Piratfisk......
Fra : Brian Nielsen

Dato : 05-01-04 22:00

Jeg anskaffede mig for et halvt år siden et 720 liters akvarie for at holde
piratfisk. Problemet er at jeg syntes ikke rigtig de vokser, og er næsten
bange for dem selv. For et par uger siden smed jeg et par guldfisk ned til
dem, men tro det eller ej de har kun rørt en enkelt og de andre får bare lov
til at svømme rundt, næsten som om de er bange for dem.......

Akvariet er som sagt 720 liter
Det indeholder 9 piratfisk, et par guldfisk og 2 ......alm rimelige store
sugemaller og en lille chokolade malle.

Det er indrettet så det er rimelig åbent i den ene ende med en stor trærod
og et par småsten, og i den anden ende er der et bjerg af lavasten de kan
gemme sig i/bag.

Jeg har prøvet at indrette det på forskellige måder for at se om det hjalp,
men uden held

hvordan kan jeg få dem til at blive mere agressive og nysgerrige, istedet
for at gemme sig og være bange hele tiden.....

Håber i kan hjælpe

mvh Brian Nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-01-04 22:41

Brian Nielsen skrev:

> hvordan kan jeg få dem til at blive mere agressive og nysgerrige,
> istedet for at gemme sig og være bange hele tiden.....

Der er flere typer piratfisk. Der findes vist endda piratfisk som
ikke er kødædere. Er det Serrasalmus nattereri eller? Altså denne
her: <http://www.aquariumfish.net/images_01/piranha.jpg> ?

Jeg har haft 10 stk Serrasalmus nattereri gående i et 530 ltr.
engang og de blev dæleme store og egentlig utrolig flotte med deres
store blanke skæl og knaldrøde bug. Jeg købte dem i en størrelse af
ca. 8 cm men de var oppe på omkring 15-18 cm før jeg fik set mig om.
Efter et par år solgte jeg dem igen og mest fordi at jeg blev træt
af at holde akvariet rent, for de sviner _meget_.

Jeg fodrede dem hovedsageligt med optøede fiskefileter og oksehjerte
hvor fedtet var skåret fra. En overgang prøvede jeg at smide et par
forkrøblede sværdragere derned, men de gad ikke at æde dem. De kunne
meget bedre lide at gå løs på noget som sank ned, så jeg går ud fra
at det er det de hovedsageligt gør i naturen. Altså går løs på noget
som falder i vandet og synker ned.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-01-04 23:28

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Der findes vist endda piratfisk som
> ikke er kødædere.

Jeps - dem har de i Randers Regnskov. De kalder dem vegetarer :)

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Brian Nielsen

Dato : 06-01-04 01:03

Ja det er det, kender nok de andre arter....

Men ellers tak for hjælpen :)

Mvh Brian Nielsen

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 02:00

Henrik Stidsen skrev:

> Jeps - dem har de i Randers Regnskov. De kalder dem vegetarer :)

Okay. Jeg har aldrig været i Randers Regnskov (trods det at jeg ikke
bor pokkers langt derfra), men jeg har set nogle pirat-lignende fisk
engang i TV'et, som udelukkende levede af nedfaldne frugter.

Madsen.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-01-04 13:45

> Jeg har aldrig været i Randers Regnskov (trods det at jeg ikke
> bor pokkers langt derfra),

Jeg har boet i Randers mens de byggede regnskoven, jeg var inde i
deres midlertidige en del gange men det er faktisk først i år, 4 år
efter jeg flyttede fra byen, at jeg var derinde første gang ...

Sjovt nok at dem der bor lige ved siden af ofte er dem der ikke har
været derinde.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 02:00

Brian Nielsen skrev:

> Ja det er det, kender nok de andre arter....

Ok. Jeg ville blot være sikker. :)

> Men ellers tak for hjælpen :)

Velbekom. Underligt at de er så bange.
Du skriver at du har bygget akvariet om nogle gange. Hvor lang tid
har de haft ro til at falde til, og er der meget trafik rundt om
akvariet hele tiden? De er faktisk mere sky end man skulle tro.
Mine ti havde en pudsig adfærd med, at de brugte forholdsvis lang
tid på at studere det foder jeg smed ned til dem. Ingen turde at
nærme sig det lige når foderet blev droppet ned, men der var altid
en eller to fisk i flokken, som var modigere end de andre, og når
først de havde givet fiskefileten det første hug, kom resten af
flokken og slog til på een gang. Det så ret vildt ud når en optøet
ising forsvandt i en hvid sky på ingen tid. :)

Hvor meget lys har du over akvariet? Piratfisk foretrækker en dæmpet
belysning, har jeg erfaret.

Madsen.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 06-01-04 20:31

Først og fremmest, tak for svaret.

De har haft længere perioder til at falde til. Jeg prøvede endda engang og
sætte sort plastik på siderne af akvariet for at give dem mere ro, men uden
held.
Det du siger dine gør med at undersøge maden gør mine også. Men det der
undrer mig mest er at hvis jeg smider et stykke ....f.eks. spegepølse ned
til dem, eller andet foder. spiser de kun meget lidt af det, og lader resten
lægge på bunden. Og der er trods alt 9 piratfisk. og det der undrer mig mest
er at de ikke rører levende fisk, det har de kun gjort i meget få
tilfælde....

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 16:34

Henrik Stidsen skrev:

> Sjovt nok at dem der bor lige ved siden af ofte er dem der ikke har
> været derinde.

Ja egentlig, men sådan er det tit. Det er jo også altid sjovere at
fiske over på den modsatte side af åen, end den side man står ved. :)

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 22:36

Brian Nielsen skrev:

> [...]
> 9 piratfisk. og det der undrer mig mest er at de ikke rører
> levende fisk, det har de kun gjort i meget få tilfælde....

Jeg tror det er fordi, at de ikke rigtig er faldet til i deres
omgivelser endnu, men det er så blot mit gæt selvfølgelig.
Du nævnte ikke noget om lyset, men hvis du f.eks. har fire neonrør
til at brænde over akvariet, så prøv at slukke de to af dem, så
der bliver mere dunkelt dernede. Så bliver de muligvis mere modige.

Madsen.

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 10:35

Helt sikkert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 06-01-04 14:00

"Dan Spares" <danspares@hotmail.com> wrote in message
> Helt sikkert

Hvad er helt sikkert?

mvh
Thomas

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 06-01-04 14:54

Thomas Schreiber wrote:
> "Dan Spares" <danspares@hotmail.com> wrote in message
>
> Hvad er helt sikkert?

Se bort fra ham. Han sidder bare og poster en masse ubrugelige svar:
http://groups.google.dk/groups?hl=da&lr=&ie=ISO-8859-1&q=dan+spares&btnG=Google-s%F8gning&meta=group%3Ddk.%2A

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk