Gearkasse er underlig
Fra : Hjalte

Dato : 03-01-04 15:03

Når min galant er kold, siger gearene en lidt underlig lyd når jeg
skifter.
Det er svært at beskrive, men for det første er det som at den ikke
rigtig gider at skifte at gear.
Hmm...lad mig prøve at forklare på en anden måde, i ved, når man kører
i en ny bil, skal man nærmest bare puste til stangen før den skifter
gear.
F.eks. når jeg skifter til tredje gear, er det ligesom om at der er
noget i vejen, den glider ikke.

Og tit når jeg har holdt for rødt, i frigear, og skal sætte den i
første, siger den i virkelig ubehagelig lyd, lidt den samme lyd, som
hvis man ikke har koblingen i bun, hvilket jeg har.
men det er ikke altid, kun nogengange.

Hvad kan man gøre?
Kan det være fordi at gearkassen er slidt, og skal den så skiftes
eller repareres?
Eller måske er det koblingen?

Hvad siger i?

Min bil er en galant fra '93. Den nye model.

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 15:08

> Hvad kan man gøre?
> Kan det være fordi at gearkassen er slidt, og skal den så skiftes
> eller repareres?
> Eller måske er det koblingen?
>
> Hvad siger i?

Hmm samme problem er beskrevet i Fords servicebulletiner. Husker ikke helt
hvad det er for stumper der skal skiftes i gearkassen, men det er bestemt
ikke noget ukendt fænomen.
Mener ikke det var syncromesh-ringe men et eller andet, andet.
Et autoriseret værksted ved det med 99% sikkerhed, men det er nok ikke helt
billigt.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Christian Hansen

Dato : 03-01-04 15:59

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message

> [...]
> Mener ikke det var syncromesh-ringe men et eller andet, andet.
> Et autoriseret værksted ved det med 99% sikkerhed, men det er nok ikke

Det kan sagtens være gearskiftet der er slidt op. På min Astra sidder dette
i en bøsning.. og når bøsningen er slidt op (jeg kan flytte gearstangen 2-3
cm sideværts selvom den står i gear) er det ikke altid at den går 100% i
gear.. og så kan den godt sparke fra sig eller være træls at få i gear. Det
vil koste mig et par 1000 kr at få det skiftet på værksted (inkl
reservedel).. men det er ikke verdens sværeste operation lige på min bil, så
det bliver lavet en dag jeg har tid.
Christian Hansen
http://www.nmweb.dk
http://www.taabelig-turbo-klub.dk

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 18:26

On Sat, 3 Jan 2004 15:58:38 +0100, "Christian Hansen"
<celeron_oc@hotmail.com> wrote:

>Det kan sagtens være gearskiftet der er slidt op.

Jep - hørte lige om fænomenet hos den lokale Mitsubishiforhandler,
hvor en kunde 3 uger efter en udskiftning af gearkassen nu ville af
med sin Galant Ltd. Problemet var, at bilen ikke kunne indbringe de
21.000 kr, gearkassereparationen havde kostet...

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Carsten Petersen

Dato : 07-01-04 00:38

"Hjalte" <hjalte@reloaded.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad siger i?

Meget godt kan man sige om Mitsubishi, men gearkasser er de altså ikke gode
til! Har i tidernes morgen haft et par stykker, 87 og 91 model. Begge havde
gearkasseproblemer, og i dit tilfælde er det helt sikkert
synchromeshringene. Problemet starter typisk ved skift til 2. og 3. gear,
specielt ved hurtige skift. Surt, for som det fremgår af Mogens's svar, ved
de også hvad de vil have for det!

Mvh
Carsten