/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Volvo starter bedre kold end varm.
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 04-01-04 00:53

Hej NG.

Jeg har med stor fornøjelse fulgt denne gruppe fra sidelinien gennem
en måneds tid. Jeg har ikke den store forstand på bil, og det vil
sikkert også afspejle sig i de spørgsmål jeg stiller her i løbet af
den kommende tid.

Nuvel, her kommer årets første:

Jeg kører en Volvo 440 Turbo '89, og jeg undrer mig lidt over at den
starter som en mis når den er helt kold, mens jeg får lov vente noget
noget længere (læs:2-4 sek) når bilen skal startes f.eks en times tid
efter sidste køretur.
Kan jeg selv gøre noget ved det?

--
Regards
Simon Walther-Larsen
Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
( remove _ & _ for reply )

 
 
Olesen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Olesen


Dato : 04-01-04 11:10


"Simon Walther-Larsen" <swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse
news:1t7ng93e4axk0.13akki95ty0ag.dlg@40tude.net...


> Jeg kører en Volvo 440 Turbo '89, og jeg undrer mig lidt over at den
> starter som en mis når den er helt kold, mens jeg får lov vente noget
> noget længere (læs:2-4 sek) når bilen skal startes f.eks en times tid
> efter sidste køretur.
> Kan jeg selv gøre noget ved det?


Designet af kaburatoren som fordamper benzinen fra den varme motor ?
Derfor skal pumpen arbejde længere, før 'resovoirene' blir' fyldt op igen ?

Min Ford har lidt, eller rettere, noget af det samme.



Simon Walther-Larsen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 04-01-04 14:48

>> Jeg kører en Volvo 440 Turbo '89, og jeg undrer mig lidt over at den
>> starter som en mis når den er helt kold, mens jeg får lov vente noget
>> noget længere (læs:2-4 sek) når bilen skal startes f.eks en times tid
>> efter sidste køretur.
>> Kan jeg selv gøre noget ved det?
>
>
> Designet af kaburatoren som fordamper benzinen fra den varme motor ?
> Derfor skal pumpen arbejde længere, før 'resovoirene' blir' fyldt op igen ?
>
> Min Ford har lidt, eller rettere, noget af det samme.

Så det er der altså ikke noget at gøre ved?

--
Regards
Simon Walther-Larsen
Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
( remove _ & _ for reply )

Niels Bengaard (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 04-01-04 14:53

> > Designet af kaburatoren som fordamper benzinen fra den varme motor ?
> > Derfor skal pumpen arbejde længere, før 'resovoirene' blir' fyldt op
igen ?
> >
> > Min Ford har lidt, eller rettere, noget af det samme.
>
> Så det er der altså ikke noget at gøre ved?

Jeg kan ikke lige svare på sprøgsmålet om hvad man kan gøre, men en
opstartstid på 2-4 sekunder synes jeg ikke lang tid.
Fejlen kan ikke ligge i en karburator, da din bil har elektronisk
indsprøjtning.

Niels



Henrik Mortensen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Mortensen


Dato : 04-01-04 16:11

> Jeg kan ikke lige svare på sprøgsmålet om hvad man kan gøre, men en
> opstartstid på 2-4 sekunder synes jeg ikke lang tid.
> Fejlen kan ikke ligge i en karburator, da din bil har elektronisk
> indsprøjtning.
>

Det kan tænkes at bilen har en let defekt bensintryksakkumulator der taber
trykket hvorefter bensinen forgasser i røret og trykker bensinen bagud mod
tanken. I kold tilstand vil dette ikke have nogen betydning idet bensinen
igen er kondenseret.

Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte bensinpumpen og
køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.

Bilen har som nævnt ikke karb. men indsprøjtning.

2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.


Henrik



Mogens... (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 04-01-04 16:14

On Sun, 4 Jan 2004 16:10:50 +0100, "Henrik Mortensen"
<dsl65684@FJERNvip.cybercity.dk> wrote:

>2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.

Som jeg husker det, var min nu aldrig særlig hurtig til at starte
('95 Volvo 460 Turbo Sport)


/Mogens

Simon Walther-Larsen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 04-01-04 18:36


>>2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.
>
> Som jeg husker det, var min nu aldrig særlig hurtig til at starte
> ('95 Volvo 460 Turbo Sport)

Når den er helt kold, skal jeg bare sige bøh til den, og så er vi
igang.

--
Regards
Simon Walther-Larsen
Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
( remove _ & _ for reply )

Bent Schmidt (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Bent Schmidt


Dato : 05-01-04 14:47


Hej
Er ny på siden ser meget spændende ud.
Jeg er selv indehaver af en volvo 460 1,7 turbo 95 hvor jeg har et tilsvarende
problem: Den starter til dagligt fint, men når det er frostvejr koldstarter den
meget fint men efter en kort køretur ( hvor den ikke bliver rigtig varm ) og
henstår i få minutter vil den absolut ikke starte. Den snurrer meget fint men
starter ikke, lader jeg den stå en times tid starter den helt normalt. Denne
periodiske fejl kan min mekaniker ikke finde kan du ??
"Simon Walther-Larsen" <mailto:swalther_@_larsen.dk> skrev i en meddelelse
"Re: Volvo starter bedre kold end varm."

>
> >>2-4 sekunder er nu ikke specielt voldsomt.
> >
> > Som jeg husker det, var min nu aldrig særlig hurtig til at starte
> > ('95 Volvo 460 Turbo Sport)
>
> Når den er helt kold, skal jeg bare sige bøh til den, og så er vi
> igang.
>
> --
> Regards
> Simon Walther-Larsen
> Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
> ( remove _ & _ for reply )
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.243.214.49)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Simon Walther-Larsen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 04-01-04 18:34


> Det kan tænkes at bilen har en let defekt bensintryksakkumulator der taber
> trykket hvorefter bensinen forgasser i røret og trykker bensinen bagud mod
> tanken. I kold tilstand vil dette ikke have nogen betydning idet bensinen
> igen er kondenseret.

Benzintryksakkumulator...ja lærte jeg også et nyt ord i dag.

> Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte bensinpumpen og
> køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.

Jamen det skal da prøves(i selskab med en mere motorkyndig kollega).

--
Regards
Simon Walther-Larsen
Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
( remove _ & _ for reply )

Niels Bengaard (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 04-01-04 19:07

> > Det kan tænkes at bilen har en let defekt bensintryksakkumulator der
taber
> > trykket hvorefter bensinen forgasser i røret og trykker bensinen bagud
mod
> > tanken. I kold tilstand vil dette ikke have nogen betydning idet
bensinen
> > igen er kondenseret.
>
> Benzintryksakkumulator...ja lærte jeg også et nyt ord i dag.
>
> > Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte
bensinpumpen og
> > køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.
>
> Jamen det skal da prøves(i selskab med en mere motorkyndig kollega).

Det mener jeg du kan klare nemt ved at sætte tænding på bilen. Så burde man
like høre en kort summen som indikerer pumpen kører, den slukker så igen
lidt efter, når der er tryk på. Dvs. sæt tænding på, vent nogle sekunder og
start derefter bilen.

Niels



Simon Walther-Larsen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Simon Walther-Larsen


Dato : 04-01-04 19:44


>>> Det er et vildt skud, og kan nemt testes ved at tvangsstarte
> bensinpumpen og
>>> køre den i ~5sekunder før du forsøger en varmstart.
>>
>> Jamen det skal da prøves(i selskab med en mere motorkyndig kollega).
>
> Det mener jeg du kan klare nemt ved at sætte tænding på bilen. Så burde man
> like høre en kort summen som indikerer pumpen kører, den slukker så igen
> lidt efter, når der er tryk på. Dvs. sæt tænding på, vent nogle sekunder og
> start derefter bilen.

Ok - og hvis jeg så ikke hører den summen, betyder det at min
bezintryksakkumulator eller min benzinpumpe er i stykker?

--
Regards
Simon Walther-Larsen
Haderslev, Sdr. Jylland, Denmark
( remove _ & _ for reply )

Niels Bengaard (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Niels Bengaard


Dato : 04-01-04 20:27

> Ok - og hvis jeg så ikke hører den summen, betyder det at min
> bezintryksakkumulator eller min benzinpumpe er i stykker?

Nej, så kan det bare betyde den ikke larmer mere end man ikke kan høre den,
måske kan man bedre høre den, hvis døren er åben.
Som jeg tidligere har skrevet, tror jeg ikke der er noget galt med din bil.
2-4 sekunder om at starte er meget normalt, at den så starter meget
hurtigere kold er nok det der er unormalt. Ingen af delene giver dog
anledning til bekymring.

Niels



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 22:07





"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse
news:3ff8565f$0$27422$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det mener jeg du kan klare nemt ved at sætte tænding på bilen. Så burde
man
> like høre en kort summen som indikerer pumpen kører, den slukker så igen
> lidt efter, når der er tryk på. Dvs. sæt tænding på, vent nogle sekunder
og
> start derefter bilen.

Hejsa.

Ikke alle biler gør sådan, der er mange der skal have tændings
impulser før pumpen starter, hvordan det er på volvo, ved jeg
ikke.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste