Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Vidvinkel
Fra : BVN

Dato : 05-01-04 22:27

Håber jeg er i den rigtige gruppe men ellers er der vel en ekspert der kan
svare alligevel ?

Jeg overvejer at købe et panasonic NVGS70 videokamera. I specifikationen
står Auto Iris, F value F1.8(wide)/F2.3(tele), Focal Length 2.45-24.5mm,
Macro (Full Range AF), Filter diameter 37mm.

Hvad betyder det ?

Det er specielt vidvinkel jeg er interesseret i, da jeg gerne vil kunne
optage video i min båd (en person på 2-3 meters afstand).

Man kan købe en vidvinkel i f.eks. Tyskland hvor der står 0,7-fach 37mm.

Hvad betyder det ?

Kan jeg klare mig uden vidvinkel og hvis ikke hvad hjælper det mig så med
den nævnte vidvinkel.

På forhånd tak !

Ps: Jeg ved intet om blænde, zoom osv.....

Fra : KNL DtP

Dato : 05-01-04 22:47

"BVN" <bovork@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Auto IrisF

Den kan vel variere blænden (iris) automatisk efter lysforholdene.

> value F1.8(wide)/F2.3(tele)

F/1,8 fortæller hvor lysstærk (dvs. hvor meget lys objektivet slipper igennem).
F/1,8 er meget lysstærk inden for fotografering. Når du zoomer ind bliver
lysstyrken ofte ringere - derfor et højere tal (som faktisk betyder en mindre
åbning, for at gøre forviringen total).

> Focal Length 2.45-24.5mm

Brændeviden angiver hvor meget du kan zoome ind. 2,45 mm er vidvinkel og 24,5 mm
er tele. Altså 10x optisk zoom. Hvor meget 2,45 mm er i fotoverdenen ved jeg
ikke, men de fleste videokameraer har ikke så meget vidvinkel - men ofte en
kraftig tele. Prøv og se om der ikke er oplyst noget med "35 mm eq".

> Macro (Full Range AF), Filter diameter 37mm.

Tja, den kan bruge autofokus i hele området (fra makro til uendelig). Filter
diameteren er 37 mm.

> Man kan købe en vidvinkel i f.eks. Tyskland hvor der står 0,7-fach 37mm.

Der er tale om forsatslinse, som formindsker med faktor 0,7. De er sådan set
bare en omvendt kikkert, som gør at du kan få mere med på billedet. De 37 mm
angiver filter diameteren, som så passer på dit kamera.

En forsatslinse virker sådan set fint nok, men billedkvaliteten er ikke super
god. Det bliver dog næppe noget problem med video, da det trods alt kun skal ses
på en TV.

Om en sådan fætter vil kunne give dig tilstrækkeligt vidvinkel er svær at sige -
prøv og find en model med nogenlunde samme data i en forretning og prøvefilm
lidt - så kan du jo se hvor meget tallene svarer til i den virkelige verden.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : SB

Dato : 05-01-04 23:40

> [...]
>
> Det er specielt vidvinkel jeg er interesseret i, da jeg gerne vil kunne
> optage video i min båd (en person på 2-3 meters afstand).

Du kan også for et fornuftig beløb købe en x ½ linse og skrue uden på den
eksisterende.
Det har jeg på mit, og er en stor hjælp ved fx. familie komsammen, selv om
stuen er lille, kan man stadig få en masse med.

Søren

Fra : BVN

Dato : 06-01-04 18:07

Tak for svarene, - det hjalp på min begrænsede viden.

Et par spørgsmål til SB. Hvad er det for en forsats/linse (typenr.,
fabrikat) og passer den til et Panasonic NVGS70 ? Hvad koster den ?

Fra : SB

Dato : 06-01-04 21:49

> Tak for svarene, - det hjalp på min begrænsede viden.
>
> Et par spørgsmål til SB. Hvad er det for en forsats/linse (typenr.,
> fabrikat) og passer den til et Panasonic NVGS70 ? Hvad koster den ?

Den jeg har et godtnok til en Sony, linsen er fra Hama, så om det er til det
ene eller andet, gør sikkert ikke den store forskel på prisen,
Købte min for 5 år siden, og tror prisen dengang var godt 500 kr.

den er her

http://www.hama-danmark.dk/forside/default1st.asp

vælg video - objektiver - hr kompakt
så er det den der hedder VIDEO-OBJEKTIV HR-0,5X/C.

ved al klikke på det og vælge zoom på den menu der dukker op, kommer pris og
billede frem.
Den koster i dag små 1000 kr.

Stod jeg i dag og havde samme problem, ville jeg ikke betænke mig på at købe
det, har været utrolig glad for det i de 5 år jeg har haft det.

Søren