W98 udskriftet med W2K - langsommere netv~
Fra : BJ Denmark

Dato : 06-01-04 13:21

NT server.

Arbejdsstationerne, tidligere W98, er udskiftet med ny maskiner med W2K.
Imidlertid lader det nu til, at når der arbejdes med applikationer,
der benytter netværket, er maskinerne nu langsommere end de var før.

Jeg havde ikke nødvendigvis forventet en hastighedsforbedring af
netværksapplikationerne, da ingen kæde jo er stærkere end det svageste
led, men jeg forstå ikke, at det skulle resultere i en
hastighedsnedsættelse.

Hastighedsnættelsen er ikke stor, men dog mærkbar.

Nogen bud på, hvad det kan skyldes?

BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
"du er en idiot" får nogen til at indse, de ikke har ret.

Fra : Tom Madsen

Dato : 06-01-04 16:30

> [...]
> led, men jeg forstå ikke, at det skulle resultere i en
> hastighedsnedsættelse.
>
> Hastighedsnættelsen er ikke stor, men dog mærkbar.

Hej

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg er da villig til at give et gæt.

En af de helt store forskelle mellem 98 og 2000, er at der på NT, 2000,
Xp og 2003 versionerne er det der kaldes for HAL. Eller Harware
Abstraction Layer. Der bruges for at forhindre at services og
applicationer får direkte adgang til harware, og i dette tilfælde
nettet.

Det gør at alle kald til hardware skal gå igennem det lag. Det kan være
overhead i forbindelse med det, det gør at nettet virker langsommere.

Mvh

Tom Madsen

Fra : Dag Stinus

Dato : 06-01-04 19:21

"BJ Denmark" <news@klog.dk> wrote in message
> [...]
> Imidlertid lader det nu til, at når der arbejdes med applikationer,
> der benytter netværket, er maskinerne nu langsommere end de var før.
[klip]
> Hastighedsnættelsen er ikke stor, men dog mærkbar.
>
> Nogen bud på, hvad det kan skyldes?

Der kan være tale om at driveren til netkortet ikke virker optimalt. Er det
et 100 Mbit netværk med full duplex kan det være at man skal angive det i
driveren i stedet for at lade kortet stå til auto(-negotiate).

Venlig hilsen
Dag Stinus

Fra : BJ Denmark

Dato : 14-01-04 16:33

BJ Denmark wrote:
> [...]
> applikationer,
> der benytter netværket, er maskinerne nu langsommere end de var før.

Argh. Til trods for, at jeg havde spurgt udtrykkeligt, om antivirus
on-the-fly scanning _var_ deaktiveret, sagde medarbejderen, at det var slået
fra.

Først efter en VNC opkopling så jeg, at det _ikke_ var tilfældet. Norton
stod og scannede alt, hvad der skete på netværket - ikke nødvendigvis en
fordel i en netværksapplikation, der foretager 2860 opslag for at vise _et_
skærmbillede.

Da jeg således fik deaktiveret Nortons autoprocect virkede alt som det
skulle igen !

Tak Tom og Dag for input!

BJ

Jeg har endnu tilgode at se den dag, hvor argumentet
"Du er en idiot" får nogen til at indse, at de ikke har ret.