"Sær sten" fundet
Fra : Spangkuk

Dato : 05-01-04 02:04

....jeg har ikke glemt jer, har bare svært ved at.:

1. - få taget de foto's at stenen som jeg lovede
2. - beslutte mig for, om jeg skal aflevere den

Spang

Fra : Christian Vinter

Dato : 05-01-04 19:17

Spangkuk wrote:
> ...jeg har ikke glemt jer, har bare svært ved at.:

Tak for opdateringen. Jeg er ret nysgerrig.

> 1. - få taget de foto's at stenen som jeg lovede

Det kan jeg ikke hjælpe dig med.

> 2. - beslutte mig for, om jeg skal aflevere den

Ring dog til Geologisk Musæum og snak med dem. De kan ikke konfiskere stenen
over telefonen, og jeg tvivler dog på, de vil gøre det under nogen omstændigheder.

Men tak igen for opdateringen:

-vinter

--
Christian Vinter
Student of astrophysics.

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 06-01-04 00:54

Christian Vinter <vinter@SLET.fys.ku.dk> wrote:

> [...]
>
> Ring dog til Geologisk Musæum og snak med dem. De kan ikke konfiskere
> stenen over telefonen, og jeg tvivler dog på, de vil gøre det under nogen

Man får også en økonomisk kompesation, så vidt jeg husker. Hvis de tager
den.

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Spangkuk

Dato : 06-01-04 01:47

> Man får også en økonomisk kompesation, så vidt jeg husker. Hvis de
tager
> den.

Det er sandt, det gør de.

"Stk. 3. Statens Naturhistoriske Museum udbetaler en godtgørelse til
finderen. Godtgørelsen fastsættes af Statens Naturhistoriske Museum
under hensyn til det fundnes materialeværdi og sjældenhed samt til den
omhu, hvormed finderen har sikret fundet."

Spang

Fra : Anders Lund

Dato : 07-01-04 10:19

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> skrev i en meddelelse
> Godtgørelsen fastsættes af Statens Naturhistoriske Museum
> under hensyn til det fundnes materialeværdi og sjældenhed samt til den
> omhu, hvormed finderen har sikret fundet."

Så er de sq nok ikke glade for hele historien med vinkelsliberen :-/

Anders Lund
Anders@GEDzaim.dk
Fjern geden fra min email adresse

Fra : Spangkuk

Dato : 07-01-04 11:48

> Så er de sq nok ikke glade for hele historien med vinkelsliberen :-/

Hehe,- næ, men man kan jo ikke lave en omelet,
uden at ødelægge nogle æg.

Spang

Fra : Anders Lund

Dato : 07-01-04 21:05

> Hehe,- næ, men man kan jo ikke lave en omelet,
> uden at ødelægge nogle æg.

Nej, men hvis æggeskallerne har stor videnskabelig værdi, er det nok lidt
dumt at lave omelet af æggene.

Fra : Spangkuk

Dato : 07-01-04 23:59

> Nej, men hvis æggeskallerne har stor videnskabelig værdi, er det nok
lidt
> dumt at lave omelet af æggene.

Man er jo nødt til at knække dem, hvis man vil
se hvad der er indeni.

Spang

Fra : Anders Lund

Dato : 05-01-04 22:00

> ...jeg har ikke glemt jer:
Fedt, det er et ret interessant projekt.

> 1. - få taget de foto's at stenen som jeg lovede
Hvor bor du? Evt er der en news bruger med et digitalkamera der kan komme
forbi...

> 2. - beslutte mig for, om jeg skal aflevere den
Som sagt er det jo yderst interessant. Så hvis fagfolkene også syntes det,
så mener jeg da du skal aflevere den, så du kan dele dit fund med resten af
danmark.

Mvh
Anders Lund

Fra : Spangkuk

Dato : 05-01-04 22:38

> [...]
det,
> så mener jeg da du skal aflevere den, så du kan dele dit fund med

Er du klar over hvilken scorereplik jeg kan bruge.:

"vil du med hjem og se min selvlysende meteor ?"

Hvor mange i DK kan det (med god samvittighed) ?

Hehe...nej seriøst, billederne hertil NG kommer først, så
må jeg vel nok tøffe til KU med stenen bagefter.

Spang

Fra : Ingolf

Dato : 06-01-04 03:21

"Spangkuk" <hrmmmfkekgh@tieyskt.æø> wrote in message
> ...jeg har ikke glemt jer, har bare svært ved at.:
>
> 1. - få taget de foto's at stenen som jeg lovede
> 2. - beslutte mig for, om jeg skal aflevere den
>
> Spang

Poster du et billede i dk.binaer?

Fandt selv en ret underlig sten sidste år. Det var en aflang flintesten,
omkring 7 cm lang. Der var hul hele vejen igennem stenen, som om at stenen
var forarbejdet. Inde i hullet er det hele glat og med hvid overflade.
Resten af stenen, ydersiden, har en karateristisk flintestensoverflade.
Undrer om stenen har været et oldtidssmykke, men kan ikke finde ud af
hvordan hullet er lavet. Skal nok poste et par billeder senere.

Fra : Spangkuk

Dato : 06-01-04 08:36

> Poster du et billede i dk.binaer?

Yep, så snart jeg får fat i et kamera.

> [...]
flintesten,
> omkring 7 cm lang. Der var hul hele vejen igennem stenen, som om at

Flint er hårdt (7 på skalaen), og de gamle jægere havde ikke mulighed
for at bore i flint. Alle huller i flint er derfor som udgangspunkt
naturligt opståede. Flint var oprindeligt flydende krystalmasse.

>Inde i hullet er det hele glat og med hvid overflade.

Der er 2 muligheder. Den første er, at det er det klassiske
kridtovertræk.
Den anden er, at stenen har været udsat for ild, eks. markafbrænding.
Det
efterlader en tynd, gråhvid overflade.

> Resten af stenen, ydersiden, har en karateristisk
flintestensoverflade.
> Undrer om stenen har været et oldtidssmykke, men kan ikke finde ud af
> hvordan hullet er lavet.

Hullet,- se ovenstående. Jo, flint med huller blev ofte brugt som
smykker.

>Skal nok poste et par billeder senere.

Cool

Spang

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 06-01-04 10:27

> Fandt selv en ret underlig sten sidste år. Det var en aflang flintesten,
> omkring 7 cm lang. Der var hul hele vejen igennem stenen, som om at stenen
> var forarbejdet. Inde i hullet er det hele glat og med hvid overflade.

Det hvide kan være en opalisering -

> Resten af stenen, ydersiden, har en karateristisk flintestensoverflade.
> Undrer om stenen har været et oldtidssmykke, men kan ikke finde ud af
> hvordan hullet er lavet. Skal nok poste et par billeder senere.

Er det noget i retningen af:

http://sitecenter.dk/geocsite/geologicamshots/view.nhtml?profile=geologicamshots&UID=10063

?
Carsten

Fra : Ingolf

Dato : 06-01-04 15:46

"Carsten Troelsgaard" <carsten.troelsgaard@mail.dk> wrote in message

> Er det noget i retningen af:

> [...]

Jep.. Næsten det samme som på billedet. Bare lige at den jeg har ikke er
skåret over. Men det hvide er vist nok en 'opalisering'. Det er ihvertfald
en slags forstening.

Har tidligere de der blækspruttearme der er forstenet( kan ikke lige huske
navnet.. 'lys' elller et eller andet) og som regel kan findes ved Møns
klint, men det er slet ikke samme tupe. Kunne det tænkes at flinten var
dannet rundt om blækspruttearmen, og armen så senere er røget ud og har
efterladt hullet?

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 06-01-04 16:50

> Jep.. Næsten det samme som på billedet. Bare lige at den jeg har ikke er
> skåret over. Men det hvide er vist nok en 'opalisering'. Det er ihvertfald
> en slags forstening.

En arkæolog-ven fortalte mig engang, at flint-tilgjorte redskaber fundet i
vand kan have denne opalisering og at arkæologerne vist tager det som et
tegn på, at genstanden har ligget længe i vand.

> Har tidligere de der blækspruttearme der er forstenet( kan ikke lige huske
> navnet.. 'lys' elller et eller andet) og som regel kan findes ved Møns
> klint, men det er slet ikke samme tupe.

vættelys, belemnit - fra blæksprutte-lignende fisk/dyr

> Kunne det tænkes at flinten var
> dannet rundt om blækspruttearmen, og armen så senere er røget ud og har
> efterladt hullet?

Nej. Det billede du ser er fra en svamp, spongia, men jeg kan ikke
umiddelbart finde yderligere om den.

Carsten

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 07-01-04 01:27

> En arkæolog-ven fortalte mig engang, at flint-tilgjorte redskaber fundet i
> vand kan have denne opalisering og at arkæologerne vist tager det som et
> tegn på, at genstanden har ligget længe i vand.

Det hvide lag der ofte findes rundt om flint er ofte flint! Nemlig porøs
filnt, dvs med porer eller små lufthuller i. Man kan vel kalde det for
en slags ikke helt modnet flint. Så vidt jeg husker er der også forskel
på krystalstukturen: flint er mikro-krystallint, mens porøst flint er
amorft, dvs ikke-krystallint. Man kan kende forskel på porøst flint og
kalk ved at hælde lidt syre på det (den autoriserede metode er 10%
saltsyre, men lidt kalkfjerner kan også gøre det) og se om det bruser,
hvis det gør er det kalk, ellers er der porøst flint.
Det er rigtigt at der kan dannes et lyst på flint, hvis det har været i
kontakt med vand længe, men dette lag er lysgråt og ikke hvidt.

Hullerne i flint er vist nok mere eller mindre tilfældige, med mindre
det er tydelige aftryk af fossiler.

> vættelys, belemnit - fra blæksprutte-lignende fisk/dyr

Det er samme gruppe som nulevende blæksprutter (cephalopoder), det man
finder er et indvendigt skelet, faktisk en slags rygrad.

> Nej. Det billede du ser er fra en svamp, spongia, men jeg kan ikke
> umiddelbart finde yderligere om den.

De er også ret kedelige

Magnus
--
OS X: Because making UNIX user-friendly was easier that fixing Windows

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 06-01-04 09:54

> 1. - få taget de foto's at stenen som jeg lovede
> 2. - beslutte mig for, om jeg skal aflevere den

1) Før eller siden skal du vel have et web-cam (pris ca 300 kr)
2) Det vil 'godt nok' kræve snilde at bruge en flatbed-scanner ... men, hvis

Carsten

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 07-01-04 07:15

> 1. - få taget de foto's at stenen som jeg lovede
> 2. - beslutte mig for, om jeg skal aflevere den

Jeg kom i tanke om en mulighed:
Flamme-test
Så vidt jeg ved bruges den som en felt-metode af metal-geologer fordi
specielt metaller kan genkendes på flammefarven. Jeg checkede for tolkning
af flammefarver:

http://www.halfbakery.com/idea/Flame_20test_20fire_20cubes
Red Carmine: Lithium compounds.
Scarlet or Crimson: Strontium compounds.
Yellow-Red: Calcium compounds.
Yellow: Sodium compounds.
White White-Green: Zinc
Green Emerald: Copper compounds, other than halides. Thallium.
Blue-Green: Phosphates, when moistened with H2SO4 or B2O3.
Faint Green: Antimony and NH4 compounds.
Yellow-Green: Barium, molybdenum.
Blue Azure: Lead, selenium, bismuth, CuCl2 and other copper compounds
moistened with hydrochloric acid.
Light Blue: Arsenic and some of its compounds.
Greenish Blue: CuBr2, antimony
Violet: Potassium compounds other than borates, phosphates, and silicates.
Purple-Red: Potassium, rubudium, and/or cesium in the presence of sodium
when viewed through a blue glass.

Ja, hvem har lige en bunsenbrænder når man står og skal bruge en?

Men vægtfylden burde være nok så diagnostisk!... hvis du kun har et
litermål, så brug en plastikpose med fx 1 l vand og hæng posen og stenen op
i en (bismervægt?) stang og mål afstande fra vippepunktet.

Carsten