Utæt akvarie igen igen... :S
Fra : Rapper

Dato : 04-01-04 16:27

Hey.

Så var jeg for 4. gang ude for at et akvarie gik hen og blev utæt.

Denne gang var det mit 128 l Akvastabil Malawi-akvarie. Det siver ikke ud i
voldsomme mængder, men rigeligt til at lave ravage. Har smidt de 5 Mbunaer
der var i det over i et 63 l Akvastabil, som iøvrigt har været utæt optil
flere gange, men nu åbenbart endnu engang har lappet sig selv, for der er
ikke sevet en dråbe ud :)

Jeg har noget Akvastabil silikone fra Zoo City som jeg købte til at fikse 63
l'et med, det har jeg bare aldrig taget mig sammen til. Og nu er 128 l'et
lidt vigtigere i første omgang, især fordi det står lige ved siden af mit
32" tv :)

Jeg har tænkt mig at fuge det helt om for at være på den sikre side. Samme
gælder 63 l'et når jeg engang er færdig med 128 l'et. Har snakket med en
kollega som sagde at man bl.a. kunne bruge saltsyre til at rense det med,
men kan ikke helt huske fremgangsmåde han nævnte, så hvis nogen har styr på
sådan noget ville det være rart med lidt respons :)

Skal desuden have sandbund og kalksten i i stedet for det grimme røde grus
og lavastenene der var i før. Gider ikke at køre til Fakse efter kalk da min
kollega gjorde mig opmærksom på at Planteimporten havde det.

Kan man køre med rent 1-1,5 mm sand, eller er der behov for grovere
sand/sten i bunden?

Kan man få sand der er lidt mere lyst/hvidt end det Planteimporten har?

http://planteimporten.dk/photos/produkt/112.jpg

De har også "Faksekalk grus", men der er intet billede af det. Er det pænt,
og er det et værdigt alternativ til sand?

Ellers et eller andet man skal tage højde for?

På forhånd tak :)

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Brizz

Dato : 04-01-04 20:40

> De har også "Faksekalk grus", men der er intet billede af det. Er det
pænt,
> og er det et værdigt alternativ til sand?

Ja det bruger jeg i mit 325l akvarie. Se på min hjemmeside. HUSK!! at skylle
gruset meget grundigt først. Du kan se på min hjemmeside hvordan det ser ud
når man ikke gør det. Og det bundfælder sig ikke bare på 3-4 dage. Tro mig.
Men det er ret flot.

Mvh Brian
---
www.gronaerten.dk

Fra : Rapper

Dato : 05-01-04 12:04

"Brizz" <nogen@microsoft.com> wrote in message

> [...]
ud
> når man ikke gør det. Og det bundfælder sig ikke bare på 3-4 dage. Tro

Ahh! Har været inde på din side 100 gange før, men har aldrig læst så det
nøje nok til at huske at det var Faksekalk grus du brugte. Må lige glo det
ud når jeg skal ind til Planteimporten :)

Jeg synes næsten altid at der kommer en del grums i vandet med nyt grus,
selvom man gør sit bedste for at rense det. Men det Fakseting er åbenbart
noget slemmere kan jeg forstå

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Lene Sørensen

Dato : 04-01-04 23:56

"Rapper" <unvalidm@il.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
pænt,
> og er det et værdigt alternativ til sand?

Du skulle tage og bruge sand, det er mest naturligt for dine Malawier, jeg
har haft Mbunaer, og de kunne godt lide at tygge på sandet, det så faktisk
ret sjovt ud, når der kom sand ud gennem gællerne på dem, går ud fra at de
brugte sandet til at rense gællerne med.

Jeg har for kort tid siden skiftet silikonen ud på mit 128 L, da det var
blevet utæt, rensede med acetone, og det holder fint tæt nu, men jeg håber
ikke at jeg får brug for at gøre det igen, da mine øjne løb i vand som en i
h..., ret ubehageligt faktisk

Lene

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/Cichlider.htm

Fra : Rapper

Dato : 05-01-04 12:02

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> wrote in message
> [...]
> ret sjovt ud, når der kom sand ud gennem gællerne på dem, går ud fra at de
> brugte sandet til at rense gællerne med.

I see. Det du bruger I dette akvarie, er det normalt sand som fx sælges i
Cichlidecentret eller Planteimporten?

http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/530_L/Malawi.htm

For jeg blev bare skræmt lidt af dette billede hvor sandet har en dødsyg
farve:

http://www.soeren-nielsen.dk/akvarie/akvar/85.asp

Men det er måske et særtilfælde? :)

Derfor jeg overvejede Faksekalk gruset, da det har en pæn lys farve.

> [...]
> ikke at jeg får brug for at gøre det igen, da mine øjne løb i vand som en

Oki... Skal ud og købe nogle flere hobbyknive, for har allerede knækket
bladet tre gange på at fjerne den gamle silikone :-/

Det er et værre lortearbejde...

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Lene Sørensen

Dato : 05-01-04 23:20

> I see. Det du bruger I dette akvarie, er det normalt sand som fx sælges i
> Cichlidecentret eller Planteimporten?
> http://www.saijoto.dk/dansk/Cichlider/530_L/Malawi.htm

Sand fås i mange forskellig farver, men hvis du gerne vil lave et akvarium,
der minder lidt om et biotopakvarium, så er sandfarvet sand det mest
rigtige, altså hverken for lyst eller for mørkt, man kan bruge "
sandblæsersand", det er ikke så dyrt som det man kan købe hos akvarie
forretningerne. Her er link til en side der forklare om hvordan man kan
opbygge sit Malawi akvarium.
http://www.malawicarsten.dk/begynd%20med%20Malawi.htm

Det sand som jeg har brugt i mine akvarier har jeg hentet over ved Mossø,
stort arbejde med at rense det, men jeg ville nok gøre det samme selv om jeg
købte sandet i en akvarieforretning, sandet fra Mossø har en fin farve og
kornstørrelse. Noget man også skal tænke på er at det sand/bundlag man
bruger skal være uden skarpe kanter, da det ellers kan skade fisken hvis de
som mine gerne vil tygge på det.

Jeg giver dig ret i at sandet i dette akvarium ser kedeligt/mørkt ud, men
jeg tror at det mest er på grund af belysningen. Men prøv at gå i akvarie
butikker og se hvad de har i deres akvarier og find det du kan lide, så kan
de sikkert fortælle dig hvad slags de bruger.

Og selv om det måske ikke er strengt nødvendigt at bruge fint sand til sine
Malawi cichlider, så få da den fornøjelse med, som det er at se dem tygge på
sandet, rense gæller, eller lede efter mad.

> Oki... Skal ud og købe nogle flere hobbyknive, for har allerede knækket
>bladet tre gange på at fjerne den gamle silikone :-/

Hvis du kan få fat på sådan en skraber (med barberblad) som man bruger til
at gøre keramiske kogeplader rent med, så er den rigtig god til at fjerne
gammel silikone.

Held og lukke med projektet.

Fra : Rapper

Dato : 07-01-04 00:59

> [...]
kan
> de sikkert fortælle dig hvad slags de bruger.

Ellers må jeg bare eksperimentere med forskellige "Glo" rør :)

> [...]
> Malawi cichlider, så få da den fornøjelse med, som det er at se dem tygge

> sandet, rense gæller, eller lede efter mad.

Jeps. Har været forbi Cichlide Centret i dag og købe 25 kg fint sand og ~20
kg kalksten. Fin biks iøvrigt.

> Hvis du kan få fat på sådan en skraber (med barberblad) som man bruger til
> at gøre keramiske kogeplader rent med, så er den rigtig god til at fjerne
> gammel silikone.

Det fik jeg. Har lagt al silikonen nu, nu har det bare at holde.

Btw: #&%"¤%/%¤#%#¤& for et lortearbejde at fjerne al den gamle silikone. Og
hvor havde du ret I at man blev ør i hovedet af acetonen

Tak for hjælpen.

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Per H

Dato : 07-01-04 01:10

On Wed, 7 Jan 2004 00:59:21 +0100, "Rapper" <unvalidm@il.dk> skrev:

>eps. Har været forbi Cichlide Centret i dag og købe 25 kg fint sand og ~20
>kg kalksten. Fin biks iøvrigt.

hvor ligger den foretning? er det odense?

Vh Per

icq 8212837

Fra : Rapper

Dato : 07-01-04 01:22

"Per H" <phbyg@privat.dk> wrote in message

> hvor ligger den foretning? er det odense?

Nix, i Vallensbæk på Djævleøen.

http://www.cichlidecentret.biz (webshoppen)
http://www.cichlidecentret.dk/ (hjemmesiden med produktbeskrivelser)

Cichlide Centret. ApS
Bækkeskovvej 9 - 2665 Vallensbæk strand
Tlf. 43 53 00 16 - Fax. 43 53 04 16
E-mail: Info@cichlidecentret.dk
SE nummer: 83072016

Fra : Rapper

Dato : 10-01-04 05:00

"Rapper" <unvalidm@il.dk> wrote in message news:btfi8v$prn$1@sunsite.dk...

> Det fik jeg. Har lagt al silikonen nu, nu har det bare at holde.

Men sådan skulle det ikke gå. Doh.

Må bare prøve igen i morgen...

Fra : Jan Bøgh

Dato : 05-01-04 17:16

> [...]

> sandet, det så faktisk ret sjovt ud, når der kom sand ud gennem
> gællerne på dem, går ud fra at de brugte sandet til at rense gællerne

For det første er jeg overbevist om at fiskene ikke 'renser gællerne' men
forsøger at skaffe sig noget at æde.
Dernæst er sand ikke 'naturligt' for mbunaer - de opholder sig på
klippekysten. Prøv at se de billeder, der findes rundt om på nettet fra
Malawisøen - eller ty til biblen: Malawi Cichlids in their Natural Habitat.
Men derfor kan det da godt være at sandet fungerer fint.

vh
Jan

Fra : Lene Sørensen

Dato : 05-01-04 23:31

"Jan Bøgh" <janboegh@vucnet.spamblok.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Habitat.
> Men derfor kan det da godt være at sandet fungerer fint.

Faktisk så er jeg ret overbevist om at de rensede gællerne med sandet, men
hvem ved hvad fisk tænker
Hvis der skulle findes bund lag mellem klipperne på klippekysten hvor
Mbunaerne opholder sig, så er det dog sand de støder på. Derudover så har
jeg aldrig set et akvarium kun med klipper, så skal/vil man have et bund lag
i sit Malawi akvarium, så er det da de fleste som anbefaler sand.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-01-04 23:08

> Faktisk så er jeg ret overbevist om at de rensede gællerne med
> sandet, men hvem ved hvad fisk tænker

Tjae - enhver er jo salig i sin tro.
Mener du at de foretager sandblæsning eller hvad?

> [...]
> har jeg aldrig set et akvarium kun med klipper, så skal/vil man have
> et bund lag i sit Malawi akvarium, så er det da de fleste som

Det er der heller ikke nogen, der har indvendinger imod.
Derimod oponerer jeg mod din luftige påstand om, hvad der er naturligt. De
fleste mbunaer bevæger sig næppe ud over sandbund, men befinder sig stort
set altid over klipper og sten. Men prøv dog at se på de billeder af fiskene
i deres naturlige miljø der findes til overflod - det er vel mere relevant
end at vandre rundt i 'tro'.

vh
Jan

Fra : Lene Sørensen

Dato : 08-01-04 11:15

> Tjae - enhver er jo salig i sin tro.
> Mener du at de foretager sandblæsning eller hvad?

Du er simpelthen for morsom, selvfølgelig er det sandblæsning de har gang i
hvad ellers , helt ærlig hvis du aldrig har set dine Mbunaer i et
akvarium med sand bund, så kan jeg godt se at det måske lyder underligt. Men
det som jeg så nogle af mine gøre er at tage sand i munden tygge på det,
spytte noget af det ud, og resten kom ud gennem gællerne, hvad de så lige
præcis hade gang i, det aner jeg ikke.

> [...]
fiskene
> i deres naturlige miljø der findes til overflod - det er vel mere relevant

Nå nå...Hvis det skal være på den måde, så vil jeg da lige sige at jeg har
set på masser af billeder fra Malawi søen, og for mig forekommer det da
naturligt at der må være sand mellem klipperne i større eller minder
mængder. Men det kommer vi jo ikke langt med, så jeg gjorde det at jeg
spurte nogle som har været nede og dykke i søen flere gange, du kan se
billeder fra søen på deres hjemmeside her:
http://www.malawicichlidhomepage.com/aquainfo/diving_malawi_04.html

Det er George Reclos, som jeg har hørt fra, men han har også sendt min mail
videre til Francesco Zezza, ham har jeg ikke hørt fra endnu. Men her er
Georges svar:

>I will also send your message and my response to Francesco who has already
been there twice but >as far >as I know, the mbuna live in a rock only
environment. The only other thing there is sand. >Gravel doesn't >exist in
Lake Malawi.. this should give you an indication of what should be added >in
your tank. The fact >that all cichlids from Lake Malawi play with the sand
and use it for their >everyday needs (gill cleaning, >spawning sites etc)
shows that definitely it is the material of choice >when decorating such a
tank.

Jeg vil også prøve at høre I en af de nyhedsgrupper som jeg er med I, hvad
de folk der siger omkrig dette, om de mener der er sand mellem klipperne der

Fra : Carsten Gall

Dato : 08-01-04 14:03

"Lene Sørensen" <lene@saijoto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> de folk der siger omkrig dette, om de mener der er sand mellem klipperne

Jeg vil da godt lige blande mig i debatten!
Det er da rigtigt nok at Mbunaer primært opholder sig på klippekyst, men
som Lene skriver vil der da være sand mellem kliperne.
Også i Malawisøen er der storme, der kan give meget turbulens i vandet, og
sand der hvirvles op. Sandet lander der hvor der er en smule læ,
og det er der i mellem klipperne.
Det er iøvrigt et meget kendt fænomen at de renser deres gæller ved at lade
sand rende hen over dem, f.eks så gør alle hunner det, når de har sluppet
ungerne ud, og det for at fjerne evt. slimlag og små dyr der sætter sig
fast.

Carsten

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-04 14:57

"Carsten Gall" <xxcgallxx@xxvip.cybercity.dkxx> wrote in message

> [...]
> vandet, og sand der hvirvles op. Sandet lander der hvor der er en
> smule læ, og det er der i mellem klipperne.

Dette svarer ikke til de film, jeg har set ude hos Carsten fra Carstens
dyrehandel. Her er tale om store bjerge af rullesten af varierende
størrelse - ganske uden sand i nærheden. Kun sten, sten og masser af sten.
Ad Konig refererer ligefrem til mbunahabitaten som 'sediment-free rocky
habitat' - hvilket vel antyder at der IKKE er tale om at der er snad mellem
stenene.
Jeg har aldrig set disse rev i Malawisøen, men jeg har set masser af
tilsvarende stenrev i kattegat. Og her er der helt klart ikke tale om sten
med sand imellem - kun sten.
Selvfølgeligt møder disse stenrev snadfladen nede i dybet, men der er meget
langt.

> [...]
> at lade sand rende hen over dem, f.eks så gør alle hunner det, når de
> har sluppet ungerne ud, og det for at fjerne evt. slimlag og små dyr

Jeg tror på at de tager sand i munden - men har søgt efter informationer der
bekræfter at det er en renselsesproces, der foregår, og har intet steds
fundet noget, der giver belæg for påstanden. Men kan du henvise til en
kilde, lader jeg mig meget gerne oplyse.
Så for klarheds skyld:
Vi er helt enige om iagttagelserne af fiskene, men uenige i forklaringen.
Jeg tror ikke på renselsesmyten - ganske enkelt fordi sand med de
hastigheder i et vandigt medium imho ikke har nogen effekt på den overflade
de passerer overhovedet.
Når det ses ved hunner, der har sluppe unger ud, kan dette lige så godt
bekræfte min tese, nemlig at det er fødesøgning. Hunner der lige har sluppet
unger ud vil vel typisk have behov for at genoprette deres fødeindtag.

vh
Jan

Fra : Jan Bøgh

Dato : 08-01-04 14:40

> [...]

> sand i munden tygge på det, spytte noget af det ud, og resten kom ud
> gennem gællerne, hvad de så lige præcis hade gang i, det aner jeg

Jeg har tit set mbunaerne lave det nummer - jeg er bare af den klare
overbevisning at det handler om fødesøgning. Men med mindre at andre kan
bidrage med konkret viden, kommer vi nok ikke meget længere her.

> [...]
> jeg gjorde det at jeg spurte nogle som har været nede og dykke i søen
> flere gange, du kan se billeder fra søen på deres hjemmeside her:

Se, så begynder det at ligne noget.
Jeg har set billederne igennem, og så præcis hvad jeg ventede.
Mbunaer ved klipper og alt andet end mbunaer de steder, hvor der er sand.
F.eks. er det almindeligt kendt at nogle af aulonocaraerne er specialister i
at finde små invertebrater nede i sandet. Nogle fra haplochromisgruppen
dykker ligefrem ned i sandet for at finde skjul og andre bygger store
'reder' i sandet. Bare ikke mbunaerne, der typisk befinder sig ved klipper
eller på rev bestående af store rullesten.

> been there twice but >as far >as I know, the mbuna live in a rock only
> environment. The only other thing there is sand. >Gravel doesn't

Spørgsmålet er om der skal lægges vægt på 'rock only environment'.
Sådan opfatter jeg i hvert fald det, 'guru' Ad Konig skriver.
Efter min opfattelse burde det i virkeligheden medføre, at et
Mbunaakvarium - hvis det skulle være naturligt - skulle dekoreres helt uden
bundlag, men nærmest som toppen af et rillestensrev.
Hvilket i virkeligheden var temmeligt let at gøre, men (jeg har prøvet -
godt nok i en balje med T. Mori) som er meget svært at få til at se flot ud.
Samtidigt er det svært at undgå at der opstår utilgængelige hjørner hvor
skidt og møj kan samle sig og som er utilgængelige for sugeren.

> [...]
> cleaning, >spawning sites etc) shows that definitely it is the
> material of choice >when decorating such a tank.

Jeg kan godt se, at han skriver 'all cichlids' men det er jeg nu ikke sikker
på holder.

> Jeg vil også prøve at høre I en af de nyhedsgrupper som jeg er med I,
> hvad de folk der siger omkrig dette, om de mener der er sand mellem
> klipperne der hvor Mbuna'erne opholder sig.

Fint, jeg glæder mig til at høre svarene. Så vil jeg lige vende emnet med
Carsten fra Carstens dyrehandel næste gang, jeg kommer forbi. Han har nu
efterhånden dykket en hel del i søen, så han bør kunne bidrage til
diskussionen.

vh
Jan

Fra : Lene Sørensen

Dato : 12-01-04 12:10

> [...]
> Samtidigt er det svært at undgå at der opstår utilgængelige hjørner hvor
> skidt og møj kan samle sig og som er utilgængelige for sugeren.

Jeg har haft en MEGET travl weekend så har ikke rigtig haft tid til at læse
nyhedsgrupper eller mails. Men der var kun en af dem fra nyhedsgrupperne,
der forsøgte at svare på mit spørgsmål, om der er sand mellem klipperne i de
områder hvor Mbunaer opholder sig, der hade været nede at dykke I søen. Her
er hans svar:

There is sand between the rocks; when I was diving just south of Lion's cove
(where we caught Ps. polit) there were groups of rocks with sand between;
sometimes areas as big as 10' round of sand and the fish had all dug out
underneath their rocks where they had their territories. So yes, there is
sand and I'd recommend it for a substrate.

(10' inches, svare til 25 cm)

Men det er klart at det mest naturlige vil jo være at fylde sit akvarium op
med store klippestykker med kun lidt sand imellem, men det vil jo give et
akvarium med en meget lille vand mængde, i forhold til hvad akvariet
egentlig kunne indeholde, og dermed også kraftig reducere det antal fisk man
ville kunne holde i sådan et akvarium. Måske kunne det være sjovt hvis vi
her kunne lægge nogle links ind til sider med billeder af akvarier, som vi
syntes ville være en god måde at bygge et akvarium op til Mbunaer.

Nu ved jeg så ikke lige præcis hvorfor jeg gør alt det her, for jeg har ikke
engang Malawier mere

Lene

Fra : Jan Bøgh

Dato : 12-01-04 19:06

> [...]
> the fish had all dug out underneath their rocks where they had their
> territories. So yes, there is sand and I'd recommend it for a

God information - åbenbart førstehånds.

> [...]
> til sider med billeder af akvarier, som vi syntes ville være en god
> måde at bygge et akvarium op til Mbunaer.

Delvist enig. Jeg har prøvet vha. af godt og vel knytnævestore rullesten,
men det er svært at få til at se ordentligt ud. Det ligner lidt for meget
det, det vel også er: Nemlig en gevaldig bunke sten.

Men jeg tror egentligt at jeg i dag godt kunne få noget fornuftigt op at stå
vha. skum og fliseklæber. Yderligere ville det kunne lade sig gøre at bygge
det sådan, at der ikke bliver 'døde' steder, hvor detrius (affald) kunne
samle sig, men altid lande i en smal stribe ved forruden.
Desværre er min hu i dag nok mere til fritsvømmere og små
tanganyikacichlider, så om jeg ligefrem gider lave interiør til et akvarium
bare for at prøve, om det kan lade sig gøre, er tvivlsomt.

> Nu ved jeg så ikke lige præcis hvorfor jeg gør alt det her, for jeg
> har ikke engang Malawier mere

Et gæt: du kan ikke lade være )

vh
Jan

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 02:36

Lene Sørensen skrev:

> Faktisk så er jeg ret overbevist om at de rensede gællerne med
> sandet, men hvem ved hvad fisk tænker

Jeg har også observeret Tropheus-hunner som samler sand op lige
efter at de har spyttet deres unger ud, men om det er for at æde
noget som ligger på eller i sandet, eller om det er for at rense
mund og gælder, tør jeg ikke sige. Jeg har også set en Tropheus-han
grave i sand ved at bakke med gællerne åbne ned i sandet og spytte
sandet ud af munden et andet sted. Mystisk adfærd, men han foretrak
altså at bakke sandet op i munden via gællerne, i stedet for at
samle det op med munden, som de gør hvis det er grus i stedet for
fint sand på bunden.

På nuværende tidspunkt har jeg dog ikke sand hos mine Tropheus,
da jeg blev træt af den lyse farve og ikke lige kunne finde noget
mørkere dengang jeg besluttede mig for at det skulle ud, så der
kom noget grovere brun/sort grus i. Jeg overvejer dog pt. kraftigt
at gå tilbage til fint sand. Jeg gad godt at få fat i noget rigtigt
fint sort eller meget mørkt strandsands-lignende sand.

Madsen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 06-01-04 23:11

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> kom noget grovere brun/sort grus i. Jeg overvejer dog pt. kraftigt
> at gå tilbage til fint sand. Jeg gad godt at få fat i noget rigtigt
> fint sort eller meget mørkt strandsands-lignende sand.

Jeg har ledt efter det - og fandt det. På Gran Canaria, Gud hjælpe mig. Men
med priserne for luftfragt, var det ikke lige oplagt at amatørimportere
Jeg har en enkelt gang set noget sort sand hos en akvariehandler, der påstod
at det var rigtigt sand. Men under lup lignede det til forveksling det
slaggeprodukt, man benytter til sandblæsning, og det vil jeg ikke på nogen
måde have i mit akvarium.

vh
Jan

Fra : Thomas Madsen

Dato : 06-01-04 23:40

Jan Bøgh skrev:

> Jeg har ledt efter det - og fandt det. På Gran Canaria, Gud hjælpe
> mig. Men med priserne for luftfragt, var det ikke lige oplagt at
> amatørimportere

:)
Jeg har også set det på en ferie til Italien engang. Helt præcist
så var det på en ø ved navn Vulcano hvor strandsandet var kulsort
Overvejede kraftigt at slæbe en sæk med hjem, men valgte nu alligevel
at droppe det. Sandet var muligvis heller ikke egnet til akvariebrug,
men egentlig så føltes det som sand og ikke som noget slagge-halløj
og det farvede heller ikke fingre (eller tæer) sorte når man rørte
ved det.

> [...]
> forveksling det slaggeprodukt, man benytter til sandblæsning, og
> det vil jeg ikke på nogen måde have i mit akvarium.

Nej, det er nok ikke det bedste at hælde i. Jeg brugte engang slagger
fra et kulfyret varmeværk til dekoration i min spæde "akvarie-ungdom".
Det var ikke just nogen succes. De begyndte at stinke forfærdeligt
ret hurtigt.

Madsen.