Biografer i Odense
Fra : Bæ9

Dato : 04-01-04 21:50

Halløjsa
Er der nogen der kan huske hvilke biografer der var i Odense i 60-70-erne?

Jeg kan huske Kino, den i Dalum, én i Vestergade overfor Gads bnoghandel,
den i Kongensgade, Flodbio og den i Albanigade, men hvad hed de allesammen?

Mvh
Benny

Fra : spæf

Dato : 04-01-04 23:51

Nedenstående er hvad jeg kan huske, men mine biografminder er fra 80'erne,
så det er ikke sikkert at navnene er de samme som de var i 60/70.

>den i Dalum
jeg mener den hed Imperial

>én i Vestergade overfor Gads bnoghandel
siger mig ingenting, det må ha' været før min tid.

> den i Kongensgade
Fønix

>, Flodbio
Biocenter, såvidt jeg kan huske

>den i Albanigade,
Grand Palace

--
Hilsen

Spæf
"live long and prosper"

"Bæ9" <da.go.d@do> skrev i en meddelelse
> Halløjsa
> Er der nogen der kan huske hvilke biografer der var i Odense i 60-70-erne?
>
> Jeg kan huske Kino, , ,
og men hvad hed de allesammen?

Fra : Per Tolbøll

Dato : 05-01-04 00:08

> Jeg kan huske Kino

- Bygningen rummer nu KT Radio

den i Dalum

- Imperial, nedrevet midt i firserne

, én i Vestergade overfor Gads bnoghandel,

- Palads (der givetvis en eller anden tøjforretning)

> den i Kongensgade

- Fønix (i dag Eydes Kælder)

Flodbio

- som officielt hed Folketeatret (og stadig er teater)

og den i Albanigade, men hvad hed de allesammen?

- Grand Teatret (i dag Fakta-butik)

Så har du glemt Apollo på Middelfartvej og Sct. Hans Bio på Skibhusvej

/Per

Fra : Glenn [Odense]

Dato : 05-01-04 05:50

> - Palads (der givetvis en eller anden tøjforretning)

Det var sku' sønd at de rev den i stykker, jeg husker den som mega flot
inden i, med balkon, søjler osv.
Jeg så min første James Bond-kavalikade i den biograf, jeg tror jeg var 13
år .....damn man bliver ældre med tiden

> Så har du glemt Apollo på Middelfartvej og Sct. Hans Bio på Skibhusvej

Hvornår lukkede Apollo, jeg mindes at jeg så en "Alice i eventyrland" film
der, men er i tvivl.

....jeg er sku' blevet helt nostalgisk over den her tråd

Glenn

Fra : sniper_Nolight

Dato : 05-01-04 13:33

> ...jeg er sku' blevet helt nostalgisk over den her tråd

jeg er 31, så jeg er ikke helt med på 60'erne og 70'erne, men udover dem i
nævner hvoraf jeg kan huske mange, så kan jeg huske da jeg voksede op i
Vollsmose havde vi biografen i Vollsmosecentret - en lille sal nede i den
ene ende af centret hvor jeg så en masse Hong Kong film og Trinity Brødrene
som vi kaldte dem - de viste osse mange zombiefilm så vidt jeg husker, men
dertil var jeg for ung til at komme ind - der var en lille kiosk og to
spillemaskiner udenfor - Moon Patrol og Asteroids - fin biograf - en lille
mand med fuldskæg og briller styrede den - den dag i dag er der stadig en
film jeg så deroppe jeg kan huske, men aldrig fundet siden - filmplakaten
var en tyk pige, en homoseksuel mand og en heltinde på en motorcykel med
sidevogn - kinesere tror jeg - det var noget Hong Kong noget - de her tre
helte skulle vistnok befri en pige der var i en Borg lignende ting ude i
junglen eller ørkenen - mere kan jeg ikke huske desværre... men heller ikke
det tråden handlede om - men anyways - den bif kan jeg huske.
--
sniper_Nolight

www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Per Tolbøll

Dato : 05-01-04 17:12

> [...]
> inden i, med balkon, søjler osv.
> Jeg så min første James Bond-kavalikade i den biograf, jeg tror jeg var 13

Du har helt ret - se bare her:
http://www.odmus.dk/odensebilleder/billedvis.asp?billednr=25265&antal=19
(der er flere billeder, søg på "Palads"

> Hvornår lukkede Apollo, jeg mindes at jeg så en "Alice i eventyrland" film
> der, men er i tvivl.

Formentlig 1977, jeg fandt lige dette herlige link:
http://www.70mm.dk/biografer/fyn/odense/apollo/apollo.htm
Her er bio-nostalgi for alle pengene !

/Per

Fra : Per Moreau

Dato : 05-01-04 17:20

"Glenn [Odense]" <megacool500@hotmail.com> wrote in

> [...]
> film der, men er i tvivl.
>

> ...jeg er sku' blevet helt nostalgisk over den her tråd

HVIS i er rigtigt nostalgisk anlagt så: www.70mm.dk/biografer/
En komplet liste over alle 70mm biografer der har været her i
landet. Billeder fra det indre af nogle af biograferne er der også.
Hint til Odenseanerne: For at hitte Fønix, skal i gå ind under
Folketeatret og bruge Fønix linken der guider videre.
Vollsmose Bio er ikke med, da det ikke var en 70mm biograf.

Mvh
Per M.

Fra : Bæ9

Dato : 05-01-04 20:39