Brændstoføkonomi
Fra : Idé-Sign

Dato : 05-01-04 08:28

Jeg kører i en MB V220 CDI Van.

Den har netop fået skiftet topstykket. I al den tid jeg har haft (2 måneder
inden reparationen) har den haft defekt topstykke. I den tid har
brændstoføkonomien været lige omkring 12 km/l, ved blandet kørsel.

Spørgsmål 1: Nogen der har erfaringer med dette køretøj, som kan fortælle om
det er godt eller skidt? (Jeg kører næsten altid med tom varerum)

Nu har jeg kørt mere end 3000 km efter den store reparation, og er chokeret
over at min brændstoføkonomi nu ligger omkring 9 km/l. Forleden kørte jeg en
laang tur (ca. 400 km) med max. 120 km/t på motorvejen, og kunne lige snige
den op på 9,4 km/l!!
Det skal siges at jeg foruden det nye topstykke også fik skiftet 1 af
dyserne, da Mercedes-mekanikerne ikke kunne få den ene dyse løsnet og i
stedet valgte at slå på den med en stor hammer!!

Hvad kan være årsagen til den dårlige økonomi? Hvad skal jeg bede dem om at
gøre ved det?

PFT Søren

Fra : Rene´

Dato : 05-01-04 10:26

Det er pga vintervejret, prøv at vent til sommer så vil den kunne gå 14km
9,4 i en kassevogn med 120km er rimlig godt her om vinteren, du skal tænke
på at luften er meget federe her når der er kold plus at dit olie er også
noget tykker, og hvis du har vinter dæk på så går det helt galt. søg også
for at have det rigtige dæktryk i det har meget at sige.

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-01-04 11:00

Rene´ wrote:

> [...]
> noget tykker, og hvis du har vinter dæk på så går det helt galt. søg også
> for at have det rigtige dæktryk i det har meget at sige.

Det kunne jeg godt tænke mig uddybet en lille smule.
Luftens "tykkelse" ændrer sig _ikke_ ret meget fordi temperaturen falder.
Jeg har ikke lige en tabel ved hånden, men jeg kan godt finde den præcise
forskel hvis det er.
Olien burde vel osse være varmet op efter 400 km? Hvornår bliver den ellers
varm?
Sidst men ikke mindst, så tror jeg der er mindre rullemodstand i "smalle"
vinterdæk?

Forskellen i det totalte forbrug er trods alt ca. 21%

/Rune

Fra : Rene´

Dato : 05-01-04 14:24

En vindmølle laver også mere strøm ved kold luft. ved samme vindhastighed.

Et vinterdæk behøver ikke at være smalt og det grove mønster giver langt
mere rulle modstand.

Det er rigtig at efter 400km er olien varm. men det er korte ture der rykke
hvis der er kodt

noget andet er at en mb cdi motor har oliefyr som standart der køre konstant
nå motortemp ikke er oppe på 80 gr.

Det er fakta at biler bruger noget mere brændstof om vinteren end om
sommeren.

Fra : Jesper Thomsen

Dato : 05-01-04 14:46

"Rene´" <virker@ikke.dk> wrote in message

Klip

> Det er fakta at biler bruger noget mere brændstof om vinteren end om
> sommeren.

Nåda....
Hvordan vil du så forklare at min Diesel bil er steget fra 16.5 til 17.5
km/liter siden det var 30 grader varmt i sommer? Vel at mærke beregnet
forbrug ved standeren efter optankning - ikke efter den indbyggede
forbrugsmåler...
Jeg har hverken skiftet dæk eller olie eller fået noget andet
skiftet/repareret/efterset... ?

Jesper

Fra : bme

Dato : 05-01-04 14:57

> [...]
> forbrugsmåler...
> Jeg har hverken skiftet dæk eller olie eller fået noget andet

Jesper, hvordan vil du forklare at biler generelt er længere tid om at varme
op når det er koldt, hvilket automatisk medfører øget forbrug. Og hvis der
så samtidig skal køre en tilskudsvarmer for at holde bilen varm, må det da
medføre øget forbrug.

Min bil (benzin) falder fra ca 12,5 til 11,3-11,5 hen over efteråret.

Tror du ikke bare at det er dig der har anlagt en lidt mere økonomisk
kørestil??

/bo

Fra : Rune Larsen

Dato : 05-01-04 16:25

Rene´ wrote:

> En vindmølle laver også mere strøm ved kold luft. ved samme vindhastighed.

21% mere? Jeg sagde ikke at luften ikke var tykkere om vinteren, jeg sagde
at forskellen var minimal.

> Et vinterdæk behøver ikke at være smalt og det grove mønster giver langt
> mere rulle modstand.

Det udtalte den oprindelige post jo intet om, hvorfor jeg kommenterede det.

/Rune

Fra : Idé-Sign

Dato : 05-01-04 15:50

"Rene´" <virker@ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> noget tykker, og hvis du har vinter dæk på så går det helt galt. søg også
> for at have det rigtige dæktryk i det har meget at sige.

Bilen var jo kun på værksted i nogle dage, så vejret ændrede sig ikke
radikalt. Jeg har ikke skiftet dæk, ladet den stå med oliefyret tændt eller
noget lignende. De 9,4 km er målt inden vi fik det frost vi har nu, så hvis
det har notgen indflydelse så er den vel nede på 7 km/l ))

Nej jeg er overbevist om at det har noget med reparationen og efterfølgende
manglende justeringer at gøre.

MVH Søren

Fra : Rene´

Dato : 05-01-04 17:19

Ryger din vito ??

Fra : Idé-Sign

Dato : 05-01-04 17:25

> Ryger din vito ??

Det har jeg i hvert fald ikke noteret mig. Den gjorde lidt inden rep., men
det var der jo en grund til...

Søren

Fra : Rene´

Dato : 05-01-04 17:33

Jeg kan ikke teknisk se hvad de kan have gjort for at få din vito til at
køre 20% mindre de nye cdi motorer er så tekniske at de ville melde fejl
hvis der var noget i veje, men få den da koblet til pcén ind hos mercedes
hvis der er noget galt så ser de det.
Et andet spørgsmål : er den blevet mere sløv ??

Fra : Idé-Sign

Dato : 05-01-04 17:39

> [...]
> hvis der er noget galt så ser de det.
> Et andet spørgsmål : er den blevet mere sløv ??

Hej René,

Nej jeg syntes ikke den er blevet sløvere, men heller ikke hurtigere.

Jeg vil selvfølgelig bede dem teste den, men det ville jo være rart hvis man
lige kunne et par tekniske fraser man kunne fyre af over for dem

MVH Søren

Fra : Rene´

Dato : 05-01-04 17:41

Du kan jo kun sige at den er blevet dyrer at køre i, husk at sørge for at
din test bliver gratis den koster nemlig omkring 500 kr.

Fra : Ukendt

Dato : 05-01-04 20:13

> [...]
> inden reparationen) har den haft defekt topstykke. I den tid har
> brændstoføkonomien været lige omkring 12 km/l, ved blandet kørsel.

Hm, hvis en af ventilerne ikke lukker helt tæt så er dette forklaringen.
Havde den samme oplevelse engang mit topstykke skulle have slebet
ventilsæder. De havde ikke lavet det nøjagtig nok og forbruget steg fra 12
Km/l til 9 Km/l (selv med MEGET let speederfod).

Få lavet en kompressionstest og checket at bilen ikke kører i Limited
Operation Mode (fejl i motorstyring).

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark