Mars Exploration Rover Mission
Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-01-04 16:15

Jeg er ikke ude på at skabe grobund for konspirationsteorier eller
lignende, men jeg har lige set missionens billede fra Mars

http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040104b/new_cyl-A1R1.jpg

Så vidt jeg kan forstå, skulle det være et panoramabillede og det der
så undre mig er solen. Ser solen vitterlig så stor ud, på Mars?

Jeg undres blot.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-01-04 16:28

Lars Kristensen wrote:

> http://marsrovers.jpl.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040104b/new_cyl-A1R1.jpg
>
> Så vidt jeg kan forstå, skulle det være et panoramabillede og det der
> så undre mig er solen. Ser solen vitterlig så stor ud, på Mars?

Nej, det gør den bestemt ikke. Men kameraet er blevet »blændet« af det
stærke lys.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Søren Christensen

Dato : 05-01-04 16:52

"Jeppe Stig Nielsen" <mail@jeppesn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
pg

> Nej, det gør den bestemt ikke. Men kameraet er blevet »blændet« af det

Glæder mig til når der begynder at komme farvebilleder derfra!

Venligst

Fra : Carsten D Andersen

Dato : 05-01-04 21:14

"Søren Christensen" <Soren_HelskovFjernmig@webspeed.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff9882f$0$27426$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Glæder mig til når der begynder at komme farvebilleder derfra!

Hvis du stadig et eller andet sted har de gamle 3D briller ( de med blå og
grønne folie/glas) liggende,
så nyd dette:

http://marsrovers.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040105a/PIA04993.jpg

VH
Carsten
----
www.fysikogkemi.dk
/for folkeskolen

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 05-01-04 22:09

"Carsten D Andersen" <dettmaring@fjerndettestofanet.dk> wrote:

>Hvis du stadig et eller andet sted har de gamle 3D briller ( de med blå og
>grønne folie/glas) liggende,
>så nyd dette:
>
>http://marsrovers.nasa.gov/gallery/press/spirit/20040105a/PIA04993.jpg

Det er vist de rød/grønne briller der skal bruges ?

Men der mangler bare prisskiltet fra det andet billede...
.... ved nærmere eftersyn og lidt ændret lys og kontrast "Nasa JPL" skiltet

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Lars Kristensen

Dato : 05-01-04 22:48

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote in message news:<3FF9826B.8F582FF@jeppesn.dk>...

> Nej, det gør den bestemt ikke. Men kameraet er blevet »blændet« af det
> stærke lys.

tak for oplysningen. Havde ikke tænkt på det.

Venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : N. Foldager

Dato : 05-01-04 20:19

Lars Kristensen:

> [...]
>
>Så vidt jeg kan forstå, skulle det være et panoramabillede og det der
>så undre mig er solen. Ser solen vitterlig så stor ud, på Mars?

Set fra Mars har Solen en diameter på 22 buesekunder (1/3 grad).

Her fra Jorden er den 30 buesekunder (1/2 grad), hvilket også er
forbavsende lidt, sammenholdt med, hvor dominerende Solen forekommer
på en skyfri himmel (om dagen).

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : ML-78

Dato : 05-01-04 21:23

> Set fra Mars har Solen en diameter på 22 buesekunder (1/3 grad).
>
> Her fra Jorden er den 30 buesekunder (1/2 grad)

Bueminutter, vel at mærke.

ML-78

Fra : N. Foldager

Dato : 05-01-04 21:51