MS Windows
briani 27239
jeg prøver igen? xp. på en compaq 7464
Fra : kjeller

Dato : 04-01-04 22:51

Når den så har kørt starten af xp ind og skal genstarte første gang
kommer fejlen:

couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition1
NTLDR: kunne ikke åbne multi(0)disk(0)rdisk(0)partition1

Hvad kan det være galt??? hjælp

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-01-04 23:07

"kjeller" <kjeller***@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition1
> NTLDR: kunne ikke åbne multi(0)disk(0)rdisk(0)partition1

Der er desværre adskillige muligheder. Jeg ville først forsøge med følgende:
Gå i bios og se om virusbeskyttelse er aktiveret. Det må den ikke være.
Dernæst skulle du prøve at fjerne de nuværende partitioner og oprette helt
nye.
Det kan du gøre, når du har bootet på cd.en og er helt fremme og skal til at
installere. Så kan du se dit/dine drev forneden.
Følg anvisningen foroven til at fjerne partitionen/partitionerne. Opret
derefter en ny/det antal du ønsker. Marker den øverste og vælg at installere
på den. Windows vil så selv formattere inden selve installationen.
Lad være med at vælge hurtig formattering.

Kurt

Fra : kjeller

Dato : 05-01-04 22:15

Intet hjælper
nu har jeg taget harddisken ud
indstalleret xp på en bambus computer,
kørte perfekt.
mont den i compaq 7464
sat den til at boote på drev c:
følgende kommer ntldr mangler
tryk en tast for genstart.
det kommer frem hele tiden???
hjælp.

Fra : BOH

Dato : 05-01-04 14:19

kjeller wrote:
> [...]
>

> couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition1
> NTLDR: kunne ikke åbne multi(0)disk(0)rdisk(0)partition1

Der kunne være det galt at der på nogle compaq'er er en systempartition.
Hvis dette er sagen skal din boot.ini se således ud:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP
Professional" /fastdetect

Du kan lave en floppy og boote fra:

Den skal formatteres under Windows XP (eller andet NT-baseret system)
Kopier ntldr, ntdetect.com og boot.ini ned på floppyen.
Boot.ini er en ganske alm. tekstfil, som du kan lave med notepad, som
indeholder 5 ovenstående linier.

--
Mvh Morten