CPU blæser????
Fra : zcully

Dato : 05-01-04 18:50

Hej i gruppen

Nu er jeg forholdsvis nybegynder i at rode i indmaden (læs bundkort, CPU) på
min PC.
Men min blæser på min CPU er begyndt at larme ret meget, så vil egentlig
gerne have den skiftet. Mit spørgsmål er så hvilken jeg skal/kan vælge??

Jeg har følgenede motherboard
http://www.tomshardware.com/motherboard/20000919/kt133-15.html med en AMD
Athlon 1200MHz (Socket A) CPU....

/Zcully

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-01-04 19:51

In article <3ff9a3b6$0$24853$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
zcullyremovethis@hotmail.com says...
> gerne have den skiftet. Mit spørgsmål er så hvilken jeg skal/kan vælge??

En socketA-/socket370-køler.

> Athlon 1200MHz (Socket A) CPU....

Den første og bedste eller den billigste eller den mest støjsvage.
Min er en Cooler Master DP5-6I11A-A1 og CPU'en er en Duron 1400.

Spørgsmålet hører reelt hjemme i dk.edb.hardware.

Hvis støj er relevant, så i dk.edb.hardware.stoej.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Mathias

Dato : 05-01-04 20:09

Du kan evt. afmontere den støjende blæser og erstatte den med en 80mm Papst.
Det har jeg gjort på mit Athlon 1200 system og den køler faktisk bedre end
den originale 50 eller 60mm der sad på. Og den er faktisk lydløs.

Jeg har monteret den ved at spænde elastikker rundt om den og lade dem gå
ned om køleprofilen.

Du skal dog være opmærksom på at elastikkerne ikke holder evigt.

--
Venlig hilsen

Mathias

Fjern de to "x" fra e-mail
e-mail: mathiasx@edbx.dk

Fra : Mads M

Dato : 05-01-04 20:27

On Mon, 5 Jan 2004 18:49:49 +0100, "zcully"
<zcullyremovethis@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Men min blæser på min CPU er begyndt at larme ret meget, så vil egentlig
>gerne have den skiftet. Mit spørgsmål er så hvilken jeg skal/kan vælge??

Hej

Jeg har næsten samme maskine og har lige skiftet
den gamle køler ud med en Mist Silent Twin som jeg
gav 299,- for hos MM Data i Aalborg.
Det er en rigtig lækker køler, som er både effektiv
og støjsvag. Faktisk kan jeg slet ikke høre den.

mvh Mads

Fra : ab

Dato : 10-01-04 10:50

Jeg har repareret PC´er de sidste 15-20 år og har kun ganske få gange været
ude for, at en larmende CPU-blæser ikke kunne smøres til at køre som nyt
igen.

Hvis du køber noget smøremiddel i en spray-dåse (f.eks. WD40) og evt. skruer
blæseren af og sprøjter en god omgang ind der, hvor ledningerne fører ind
til den lille motor - ja, så kan den sikkert sagtens køre i et år eller to
igen.

ab

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 11-01-04 11:48

On Sat, 10 Jan 2004 10:50:23 +0100, ab wrote in dk.edb.hardware.bundkort
<xVPLb.1352$9F5.1228@news.get2net.dk>:

> [...]
>til den lille motor - ja, så kan den sikkert sagtens køre i et år eller to

Jeg plejer at skrue blæseren af CPUkøleren og forsigtigt pille den runde
label af som dækker over rotorlejet. Derefter giver jeg den en dråbe
tynd olie (symaskineolie) direkte med i lejet. Til sidst sættes den
runde label på igen.

Så kan man jo også benytte chancen til at børste støvet væk fra ribberne
i køleren med en lille stiv pensel - og en støvsuger til at fjerne det
med samtidigt.

Samme metode kan bruges til blæseren i strømforsyningen.

Desværre sidder den lille label der dækker for lejet ofte på
"indersiden" så blæseren skal afmonteres først.

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen