Eddike til brandslukning
Fra : N. Foldager

Dato : 02-01-04 19:11

Lederen af et brandvæsen har i forbindelse med
brandsluknings-undervisning oplyst, at f.eks. en vandforstøver slukker
bedre, hvis man putter eddike i vandet.

Han skulle også have fortalt, at man i gamle dage smed en kop eddike i
pejsen i tilfælde af skorstensbrand.

Hvad er kemien i det? CO2-dannelse?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Bo Warming

Dato : 03-01-04 07:41

"N. Foldager" <nfoldager-delete@yahoo.com> wrote in message

> [...]
> bedre, hvis man putter eddike i vandet.
>
> Han skulle også have fortalt, at man i gamle dage smed en kop eddike i

Jeg har overværet en skorstensbrand hvor Københavns Brandvæsen kom med
stigevogn og andre vogne - og da de havde en mand oppe ved skortenens top,
spurgte indsatslederen til husets ejer "Du har vel ikke en flaske eddike i
huset"

Måske tror de ikke på husrådet. Ellers burde de have flasker med iseddike i
alle brandvogne.

Ville snebolde af kulsyresne (eller bagepulver-missiler udskudt med særlig
pistol) ikke være godt til en masse brande - eller ville det gøre
brandvæsenet arbejdsløst - være for godt?

Hvis man med en lang stang får en (eddike)flaske ind over skorstenen,
behøver man jo ikke stigevognen.

Engang skyldtes skorstensbrande oftest løbesod fra tørv, men idag er
glanssod pga forkert oliefyr-karburatorindstilling den vigtigste årsag - og
brandtypen er sjælden.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 03-01-04 15:28

"Bo Warming" <ELTZNXFXSMII@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> pistol) ikke være godt til en masse brande - eller ville det gøre
> brandvæsenet arbejdsløst - være for godt?

Jeg troede også en overgang, at co2 var det ultimative, men det er det kun i
lukkede rum, hvilket man sjældent står overfor. Ved langt de fleste brande
vil en pulverslukker være langt det bedste, men co2 kræves ved
elinstallationer.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen