Areal
Fra : KC

Dato : 05-01-04 15:34

Hej NG

Vi har haft en lille debat i julen, da hele familie var samlet

En plads er: 10 meter gange 10 meter = 100 kvm så bliver den ændret til 8
meter gange 12 meter (altså fjerne 2 meter fra den ene side og lægger på den
anden) og nu er arealet 96 kvm.

Pointen var lidt at ved at ændre lidt på længede og bredden kunne skulle man
købe færre fliser *gg*

Er der en der kan forklare så min far kan forstå det (og mig *gg*) hvorfor
arealet ændrer sig - altså om der fx er en eller anden regel

mvh

KC

Fra : Lars

Dato : 05-01-04 15:45

"KC" <kc_dk@hotmail.com> wrote in message news:btbsl4$5ji$1@sunsite.dk...
> [...]
>
> Er der en der kan forklare så min far kan forstå det (og mig *gg*) hvorfor
> arealet ændrer sig - altså om der fx er en eller anden regel

Du fjerner jo 2x10 m, men i stedet putter du kun 2x8 m på den anden side.
Derfor bliver arealet 4 mkv mindre.

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-01-04 16:02

KC skrev:

> [...]

>meter gange 12 meter (altså fjerne 2 meter fra den ene side og lægger på den

Ja, og 14 * 6 er 84.

>Pointen var lidt at ved at ændre lidt på længede og bredden kunne skulle man
>købe færre fliser *gg*

Man kan gå helt ned til 0 * 20. Det er det billigste i indkøb.

>Er der en der kan forklare så min far kan forstå det (og mig *gg*) hvorfor
>arealet ændrer sig

Hvorfor? Der findes ingen lov der siger at alle gangestykker
giver samme resultat.

Du har formodentlig forestillet dig at når summen af siderne er
konstant, så skulle arealet også blive det. Men sådan forholder
det sig ikke. Mit eksempel med 0 og 20 viser det tydeligt.

>altså om der fx er en eller anden regel

Det er der. Hvis du mindes din matematikundervisning, så fortalte
læreren sandsynligvis om en formel:

   (x-a)*(x+a) = x^2 - a^2

Den fortæller os at jo større forskel man gør på de to sider, jo
større (positivt) tal skal der trækkes fra x^2 for at finde
resultatet.

--
Bertel

Fra : David T. Metz

Dato : 05-01-04 16:56

Bertel Lund Hansen skriblede:

> (x-a)*(x+a) = x^2 - a^2
>
> Den fortæller os at jo større forskel man gør på de to sider, jo
> større (positivt) tal skal der trækkes fra x^2 for at finde
> resultatet.

Eller: en given omkreds vil altid resultere i det største areal for en
firkant, når den er et kvadrat.

David
http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-01-04 23:28

David T. Metz wrote:

> Bertel Lund Hansen skriblede:

> Eller: en given omkreds vil altid resultere i det største areal for en
> firkant, når den er et kvadrat.

Ja, man kan vel differentiere "fætteren" for at finde den mest optimale
situation således at man får (udfra Bertel's ligning) at:

2*x - 2*a = 0 (0 på højresiden, da en konstant differentieret giver 0).

Nu fås: 2*x = 2*a og x = a.

Altså er arealet størst når firkanten er et kvadrat med lige side-længder.

Jeg kan derudove ikke se det smarte i at "spare penge" på at belægge et
mindre flise-areal. Arealet bliver jo tilsvarende mindre så i yderste
konsekvens burde 0 * 20 meter være smartest som en anden også skrev, men
det er det jo ikke, vel?

Jeg syntes det er fint med 10 x 10 meter fliser. Så er der plads til at
bevæge sig lidt

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-01-04 23:35

Martin Jørgensen skrev:
> Jeg syntes det er fint med 10 x 10 meter fliser. Så er der
> plads til at bevæge sig lidt

Kan man ikke få fliser der passer til at fliselægge et cirkelareal?

--
'rluf

Fra : KC

Dato : 06-01-04 09:23

"Martin Jørgensen" <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net> skrev i en
meddelelse news:3ff9e4e5$0$9759$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> mindre flise-areal. Arealet bliver jo tilsvarende mindre så i yderste
> konsekvens burde 0 * 20 meter være smartest som en anden også skrev, men

Det var nu bare et tænkt eksempel som vist nok havde været i Go' morgen tv
på TV2

mvh

KC

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 07-01-04 16:50

Martin Jørgensen wrote:

> Ja, man kan vel differentiere "fætteren" for at finde den mest optimale
> situation således at man får (udfra Bertel's ligning) at:
>
> 2*x - 2*a = 0 (0 på højresiden, da en konstant differentieret giver 0).

Hov, er ligningen ikke nærmere: d(x² - a²)/da = 2a = 0.

> Nu fås: 2*x = 2*a og x = a.

I eksemplet var x=10, og a=0.

> Altså er arealet størst når firkanten er et kvadrat med lige side-længder.

Ja!

--
Jonas Møller Larsen

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-01-04 23:21

Jonas Møller Larsen wrote:

> Hov, er ligningen ikke nærmere: d(x² - a²)/da = 2a = 0.

hmm. Nu gør du mig i tvivl

Men godt spørgsmål. Måske kan man ikke gøre det jeg gjorde alligevel.
Jeg kan godt se logikken i det du skriver og det er da egentligt også logisk
nok det du skriver, bortset fra at d(x² - a²)/da = -2a, ikke (Du har glemt
fortegnet)?
Og -2a = 0 <=> a = 0, men vi skulle jo helst have at a = x... Det var
ihvertfald det jeg gerne ville have.

> I eksemplet var x=10, og a=0.

Ja, men vi skal jo regne Y ud som en funktion af 2 ubekendte variable og jeg
troede at man kunne differentiere den og få at x = a, giver det største
areal. Y = x^2 - a^2... Det jeg gjorde var vel egentligt:

0 = d(x^2)/dx + d(-a^2)/da <=> 2x - 2a = 0 <=> x = a men det kan man måske
ikke gøre, bliver jeg nu nødt til at spørge de andre om herinde?

> Ja!

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-01-04 00:03

Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>

> Og -2a = 0 <=> a = 0, men vi skulle jo helst have at a = x... Det var
> ihvertfald det jeg gerne ville have.

Nej, a=x giver jo 0 * (2x), altså et temmelig lille areal. Men det er
ikke et ekstremum; man kan komme ned ved at gange x+1 med -1...

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-01-04 18:48

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>

> Nej, a=x giver jo 0 * (2x), altså et temmelig lille areal. Men det er
> ikke et ekstremum; man kan komme ned ved at gange x+1 med -1...

Jeg forstår ikke hvad du skriver.

a = x giver jo et rektangel hvor begge sider er lige lange?!? Hvordan kan du
få a=x til at give 0? Tag siderne 10 x 10 = 100 m^2. Det er det optimale...
Jeg forstår heller ikke hvad du vil med at gange med x+1 med -1? Så får du
(-x-1) og hvad vil du gange det med?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-01-04 19:10

Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>

> Jeg forstår ikke hvad du skriver.

Siderne i rektanglet har længderne x-a og x+a. Det er dem der bliver
ganget sammen i den oprindelige ligning. Hvis man sætter a=x er den
ene side x-a = x-x = 0 og den anden side x+a = x+x = 2x.

> a = x giver jo et rektangel hvor begge sider er lige lange?!?

Nej, det giver et rektangel hvor den ene side er 0 og den anden side
er 2x.

> Hvordan kan du få a=x til at give 0?

Når man trækker et tal fra sig selv, får man 0.

> Jeg forstår heller ikke hvad du vil med at gange med x+1 med -1?

Det var en regnefejl. Jeg mente: Hvis du sætter a = x+1, får du
arealet (-1)*(2x+1) = -2x-1, som er mindre end 0. Det viser at
tilfældet a=x ikke giver anledning til et ekstremum for arealet (der
er både arealer over og under 0), og derfor er det helt ok at den
afledte af arealfunktionen ikke er 0 for a=x.

--
Henning Makholm "However, the fact that the utterance by
Epimenides of that false sentence could imply the

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-01-04 22:16

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>
-SNIP-
> Siderne i rektanglet har længderne x-a og x+a. Det er dem der bliver
> ganget sammen i den oprindelige ligning. Hvis man sætter a=x er den
> ene side x-a = x-x = 0 og den anden side x+a = x+x = 2x.

Nåh ja... Klart nok.

> Nej, det giver et rektangel hvor den ene side er 0 og den anden side
> er 2x.

> Når man trækker et tal fra sig selv, får man 0.

Ja.

> Det var en regnefejl. Jeg mente: Hvis du sætter a = x+1, får du
> arealet (-1)*(2x+1) = -2x-1, som er mindre end 0. Det viser at

Jeg får egentligt: (x-a)*(x+a) = x² - a² <=> (x- (x+1)) * (x+ (x+1)) =
1*2x+1 = 2x+1, altså med modsat fortegn?

> tilfældet a=x ikke giver anledning til et ekstremum for arealet (der
> er både arealer over og under 0), og derfor er det helt ok at den
> afledte af arealfunktionen ikke er 0 for a=x.

Ja, jeg er med på at det ikke er et ekstremum. Den afledte er vel 2a = 0?

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Henning Makholm

Dato : 09-01-04 22:46

Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>

> Jeg får egentligt: (x-a)*(x+a) = x² - a² <=> (x- (x+1)) * (x+ (x+1)) =
> 1*2x+1 = 2x+1, altså med modsat fortegn?

Hvordan kommer du fra (x- (x+1)) til 1? Du har vist glemt hvordan man
hæver minusparenteser.

--
Henning Makholm "We can build reactors, we can melt
ice. Or engineers can be sent north for

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-01-04 18:00

Henning Makholm wrote:

> Scripsit Martin Jørgensen <unoder(spam-protected)@(remove-these)jay.net>

> Hvordan kommer du fra (x- (x+1)) til 1? Du har vist glemt hvordan man
> hæver minusparenteser.

Nåh, ja... Det er lang tid siden

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 05-01-04 16:08

KC wrote:

> [...]
>
> Er der en der kan forklare så min far kan forstå det (og mig *gg*) hvorfor
> arealet ændrer sig - altså om der fx er en eller anden regel

Der er følgende regel:

(x-t)·(x+t) = x² - t²

og hvis man bruger x=10 og t=2, giver det

(10-2)·(10+2) = 10² - 2² altså 100-4=96

Hvis du vil gøre noget ved de to sider uden at ændre arealet, kan du
gange den ene med et tal og dividere den anden med det samme tal. Det
er fordi

(x·t)·(y/t) = x·y

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Dan Spares