Fra workgroup til domain? - med videre ...
Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-01-04 00:45

Hej gruppe,

Jeg ved ikke helt, om det er den rigtige gruppe, men:

1) Mit spørgsmål går i første omgang på hvilke overvejelser man skal
gøre sig, hvis man overvejer at skifte fra en "workgroup"-struktur til
en domain-struktur?

2) Dernæst mere bredt på, om der er nogle "case studies" (eller lign.
baggrundsstof) for situationer hvor et lille kontor bliver større
Hvilke overvejelser skal man gøre sig mht. at opbygge en mere robust
løsning i f.t. netværk, server, sikkerhed/adgangsforhold etc.

3) Et andet konkret spørgsmål:
Er der problemer i at have domain controller, mail- og filserver på
samme maskine.

4) Kan man ikke regne med, at hvis man konfigurerer en ADSL-router
fornuftigt, at så er der normalt ikke behov for en separat firewall?

Baggrund:
I vores lille forening har vi et lille kontor med 1-2 fuldtids samt et
skiftende større antal løse aktivister. På kontoret bliver der dagligt
behandlet mail, ligesom der laves diverse løbesedler og andre
småpublikationer. Altså tilpas kaotisk ...

Vi har hidtil klaret os med 3-4 (Windows) PC'ere i
peer-to-peer-netværk med en switch op mod en ADSL-opkobling til
internet.

Jeg er så i den situation, at jeg er en af dem, der "skal mene" noget
om, hvordan EDB-tingene skal være strikket sammen ...

I forbindelse med at vi alligvel er ved at flytte rundt, anskaffe et
par ekstra PC'ere osv., så vil jeg gerne have, at vi lidt bedre kan
styre, hvem der har adgang til hvad.

Mine tanker går i retning af, at:
1) En domain-styret adgang må kunne give bedre mulighed for styring.
Uden at kende ret meget til det, tænker jeg i retning af en Samba
server på en ældre PC.

2) Det ville være godt med en mail-server, så det ikke er helt
tilfældigt, hvem der henter mail - men måske glemmer at reagere på det

Bedst ville det være, hvis det var en løsning, hvor mailen kunne ligge
på serveren, men kunne tilgås fra de brugere, der havde adgang.
Nogle ideer?

Ideen var lidt at lade den samme PC'er være domain controller samt
mail server + i et vist omfang også filserver. Men jeg regner stadig
med at have en vis fildeling mellem de enkelte klient-PC'ere. (?)

*** Økonomi er helt sikkert en vigtig faktor, så server-delene må nok
lande på en Linux-agtig løsning, hvis ikke det hele skal ædes op i
licenser.

Jeg kunne godt tænke mig at høre kommentarer fra andre som har været
gennem nogle lignende overvejelser:
- gode og dårlige erfaringer
- henvisninger til lidt baggrundsmateriale
- hvilken løsning landede I på?

Jeg er godt klar over, at det er på kanten af gruppens emne, men jeg
vil helst ikke lægge mig fast på forhånd på fx en Windows- eller en
Unix-løsning, men hvis debatten bør foregå i en anden gruppe, så giv
mig gerne et tip.

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen