Hvad er en foldning af signaler
Fra : Morten Møller Jørgen~

Dato : 04-01-04 01:27

Hvad er en foldning helt præcist? Jeg er godt klar over benyttelsen osv. men
kan ikke helt finde ud af at beskrive det med ord. Hvad er forskellen på at
folde i frekvensdomæne og i tidsdomæne ?

Mvh.

--
Morten

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 04-01-04 02:11

Morten Møller Jørgensen wrote:

> [...]
> kan ikke helt finde ud af at beskrive det med ord. Hvad er forskellen på at
> folde i frekvensdomæne og i tidsdomæne ?

Hej Morten

En "mønstergenkender" som funktion af en translation.

I tidsfunktionsrummet:

Forestiller du dig at f er signalet og g er mønsteret, er resultatet en
funktion, som giver "hit" med fortegn som funktion af en mønstertranslation:

http://mathworld.wolfram.com/Cross-Correlation.html

Næsten det samme som foldning:
http://mathworld.wolfram.com/Convolution.html

--

Anden fortolkning, når foldning i tidsfunktionsrummet:

En foldning/korrelation filtrerer et signalA ud med et andet signalB
(filter).

Ses filteret i frekvensfunktionsrummet er det almindeligt at anvende:
*Lavpasfilter
*Højpasfilter
*Båndpasfilter

Eller et filter efter eget ønske.

-

I funktionsrummet ganges frekvens for frekvens sammen og det kan
fortolkes som at man vægter et signalA's frekvens med filterets
(signalB) frekvenser - derfor kaldes det filtrering.

-

Det er "pudsigt" nok det et elektronikfilter gør analogt!

Anvendelser:

http://www.google.dk/search?q=FIR+filter+MatLab

Se f.eks. her:

FIR Filter Design Using MATLAB:
http://cnx.rice.edu/content/m10917/latest/
Citat: "... The MATLAB function fir1() designs conventional lowpass,
highpass, bandpass, and bandstop linear-phase FIR filters based on the
windowing method...."

Introduction to Computer Programming with MATLAB.
Lecture 8: Discrete Linear Systems:
http://www.phon.ucl.ac.uk/courses/spsci/matlab/lect8.html

http://www.phon.ucl.ac.uk/courses/spsci/dsp/

Lidt teori:
UNIT 7: DIGITAL FILTER DESIGN:
http://www.phon.ucl.ac.uk/courses/spsci/dsp/filter.html

FIR filter design using windowing functions:
http://www.ece.drexel.edu/courses/ECE-S352/lab/lab8.pdf

--

Fortolkning, når foldning i frekvenssfunktionsrummet - dvs. gange i
tidsfunktionsrummet:

En anden frekvensfunktionsrum <-> tidsfunktionsrum pudsighed:

Faktisk er det sådan at ganger man 2 komplekse sinus signaler
e^(i*2*pi*f_1*t), e^(i*2*pi*f_2*t) i tidsfunktionsrummet med hver deres
evt. vilkårlige fase, så svarer det til at lægge deres frekvenser sammen
(med fortegn) for det resulterende signal e^(i*2*pi*f_1*t) *
e^(i*2*pi*f_2*t) = e^(i*2*pi*f_1*t + i*2*pi*f_2*t)= e^(i*2*pi*(f_1+f_2)*t).

-

Anvendelse:

Denne pudsige sinus egenskab anvendes faktisk i praksis.

I radiomodtagere haves en såkaldt blander (eng. mixer) dens opgave er
primært at blande et ønsket signal sammen med et oscillatorsignal og som
resultat få mellemfrekvensen (MF, IF).

Normalt har man ikke de komplekse signaler (men de kan faktisk
fremtrylles i en 90 grader hybrid), derfor får man som output, både
summen og differensen af de to signaler.

-

Anvendelse:

Windowing funktioner f.eks.:
Hanning window
Hamming window
Kaiser window
Blackman window
Rectangular window

Mange er nævnt her:

DESIGNING FIR DISCRETE-TIME FILTERS:
http://www.ecn.ou.edu/vdebrunn/www/ece4213/day22.pdf

--

Matematisk regel som også står i ovenstående adresser:

At gange i det funktionsrum svarer til at folde i det andet funktionsrum.

Fysik fortolkning:

At gange i tidsfunktionsrummet svarer til at folde i
frekvensfunktionsrummet.

At gange i frekvensfunktionsrummet svarer til at folde i
tidsfunktionsrummet.

-

Fourier-afbildning/-transformation:
At gange 2 signaler sammen i tidsfunktionsrummet svarer til at folde i
frekvensfunktionsrummet. Kig her - det står i ligning 20:
http://mathworld.wolfram.com/FourierTransform.html

mvh/Glenn

Fra : Carsten Troelsgaard

Dato : 06-01-04 16:25

Hej "Morten Møller Jørgensen"

Jeg er ikke den rigtige til at besvare dit spørgsmål, men fordi jeg selv er
konfronteret med det har jeg fulgt nogle af Glenn's links. Et af mine
problemer er grundlæggende noget om imaginære tal, så jeg fulgte et link til
en længere yderst interessant artikel om fysik/matematik & imaginære tal.
http://www.mrao.cam.ac.uk/~clifford/introduction/intro/intro.html

Carsten