astrofysik+liv på planeten Jord
Fra : Majken Petersson

Dato : 02-01-04 23:04

Astrofysikeren Michael Hart har i 70`erne undersøgt de betingelser, der skal
være til stede i vores solsystem for at liv kan opstå og eksistere i længere
tid på jorden. I den fobindelse etablerede han et begreb, som på tysk hedder
SBG ("Ständig bewohnbarer Gürtel", dvs. altid beboeligt område). Jeg kender
ikke den korrekte engelske betegnelse. Er der nogen, der kan hjælpe mig med
det?

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 02-01-04 23:24

Majken Petersson wrote:

> [...]
> ikke den korrekte engelske betegnelse. Er der nogen, der kan hjælpe mig med

Så vidt jeg har fundet ud af, hedder det CHZ: continuously habitable
zone.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-04 07:54

"Majken Petersson" <majkenpetersson@mail.dk> wrote in message
> [...]
kender
> ikke den korrekte engelske betegnelse. Er der nogen, der kan hjælpe mig

Det er rystende naiv folkeforførelse at foregive viden om liv i rummet.
Der kan tænkes selvformerende organismer inde i mineraler, som virker via
elektriske og magnetiske ændringer , som vi ikke evner at opfatte, og der
kan tænkes kemiske livs-processer med andre atomer end kulstof og ved helt
andre temperaturer. Måske flammer i solpletter "snakker sammen"?. Vor
fantasi er god til at besmykke egne eksperter med alvidenhed, og til at
lukke af for hvad umiddelbart virker lidt far fetched

HVIS der er liv, så er det nok enten så avanceret at vi bliver sat i bur og
studeret - eller det er på mikrobe-stadig og værdiløst for os.

Så skattepenge brugt på rumforskning er ondt og asocialt. Månens erobring
har jo intet givet os

At medierne kører smalltalk om emnet er for at befæste overtro om at
naturvidenskab er fuld af løfter

------------------

I Politiken 3jan04 er der artikler af Bisp Jan Lindhardt og af en
biokemi-professor om at HEALING og den slags er OVERTRO er AFSKYELIG

Læger helbreder også ved at TROEN KAN FLYTTE BJERNG - placebo-effekt . men
det forties.

Fordi kirken bruger universitetsuddannede præster, der alle er mere
naturvidenskabstroende end gud-troende, er den værdifuld for statens
fornemste eksperter, overlægerne.

"Vi fungerer på naturvidenskabens premisser. Jorden er ikke skabt af Gud, og
han holder den ikke oppe. Thorkild Grosbøl, Sognepræst

----------------
Når man ikke har noget klogt at sige, kører man tomgang og jeg tror
journalister lagde min helt følgende i munden

"Mennesket er den bedste computer, man kan anbringe i et rumfartøj, og den
eneste, der kan masseproduceres af uuddannet arbejdskraft. Wernher
von Braun

--------------------------
Glistrup-Nietzschesk livskunst startede med Spinoza

"Gud er ikke en dukkefører, der griber ind i tingene"Spinoza = den
vigtigste "opfinder" af både deisme og panteisme. Baruch de Spinoza
1632-1677 hollandsk filosof

Hvis trianglerne skulle skaffe sig en Gud, ville de gøre ham trekantet.
Baruch Spinoza

"Det ligger i bevidsthedens natur at den søger at opfatte tingene fra et
vist TIDSLØST synspunkt. Spinoza

"Statens mål er ikke at beherske menneskene eller holde dem i ave ved frygt,
men snarere at befri hvert menneske for frygt.Baruch de Spinoza

"God, in other words, Nature.Baruch Spinoza

"Man is a social animal. Baruch Spinoza

--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46, 2200 København N