Hakker ved meget lav fart?
Fra : Martin T.

Dato : 04-01-04 14:23

Hejsa alle

Min bil (BMW 525i E34) opfører sig lidt underligt.

Da jeg var i tæt køkørsel omkring Fisketorvet i ca. 20min, hvor man næsten
kun køre på koblingspunkt og lidt 1. gear, begyndte motoren at ryste
voldsomt ved igangsætning. Lidt ligesom at starte bilen i 3. gear.

Da jeg blev utålmodig lavede jeg en uvending ved et lyskryds og kørte en
anden vej. Efterfølgende var der ingen problemer med accelerationen, men når
jeg begyndte at trille bilen i 1. gear, hakker den.

Hvad kan være galt?

Mvh. Martin T.

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-01-04 14:33

On Sun, 4 Jan 2004 14:23:25 +0100, "Martin T." <mt.infREMOVE@cbs.dk>
wrote:

> [...]
>anden vej. Efterfølgende var der ingen problemer med accelerationen, men når
>jeg begyndte at trille bilen i 1. gear, hakker den.

Det er motorstyringen. Ufatteligt mange biler m/katalysator lider af
den skavank.

Løsning:

Køb en diesel. ;-

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Martin T.

Dato : 04-01-04 15:28

"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> wrote in message

> Det er motorstyringen. Ufatteligt mange biler m/katalysator lider af
> den skavank.

Dvs. det er en "lev-med-det" skavank.

> Løsning:
>
> Køb en diesel. ;-

lol :) tror bare jeg lever med skavanken.

Mvh. Martin T.

Fra : Torben E

Dato : 04-01-04 14:39

"Martin T." <mt.infREMOVE@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
når
> jeg begyndte at trille bilen i 1. gear, hakker den.

Hvis den holder op med at ruske når der er koblet helt
til, så skyder jeg på du har overophedet din kobling.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Martin T.

Dato : 04-01-04 15:24

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> Hvis den holder op med at ruske når der er koblet helt
> til, så skyder jeg på du har overophedet din kobling.

Den rusker overhovedet ikke når den er kommet i gear. Så spinner den lystigt
gennem alle gear uden problemer.

Så det kunne tyde på enten overophedet kobling eller den skavank m/kat og
motorstyringen som Folmer skrev om.

Kan man gøre noget mod en overophedet kobling?

Måske står bremsevæsken til en udskiftning, da både kobling og bremser er på
samme system?

Da jeg sjældent oplever køkørsel er det ikke noget problem. Kom dog lige i
tanke om, at sælger af bilen nævnte, at når han tit kørte rundt inde i indre
København (boede derinde) og der var tæt trafik, kunne koblingen godt blive
"træt". Han måtte derfor køre ind til siden og slukke for bilen i nogle
minutter inden han kørte videre.

Mvh. Martin T.

Fra : Torben E

Dato : 04-01-04 15:32

> Kan man gøre noget mod en overophedet kobling?

Man kan prøve ikke at "ride" på koblingen, men at vente til
der er et lille hul i trafikken og så koble helt til et øjeblik, for
så at ta den ud af gear og trille lidt med koblingen sluppet i
frigear, hvis du ved hvad jeg mener.

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 16:17

"Martin T." <mt.infREMOVE@cbs.dk> skrev i en meddelelse

> Så det kunne tyde på enten overophedet kobling eller den skavank m/kat og
> motorstyringen som Folmer skrev om.

Jeg har selv engang på min gammel bimmer oplevet, at koblingen begyndte at
ruske meget, efter 45 minutters køkørsel (noget med at Bjarne Riis havde
vundet et eller andet, og de så mente at hele København skulle gå i kaos af
den grund!)
Det Folmer skriver er ikke det, det er sådan en langsom hakken frem og
tilbage, og det passer meget godt med motorstyringsproblemer

Fra : Torben E

Dato : 04-01-04 16:24

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Det Folmer skriver er ikke det, det er sådan en langsom hakken frem og
> tilbage, og det passer meget godt med motorstyringsproblemer

Jeg tror også det han tænkte på er når motorstyringen ikke
kan bestemme sig om den skal køre eller lade være i tomgang,
det er der en del nyere biler der lider under.
Folmer ?

Fra : Thomas H.

Dato : 04-01-04 16:29

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror også det han tænkte på er når motorstyringen ikke
> kan bestemme sig om den skal køre eller lade være i tomgang,
> det er der en del nyere biler der lider under.
> Folmer ?

Præcis, min gamle Bimmer gjorde det, og kombineret med en efterhånden meget
slidt transmissionsvej, blev det virkelig belastende til sidst *G*

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 16:39

On Sun, 4 Jan 2004 16:23:39 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>Jeg tror også det han tænkte på er når motorstyringen ikke
>kan bestemme sig om den skal køre eller lade være i tomgang,
>det er der en del nyere biler der lider under.

Det ere jo trottle-switchen/-potmetret - den fejl opfører sig ikke
sådan. Kobling, som løber varm, er nok mere fejlen.

/Mogens

Fra : Folmer Rasmussen

Dato : 04-01-04 16:51

On Sun, 04 Jan 2004 16:38:35 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Det ere jo trottle-switchen/-potmetret - den fejl opfører sig ikke
>sådan. Kobling, som løber varm, er nok mere fejlen.
>
>--

Det bliver jeg jo nødt til at tro på-

Det er ikke i min tid som fører af div. motorvogne lykkedes for mig at
køre en kobling varm, så jeg kender ikke symptomerne.

Venlig hilsen
Folmer

Fra : Torben E

Dato : 04-01-04 21:54

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse
> sådan. Kobling, som løber varm, er nok mere fejlen.

Yes, også mit bud.

Fra : Martin T.

Dato : 04-01-04 19:49

"Thomas H." <thheFjerndetteforpokker@sol.dk> wrote in message
> [...]
> ruske meget, efter 45 minutters køkørsel (noget med at Bjarne Riis havde
> vundet et eller andet, og de så mente at hele København skulle gå i kaos

Igår, hvor mit hakkeri-problem opstod var i nærheden af Fisketorvet.
Januarudsalget havde vist fået folk op ad stolene, så der var mylder over
det hele.

> Det Folmer skriver er ikke det, det er sådan en langsom hakken frem og
> tilbage, og det passer meget godt med motorstyringsproblemer

Ok. Den gør det nemlig også i bak-gear.

Mvh. Martin T.

Fra : Kim Olsen

Dato : 04-01-04 15:59

Hej

Jeg var engang ude for noget tilsvarende.

Det var noget så simpelt som det ene motorophæng der var gået.

Men det er let at teste: Få en hjælper til at stå VED SIDEN af bilen med
hjelmen oppe. Hvis motoren "ruller" meget til siden ved tilkobling ville jeg
tjekke ophæng.

Hilsen

Kim Olsen

Fra : Martin T.

Dato : 04-01-04 19:53

"Kim Olsen" <kim.olsen@sport.dk> wrote in message
> [...]
>
> Men det er let at teste: Få en hjælper til at stå VED SIDEN af bilen med
> hjelmen oppe. Hvis motoren "ruller" meget til siden ved tilkobling ville

Aha... det var også en mulighed jeg vil kigge på. Havde nemlig overvejet
det, da jeg en periode har haft lidt mislyde fra bagved CD-afspilleren, i
nærheden af torpedovæggen. Enten er det noget inde bag instrumentbordet som
er løst, eller også kommer det fra motoren.

Tak for dit input. Prøver lige ovenstående test imorgen.

Mvh. Martin T.