MS Windows
briani 27239
Gammel Exel 4.0 på windows xp
Fra : Steen Uldahl

Dato : 05-01-04 15:58

Da der findes nogle faciliteter i Excel 4.0, som ikke findes i de nyere
versioner (bla. udtræk fra database), har jeg forsøgt at installere
programmet i Windows XP, dog uden held da installationsprogrammet går
ned efter første diskette.
Findes der en smart måde, at installere det gamle program på?

Jeg skal absolut bruge programmet, og bliver derfor pisket til at
nedgradere mit styresystem til Windows98 i modsat fald.

Håber på et godt svar.
På forhånd tak.

Mvh
Steen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 05-01-04 16:38

Steen Uldahl wrote:
> [...]
> installere programmet i Windows XP, dog uden held da
> installationsprogrammet går ned efter første diskette.

Kan det være disketten der er defekt?
Prøv at se om Scandisk finder fejl.

> Jeg skal absolut bruge programmet, og bliver derfor pisket til at
> nedgradere mit styresystem til Windows98 i modsat fald.

Hvis du er "tvunget" til at benytte Windows98, kan du jo efter
installationen af Windows98 (på C-drevet) installere WindowsXP (på
D-drevet) og have multiboot, så pengene til XP ikke er spildte.

Så længe dine dokumenter ligger på en FAT(32) partition kan de ses af
både Win98 og WinXP

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Steen Uldahl

Dato : 05-01-04 16:45

Tak for dit svar.
Nej, det er ikke en fejl på disketten.
Hvis jeg har XP installeret, er det ikke umuligt at installere 98
ved siden af, uden at skulle formatere ned og derefter installere 98 først?

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 05-01-04 16:52

Steen Uldahl wrote:
> [...]
> Hvis jeg har XP installeret, er det ikke umuligt at installere 98
> ved siden af, uden at skulle formatere ned og derefter installere 98

Det er vist nok muligt at installere 98 efter XP, men det skulle efter
sigende ikke være let. Problemet er at 98 overskriver boot-sektoren, så
systemet under opstart ikke er klar over at XP også er installeret.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 05-01-04 17:03

Hvis du har Windows 98/Me i forvejen kan Windows XP installeres på et tomt
drev - Windows XP opretter så en bootmenu hvor du kan vælge mellem Windows
9x og XP i opstarten.

se mere på: http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/xptips/index.htm

eller på http://www.wintip.dk/xp/artikler/install.htm

--

ahw

Fra : Steen Uldahl

Dato : 05-01-04 17:10

Problemet er at jeg har XP installeret og ønsker Windows 98 installeret
efterfølgende. Jeg kan forstå det er svært.
Det ender nok med at jeg starter helt fra bunden med Windows 98 først.

Fra : Edmund

Dato : 05-01-04 19:00

Steen Uldahl skrev:

> Problemet er at jeg har XP installeret og ønsker Windows 98
> installeret efterfølgende. Jeg kan forstå det er svært.

Svært og svært, hvis du har installeret masser at ting i XP, var det nok
værd at bruge lidt tid på det.
Fortæl om du har flere diske, er de opdelt, størrelse
Har du formateret XP med fat32 eller NTFS

> Det ender nok med at jeg starter helt fra bunden med Windows 98 først.

Har du flere diske, ellers er det nok bedst at dele den du har, op i to
partitioner
--
Mvh Edmund

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 05-01-04 21:40

> [...]
>
> Jeg skal absolut bruge programmet, og bliver derfor pisket til at
> nedgradere mit styresystem til Windows98 i modsat fald.

Hej Steen
Hvilke (hvis nogen) fejlmeddelelser får du, når installationen går i stå ?
Deet kan være at du kan slippe igenne installationen alligevel.
Først ville jeg kopiere alle filerne fra disketterne ned i eet bibliotek på
din hd - jeg hader at lege DJ på den måden. Der er en svag mulighed for at
installationen vil køre fra din hd.
Men det, jeg tænker på, er at du skal finde install.exe (eller er det
setup.exe ?) til Excel og højreklikke på filen, vælge egenskaber og så fanen
kompatibilitet. Her kan du så passende vælge Win95 og lavest mulig skærm
setup samt hvad du ellers kan finde på for at få installations-programmet
til at tro at det kører på en maskine fra sidste årtusinde
Og så håber vi bare at programmet lader sig snyde ad den vej.....ellers må
jeg finde mine egne, gamle disketter frem :o/

--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Mvh

Fra : Steen Uldahl

Dato : 06-01-04 08:39

Jeg har prøvet installation direkte fra HD, og samtidig køre i
Windows95 mode. Hvis jeg er lynhurtig kan jeg nå at få
3 ud af 5 installeret, inden installationsprogrammet går ned.
Er der mon andre ting, jeg kan ændre på maskinen således
den måske vil tage hele installationen?

Mange tak svarene.

Hilsen
Steen

Fra : ha

Dato : 06-01-04 16:20

Steen Uldahl wrote:
> Er der mon andre ting, jeg kan ændre på maskinen således
> den måske vil tage hele installationen?

Hvis ikke excel lykkes for dig, kunne du måske forsøge om
"OpenOffice" fra www.openoffice.org kan hjælpe dig.
Programmet er gratis, og sv. jeg ved markedsføres det med, at
programmet er kompatibelt med MS Office programmerne.
Læs mere på http://www.openoffice.org/product/

mvh
ha

Fra : Steen Uldahl

Dato : 07-01-04 12:50

Jeg har endelig fået programmet installeret.
Problemet er bare nu, at det går ned efter kort tid.
Mange tak for hjælpen.

Mvh
Steen

Fra : BOH

Dato : 05-01-04 22:49

Steen Uldahl wrote:
> Findes der en smart måde, at installere det gamle program på?

Hvad med compatability mode?
Prøv at lave en genvej til installationsfilen (setup.exe eller install.exe)
Tag properties på genvejen, og under fanen compatability, kunne du jo prøve
windows 95 compatability mode...
Når Excel er installeret, modificerer du ligeledes genvejen til programmet.

--
Mvh Morten