Kraften på strømførende ledere i et magnet~
Fra : denver

Dato : 04-01-04 23:58

Hej gruppe

Jeg er lidt på bar bund i en opgave, jeg er blevet stillet.

Opgaven er som følger:

--------------------------

Det magnetiske felt mellem polerne på en hesteskomagnet er næppe helt
homogent. Hvad kan inhomogenitetens eventuelle betydning være for forsøg 1
og 2??

Førsøg 1:

6 magneter anbringes i en holder. Lederen har længden 4 cm. Ved at måle
kraften for forskellige strømstyrker konkluderes at kraften er proportional
med strømstyrken

Forsøg 2:

6 magneter anbringes i en holder. Her bruges ledere af forskellig længde og
strømstyrken er konstant 3 Ampere. Af forsøget konkluderes at kraften også
er proportional med længden af lederne.

--------------------------

Jeg har forgæves søgt på nettet efter information om magnetisme og
homogenitet, men uden held. Er der nogen som kan hjælpe mig lidt i den
rigtige retning ??

/A

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 04-01-04 16:00

denver wrote:

Klip

> Jeg har forgæves søgt på nettet efter information om magnetisme og
> homogenitet, men uden held. Er der nogen som kan hjælpe mig lidt i den
> rigtige retning ??

Hvad med at kigge i din lærebog.?
Det er usædvanligt at man ikke har en bog.

Bruger undervisningssektoren ikke længere at udlevere lærebøger, eller
at angive hvilke bøger man kan købe.?

Der er måske noget du kan bruge her:
http://www.user.fh-stralsund.de/~emasch/800x600/Dokumentenframe/Kompendium/Fachvorlesungen/Aktorik_Antriebe/4%20Grundlagen%20elektromechanischer%20Energiewandler.pdf

Mvh. Jørgen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 04-01-04 18:08

Fra : Preben Andersen

Dato : 04-01-04 18:17

"Klaus Petersen" <spectual2@getTOnet.dk> wrote in message

Det kommer vel an på hvor han bor

mvh
Preben

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 04-01-04 18:35

Preben Andersen wrote:

> Det kommer vel an på hvor han bor

Nej. Alt efter hvor han bor, kan det være enten tidszonen eller klokke-
slættet eller begge dele der er galt stillet, men noget er under alle
omstændigheder indstillet forkert. Medmindre han kører sit indlæg
igennem en tidsmaskine før det afsendes ...

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)