MS Windows
briani 27239
Windows 98 Second Ed. vs. Windows XP Home
Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 19:00

Hejsa!

Mig bekendt er MS stoppet med support af Windows 98. Fair nok - det er et
gammelt system.

Det eneste jeg bruger min Windows til er, at tilgå min netbank og dette
endda kun indtil jeg får smidt BG Bank af helvede til for de er godt nok
ignorante.. men det er en anden snak Og når det sker ryger Windows
langt pokker i vold hvor den burde være forlængst :-/

Vil der være nogen sikkerhedsmæssig grund til, at invisterer i XP Home
eller hvad?

Jeg mener ikke, at min adgangskode til Netbank gemmes nogle
steder på systemet, så hvad kan egentlig misbruges i så fald jeg bliver
hacket grundet manglende sikkerhedsrettelser?

--
Martin Johansen [6000]
http://80.165.164.36/

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 06-01-04 20:47

"Martin Johansen [6000]" <ares@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Martin Johansen [6000]
> http://80.165.164.36/
> "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"

Hej Martin
Din adgangskode til BGnetbank gemmes ikke på din PC med
konfigurationsfilerne ligger der og hvad de indeholder aner jeg ikke men de
finder da ud af hvad jeg hedder og hvad sikkerhedsniveau der er tilstede om
det er nyeste opdatering der er installeret, men nej der er ingen forskel på
om du kører 98Se eller XP home - det føles ihvertfald ens, men der er dog
noget der gnaver mig og det er at selvom jeg eksporterede og gemte mit
orescertificat og digital signatur og derefter importerede det til XP påstår
outlook aligevel der ikke er installeret nogen signatur, underligt men hvad
jeg finder vel ud af det engang
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 20:51

On Tue, 06 Jan 2004 20:46:45 +0100, Paul Østerby Sørensen wrote:

> Hej Martin

Hej!

> Din adgangskode til BGnetbank gemmes ikke på din PC med

Mener jeg heller ikke. Tak for konfirmation af dette.

> [...]
> om du kører 98Se eller XP home - det føles ihvertfald ens, men der er dog

Det jeg mener er sikkerheden i det når nu adgangskoden ikke er lokalt
gemt. En opdateret XP er jo mere sikker om fx. 3 måneder end 98 vil være
og her er det jeg får spørgsmålet i mit hovede:

Er det en sikkerhedstrussel for mit vedkomne? Jeg hverken surfer, gamer
eller andet i Windows - kun lige for at tjekke saldi. Og får jeg her
_mere_ sikkerhed i XP om 3 måneder eller kan jeg "roligt" beholde min 98
indtil da?

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 06-01-04 21:21

> [...]
> Martin Johansen [6000]
> http://80.165.164.36/
> "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"

Hej Martin
Hvis du kan huske Blaster hysteriet for en tid siden så vil du også huske at
netop RPC ikke findes på W98(Se) men kun nyere OS'er så derfor vil jeg sige
brug du din 98'er i mange år frem den er glimragende til netbank
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 06-01-04 21:55

On Tue, 06 Jan 2004 21:21:07 +0100, Paul Østerby Sørensen wrote:

> Hvis du kan huske Blaster hysteriet for en tid siden så vil du også huske a

Ja det kan jeg godt huske. Husker jeg sad og klukkede bag min Linux og
måtte tage telefonen mange gange hvor febrilske og fortvivlede
Windows-brugere søgte råd

> netop RPC ikke findes på W98(Se) men kun nyere OS'er så derfor vil jeg sige
> brug du din 98'er i mange år frem den er glimragende til netbank

OK! Hmmm, den er jo ligefrem for gammel til at blive ramt

Jeg har indtil videre droppet XP, for med de licensregler kan MS rende og
hoppe mildt sagt. Kort fortalt, køber man en OEM, og brænder sit
bundkort af, ja så har man ikke lov til, at bruge den med sit nye
bundkort og kan heller ej få den aktiveret med mindre man virkelig
overtaler MS. Og som de selv siger: Det sker meget sjældent.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-01-04 10:08

1.der findes også vira til linux, skulle jeg hilse at sige
2.Windows er et udmærket produkt, men jeg er enig i at deres licensregler er
mere hysteriske end godt er.
3. linux er stadig i mine øjne for hjemmenørder - det er bestemt ikke
lettere at have med at gøre end Windows, men hver sin lyst.
4. XP er et udmærket produkt, men jeg ville nu foretrække XP pro, der imho
fungerer bedre og har flere muligheder.
5. det med bundkortet der brænder sammen: du har ret i at det virker
fuldkommen latterligt og jeg vil bestemt heller ikke kontakte MS' tekniske
support af nogen som helst årsag for ikke at risikere at få en regning smidt
i hovedet - så firmaet MS - øv - produkterne - for så vidt OK.
--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-04 14:34

"Arne H.Wilstrup" wrote in a message

> 5. det med bundkortet der brænder sammen: du har ret i at det virker
> fuldkommen latterligt

Har man købt en OEM version, så har man lissom besluttet at spare nogle
penge ved at købe en version med _begrænset_ anvendelsesmulighed
Hvorfor klandre MS for at man har taget den "forkerte" beslutning?

Svjv så kan man få OEM versioner af XP bundlet med fx mus eller hd
Det var en mulighed

- Peter

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-01-04 18:50

Tja, det er jo et forhandlersynspunkt - jeg ser det fra en købers synspunkt,
og jeg ser ikke nogen rimelighed i at en sælger eller en producent skal
kunne bestemme i al nær fremtid over hvordan jeg vil bruge varen.

Hvis jeg køber f.eks. XP pro til min stationære maskine, kan jeg ikke se, at
det skal være producenten der skal bestemme om jeg også må benytte den til
min bærbare - men den diskussion kan blive temmelig lang, så jeg tror blot
vi skal standse her.

--
ahw

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 07-01-04 21:13

Arne H.Wilstrup wrote:
> [...]
> synspunkt, og jeg ser ikke nogen rimelighed i at en sælger eller en
> producent skal kunne bestemme i al nær fremtid over hvordan jeg vil

Så må man da købe den fulde version
Der er jo tale om en billigere (og dermed begrænset) OEM version i dette
tilfælde

> Hvis jeg køber f.eks. XP pro til min stationære maskine, kan jeg ikke
> se, at det skal være producenten der skal bestemme om jeg også må
> benytte den til min bærbare

Producenten kan bestemme at man kun må installere XP på P4 Intel maskiner
med et bestemt chipsæt
- Hvis der er det de vil

Køb et andet produkt hvis det ikke opfylder dine behov

> - men den diskussion kan blive temmelig
> lang, så jeg tror blot vi skal standse her.

/me shrugs

- Peter

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 21:16

On Wed, 07 Jan 2004 14:33:55 +0100, Peter Lykkegaard wrote:

> Har man købt en OEM version, så har man lissom besluttet at spare nogle
> penge ved at købe en version med _begrænset_ anvendelsesmulighed

Enig. Men... et nyt bundkort, er jo ikke en ny PC som MS fortolker det!
Det er en skide reservedel, som et grafikkort eller et netkort er, men det
hverken kan eller vil MS forstå. Og det har intet med forskellige
licenser, at gøre, det har noget med rimeligheden i det.

Brænder mit bundkort uheldigvis af, så vil jeg nødig være den
MS-supporter som prøver, at fortælle mig jeg ikke må bruge min
ny-indkøbte licens på min PC - derfor har jeg nu valgt ikke at købe den
overhovedet men skrotte Windows helt, såsnart jeg får skiftet bank.

Så sparer jeg energi og jeg slipper for, at være skyld i, at han ligger
søvnløs pga. et glødende telefonrør

> Hvorfor klandre MS for at man har taget den "forkerte" beslutning?

Gør jeg heller ikke.

> Svjv så kan man få OEM versioner af XP bundlet med fx mus eller hd
> Det var en mulighed

Det ændrer jo ikke på faktum at du ikke må skifte bundkort. Det gør
bare, at butikken kan sælge en OEM-version.

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 08-01-04 17:19

> [...]
> Martin Johansen [6000]
> http://80.165.164.36/
> "Gør hele usenet en tjeneste - Kend din netikette"

Hej alle
Ikke for at drive denne debat længere ud men mår man køber en OEM version af
WinXp f.eks. så fravælger men netop MS som support og vælger det firma hvis
hardware er bundlet med OS'et, at så en museproducent ikke har noget
forstand på at suportere Win er så en anden sag.
--
Med Venlig Hilsen
Paul Østerby Sørensen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 21:13

On Wed, 07 Jan 2004 10:07:31 +0100, Arne H.Wilstrup wrote:

> 1.der findes også vira til linux, skulle jeg hilse at sige

Ved jeg godt, men oplever man det tit? Nope. Oplever man det tit til
Windows? JEP!

> 2.Windows er et udmærket produkt, men jeg er enig i at deres licensregler er
> mere hysteriske end godt er.

Windows er ganske glimragende, misforstå mig ikke.

> 3. linux er stadig i mine øjne for hjemmenørder - det er bestemt ikke
> lettere at have med at gøre end Windows, men hver sin lyst.

Lettere jo, på mange måder. Sværere jo også på mange måder. Det er 2
forskellige systemer.

> 4. XP er et udmærket produkt, men jeg ville nu foretrække XP pro, der imho
> fungerer bedre og har flere muligheder.

Hvilke muligheder? Og her tænker jeg på dem menigmand har brug for til
daglig...

> 5. det med bundkortet der brænder sammen: du har ret i at det virker
> fuldkommen latterligt og jeg vil bestemt heller ikke kontakte MS' tekniske

Enig. For det er jo ikke en ny computer... overhovedet!! Men det fatter de
ikke... Ergo mister de mange kunder, men der er åbenbart nok at tage af.

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 07-01-04 23:02

Se inline:

> Ved jeg godt, men oplever man det tit? Nope. Oplever man det tit til
> Windows? JEP!

Nu er det jo også begrænset, hvad der distribueres af linux-produkter i
forhold til Windows (også selvom der vistnok efterhånden er en del)

> Windows er ganske glimragende, misforstå mig ikke.

Det gør jeg heller ikke! Jeg har faktisk været på et linux-seminar - tro det
eller ej

> Lettere jo, på mange måder. Sværere jo også på mange måder. Det er 2
> forskellige systemer.

jeps - men selvóm jeg sad på et seminar sammen med en både vénlig og
kompetent linux-bruger, blev jeg dog ikke overbevist om Linux' overlegenhed
i forhold til Windows - men der var da bestemt ting, jeg synes godt om (kan
ikke lige huske, hvad det var og jeg fandt bestemt ikke
installationsproceduren særlig indlysende eller let.)

> Hvilke muligheder? Og her tænker jeg på dem menigmand har brug for til
> daglig...

Vi har netværk i huset, og jeg fandt f.eks. ikke det særlig let at
installere printere over netværk - det var hverken indlysende eller
"intuitivt".

> Enig. For det er jo ikke en ny computer... overhovedet!! Men det fatter de
> ikke... Ergo mister de mange kunder, men der er åbenbart nok at tage af.

Netop min pointe -

--
ahw

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 07-01-04 23:31

In article <3ffc8008$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
karl@meget.dk says...

> ikke lige huske, hvad det var og jeg fandt bestemt ikke
> installationsproceduren særlig indlysende eller let.)

Det er fordi du er vant til noget andet. Hvis du aldrig havde set en
Windows før, så havde oplevelsen været en anden.

> installere printere over netværk - det var hverken indlysende eller
> "intuitivt".

Det er det bestemt heller ikke med Windows. Det letteste jeg har
oplevet i dén retning er OS/2.
Skarpt forfulgt af Linux.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 07-01-04 23:40

On Wed, 07 Jan 2004 23:02:21 +0100, Arne H.Wilstrup wrote:

> Nu er det jo også begrænset, hvad der distribueres af linux-produkter i
> forhold til Windows (også selvom der vistnok efterhånden er en del)

Du vil blive overrasket

> Det gør jeg heller ikke! Jeg har faktisk været på et linux-seminar - tro det
> eller ej

Den er sq svær Du skriver har været? Hvorfor ikke mere?

> [...]
> ikke lige huske, hvad det var og jeg fandt bestemt ikke
> installationsproceduren særlig indlysende eller let.)

Den er ganske let, helt som i XP på MDK9.2.

> Vi har netværk i huset, og jeg fandt f.eks. ikke det særlig let at
> installere printere over netværk - det var hverken indlysende eller
> "intuitivt".

Home virker jo også i netværk... eller har jeg misforstået det totalt?

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 08-01-04 00:41

> Du vil blive overrasket

Men ikke nok, desværre!

> Den er sq svær Du skriver har været? Hvorfor ikke mere?

åh, forskellige grunde - tid, interesse - nogle af nørderne dér sværgede da
også til "tekstbaserede" installationsprocedurer og afskydede
GUI-metoderne - det gjorde det bestemt ikke lettere.

> Den er ganske let, helt som i XP på MDK9.2.

I hvert fald gik det så galt at supernørden ved siden af mig heller ikke
kunne gøre det´, men måtte ty til en reinstallation med ny software -ikke
just befordrende for "købelysten" - og jeg ved godt man kan opnå det samme
med W2k -produkter, men i det mindste ved man hvor man kan hente hjælp (åh,
nej - nu er vi igang med en linux-vs.Windows-debat - det orker jeg ikke -
hvert system har sine fordele og ulemper.)

> Home virker jo også i netværk... eller har jeg misforstået det totalt?

Tja - jeg ville ikke vælge home, hvis jeg havde netværk eller home i det
hele taget. Dertil er mine interesser for servere og´netværk nok større end
som så.

--
ahw

Fra : Martin Johansen [600~

Dato : 08-01-04 00:39

On Thu, 08 Jan 2004 00:41:10 +0100, Arne H.Wilstrup wrote:

> åh, forskellige grunde - tid, interesse - nogle af nørderne dér sværgede da
> også til "tekstbaserede" installationsprocedurer og afskydede
> GUI-metoderne - det gjorde det bestemt ikke lettere.

Sjovt - det er også min opfattelse. Gør man det ikke via textbased, så
er man ikke rigtig nørd. Det er den jeg møder til daglig.

> [...]
> med W2k -produkter, men i det mindste ved man hvor man kan hente hjælp (åh,

Jeg har aldrig (skriver aldrig) haft problemer med install af Linux.
Derimod har jeg oplevet det med Windows 98, 2000 samt XP

> nej - nu er vi igang med en linux-vs.Windows-debat - det orker jeg ikke -
> hvert system har sine fordele og ulemper.)

Orker heller ikke De har nemlig hver sine fordele og ulemper. Var jeg
en spillefugl så brugte jeg nok Windows, men den tid er jeg "desværre"
ovre.

> Tja - jeg ville ikke vælge home, hvis jeg havde netværk eller home i det
> hele taget. Dertil er mine interesser for servere og´netværk nok større end
> som så.

Dertil bruger jeg Linux Windows har IMHO intet overhovedet, at gøre
på en server. Det sagde jeg også dengang jeg ikke brugte så det er ikke
fordi jeg er forgiftet

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-01-04 11:17

In article <3ffc9732$0$124$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,
karl@meget.dk says...

> åh, forskellige grunde - tid, interesse - nogle af nørderne dér sværgede da
> også til "tekstbaserede" installationsprocedurer og afskydede

Det skyldes at hvis du kan dit OS til fingerspidserne, så sparer du
masser af tid ved at benytte dig af shell.

Jeg benytter shell i Windows så ofte det lader sig gøre. Jeg
foretrækker bash.