Spor - påvisning af genstand
Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 05-01-04 19:27

Hej,

Jeg har nogle problemer med at lære min hund at påvise genstande. Vi
træner spor i PH-kåringsprogram. Hunden er en schæfer på 2½ år. Jeg
ønsker hun skal påvise ved at afdækning.

Jeg startede med at lægge nogle pølseskiver under genstanden (en
handske), og sige dæk når snuden er ved genstanden. Da det var ligesom
hun ikke fattede at hun skulle lægge sig når hun kom til genstanden,
gik jeg over til at give hende godbidderne med hånden efter at have
dækket hende når hun er ved genstanden. Hun stopper fint op ved
genstanden og kigger op for at få godbidden, men efter 2-3 måneder er
det stadig ikke sevet ind i kasketten på hende at hun skal lægge sig,
så det er ved at være på tide at forsøge noget nyt.

Gode tips til hvad jeg kan gøre for at lære hende at afdække modtages
med tak.

Mvh
Søren

Fra : Platoon

Dato : 05-01-04 22:42

"Søren Lausten-Hansen" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> så det er ved at være på tide at forsøge noget nyt.
>
> Gode tips til hvad jeg kan gøre for at lære hende at afdække modtages

Hej Søren

Jeg har altid lært mine hunde afdæning ved genstand uden for sporet. Det vil
sige jeg lægger genstandende for eksempel hen af en skovsti med ca 5 skridts
mellemrum så går jeg med hunden den skal ikke søge, men den vil dog snuse
til tingen når den støder på den. Når det sker giver jeg et ryk i linen
samtidig med en dæk kommando, med det samme hunden lægger sig roser jeg
meget og gir godbidder. Så siger jeg fri og vi går videre det vil så gentage
sig ved de efterfølgende genstande.
Det er først når hunden har forstået 100% hvad den skal når den møder en
genstand jeg begynder at lægge dem på sporet, derved vil jeg undgå mulige
konflikter på spor idet den kun skal lære en ting af gangen.
Der den måde jeg gør det på og det virker for mig då held og ykke med det.

Hilsen Kim

Fra : Winther

Dato : 06-01-04 08:48

"Platoon" <arp-----@tdcspace.dk(fjern-----)> skrev i en meddelelse

> [...]
> konflikter på spor idet den kun skal lære en ting af gangen.
> Der den måde jeg gør det på og det virker for mig då held og ykke med det.

Jeg er helt enig med Kim i at først at lære hunden at påvise ved afdækning
uden for sporet og så sætte det sammen når hunden er sikker i øvelsen.
Jeg bruger så ikke dækkommando, men kun at nøkke i snoren. Når maven rører
jorden, udløses belønningen mellem forbenene.

Vh. Winther

Fra : Holm

Dato : 05-01-04 22:46

"Søren Lausten-Hansen" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse > Jeg har
nogle problemer med at lære min hund at påvise genstande.
Vi
> træner spor i PH-kåringsprogram. Hunden er en schæfer på 2½ år. Jeg
> ønsker hun skal påvise ved at afdækning.

Hej Søren.

Efter min mening skal du gå tilbage i din træning , dvs indøve øvelsen igen
fra bunden !

Lav et kort spor uden knæk , men med genstand , gå ved siden af hende , og
når I kommer til genstanden giver du hende dæk kommandoen og ros ( evt
godbidder )...
Træn sådan de næste mange gange , især er det vigtigt med megen ros når hun
dækker ved genstanden !!

Når hun dækker sikkert ved genstanden , kan du begynde at gå bag ved hende ,
men ikke før !
Mange går alt for hurtigt frem når de træner hunde og forventer for meget ,
tag ét lille skridt ad gangen .

Er hun stærk i dæk øvelser ellers ? For ellers kan du træne denne øvelse
mere for sig selv .

Træn også hjemme , det er så let i stuen hvor du kan indøve dæk ved fund af
genstand !

Husk at rose når hun fanger sammenhængen i at dække når hun finder
genstanden , og ikke rose for selve fundet...lur mig om du ikke har rost
hende mens hun stod stille ved genstanden ???

Held og lykke fremover

Hilsen Holm

Fra : Lou

Dato : 06-01-04 00:33

Hej...

Jeg tror at hun venter på at du siger "dæk!", prøv at gemme godbidden
i en lukket bøtte med genstanden ovenpå, når hun så når til genstanden
så vent et øjeblik for at se om hun ikke dækker ellers giver du et nøk
i linen...og siger "dæk" et par gange og et nøk skulle være
nok....derefter er det ikke nødvændigt at nøkke i linen for nu burde
hun forstå at hun skal dække...
( når hun dæker skal du følgelig rose hende og " snakke om hvor dygtig
hun er til at finde "det" til far...Åbne bøtten og give hende
godbidden - en rigtig god godbid...ex frikaadelle, tun, æg eller hvad
der er hendes favorit.

Det er dette jeg selv har gjort ved min og hen lærte det på 3-4 gange.
Jeg håber at det var en hjælp, du skal tilat gøre noget for jeg tror
at du er godt igang med fejlindlæring ved genstanden...

mvh
Lou

Fra : Kimmi

Dato : 07-01-04 15:31

"Lou" <odin@paradis.dk> wrote in message
> Hej...
>
> Jeg tror at hun venter på at du siger "dæk!",

Hej.
Jeg tror ikke hunden venter på ordet dæk, jeg tror på mere på at hunden
forsørger at ungå dækket, alså at der forkommer en eller anden form for
stress, i ordet dæk, og nødvendigvis ikke behøver at have en forbindelse med
sporarbejde.
mvh/kimmi

Fra : Søren Jensen\( 9800 ~

Dato : 07-01-04 19:52

Hvordan roser du din hund når du laver en dækøvlse ??
bruger du bold ??
så overfør du bolden til genstands spor, det vil sige et spor som er ca. 50
skridt langt med godbider og en genstand for enden af det. Du sætter hunden
på sporet , og du går lige ved siden af den og når hunden kommer til
gendstanden,(du kan ligge en meget lille godbid under genstanden for at
sikker dig at hunden har set genstanden) bruger du put dig ( for ikke at
lave det til den samme sure øvelse som dækøvlsen) og lige så snart hunde har
lagt sig belønner du med bolden eller et andet stykke legetøj som hunden er
meget glad for , og husk at rose din hund.

Og hvis din hund ikke er glad for at dække ( lægge sig), kan du lade den
sidde eller stå ved gendstanden ( jeg bruger selv stå med min hund som går
sph 1 )

Venlig hilsen
Søren Jensen
www.sph-spor.dk
evt. stavefejl er kommet under afsendelse.

Fra : Kimmi

Dato : 08-01-04 14:43

"Søren Jensen( 9800 )" <sjakalen01@msn.com> wrote in message
Hej Søren.

,(du kan ligge en meget lille godbid under genstanden for at
> sikker dig at hunden har set genstanden)

Hvorfor vil du lade hunden se genstanden?
mvh/kimmi

Fra : Søren Jensen\( 9800 ~

Dato : 08-01-04 19:24

"Kimmi" <Denaus@bigpond.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Hej Søren.
>
> ,(du kan ligge en meget lille godbid under genstanden for at
>
> Hvorfor vil du lade hunden se genstanden?

Hej kimmi
se/lugte måske forkert formulert , men de første gange vil jeg gerne have at
hunden ser genstanden og stopper op. så fjerner man de godbidder som lå
under genstanden, så skal hunden luget genstanden.

Fra : Kimmi

Dato : 11-01-04 10:25

> [...]
> hunden ser genstanden og stopper op. så fjerner man de godbidder som lå
> under genstanden, så skal hunden luget genstanden.

Ok måske vi misforstår hinanden lidt, min pointe var bare at jeg selv mener
at hunden skal finde vejen til genstanden ved at bruge sin næse og ikke sit
syn, derved lære hunden at den kun kan få succes gennem brug af næsen, men
for at det kan lade sig gøre kvæves det selvfølgelig at hunden aldrig må få
mulighed for at se genstanden.
mvh/kimmi

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 07-01-04 20:58

Tak for jeres indlæg.

Her er lidt kommentarer og svar på forskellige spørgsmål:

Holm:
Den måde som du beskriver jeg skal gøre, det er sådan set hvad jeg
rent faktisk har gjort.

Er hun stærk i dæk-øvelser: Egentlig ikke, det er ligesom det foregår
med en hvis tøven, men hun får da normalt lagt sig til sidst.

Hvordan jeg træner dæk: Det er egentlig ikke noget jeg træner så
meget, andet end en leg hvor jeg kører hende op med bolden og så siger
'dæk' midt i det hele og holder bolden lidt fra hendes snude. Lidt
efter siger jeg fri og så får hun lov at jagte bolden igen. Jeg har
fået at vide at det skulle fremme en hurtig afdækning.

Lou:
Jeg tror ikke hun venter på jeg siger 'dæk', for når jeg siger dæk
sker det uendelig langsomt i påvise genstand-situationen. Hvis jeg
gemmer godbid under genstanden begynder hun at spise den uden at
dække, men den er ikke i en bøtte. Måske jeg skulle prøve det med
bøtten, men grundlæggende har hun ikke fattet forbindelsen mellem
genstand og afdækning, for generelt er hun meget villig til at gøre
det man ønsker.

Søren:
Hvordan jeg roser hunden: I påvise genstand-situationen verbalt og ved
at klappe og stryge hende langs siden. Jeg tror ikke det er nogen god
ide med bolden, for jeg har måttet arbejde for at få hende ned i fart
(jvf. tidligere indlæg her i gruppen, som har givet succes ). Så
jeg mener det er vigtigt at belønningen er godbidderne langs sporet,
men så lidt belønning som mulig ved enden af sporet.

Jeg ved ikke om man i PH kan påvise ved at hunden står, for i så fald
vil det nok være en god ide i mit tilfælde.

Min umiddelbare konklusion vil være at starte med at træne påvisning
udenfor spor-situationen, som Kim og Winther anbefaler, evt. med at
hunden står i stedet for at lægge sig, men måske der er nye input på
grundlag af ovenstående?

Mange hilsner og tak for svarene så langt.
Søren

Fra : Bufas

Dato : 08-01-04 19:16

slhDELETE@city.dk (Søren Lausten-Hansen) skrøv in news:3ff9aa72.6024843
@news.inet.tele.dk:

> [...]
> så det er ved at være på tide at forsøge noget nyt.
>
> Gode tips til hvad jeg kan gøre for at lære hende at afdække modtages

Hey Søren !

Undskyld jeg spørger, men hvorfor lærer du hende ikke at apportere
genstanden i stedet ???

Ved godt det ikke lige er et svar på dit spørgsmål...

Mange hilsner

Bufas, der oxo træner PH

--

ICQ # 44 63 61 65
Husk hundechat hver søndag fra kl 20 på www.hundechat.dk

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 08-01-04 19:24

> [...]
>genstanden i stedet ???
>
>Ved godt det ikke lige er et svar på dit spørgsmål...

fordi jeg tidligere har trænet BHP-program og vil bevare muligheden
for at gå tilbage til BHP/IPO.

Skulle det da ellers være lettere?

Mvh
Søren

Fra : Bufas

Dato : 08-01-04 22:10

slhDELETE@city.dk (Søren Lausten-Hansen) skrøv in news:3ffd9fba.4705968
@news.inet.tele.dk:

> fordi jeg tidligere har trænet BHP-program og vil bevare muligheden
> for at gå tilbage til BHP/IPO.
>
> Skulle det da ellers være lettere?

Hey Søren !

De hunde jeg kender i Ph har en stor apporteringsglæde, incl. mine egne. De
hunde jeg har set dække af ved en genstand har, synes jeg, set "trykkede"
ud, hvis du forstår hvad jeg mener...

Jeg synes du skal gør helt op med dig selv hvilket program der er dit hoved
program og træne det, og på den måde det finder rigtigt. Jeg går selv til
træning på et IPO hold, men har stadig mit PH som hoved program. Man kan
ikke træne flere programmer og alt er som det skal være (ikke at det er det
alligevel *G*) men man kan ikke ride på flere heste. Vælg et program og
træn det, hva man så ellers træner, skal have grundlag i sit hovedprogram.

Håber du forstår hvad jeg mener.

Min mening er at mange(de fleste) hunde helst vil komme med genstanden, men
det er mit syn på sagen. Og I PH vælger man jo selv hvad man vil, blot man
fortæller dommeren inden man starter om den apporterer eller påviser...

Mange hilsner

bufas

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 09-01-04 06:28

Hej Bufas,

>De hunde jeg kender i Ph har en stor apporteringsglæde, incl. mine egne. De
>hunde jeg har set dække af ved en genstand har, synes jeg, set "trykkede"
>ud, hvis du forstår hvad jeg mener...

Nej, jeg forstår faktisk ikke hvad du mener. Mener du at de hunde du
nævner ser trykkede ud generelt eller når du går spor. Hvis det får
hunden til at være trykket at den skal dække af ved en genstand giver
det da stof til eftertanke, men jeg har da svært ved at tro det sådan
umiddelbart. Kan du ikke uddybe det lidt.

> [...]
>træn det, hva man så ellers træner, skal have grundlag i sit hovedprogram.

Jeg kan jo have mine grunde. Så træner jeg heller ikke for at lave
toppræstationer, men jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at hunden
er trykket.

Fra : Bufas

Dato : 11-01-04 13:16

Søren skrøv in

> [...]
> det da stof til eftertanke, men jeg har da svært ved at tro det sådan
> umiddelbart. Kan du ikke uddybe det lidt.

Det jeg mener er at de ser trykkede ud når de finder genstanden....
hvorimod de der apporterer kommer løbende med genstan glade for at de har
fundet det

> Jeg kan jo have mine grunde. Så træner jeg heller ikke for at lave
> toppræstationer, men jeg er selvfølgelig ikke interesseret i at hunden
> er trykket.

der er jo heller ingen der siger at man skal ha en super konkurrencehund,
men det er nemmere for hunden hvis man holder sig til et program...

/Bufas

Fra : Winther

Dato : 09-01-04 15:28

"Søren Lausten-Hansen" <slhDELETE@city.dk> skrev i en meddelelse

> fordi jeg tidligere har trænet BHP-program og vil bevare muligheden
> for at gå tilbage til BHP/IPO.

Hundene må da gerne apportere ved BHP- programmet så vidt jeg husker, men
der er nok større risiko for at miste point ved at hunden taber genstanden
osv.

Vh. Winther

Fra : Kimmi

Dato : 11-01-04 10:51

"Winther" <Falk-Petersen@sletget2netadsl.dk> wrote in message
> Hundene må da gerne apportere ved BHP- programmet så vidt jeg husker, men
> der er nok større risiko for at miste point ved at hunden taber genstanden
> osv.

Ja det må den godt! men en good pointe du her kommer med Winther, risikoen
er nok lidt for stor, og forøvrigt så må hunden heller ikke forsætte i en
fremadgående bevæglese i sporets retning når den samler genstanden op, en
fejl hunden meget let kan gøre, i kraft af at denne øvelse som regel er
meget lysbetonet, men dermed ikke sagt at det ikke kan lade sig gøre.
mvh/kimmi