rumfang
Fra : brian

Dato : 04-01-04 16:17

Der er sikkert nogle der kan hjælpe mig jeg kan ikke finde en formel til at
regne rumfanget ud for en pyramide med "flad top" og en sekskant håber at i
kan hjælpe mig

--
Med Venlig Hilsen
Brian "NITROX" Larsen

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-01-04 16:26

> Der er sikkert nogle der kan hjælpe mig jeg kan ikke finde en formel til
at
> regne rumfanget ud for en pyramide med "flad top"
En "Pyramidestub" ;)

V=0,5*h*(G1+G2+kvadratrod(G1*G2))

V = Volumen
h = Højden
G1 er den ene grundflade og G2 er den anden grundflade (dvs. størelsen på
"bunden" og "den flade top")

> og en sekskant håber at i
Hvis det bare er en 6 kant, kan det ikke lade sig gøre at finde rumfanget,
vil jeg mene - det kræver den også har en højde. Men hvis det bare er
arealet af en sekskant, er det såmænd simpelt nok, det er bare at dele den
op i 2 firekanter, regne arealet af de 2 ud og lægge det sammen.

Thomas Demant

Fra : brian

Dato : 04-01-04 16:44

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arealet af en sekskant, er det såmænd simpelt nok, det er bare at dele den
> op i 2 firekanter, regne arealet af de 2 ud og lægge det sammen.

Ja jeg skulle jo nok have forklaret det bedre sorry . I begge tilfælde
drejer det sig om to kasser.
D.v.s en sekskantet kasse og en pyramidestump
Til en sub som skal være 120.4L+et rum på 12L til forstærkeren

Men formlen til pyramidestumpen er kanon tak for det
hilsen Brian

Fra : alexbo

Dato : 04-01-04 17:40

"brian" <no@spam.now> skrev

> Ja jeg skulle jo nok have forklaret det bedre sorry . I begge tilfælde
> drejer det sig om to kasser.
> D.v.s en sekskantet kasse og en pyramidestump

Jeg er ikke rigtig klar over om din stub skal være sekskantet, men hvis den
skal være det, så er det 2 trapezser.

På dette link er formler til hele dagen.
http://www.formel.dk/

gå til matematik geometri

mvh
Alex Christensen

Fra : brian

Dato : 04-01-04 16:49

"Thomas Demant" <thomas.demant@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> V=0,5*h*(G1+G2+kvadratrod(G1*G2))

ØØ hvordan finder jeg kvadratroden ????

Hilsen Brian der ikke er stærk i matematik og så meget andet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-04 17:01

brian skrev:

>ØØ hvordan finder jeg kvadratroden ????

Ved hjælp af en lommeregner.

--
Bertel

Fra : brian

Dato : 04-01-04 17:17

> Ved hjælp af en lommeregner.

Ja men kvadratroden af hvad ??? G1 og G2 ??

Brian

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-01-04 18:14

> Ja men kvadratroden af hvad ??? G1 og G2 ??
Nix - kvadratroden af G1 gange G2

Så formlen ser faktisk sådan ud:

V=0,5*h*(G1+G2+k)

V = Volumen
h = Højden
G1 er den ene grundflade og G2 er den anden grundflade (dvs. størelsen på
"bunden" og "den flade top")
k er kvadratroden af G1 gange G2 (altså tager du de 2 tal og ganger med
hinanden og derefter tager du kvadratroden af resultatet)

Thomas Demant

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-04 22:16

Thomas Demant wrote:

> En "Pyramidestub" ;)
>
> V=0,5*h*(G1+G2+kvadratrod(G1*G2))
>
> V = Volumen
> h = Højden
> G1 er den ene grundflade og G2 er den anden grundflade (dvs. størelsen på
> "bunden" og "den flade top")

Det er en trykfejl (som du gentager i et andet indlæg) at den indledende
koefficient på højresiden er 0,5=1/2. I tre dimensioner skal den jo være
1/3.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-01-04 23:02

> Det er en trykfejl (som du gentager i et andet indlæg) at den indledende
> koefficient på højresiden er 0,5=1/2. I tre dimensioner skal den jo være
> 1/3.
Når, ja - det er jo rigtigt. Måske jeg lige skulle have set den bedere
igennem først ;)
Der kan så regnes med 0,333 istedet for 0,5.
Tak for rettelsen.

Thomas Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-04 16:32

brian skrev:

>Der er sikkert nogle der kan hjælpe mig jeg kan ikke finde en formel til at
>regne rumfanget ud for en pyramide med "flad top" og en sekskant håber at i
>kan hjælpe mig

Mener du at pyramiden er sekskantet? Det går jeg ud fra.

Lav en passende opdeling af pyramiden så du får en type som du
har formler til.

Rumfanget af en pyramide uden top beregnes som en hel pyramide
minus rumfanget af den afskårne toppyramide.

--
Bertel

Fra : Sune Storgaard

Dato : 04-01-04 17:19

Bertel Lund Hansen mumbled his insignificant opinion in:
4dcgvvo4l5p1jlel9kuibd9lqtgpsnotqv@news.stofanet.dk

> Rumfanget af en pyramide uden top beregnes som en hel pyramide
> minus rumfanget af den afskårne toppyramide.

Ja og mængden af det hash der er i en pibe er lig med den mængde der var i
piben til at starte med , minus det man røg inden man postede på usenet.

Er det ikke lidt en omvej? Så skal man jo først beregne hele pyramiden,
dernæst finde ud af hvor stor toppen ville have været. Det i sigselv er mere
omfattende end hvis man f.eks. kender størrelsen på top&bund. Se Thomas
Demant's formel.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-04 17:57

Sune Storgaard skrev:

>Er det ikke lidt en omvej?

Næ. Det er faktisk den måde formlen er blevet udledt. Jeg er fra
en tid uden formelsamlinger og hovedløs beregning.

>Se Thomas Demant's formel.

Min forklaring giver bedre forståelse end den færdige formel.

--
Bertel

Fra : Thomas Demant

Dato : 04-01-04 18:19

> Min forklaring giver bedre forståelse end den færdige formel.
Hehe - men nu var det jo ikke det han bad om - men jeg må da give dig ret i
at forståelsen for en formel er bedere, hvis man kan udlede den.

Thomas Demant

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-01-04 19:27

Thomas Demant skrev:

>Hehe - men nu var det jo ikke det han bad om

Nej, men når spørgsmål ligner lektier, lægger jeg større vægt på
antydninger og forklaringer end nemme løsninger. Eller også gør
jeg bare sådan altid.

Men det er da okay at du svarer anderledes. Jeg synes ikke at du
er gået for vidt med din hjælp. Jeg blev bare lidt sur over at
det blev antydet at jeg skrev i hashtåger. Det har jeg aldrig
gjort.

--
Bertel

Fra : brian

Dato : 04-01-04 19:59

> [...]
> er gået for vidt med din hjælp. Jeg blev bare lidt sur over at
> det blev antydet at jeg skrev i hashtåger. Det har jeg aldrig

Bare rolig Bertel det er over 10 år siden jeg har gået i skole jeg har bare
altid været bedre med fingerne end med hjernen så derfor spørgsmålet .Jeg
var ikke særlig smart i matematik timen dengang

Fra : Michael Zedeler

Dato : 04-01-04 20:37

Sune Storgaard wrote:
> [...]
> piben til at starte med , minus det man røg inden man postede på usenet.

Er det ikke en lidt skæv måde at starte et indlæg om geometri på?

> [...]
> omfattende end hvis man f.eks. kender størrelsen på top&bund. Se Thomas

Jeg konkluderede at man lige så godt kunne trække to forskellige
pyramider fra hinanden. Skulle jeg have givet løsningen (nu var der
allerede en del svar da jeg læste det oprindelige indlæg første gang),
ville jeg selv opstille formlen for rumfanget af en pyramide og bruge
den to gange.

Er det blevet forbudt at tænke selv, frem for f. eks. at kunne huske
navnet "Thomas Demant"?

Mvh. Michael.

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-04 17:19

brian wrote:

> Der er sikkert nogle der kan hjælpe mig jeg kan ikke finde en formel til at
> regne rumfanget ud for en pyramide med "flad top" og en sekskant

En »pyramide med flad top« kan måske være en pyramidestub? Du kan
udregne rumfanget af stubben ved at finde ud af hvor høj pyramiden
ville være hvis den ikke havde det flade, vandrette »loft«, men
fortsatte helt op til spidsen. Når du har denne højde, finder du
let rumfanget ved at trække rumfanget af den ekstra spids fra
rumfanget af hele den store pyramide.

Ellers se
http://mathworld.wolfram.com/PyramidalFrustum.html
hvor de tegnede pyramidestubbe kan drejes med musen.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)