Kemi
Fra : henrik

Dato : 06-01-04 20:20

Hej NG

Jeg skal bruge et "stof" som binder Ilt i vand.

der er et par krav:

Det skal helst kunne regenereres på en forholdsvis enkel måde.

Det skal ikke afgive nogen giftige stoffer. Helst ingen stoffer overhovedet.

Jeg vil fjerne iltindholdet i noget vand, for at prøve at få nogle
de-nitritifikations bakterier til at leve.

Hjælp modtages gerne!

Henrik

Fra : Henrik

Dato : 08-01-04 07:49

On Tue, 6 Jan 2004 20:19:55 +0100, "henrik" <jdfgje@kedkf.sk> wrote:

>Jeg skal bruge et "stof" som binder Ilt i vand.

Har du tænkt på at fjerne ilten i stedet for at binde den ?

Du kan evt gennemboble vandet med nitrogen eller bedre helium.
Ultralyd og vakumfiltrering kan også bruges.

Fra : henrik

Dato : 08-01-04 11:00

Tak for indputtet

> Du kan evt gennemboble vandet med nitrogen eller bedre helium.

Måske kunne jeg bruge den nitrogen, som bliver produceret i selve filteret.

> Ultralyd og vakumfiltrering kan også bruges.

hvordan bruges ultralyd?

Fra : Henrik

Dato : 10-01-04 11:01

On Thu, 8 Jan 2004 11:00:16 +0100, "henrik" <jdfgje@kedkf.sk> wrote:

>hvordan bruges ultralyd?

Du stiller flasken med vand ned i et ultralydsbad og letter en smulle
på låget inden du tænder for ultralyden.

Der vil nu dannes en række små bobler som forsvinder op til
overfalden.

Det er nok den mindst effektive fjernelse af gasser fra vand, men også
den letteste hvis man altså har adgang til et ultralydsbad.

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 08-01-04 17:44

henrik wrote:

> [...]
>

>Jeg vil fjerne iltindholdet i noget vand, for at prøve at få nogle
>de-nitritifikations bakterier til at leve.

Spørgsmålet er, om du skal have fjernet ilt kontinuert, eller du blot
skal have fjernet det fra den samme mængde vand een gang, for derefter
at isolere systemet?
Det sidste er nok det nemmeste. Spørgsmålet er så, hvilke krav du har
til iltindholdet.
Der er flere måder at fjerne ilt fra vand:
Kogning
Frysning + undertryk.
Gennembobling med anden luftart, eks nitrogen eller helium.
Ultralyd.

Kogningen vil generelt fjerne gasser, da opløseligheden af disse vil
falde med øget temperatur. Der skal så nedkøles i iltfri atmosfære, og
et par kogninger vil være praktisk.

Frysning + vacuum, anvendes ofte i laboratoriet, når opløsninger skal
være gas-fri. Dannelsen af krystalgitteret vil ekskludere de opløste
gasser som kaviteter('bobler') i toppen af den frosne væske. Optøning
under let undertryk vil tage tage boblerne, så snart de frigøres.
Proceduren gentages et par gange. Indfrysningen skal helst være
forholdsvis langsom.

Gennembobling med anden luftart, vil mætte væsken med denne og drive
andre opløste gasser ud. Dette er en ligevægtsproces, men kan tage lidt
tid.

Ultralyd vil danne kaviteter i væsken af luft, der derved vil drives af.
Dette skyldes at dannelsen af kaviteten kræver en del energi, denne
kommer fra ultralyden. Den opløste luft vil samles i kaviteterne og
grundet forskellen i densitet, vil den drives ud. Det vil dog være svært
at fjerne al opløst gas på denne måde, men den vil nok øge
effektiviteten af for eksempel gennembobling.

En kontinuert fjerning af ilt er straks sværere, især hvis der ikke må
afgives stoffer af nogen art. En let oxiderbar forbindelse, såsom en
aromatisk amin eller phenol, vil kunne fjerne en del ilt. I det tilfælde
den ikke skal være opløst i vandet, må den være bundet til et upløseligt
bærestof, for eksempel en krydsbundet polymer eller lignende. Om noget
sådant findes, ved jeg ikke, den vil være ikke være helt triviel at
regenere( men ved rigtigt valg af oxiderbar forbindelse kan det gøre
forholdsvist trivielt). Alternativt skulle en species anvendes som
komplekser til ilt og afgiver det ved for eksempel opvarmning. En sådan
findes utvivlsomt, OTOP kan jeg ikke komme på nogen, der ikke ville
forstyrres af vandets tilstedeværelse.
Din bedste chance er nok at fjerne ilt og have systemet lukket i inaktiv
atmosfære...

Mvh
Jeppe