Re: HD
Fra : lso@advocom.dk

Dato : 20-04-01 09:09

Hej Stine

Nu tror jeg i dette tilfælde, at opdrætteren har en smule samvittighed, for
opdrætteren beder jo om, at man sender de "dårlige" HD billeder ind til DKK.
Og når der kommer et dårligt HD resultat frem, som "offentliggøres", går det ud
over opdrætterens renomé, samt HD-indexet falder på avlstæven.
Hvis opdrætteren ikke var reel, så ville opdrætteren hellere undlade at få de
dårlige HD resultater fra hendes hund offentliggjort.

Jeg kender en opdrætter, som gav en ny hvalp til en tidligere køber, hvor den
tidligere hvalp havde fået D hofter. Men HD billederne var ikke indsendt til
DKK, hvilket i sig selv kan være i opdrætterens interesse.

Kærligst Lone og Makker

P.s. Til Søren: Jeg har selv beholdt en labrador, som har D hofter, spondylose
og med en far, der har arvelig cataract (You name it, I got it).

Rart at høre at der er andre der har samme holdning som jeg  Bortset
fra at jeg ville købe hvalp ved en anden opdrætter, da de fleste jo avler på
de samme linier.
Stine
ORG

--
Posted from richardson.uni2.net [129.142.7.104]

Fra : Søren Voigt

Dato : 20-04-01 18:39

<lso@advocom.dk> wrote in message

P.s. Til Søren: Jeg har selv beholdt en labrador, som har D hofter,
spondylose
og med en far, der har arvelig cataract (You name it, I got it).

--------------

Hej Lone,

a) Jeg kender en labradortæve der er noteret for D2 i hofterne. Hunden er
Dansk Brugschampion, Dansk Jagtchampion, Norsk Jagtchampion, Svensk
Jagtchampion og Nordisk Jagtchampion. Hunden er 4. vinder i EM. Føreren har
aldrig accepteret at hunden skulle kasseres - før selvfølgelig den viste
tegn på halthed - eller manglende jagtiver. Hunden er helt frisk idag i en
alder af 6½ år.

b) Mine yngste hund er en lab. hvalp på nu 1 år. Han har foreløbig været
gennem tre operationer for albueledsdysplasi. Hunden har et fantastisk
temperament, og intet i verden kunne få mig til at aflive ham førend jeg kan
se, at han lider ligesom jeg selvfølgelig ikke vil forære ham væk p.g.a. en
fysisk skavank. Hunden er 2. pr. C-begynder og bestået brugsprøve, men
selvom jeg bruger stort set al min fritid på hundetræning, så bliver jeg
aldrig så pokalfikseret at jeg absolut kun kan eje hunde der er champions.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : R. Ilsøe

Dato : 20-04-01 19:58

> a) Jeg kender en labradortæve der er noteret for D2 i hofterne.

<snip>

> b) Mine yngste hund er en lab. hvalp på nu 1 år. Han har foreløbig været
> gennem tre operationer for albueledsdysplasi.

<snip>

Vil ikke til at "spille den gamle plade" igen, men jeg kunne godt lige tænke
mig at vide hvad din holdning er til at avle på de to hunde du her nævner
når man ved det er arveligt med AA og HD... Er det noget du kunne finde på
at gøre eller ville du holde dig langt fra det?? Et simpelt spørgsmål der
ikke skal debateres...

R. Ilsøe

Fra : Søren Voigt

Dato : 20-04-01 21:05

"R. Ilsøe" <gimze@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> at gøre eller ville du holde dig langt fra det?? Et simpelt spørgsmål der

1. a) Begge forældre til hvalpen er AA/0. Og de er HD status A1 hhv. A2
Desuden er både mor og far DKJCH og DKBRCH, så helt lamme kan de umuligt
være.

1. b) Hunden der er DKJCH, DKBRCH, NJCH, SJCH og NORJCH er lige nu med
hvalpe, og jeg gætter på at de er solgt allesammen inden de er født. Ellers
kunne jeg bestemt være interesseret. Tænk på alle de skøre hunde der fødes
efter såkaldt "sunde" forældre!

2. Problemet er: "Hvad skal vi gøre med hunde, der som hvalp rent faktisk
udvikler en arvelig sygdom som HD?" Jeg har set tre synspunkter:

a) "Jeg vil til enhver tid hellere få en ny hund at arbejde med. Jeg vil
også være mere glad for den nye raske hund"

b) "Kunne du måske få et nedslag i prisen i stedet for en ny hvalp?" og
"Hvis du køber en microovn med grill og du har til hensigt at bruge
grill'en, men den ikke virker, så ville du nok også blive ærgelig over at
ha' betalt for en med grill, der ikke virker. Så kunne du ligeså godt ha'
købt en billiger uden grill."

c) "Intet i verden kunne få mig til at aflive ham førend jeg kan
se, at han lider ligesom jeg selvfølgelig ikke vil forære ham væk p.g.a. en
fysisk skavank"

Når du nu siger, at du ikke vil "spille den gamle plade igen" har er det så
i virkeligheden udtryk for, at vi sidder med et oplagt tema til vores
hjemmeside? Det er jo lykkedes os indenfor en kort tidshorisont at diskutere
emnet "Hvad skal jeg stille op med en arveligt belastet hvalp" et antal
gange. Jeg har en mening, men jeg har jo ikke svaret.

Med venlig hilsen
Søren

Fra : Villy M. Olsen

Dato : 22-04-01 08:10

Hej Alle-sammen.
Der er noget, som kaldes røntgenologisk HD., og så er der dét, der kaldes
klinisk HD.
Røntgenologisk HD. er det, som kan ses på et røntgenbillede og i værste fald
udvikler sig til klinisk HD., hvor hunden får fysiske mén.
Mange gode/dejlige hunde bliver "kasseret" på grund af røntgenologisk HD.,
selv om det måske aldrig udvikler sig til klinisk HD.
Det bør være en selvfølge, at disse hunde IKKE bruges i avlen, men derfor
kan de jo godt være udmærkede familie/brugshunde -Der er aldrig nogen
garanti for, at en 8 ugers hvalp vil/kan udvikle sig til "avlshund".
I stedet for en ny hvalp, eller reduktion i prisen, ville jeg forlange en ny
kontrakt. Hvor jeg i tilfælde af, at hunden udvikler klinisk HD., vil være
sikret en ny hvalp, eller penge retur.

Med venlig hilsen -Villy Olsen.