Skærme
Fijala 3554
triplehead animation
Fra : Vike

Dato : 05-01-04 10:36

Hej

Jeg leger lidt med tanken om at koble 3 skærme på et triplehead grafikkort
for at køre en Swish animation (løbende tekst display) henover samtlige
skærme så de 3 skærme optræder som een skærm. Kan det lade sig gøre?

mvh

Henrik

Fra : Thomas Madsen

Dato : 05-01-04 13:38

Vike skrev:

> [...]
> grafikkort for at køre en Swish animation (løbende tekst display)
> henover samtlige skærme så de 3 skærme optræder som een skærm.

På mit grafikkort (Matrox Parhelia) vil kortet se alle tre skærme
som een stor skærm. Kun hvis der er to skærme koblet til, har man
mulighed for at bestemme, at de skal være uafhængige af hinanden.
Med tre skærme vil de altid blive slået sammen og dermed fungere
som een stor skærm, så vidt jeg har forstået.

Madsen.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 06-01-04 10:06

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Med tre skærme vil de altid blive slået sammen og dermed fungere
> som een stor skærm, så vidt jeg har forstået.

Det er korrekt!

Jeg kører f.eks med opløsningen 3456 * 864 på mine 3 samsung 755DF skærme
med en opdateringshastighed på 85 Hz på et Matrox Parhelia.

Matrox har dog lavet medfølgende software, som kan styre om man vil ha
maksimeret sine vinduer hen over alle skærme eller ej.

Matrox Parhelia er IMHO stadig suverænt det bedste grafikkort, man kan købe
for menneskepenge til trods for, at det er næsten 2 år gammelt.

Frodo Nifinger
aka
Jesper Nielsen

Fjern hold op med det fra min mailadresse ved direkte svar.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 13:04

Frodo Nifinger skrev:

> Matrox Parhelia er IMHO stadig suverænt det bedste grafikkort, man
> kan købe for menneskepenge til trods for, at det er næsten 2 år
> gammelt.

Jeg er også glad for mit, men må indrømme, at fornøjelsen er falmet
lidt efter at have opdaget, at jeg på ingen måde kan få grafikkortet
(og styresystemet) til at fatte, at skærm 1 skal bruge farveprofil 1
og skærm 2 skal bruge farveprofil 2.
Når man har to vidt forskellige skærme koblet til, betyder det, at
man ikke kan få korrekt farvegengivelse på begge skærme på samme tid
i fuldt farvestyrede programmer som f.eks. Photoshop, Illustrator,
Acrobat og InDesign og det er lige nøjagtig de programmer jeg bruger
allermest. Det undrer mig egentlig også at Matrox ikke har tænkt på
det, når nu de forsøger at henvende sig til det marked med Parhelia.

Havde jeg vidst at jeg på et tidspunkt ville komme til at sidde med
to skærme koblet til, ville jeg have valgt at købe to grafikkort i
stedet, hvis jeg dengang havde vidst, hvad jeg ved i dag. I dag kan
man jo i øvrigt også få Parhelia som et PCI-kort.

Noget andet der irriterer mig er, at jeg ikke kan køre med to skærme
og et TV koblet til på samme tid. Matrox siger at det ikke kan lade
sig gøre fordi mine to monitorer ikke er ens. (Den ene er en TFT
koblet til DVI og den anden er en CRT-skærm).

Madsen.