Slingrende Sierra.
Fra : Morten Lorenzen

Dato : 03-01-04 16:38

Hej NG.

Min højt elskede Sierra (1,6 OHC fra 1988) er begyndt at ryste i rattet. Jeg
har researchet mig frem til at det formodentlig er bøsningerne i
stabilisatoren foran. - Jeg tog så et kig på dem og de er meget slidte. -
Kan jeg selv skifte dem? Jeg har det mest almindelig værktøj, men kun lidt
erfaring med at ordne bil.

-M

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 16:43

> [...]
> Kan jeg selv skifte dem? Jeg har det mest almindelig værktøj, men kun lidt

Jeg vil ikke råde dig til at gå igang med det selv. Ikke fordi det ville
være sønderlig svært på en NY Sierra og hvis det ikke var så koldt udenfor.
Men nu ruster alt omkring styretøjet så frygtelig meget at man ofte skal
have slagnøgle og vinkelsliber for at få det skilt ad.
Find en billig mørkfarvet mekker ude på lars tynds mark, så kan han nok
skifte dem for en 400-600 Kr.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:40

> Men nu ruster alt omkring styretøjet så frygtelig meget at man ofte skal
> have slagnøgle og vinkelsliber for at få det skilt ad.

Fornuftigt inlæg bortset fra ovenstående.
Hvor ruster det, hvis det har fået (S)pecial (U)nder(V)ogns (O)lie eks. ?

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 17:51

> Fornuftigt inlæg bortset fra ovenstående.
> Hvor ruster det, hvis det har fået (S)pecial (U)nder(V)ogns (O)lie eks. ?

Det er fuldstændig forfejlet at tro at Suvo, Pava, Dinitrol samt deslige kan
sikre så udsatte steder mod rust.
Man kan smøre boltene med fedt og klaske alverdens undervognsbehandlinger på
boltene og møtrikkerne, det ruster alligevel så hurtigt sammen igen, at man
allerede efter 1 år (suk) kan have svært ved at skille det af igen.

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:59

> [...]

man
> allerede efter 1 år (suk) kan have svært ved at skille det af igen.

Øvkay..så er det godt mine ER skiftet *S*...

Fra : Freddy O. Christense~

Dato : 03-01-04 22:25

>Men nu ruster alt omkring styretøjet så frygtelig
> meget at man ofte skal have slagnøgle og vinkelsliber for at få det
> skilt ad.

Jeg havde ingen problemer da jeg skiftede de nederste bærearme. Til gengæld
rystede den først i rattet efter jeg fik skiftet armene!! Selvom jeg fik den
sporet mv.

En sierra er vist slem til at ryste. Alle jeg kender der kører sierra mærker
rystelserne.

Næh! Kast dig over dine bagerste vanger. Smør dem helt vildt! Jeg har en
total rustfri tysker stående. Der var vangerne osse væk!!

FOC.
(Som stadig venter på hvad resultatet bliver af mekkerens undersøgelse
vedrørende rep af bagerste vanger)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 03-01-04 22:56

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff7330a$0$27411$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Næh! Kast dig over dine bagerste vanger. Smør dem helt vildt! Jeg har en
> total rustfri tysker stående. Der var vangerne osse væk!!

Min er sørme også i pæn rustmæssig stand. I bunden vel og mærke, skærmene
foran er dog ved at være lidt røde :(
Vangerne blev tjekket for ½ år siden, og de så MEGET fine ud :)

-M

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 00:16

"Morten Lorenzen" <MortenLorenzenSPAM@yahoo.dk> skrev :

>Vangerne blev tjekket for ½ år siden, og de så MEGET fine ud :)

Din er også exceptionelt pæn , Morten - men pas på med stykkerne over
tanken - de er praktisk taget ikke til at se uden at pille tanken ned.

Jeg har bakset plade på 2 sierra'er her i juledagene - begge var mugne
deroppe - selv min DOCH

(Som til gengæld ikke ryster i rattet)

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 04-01-04 11:12

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> Din er også exceptionelt pæn , Morten - men pas på med stykkerne over
> tanken - de er praktisk taget ikke til at se uden at pille tanken ned.

Tak tak :) Tanken blev skiftet for ½ år siden, hvor min mekaniker var så
flink at undersøge dette. Medsamt efterfølgende suplerende rustbeskyttelse
:)

> Jeg har bakset plade på 2 sierra'er her i juledagene - begge var mugne
> deroppe - selv min DOCH

Æv.

> (Som til gengæld ikke ryster i rattet)

Gid min heller ikke gjorde det... :(

-M

Fra : Brian Fogh

Dato : 04-01-04 13:37

> [...]
> tanken - de er praktisk taget ikke til at se uden at pille tanken ned.
>
> Jeg har bakset plade på 2 sierra'er her i juledagene - begge var mugne

Hejsa

Har også selv lige skiftet tank på min dohc ´93. Der var heldigvis ingen
røde hunde overhovedet. Heldigvis heller ikke i vangerne. Og min ryster
heller ikke. Kører med fiberbøsninger.

Hilsen
Brian

Fra : Ukendt

Dato : 04-01-04 13:43

> Har også selv lige skiftet tank på min dohc ´93. Der var heldigvis ingen
> røde hunde overhovedet. Heldigvis heller ikke i vangerne. Og min ryster
> heller ikke. Kører med fiberbøsninger.

Bilinspektionen har heller ikke "mulighed" for at checke ruster i vangerne
bag ved tanken.

Fra : jan@stevns.net

Dato : 04-01-04 00:13

"Freddy O. Christensen" <focfjerndette@fjerndette_tdcadsl.dk> skrev :

>Næh! Kast dig over dine bagerste vanger. Smør dem helt vildt! Jeg har en
>total rustfri tysker stående. Der var vangerne osse væk!!

Du har en totalt rustfri tysker stående, hvor vangerne er væk ?

Undskyld, men det harmonerer ikke - og er vangerne endelig strøget, er
der også ugler i mosen længere fremme

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-01-04 10:20

> Du har en totalt rustfri tysker stående, hvor vangerne er væk ?

Vangerne er taget til den anden bil

> Undskyld, men det harmonerer ikke - og er vangerne endelig strøget, er
> der også ugler i mosen længere fremme

Nå.nej, den er måske købt som 'tysker-rustfri'.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : HC

Dato : 04-01-04 10:04

> Næh! Kast dig over dine bagerste vanger. Smør dem helt vildt! Jeg har en
> total rustfri tysker stående. Der var vangerne osse væk!!

Hvordan kan den være total rustfri når den er rusten for mere end den er
værd ))

Mvh Hans

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-01-04 17:44

Morten Lorenzen wrote:
> [...]
> er meget slidte. - Kan jeg selv skifte dem? Jeg har det mest
> almindelig værktøj, men kun lidt erfaring med at ordne bil.

Det kræver ikke noget specielt værktøj, bare du har toppe/stjerne-gaffel
nøgler der passer på boltene.
Og selvfølgelig skal du bruge dunkraft/bukke og måske også en bræk-stang.
Og så er det eneste andet man skal bruge, en god spændt overarm, da der skal
tages godt fast i stabilisatoren for at få den på plads igen.
Husk både at skifte dem der sidder ved bærearmene samt dem der sidder inde
under bilen ved u-bøjlerne.

Det kan også være at det er bøsningerne på bærearmene der er slidte eller
dine bærekugler (sidder også på bærearmene), der gør at den ryster.

Hvis du skifter bærearmene også, så husk at der er forskel på højre/venstre
side, så de kommer til at sidde rigtigt igen.

Og til aller sidst, vil det være en god ide med en sporing.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 04-01-04 14:58

Morten Lorenzen wrote:

> Min højt elskede Sierra (1,6 OHC fra 1988) er begyndt at ryste i rattet. Jeg
> har researchet mig frem til at det formodentlig er bøsningerne i
> stabilisatoren foran.

Ikke fordi jeg aner en kæft om Ford, men hvis du med
stabilisatoren mener krængningsstabilisatoren, hvordan pokker er
det så lige den skal kunne have indvirkning på om bilen ryster i
rattet eller ej?

--
Hygge..
Thomas