Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fiskeøje og Dslr
Fra : Alex W

Dato : 05-01-04 23:00

For nogen tid siden var der en omtale om et eller flere programmer der kan
rette fortegningen op på et fiskeøje så linierne ikke buer.
Jeg har et Sigma 15mm fiskeøje som bare tegner skarpt, meeen linierne er
noget buede selv om forlængelsesfaktoren på 1.6 gør objektivet mindre
"fiskeøjet".

Nikon har i deres programpakke indbygget opretning til deres 10,5 mm
fiskeøje. (Jeg har Canon)

/Alex W

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 05-01-04 23:53

"Alex W" <alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote in news:3ff9de78$0$132
$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> [...]
> Jeg har et Sigma 15mm fiskeøje som bare tegner skarpt, meeen linierne er
> noget buede selv om forlængelsesfaktoren på 1.6 gør objektivet mindre

Mon det er Panorama Tools du tænker på?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 06-01-04 21:21

Kenneth Darling Soerensen <dont@sp.am> wrote in

> Mon det er Panorama Tools du tænker på?

Alex,

Hvorfor al den snak om PSP 8.0, når du kan bruge Panorama tools som plugin til
Photoshop?..

Fra : Alex W

Dato : 06-01-04 21:31

Hej Kenneth
> Hvorfor al den snak om PSP 8.0, når du kan bruge Panorama tools som plugin
til
> Photoshop?..

Jeg prøver .. men uden held ... jeg forstår ikke softwaren endnu og hvad jeg
helt præcist skal gøre.. Det kan mange sjove ting ... det kommer nok.

Tak for linket.

/Alex W

Fra : emj

Dato : 06-01-04 00:32

On Mon, 5 Jan 2004 23:00:23 +0100, "Alex W"
<alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote:

>Jeg har et Sigma 15mm fiskeøje som bare tegner skarpt, meeen linierne er
>noget buede
PSP8.0 har forskellige "lenccorrections". Bl. a. Fiskeøje.

Hilsen emj

Fra : Anders Rostgaard Bys~

Dato : 06-01-04 10:26

>For nogen tid siden var der en omtale om et eller flere programmer der kan
>rette fortegningen op på et fiskeøje så linierne ikke buer.

Et godt writeup, der anvender både PanoTools og PSP8, kan findes på
photo.net - mere præcist her:

http://www.photo.net/learn/fisheye/

Mvh Anders

Fra : emj

Dato : 06-01-04 10:42

On Tue, 06 Jan 2004 10:26:08 +0100, Anders Rostgaard Bystrup
<anders_bystrupFJERN@DETTEhotmail.com> wrote:

>Et godt writeup, der anvender både PanoTools og PSP8, kan findes på
>photo.net - mere præcist her:

Jeg har lidt svært ved at se fidusen på opretning af det viste
billede. Ideen med at bruge en widevikel er jo netop at få mere med på
et billede. eksempelvis højhuse o.l, så jeg ser ikke noget genialt i
at fjerne toppen af alle højhuse

Hilsen emj

Fra : Alex W

Dato : 06-01-04 12:15

Hej Igen

Det jeg leder efter, er software der fjerner tøndefortegningen.

Jeg har prøvet i PS og det kan til dels tricket. Men for at komme ud til
hjørnerne, skal man tilsætte en tyk kant omkring billedet, da effekten kun
er midtercentreret og tilmed svær at styre.

/Alex W

Fra : emj

Dato : 06-01-04 12:22

On Tue, 6 Jan 2004 12:15:16 +0100, "Alex W"
<alex@(slet)skriverstuen.dk> wrote:

>Det jeg leder efter, er software der fjerner tøndefortegningen.

Og det gør PSP8 ganske glimrende, og bevarer skalingsforholdet, hvi
man ønsker det..
Hilsen emj

Fra : Alex W

Dato : 06-01-04 12:55

Hej emj
Hvad er PSP8 ?
Da ikke PhotoShop ??

/Alex W

Fra : Kenneth

Dato : 06-01-04 12:56

> Hvad er PSP8 ?
> Da ikke PhotoShop ??

Paint Shop Pro 8.0

--
Kenneth
www.ziax.dk

Fra : Alex W

Dato : 06-01-04 13:58

Det program kender jeg ikke, det må jeg prøve.

TAK

/Alex W

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 06-01-04 18:59

> [...]
> "fiskeøjet".
>
> Nikon har i deres programpakke indbygget opretning til deres 10,5 mm

Ja, når ikke du har Nikon, så må du læse denne tutorial :)

http://www.caldwellphotographic.com/TutorialsDistortionAndColorFringing.html

Held og lykke.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Thomas Corell

Dato : 06-01-04 19:01

Alex W wrote:
> For nogen tid siden var der en omtale om et eller flere programmer der kan
> rette fortegningen op på et fiskeøje så linierne ikke buer.

fiskeøje objektiv er ikke det samme som et vidvinkel. Der er en bevidst
fortegning.

Det kan derfor undre, at man bruger et objektiv der giver en effekt, for
derefter at snakke om at fjerne effekten igen.

En anvendelse af fiskeøjeobjektiver, kunne f.eks være den her slags
"billeder":

http://www.nykrog.dk/billeder/3D.htm

--
Don't waste space

Fra : Alex W

Dato : 06-01-04 21:29

Hej Thomas

>Det kan derfor undre, at man bruger et objektiv der giver en effekt, for
derefter at snakke om at fjerne effekten igen.....

... det er fordi Dslr giver en forlængelsesfaktor i mit tilfælde på 1.6
Hvis jeg sætter en 15/16 mm på .. ja, så er det kun 24 mm wide.. Med et
fiskeøje på svarer det til en 14 mm wide, med fortegning, selv om den ikke
er så slem.
Når Canon decideret laver en ultra wide til dslr .. som er til at betale
sååå... men i mellemtiden må man jo nøjes..

/Alex W