Advarsel mod autopærer fra Harald Nyborg
Fra : Henrik A.

Dato : 03-01-04 14:53

Jeg købte nogle billige H7 autopærer i Harald Nyborg, stk. prisen var kun
15 kr.

Åbenbart for billigt for første gang jeg fik brug for en af disse pærer
skete der en overophedning af forlygten på min Toyota Avensis og resultatet
var sammensmeltede ledninger og sod i lygtehuset.

I følge værkstedet havde jeg monteres pæren korrekt.

Forlygten måtte skiftes hvilket kostede 1200 kr. Så i sidste ende var det
nogle dyre pærer.

Venlig hilsen,

Henrik A.

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-01-04 15:01

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Forlygten måtte skiftes hvilket kostede 1200 kr. Så i sidste ende var det
> nogle dyre pærer.

Hvis jeg var dig ville jeg overveje at smutte en tur forbi Harals Nyborg og
snakke med dem om produktansvar. Kan ikke huske så mange detaljer omkring
det, da jeg ikke har beskæftiget mig med det siden handelsskolen, men det
burde være erstatningspligtige for følgeskaderne.

Prøv evt. at forhøre dig i juragruppen.
--
Claus Fabritius
http://www.fabritius.fotoarkiv.com/gallery/uno

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 15:08

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> det, da jeg ikke har beskæftiget mig med det siden handelsskolen, men det
> burde være erstatningspligtige for følgeskaderne.

Enig, hvis pæren altså har en defekt og derfor er farlig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Brian

Dato : 03-01-04 15:10

Hejsa

Henrik A. wrote:
> [...]
> og resultatet var sammensmeltede ledninger og sod i lygtehuset.
>
> I følge værkstedet havde jeg monteres pæren korrekt.

Trist historie, men det lyder sært... kan du ikke have købt forkert, og sat
en kraftigere pære i ?

/Brian

Fra : Rasmus

Dato : 03-01-04 16:31

"Brian" <brian@Nospamatall.dk> wrote in message
> Hejsa

> Trist historie, men det lyder sært... kan du ikke have købt forkert, og
sat
> en kraftigere pære i ?

Harald Nyborgs produkter er af så ringe kvalitet at jeg ikke kan anbefale
nogen at bruge dem....

Jeg har været ude for at en benzinslange er revnet ca. 14 dage efter
montering på min egen bil, deres eneste kommentar da jeg ringede til dem,
var at jeg kunne få pengene tilbage, og at de havde oplevet det et par gange
før.

Jeg kender også til episoder hvor bremsebelægninger er faldet af inden for
kort tid....

mvh
Rasmus

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:38

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Harald Nyborgs produkter er af så ringe kvalitet at jeg ikke kan anbefale
> nogen at bruge dem....

Man kan rigtignok generalisere, eh ?

Sådan en Harald Nyborg-pære er givetvis lavet
i mange tusinde eksemplarer og nok også
testet på kryds og slange...

Så een uheldig kunde tror jeg ikke kan
gøre det helt store.

Endten lyser en pære eller også gør den ikke.

Er der en kortslutning, som afgav den store
mængde varme, så var det nok en enlig svale,
men man kunne så nok se, at den ikke lyser
som den burde.

Fra : Henrik A.

Dato : 04-01-04 13:45

Der var ikke noget at se, den lyste helt normalt. Indtil den altså brændte
ledningerne af og gav sod i lygten.

Hvis der havde været tale om en kortslutning havde sikringerne forhåbentligt
reddet situationen.

Fra : Holten

Dato : 03-01-04 18:26

> [...]
> før.
>
> Jeg kender også til episoder hvor bremsebelægninger er faldet af inden for

Købt i Harald Nyborg ???

MVH

holten

Fra : Henrik A.

Dato : 03-01-04 17:05

Nej, det var den rigtige type. Der har sandsynligvis været en defekt ved
pæren som gjorde at den ikke kunne komme af med tilstrækkeligt lys, derfor
varmeophobningen. Spidsen af pæren er malet sort og dækker måske for langt
ned på pæren.

Jeg tror ikke det er umagen værd at gå til Harald Nyborg og klage, jeg kan
vel højest få mine 15 kr. tilbage - og værkstedet smed pæren væk i
forbindelse med reparationen. Men tak for forslaget!

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 17:17

"Henrik A." <ngadresse@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Jeg tror ikke det er umagen værd at gå til Harald Nyborg og klage, jeg kan
> vel højest få mine 15 kr. tilbage - og værkstedet smed pæren væk i
> forbindelse med reparationen. Men tak for forslaget!

Der tager du fejl. Du har også krav på betaling for skaden på din bil.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Niels Bengaard

Dato : 03-01-04 17:41

> Der tager du fejl. Du har også krav på betaling for skaden på din bil.

Hvordan skal man gribe den sag an, når man ingen beviser har længere, ud
over måske et par regninger?

Niels

Fra : Olesen

Dato : 03-01-04 17:59

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal man gribe den sag an, når man ingen beviser har længere, ud
> over måske et par regninger?

Tror sagen er tabt.
Harald kan jo nævne, at pæren ikke er korrekt monteret, og
den stod og 'gnistede' i soklen el. lign...

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 18:05

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvordan skal man gribe den sag an, når man ingen beviser har længere, ud
> over måske et par regninger?

Så glemmer man alt om erstatning. Man skal gemme det beskadigede og det
skadevoldende/defekte produkt.

/Peter

--
Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er udelukkende

Fra : Møller

Dato : 03-01-04 18:22

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> [...]
> Ovenstående udgør ikke juridisk rådgivning. I sager af betydning anbefales
> det at søge professionel juridisk bistand. Ovenstående indlæg er

Hej Peter, det var sq klogt af dig, for jeg tror ellers, at mange vil hyre
dig ud fra dine udtalelser, og selv du skal have lov til at give din
uforbeholdne mening uden at blive "hængt op på det" så hver gang det bare
tangerer § tror jeg du skal have din "signatur" med

Har du fået presset "citronen" i juleferien?? eller har den også holdt
ferie?

For os andre går jeg ud fra, at alle der læser her i NG'erne ved, at det kun
er ´gode råd og egne erfaringer der er uden juridisk forpligtelse af nogen
art og på egen ansvar at gøre som det bliver foreslået.
Modsat Leths udsendelser i TV, her mener jeg, at der et par gange ville
havde været baggrund for juridisk ansvar for hans "gode" råd:

Godt nytår
--
Møller

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 18:49

"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hej Peter

Hej Erik

> [...]
> uforbeholdne mening uden at blive "hængt op på det" så hver gang det bare
> tangerer § tror jeg du skal have din "signatur" med

LOL - ser du: Det sker jo at nogle farer i blækhuset og går helt amok. Se
bare http://www.fdm.dk/presse/dokumenter/eb_parkering.asp hvor FDM pludselig
har "rådgivet" ..... suk.

- Frasen anvendes en gang i mellem i dk.videnskab.jura - inspireret af en
advokat.

> Har du fået presset "citronen" i juleferien?? eller har den også holdt
> ferie?

Den bliver så sjældent presset .... Den fryser for tiden og har det
svært når det er koldt. Den lyder ikke godt efter en nat med hård frost. Man
skal jo være sød ved potten når den er kold. Men nye bremser og tandrem er
nu blevet til - en julegave forstås. Nu mangler jeg dog at få fyret fixet -
det virker ikke

> [...]
> er ´gode råd og egne erfaringer der er uden juridisk forpligtelse af nogen
> art og på egen ansvar at gøre som det bliver foreslået.

Enig - men I er jo heller ikke så udsatte som nogle af vi andre er. Jeg har
prøvet en ramme forsiden én gang - det var rigeligt. Det var dog ikke pga
mit skriveri her i NG'en

> Modsat Leths udsendelser i TV, her mener jeg, at der et par gange ville
> havde været baggrund for juridisk ansvar for hans "gode" råd:
>
> Godt nytår

I lige måde

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : henrik

Dato : 25-02-04 17:52

Hej!

Jeg var ikke klar over at der var indført udvidet produktansvar i Danmark?

Kan du henvise til en paragraf eller en dom?

Mvh

Henrik
Kadett 1,3i årg. 1987

Fra : Peter G C

Dato : 25-02-04 19:27

"henrik" <dqwd@wejfklewf.net> skrev i en meddelelse
> Hej!
>
> Jeg var ikke klar over at der var indført udvidet produktansvar i Danmark?

Der er ikke tale om en udvidelse eller ændring - sådan har dte "altid" været

> Kan du henvise til en paragraf eller en dom?

Se produktansvarslovens (ov 1989-06-07 nr. 371 om produktansvar, som ændret
ved L 2000-11-28 nr. 1041) § 2 og § 6.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : henrik

Dato : 26-02-04 22:45

Ok
Det der ikke er dækket er så, hvis føreren af bilen kører galt, fordi han
pludselig ikke kan se hvor han kører - ja?

Fra : Lykke

Dato : 03-01-04 17:37

Jeg tror ikke at det er pærerne der er problemet, Jeg tror mere på at
kontakten i mellem soklen og fatningen ikke har været optimalt og det er der
varmen har udviklet sig.
Det er kun et gæt, men jeg har svært ved at tro at det er pæreren.
Jeg har set mange sokler der er smeltet pga. af dårlig kontakt.
Ps. Havde det nu også været nødvendig at skifte hele lygtehuset, men det er
jo klart at når du bagefter går til mekanikeren så er det selvfølgelig
pæreren der er problemet.
Er du sikker på at de pærer som du giver normalt 5 gange så meget for, ved
de autoriserede er anderledes en dem du køber ved HN.
Det er muligt at indpakningen er anderledes men hvad med resten ??
Hvad heddert pærerne??.

Jeg vil gerne fortælle dig om en bil jeg købte fra ny og altid overholdte
smøringerne i de 280.000 km kilometer jeg havde den, da jeg skulle have
skiftet toppakning på den.
Den havde kørt 240.000 km og topstykket måtte, ligge i bensin fordi
mekanikeren ikke kunne skille det ad og han sagde at jeg skulle lade være
med at købe olie i Bilka dart det var ren tjære der sat i topstykket.???.
Hallo, det var kun Opel i nr. sundby der havde rørt ved den bil tidligere,
men de var for dyre, da toppakningen skulle skiftes og jeg fandt en
alternetiv Opel reparatør i Hasseris som var meget dygtig.
Autoriserede mekanikker skal også leve og derfor bruger de også alternative
produkter nogen gange.

Tidligere Opel ejer.
Poul

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-01-04 17:57

> Hallo, det var kun Opel i nr. sundby der havde rørt ved den bil tidligere,
> men de var for dyre, da toppakningen skulle skiftes og jeg fandt en
> alternetiv Opel reparatør i Hasseris som var meget dygtig.

Kunne man få at vide hvem den omtalte Opel-mand i Hasseris er?

/Jakob

Fra : Lykke

Dato : 03-01-04 18:58

Firmaet hedder Bjørnskov auto med speciale i opel og ligger på Mispelvej 2
Jeg mener sønnen har overtaget firmaet efter sin far og jeg kan godt betro
jeg, at man kunne rulle sig på gulvet i en hvid skjorte uden at der kom olie
på. Det fortæller lidt om værkstedet.
Poul

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 03-01-04 18:57

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:3ff70285$0$95101$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> jeg, at man kunne rulle sig på gulvet i en hvid skjorte uden at der kom olie

Tak!

/Jakob

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-01-04 09:46

> [...]
> jeg, at man kunne rulle sig på gulvet i en hvid skjorte uden at der kom

Ja. De er så dårlige, at der endnu ikke har været nogen kunder, der har
kunnet svine gulvet til...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Peter G C

Dato : 03-01-04 18:07

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er kun et gæt

JA!

Læs nu, hvad manden skriver.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Lykke

Dato : 03-01-04 19:02

Du har ret Peter, men jeg har stadig en ide om at mange fokuserer på en
ting og derved overser noget andet.
Jeg har skiftet mange fastninger ud på grund af dårlig kontakt.
Poul

Fra : Henrik A.

Dato : 04-01-04 13:53

"Lykke" <FUCK*SPAM!@get2net.dk> wrote in message
> [...]

Jeg havde heller ikke regnet med at det var nødvendigt at skifte hele
lygtehuset, men mekanikeren sagde at det var umuligt at rense soden
ordentligt ud. Han plejer at være rimeligt troværdig.

> Ps. Havde det nu også været nødvendig at skifte hele lygtehuset, men det
er
> jo klart at når du bagefter går til mekanikeren så er det selvfølgelig
> pæreren der er problemet.

Jeg troede også at en pære var en pære - når bare den kunne lyse. Men hvis
den sorte maling i toppen af pæren går for langt ned udvikles der for meget
varme (pæren kan ikke komme af med lyset og derfor sker der varmeophobning)
og så går det galt.

De hed Eagle eller Eagleeye.