Afspille wave filer...
Fra : Brian Matzon

Dato : 20-04-01 11:51

Ok, jeg har brug for at afspille wave filer under jdk1.1 - da dette ikke
lige ummidelbart er
muligt (uden jmf), er jeg nød til at converte wave data'en om til ulaw - er
der nogen der ligger inde med
et eller andet? - goggle var ikke specielt behjælpelig :(

/Brian Matzon

Fra : amj

Dato : 20-04-01 12:28

Her e et forslag til hvordan det kan lade sig gøre. (lavet i jdk 1.2)

import java.awt.*;
import java.applet.AudioClip;
import javax.swing.*;
import javax.swing.JApplet.*;

class lyde extends JApplet{

private AudioClip[] lyd=new AudioClip[3];

public void init(){

//indstiller lydene
lyd[0]=getAudioClip(getCodeBase(),"placer.wav");
lyd[1]=getAudioClip(getCodeBase(),"godt.wav");
lyd[2]=getAudioClip(getCodeBase(),"skidt.wav");

}

public void spil(int tal){
if(lyd[tal]!=null)
lyd[tal].play();
else System.out.println("kunnd ikke");
}

}

Fra : Brian Matzon

Dato : 20-04-01 12:48

> Her e et forslag til hvordan det kan lade sig gøre. (lavet i jdk 1.2)

Tak, men jeg har brug for en 1.1 kompatibel måde - uden JMF.

/Brian Matzon

Fra : Kristoffer Sørensen

Dato : 20-04-01 14:14

Hej Brian

Det kan man slet og ret ikke. Java 1.1 kan afspille .au filer kun, og det er
det eneste der er dokumenteret. Dog skal det siges at der til mange java 1.1
distributioner var java.sun.* med, der har nogle funktioner der kan afspille
vilkårlig 8khz lyd. Problemet er bare, at det ikke er sikkert at denne
"hemmelige pakke" er med i alle distributioner. Feks. har den nye netscape
6.0 ikke java.sun.* med.

Mvh
Kristoffer M. Sørensen
www.kiloo.dk

Fra : Brian Matzon

Dato : 20-04-01 18:01

> [...]
er
> det eneste der er dokumenteret. Dog skal det siges at der til mange java
Yop, og derfor vil jeg konvertere wave filerne om til au, internt i mit Java
program.

> [...]
> vilkårlig 8khz lyd. Problemet er bare, at det ikke er sikkert at denne
> "hemmelige pakke" er med i alle distributioner. Feks. har den nye netscape
Jeg sidder og kigger op jre 1.3.0_01 - den som netscape 6 bruger.
Den har da netop sun.audio pakken med?

Fra : Kristoffer Sørensen

Dato : 20-04-01 18:15

> Yop, og derfor vil jeg konvertere wave filerne om til au, internt i mit
Java
> program.

Men så skal du gemme dem på harddisken for at afspille dem. getAudioClip
tager kun imod String som input og ikke byte[] elign.

> Jeg sidder og kigger op jre 1.3.0_01 - den som netscape 6 bruger.
> Den har da netop sun.audio pakken med?

Ikke den klassiske sun.audio desværre. Prøv at finde nogle "demoer" og
afspille dem i Netscape 6.

Mvh
Kristoffer Sørensen
www.kiloo.dk

Fra : Brian Matzon

Dato : 23-04-01 08:59

> Ikke den klassiske sun.audio desværre. Prøv at finde nogle "demoer" og
> afspille dem i Netscape 6.

Underligt, jeg sidder faktisk med noget kode, som virker fint med wave filer
(der
bliver konverteret) og jdk1.1.7 - det selv samme kode kører fint under
1.3.0, men
der kommer ingen lyd??

Nå men det er også lige gyldigt, under Java 2 har jeg jo Java Sound API'et
;)

/Brian Matzon

Fra : Kristoffer Sørensen

Dato : 23-04-01 15:09

> Nå men det er også lige gyldigt, under Java 2 har jeg jo Java Sound API'et
> ;)

Ja, det har man.. Men så skal man samtidig også lave dobbelt så meget kode..
En omgang til java 1.1 og en slat til java 2.

Mvh
Kristoffer Sørensen
www.kiloo.dk