ikke ændre alt for meget F.eks hader jeg bar-episoden hvor Greedo
ligepludselig skyder først. Det øddelage en del af humoren. Han Solo virkede
jo vildt cool i den gamle udgave. Også lige en anden ting tingene, i de
gamle SW var effekterne ikke kliniske korrekte, hvilket jo er lidt kult,
derfor ville det altså være synd hvis Lucas svang den store special- effekt
spade og lavede alt om......

Men det er jo bare min mening......

Forresten tak for oplysningen om at de gode gamle SW'er måske næste
år.......

Mvh Michael

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-04 15:03

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> writes:

> Jeg vil give dig ret at Lucas gerne må lave lidt om hist og pist. Bare han
> ikke ændre alt for meget F.eks hader jeg bar-episoden hvor Greedo
> ligepludselig skyder først.

Bortset fra det faktum, naturligvis, at hvis du aldrig havde set en
udgave, hvor Solo skød først, så havde du aldrig nogensinde tænkt over
det.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-01-04 15:10

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> escribió

> Bortset fra det faktum, naturligvis, at hvis du aldrig havde set en
> udgave, hvor Solo skød først, så havde du aldrig nogensinde tænkt over
> det.

Eh, hvad har det med noget som helst at gøre? Hvis man mener at de ældre
versioner havde nogle kvaliteter som går tabt i de nyere kan jeg da godt
forstå at man brokker sig.
Med Venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-04 15:33

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> writes:

> Eh, hvad har det med noget som helst at gøre? Hvis man mener at de ældre
> versioner havde nogle kvaliteter som går tabt i de nyere kan jeg da godt
> forstå at man brokker sig.

Ja, men det er ikke det, der er problemet. Problemet er, at folk
brokker sig mere over det blotte faktum, at ændringen skete, end over
resultatet af den.

Folk vil hellere have, at den hårdkogte smugler med et hjerte af guld
er en gemen morder, end de vil have konsistens i personskildringen.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^))          - Birksted

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 07-01-04 15:47

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> escribió

> Folk vil hellere have, at den hårdkogte smugler med et hjerte af guld
> er en gemen morder, end de vil have konsistens i personskildringen.

Nu bliver det da interessant. Jeg mener ikke at den scene gør ham til en
gemen morder mere end at det faktum at Obiwan på samme bare skærer armen
(unødigt) af en anden gut gør ham til en nederdrægtig lemlæster.

Hvordan Greedo kan overleve som Bounty Hunter er mig til gengæld
fuldstændigt uforståeligt, da han åbenbart ikke kan ramme en fuldvoksen mand
på 1½ meters afstand.

At greedo absolut skal skyde først virker, efter at kende originalen, så
pokkers politisk korrekt at man ikke kan andet end at blive irriterret over
det.
Med venlig hilsen
Lars hoffmann

Fra : Ronny Nielsen

Dato : 07-01-04 16:49

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m265fnkevb.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
>
> Folk vil hellere have, at den hårdkogte smugler med et hjerte af guld
> er en gemen morder, end de vil have konsistens i personskildringen.

Gemen morder? Det lå ligesom i luften at han skulle dø, så selvom han skød
først var det stadig selvforsvar (western-style) IMO. Netop derfor syntes
jeg også ændringen var unødvendig.

Dog ikke en katastrofal ændring, som nogen får det til at lyde som.

Fra : Morten DH

Dato : 07-01-04 17:56

> [...]
> igang med at tilføre nye CGI effekter nok engang. De originale udgaver vil
> aldrig nogensinde udkomme på DVD har GL selv udtalt.

og dermed skaber han et kæmpe behov for disse versioner hos alle dem der
alligevel køber de nye versioner og så pludselig kommer de gamle versioner
alligevel på grund af fans'ne har "krævet" det og sælger han de gamle til os
alle en gang til - meget kan man sige om Gl; men markedsføring er han ikke
dum til.... og ja, jeg ryger selv lige i med begge ben og dankortet forrest

> Man kan dog godt få special edition på DVD, men det er i en bootleg
version
> fra Asien - altså et rip fra LD overført til DVD.

Endda med DTS lyd på trods af der ikke findes et (officielt) DTS mix af
dem... jeg gætter nu på man bare ha sat DTS flag på DD lyden; men det er jo
en helt anden snak...

Fra : Kiss my shiny metal ~

Dato : 09-01-04 14:08

"Morten DH" <morten@FJERNdrejoe.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> alle en gang til - meget kan man sige om Gl; men markedsføring er han ikke
> dum til.... og ja, jeg ryger selv lige i med begge ben og dankortet

Er det noget du ved med sikkerhed? Eller er det bare udokumenteret gætværk
fra din side?

Fra : Morten DH

Dato : 09-01-04 18:21

"Kiss my shiny metal a**" <mm.randers@musikskole.dk> skrev i en meddelelse
> Er det noget du ved med sikkerhed? Eller er det bare udokumenteret gætværk
> fra din side?

Fuldstændigt udokumenteret gætværk fra min side - baseret på en filosofi om
at den der almægtige $ bestemmer i sidste ende... der er simpelthen for
mange potentielle kunder til de originale udgaver til at man vil ignorere
det (http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?OTondvd - alene her
er der over 11000 potentielle købere)... men det er altså bare mit gæt

Fra : Stefan Holm

Dato : 07-01-04 17:01

"Ronny Nielsen" <ronnyroy@mail.dk> writes:

> Gemen morder? Det lå ligesom i luften at han skulle dø, så selvom han skød
> først var det stadig selvforsvar (western-style) IMO. Netop derfor syntes
> jeg også ændringen var unødvendig.

Unødvendig, men ganske ligegyldig - netop fordi Han jo under alle
omstændigheder sad klar til at skyde, også selvom Greedo tilfældigvis
kom først.

--
Stefan Holm
"Det er signaturmateriale."

Fra : Michael A

Dato : 08-01-04 00:37

hmm...... Tja Han Solo virkede altså mere cool på mig da ham skød først....
Desuden var episoden fyldt med humor i den gamle version. Derfor var det
noget møj at Lucas ændrede episoden......

Det minder faktisk lidt om episoden i "Indiana Jones og paktens ark" hvor
Indy skyder den idiot som ståd og blærede sig med en sabel. Hvis den episode
blev ændret ville det jo være en katastrofe. Og jeg er klar over at Indy
skulle have kæmpet med den sværfægtende narhat.

Min pointe er at det ikke altid er de ideer som instruktøren har som virker.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-04 07:26

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> writes:

> hmm...... Tja Han Solo virkede altså mere cool på mig da ham skød først....

Nu er der en detalje, som europæere har det med at glemme i den
forbindelse: Amerikaneres ofte fuldkommen sindssyge forhold til skydevåben.

Vi kan ryste på hovedet over "Greedo shoots first" og Spielbergs
walkie-talkie-trick i E.T., men folk som lever i en kultur, hvor børn,
der skyder børn, er noget der sker flere gange om året, får nok et
noget anderledes forhold til skydevåben.

Også i det lys er GLs beslutning yderst forståelig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "All great epics come to an end. The Iliad. The
The RockBear. ((^)) Odyssey. War and Peace. Buffy the Vampire Slayer.

Fra : Michael A

Dato : 08-01-04 10:08

Meget muligt men det ændere altså ikke på det faktum at episoden er blevet
ringere......

Skal alle film så laves om?????????

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> skrev i en
meddelelse news:m2r7ybhs6q.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-01-04 10:46

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> escribió en el mensaje
> Meget muligt men det ændere altså ikke på det faktum at episoden er blevet
> ringere......

Det er jeg enig med dig i, den har mistet noget "edge".
Vil du forresten ikke være flink lige at sætte dig ind i korrekt citatteknik

Lars Hoffmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-04 10:59

"Michael A" <MichaelandersenI@hotmail.com> writes:

> Meget muligt men det ændere altså ikke på det faktum at episoden er blevet
> ringere......
>
> Skal alle film så laves om?????????

Det er til hver en tid kunstnerens (instruktørens) valg.

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-01-04 11:14

Peter B. Juul wrote:

> Det er til hver en tid kunstnerens (instruktørens) valg.

Nej. Det er op til ham der skal betale for det. Og det vil så igen sige at
det er op til publikum, der jo betaler i sidste ende.

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-04 13:21

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> Nej. Det er op til ham der skal betale for det. Og det vil så igen sige at
> det er op til publikum, der jo betaler i sidste ende.

Sludder og vrøvl. Hvis kunstneren ønsker at lave om på et værk eller
for den sags skyld holde op med at sælge det, så er han i sin gode ret
dertil.

Du, som forbruger, er i din gode ret til ikke at købe det redigerede
værk, det giver sig selv, men det er saftsuseme ikke dig, der skal
afgøre om GL må bestemme over sin intellektuelle ejendom.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Kritikken af dine indlæg skyldes alene det
The RockBear. ((^)) faktum, at du er en idiot."

Fra : Jim Andersen

Dato : 08-01-04 16:37

Peter B. Juul wrote:

> Sludder og vrøvl. Hvis kunstneren ønsker at lave om på et værk eller
> for den sags skyld holde op med at sælge det, så er han i sin gode ret
> dertil.

Ævl. Der findes sgu da tusinder af film hvor instruktøren bagefter siger
"Jeg ville nu godt liiiige have lavet det-eller-det om".

Men det er altså ikke ham der bestemmer om det rent faktisk bliver lavet om.

> Du, som forbruger, er i din gode ret til ikke at købe det redigerede
> værk, det giver sig selv, men det er saftsuseme ikke dig, der skal
> afgøre om GL må bestemme over sin intellektuelle ejendom.

Han kan da bestemme lige hvad han vil. Men det bliver der altså ikke udgivet
en film af. Han kan højst få lov at sidde og kigge sin hjemmeklippede
version i sin egen lille hjemmebiograf.

At GL så er lidt speciel, da han er sin egen pengemand, det er jo en anden
historie.

/jim

Fra : Peter B. Juul

Dato : 09-01-04 13:58

"Jim Andersen" <jimVÆÆK@officeconsult.dk> writes:

> Ævl. Der findes sgu da tusinder af film hvor instruktøren bagefter siger
> "Jeg ville nu godt liiiige have lavet det-eller-det om".

Og med moderne teknik er det blevet muligt.

> Men det er altså ikke ham der bestemmer om det rent faktisk bliver lavet om.

Det afhænger af hans kontrakt med producenten.

--
Peter B. Juul, o.-.o "She's not even half the girl she ... oww!"
The RockBear. ((^))

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 08-01-04 11:43

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.remove.this.part.uni-c.dk> escribió

> Det er til hver en tid kunstnerens (instruktørens) valg.

Jaja, men derfor behøver vi jo ikke at være enige i de ændringer der er
blevet foretaget.

Fra : Thomas

Dato : 08-01-04 14:18

> Meget muligt men det ændere altså ikke på det faktum at episoden er blevet
> ringere......
>
> Skal alle film så laves om?????????

Rettelse... DU mener den er blevet ringere... Husk nu at det udelukkende
er din mening. Og fodi du mener ét, er det ikke nødvendigvis det rigtige.

Efter min mening er filmen ikke blevet ringere... Men igen... Det er jo så
bare MIN mening.

Mvh. Thomas

Fra : Michael A

Dato : 08-01-04 14:39

> Rettelse... DU mener den er blevet ringere... Husk nu at det udelukkende
> er din mening. Og fodi du mener ét, er det ikke nødvendigvis det rigtige.

Faktisk så skrev jeg også "at det bare var min mening" i indlæget fra 07-01

> Efter min mening er filmen ikke blevet ringere... Men igen... Det er jo så
> bare MIN mening.

Hmm nej misforstå mig ikke. Selve filmen er som sådan ikke blevet
betydeligt ringere der er bare gået noget tabt....

Mvh Michael

Fra : Magnus Dreyer

Dato : 08-01-04 14:14

Fra : Peter B. Juul

Dato : 08-01-04 14:52

Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk> writes:

> Men George Lucas har jo ikke instrueret episode 5 og 6. Så det kan vel
> ikke være hans valg, at der skal ændres i filmene. :)

_Det_ er der faktisk en vis fornuft i...
--
Peter B. Juul, o.-.o "De fleste danskere i dag er vokset op med TV,
The RockBear. ((^)) og har derfor ikke længere tålmodighed til et

Fra : cybamerc

Dato : 08-01-04 22:08

Magnus Dreyer <dinsdale@diku.dk> wrote in message news:<Pine.LNX.4.58.0401081413500.28251@tyr.diku.dk>...

> Men George Lucas har jo ikke instrueret episode 5 og 6. Så det kan vel
> ikke være hans valg, at der skal ændres i filmene. :)

Nu er det begrænset, hvad der er ændret i ESB SE og ROTJ SE; men Lucas
har skam haft en enorm inflydelse på begge film, der ikke begrænser
sig til historien.

Fra : Don G.

Dato : 07-01-04 02:42

"Michael A" skrev...

> [...]
> SW-film er udkommet på DVD, eller om de nogensinde gør det.
> Har ledt efter dem som en gal, men har indtil vidre ikke kunne

Der findes indtil videre kun nogle "alternative" versioner:
http://nerdcamp.dk/forum/viewtopic.php?t=106

Mvh. Don G.

<signature>
nerdiac . ['ner:diak] . n . übernerd; extreme nerd; nerd of nerds.
http://www.nerdiac.com
</signature>

Fra : Thomas

Dato : 07-01-04 04:31

"Don G." <news@don-gSLETTES.dk> skrev i en meddelelse

> Der findes indtil videre kun nogle "alternative" versioner:
> http://nerdcamp.dk/forum/viewtopic.php?t=106
>

> Mvh. Don G.

*LOL* Det er god værkstedshumor... Ja jeg kan godtnok heller ikke genkende
filmene
som de beskrives der... Måske man lige skulle finde VHS'erne fra fra
reolen, og gense
dem...

Mvh. Thomas

Fra : Peter B. Juul

Dato : 07-01-04 09:05

"Don G." <news@don-gSLETTES.dk> writes:

> Der findes indtil videre kun nogle "alternative" versioner:
> http://nerdcamp.dk/forum/viewtopic.php?t=106

Det var jo det jeg skrev tilbage i '98. Det handler om sex!

http://geekculture.dk/arkiv.php3?reviewid=30

--
Peter B. Juul, o.-.o "Det handler alt sammen om at tage hensyn til
The RockBear. ((^)) sine medmennesker, selv når de er åbentlyst

Fra : David Rasmussen

Dato : 07-01-04 17:04

Er der overhovedet nogen der i praksis ved hvor man kan få fat i de
originale SW film på bootleg-dvd, hvis man ville? Jeg kan ikke finde
noget nogen steder.

/David

Fra : Kiss my shiny metal ~

Dato : 09-01-04 14:09

> Er der overhovedet nogen der i praksis ved hvor man kan få fat i de
> originale SW film på bootleg-dvd, hvis man ville? Jeg kan ikke finde
> noget nogen steder.

De findes ikke. Der findes kun SE udgaverne på bootleg. Det kan desuden
blive en bekostelig affære at indføre dem til landet hvis de bliver fanget i
tolden. Og her mener jeg advokat og retsomkostninger.

Martin

Fra : ML-78

Dato : 10-01-04 20:00

Kiss my shiny metal a** skrev:

> De findes ikke. Der findes kun SE udgaverne på bootleg.

Hvorfor tror du dog det?

> Det kan desuden
> blive en bekostelig affære at indføre dem til landet hvis de bliver fanget i
> tolden. Og her mener jeg advokat og retsomkostninger.

Det eneste der sker er, at de bliver konfiskeret og man derved har tabt det
beløb, man betalte for dem.

ML-78

Fra : Michael Skov

Dato : 09-01-04 14:37

"Kiss my shiny metal a**" <martinboy@hotmail.com> skriver:
>De findes ikke. Der findes kun SE udgaverne på bootleg

Jo de gør.
På laserdisc og oven i købet i 3 forskellige udgaver med en ***guffe
smaske*** dejlig lyd og kommentator spor.

Skulle bare drille.

MU!

Fra : David Rasmussen

Dato : 09-01-04 18:14

Michael Skov wrote:

> Jo de gør.
> På laserdisc og oven i købet i 3 forskellige udgaver med en ***guffe
> smaske*** dejlig lyd og kommentator spor.
>
> Skulle bare drille.

Men det er jo netop de udgaver, som jeg troede var blevet overført til
(bootleg)dvd.

/David

Fra : Morten DH

Dato : 09-01-04 18:22

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> Jo de gør.
> På laserdisc og oven i købet i 3 forskellige udgaver med en ***guffe
> smaske*** dejlig lyd og kommentator spor.

3?!? Jeg har kun boksen med de originale i CAV og den nyere box med SE
udgaverne - hvilken anden udgave tænker du på?

Fra : Michael Skov

Dato : 09-01-04 23:55

"Morten DH" <morten@fjerndrejoe.dk> skriver:
> [...]
>3?!? Jeg har kun boksen med de originale i CAV og den nyere box med SE
>udgaverne - hvilken anden udgave tænker du på?
På de 1. udgaver med den pragtfulde cover art .

JA jeg er NØRD med SW.

MU!

Fra : Morten DH

Dato : 10-01-04 11:05

> På de 1. udgaver med den pragtfulde cover art .

Tænker du på de helt gamle udgivelser med horribelt billede? Svjh findes de
helt gamle udgaver både i full-screen og en lidt yngre udgivelse i letterbox
og så de THX godkendte udgaver vi kender...
(evt. kan en "star wars" søgning på http://www.dvdlaser.com kaste lidt lys
over de forskellige udgaver)

> JA jeg er NØRD med SW.

Du er vist ikke den eneste Er spændt på om det bliver til noget med de
rygter der går om at GL vil klippe alle 6 film sammen til en sammenhængende
film på et tidspunkt..........

Fra : Michael Skov

Dato : 10-01-04 14:13

> [...]
>de
>helt gamle udgaver både i full-screen og en lidt yngre udgivelse i
Snip....

Yes Yes.
Lige nøjagtigt dem. Jeg elsker det billed .
Specielt leia og luke (Fallos NOT )

MU!