/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Eftermontering af xenonpærer
Fra : Jørgensen


Dato : 03-01-04 12:22

Hej Gruppe.

Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...

Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk , erfaringer?


Hilsen Peter




 
 
Unlimited (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Unlimited


Dato : 03-01-04 12:32

Jeg har monteret bi-xenon på en kammerats octavia....

Sættet købte han på www.xenonlygter.dk og det tog ikke mere end 1½ time for
mig at montere og det var vel og mærke incl. at få bilen op på liften (lidt
skidt når den er for lav).

Jeg kan kun anbefale dig at gøre det, og ville helt klart selv bruge de
flere penge og få et bi xenon kit, med langt lys i samtidig....

Du kan se billeder af det her : http://ozona.dk/bil/octavia/index.htm under
XENON.


Mvh Flemming


"Jørgensen" <michael@carlite.dk> wrote in message
news:3ff6a4c6$0$25798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej Gruppe.
>
> Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
> Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...
>
> Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk , erfaringer?
>
>
> Hilsen Peter
>
>
>



Claus Fabritius (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 03-01-04 12:46

"Unlimited" <-unlimited-@klub-striben.dk> skrev i en meddelelse
news:PKxJb.66318$jf4.4244940@news000.worldonline.dk...

[Snip]

Hey mester. Tænd lige din telefon og kig her en gang
http://www.fabritius.fotoarkiv.com/gallery/uno Gæt hvad din lille ven har
holdende derhjemme :)
--
Claus



Morgan Jones (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 03-01-04 13:28


> Jeg har monteret bi-xenon på en kammerats octavia....

Du skal nok sige til din kammerat at det ikke er voldsomt smart at skrive på
sit website at det er ulovligt - samtidigt med at han kun har blanket
nummerpladerne på halvdelen af sine billeder.

VP.....

Mvh Morgan



Ukendt (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-04 14:41



> > Jeg har monteret bi-xenon på en kammerats octavia....
>
> Du skal nok sige til din kammerat at det ikke er voldsomt smart at skrive

> sit website at det er ulovligt - samtidigt med at han kun har blanket
> nummerpladerne på halvdelen af sine billeder.

....og husk at chiptuning samt andre konstruktive ændringer på bilen heller
ikke lovligt.
Faktisk er det ikke engang lovligt at montere uoriginale stumper bilen uden
leverandørens skriftlige overenstemmelseserklæring. Min tidl. bil er da
blevet kasseret af SBI fordi jeg ikke havde dette stykke papir.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Morgan Jones (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 03-01-04 15:16


> ...og husk at chiptuning samt andre konstruktive ændringer på bilen heller
> ikke lovligt.
> Faktisk er det ikke engang lovligt at montere uoriginale stumper bilen
uden
> leverandørens skriftlige overenstemmelseserklæring. Min tidl. bil er da
> blevet kasseret af SBI fordi jeg ikke havde dette stykke papir.

Seriously ?

Morgan



Ukendt (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-04 16:11



> > ...og husk at chiptuning samt andre konstruktive ændringer på bilen
heller
> > ikke lovligt.
> > Faktisk er det ikke engang lovligt at montere uoriginale stumper bilen
> uden
> > leverandørens skriftlige overenstemmelseserklæring. Min tidl. bil er da
> > blevet kasseret af SBI fordi jeg ikke havde dette stykke papir.
>
> Seriously ?

Ja og det var endda stuper lavet af Ford men ikke de originale

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Morgan Jones (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Morgan Jones


Dato : 03-01-04 17:48


> Ja og det var endda stuper lavet af Ford men ikke de originale

Cool.

Og jeg går ud fra at forsikringsselskaberne kan bruge f.eks. de
ureglementerde dele som undskyldning hvis man er i et uheld?

Ouch.

Morgan



Ukendt (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-04 17:56



> > Ja og det var endda stumper lavet af Ford men ikke de originale
>
> Cool.
>
> Og jeg går ud fra at forsikringsselskaberne kan bruge f.eks. de
> ureglementerde dele som undskyldning hvis man er i et uheld?
>
> Ouch.

Ja hvis det er det som har været årsagen til uheldet. Men i de fleste
tilfælde kommer der bare en taksator og kigger på hvor meget det koster at
få lavet og bilen bliver ikke sendt til SBI.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Lars G (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Lars G


Dato : 03-01-04 12:37


"Jørgensen" <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff6a4c6$0$25798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> Hej Gruppe.
>
> Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?
> Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...
>
> Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk , erfaringer?
>

www.carlite.dk xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret et
automatisk vinkel justering.

Altså jeg kan kun fraråde dig at gøre det.

\Lars



Ukendt (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-04 14:42



> På www.carlite.dk xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret et
> automatisk vinkel justering.

Der er heller ikke lygtevaskere og parabolen har sansynligvis heller ikke
et G1 mærke.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



jan (04-01-2004)
Kommentar
Fra : jan


Dato : 04-01-04 01:07

>
> På www.carlite.dk xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret et
> automatisk vinkel justering.
>
> Altså jeg kan kun fraråde dig at gøre det.
>




Er det overhovedet lovligt at eftermonterer xenon lygter uden også at
have automatisk vinkel justering



Brian Sørup (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-01-04 01:18


"jan" <a@aa.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff75925$0$5956$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> > På www.carlite.dk xenon sæt kan jeg ikke se at der bliver monteret
et
> > automatisk vinkel justering.
> >
>
> Er det overhovedet lovligt at eftermonterer xenon lygter uden også
at
> have automatisk vinkel justering
>
Nej - det fremgår også af www.carlite.dk/xenon.htm
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
Honda VF 500 F2



Claus Fabritius (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Claus Fabritius


Dato : 03-01-04 12:40

"Jørgensen" <michael@carlite.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff6a4c6$0$25798$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...


> Er her nogen med erfaring i eftermontering af rigtige xenon sæt?

Jeg kender en enkelt der har gjort det. Giver et kanont lys, men det er
generende for andre billister, så jeg ville ikke gøre det, med mindre der
også kom niveau-regulering på.

> Jeg har styr på lovgivningen, men kunne godt bruge nogle gode råd...

Apropro lovgivning, så synes jeg at det er lidt komisk at de skriver
følgende:

"Hovedparten af ovenstående pærer er, for at give det blå-hvide skær,
lakeret med en blå lak. Hvis lakken ikke er tilpas tynd eller ensartet, vil
det forstærke varmeudviklingen i pæren og derved mindske lysstyrken og
levetiden væsentligt. Sidst men ikke mindst er blåt lys ulovligt." når
kittet de selv sælger er ulovligt :)

> Jeg har kigget på et sæt man kan købe via www.carlite.dk , erfaringer?

Hvis du vil spare lidt penge, så skriv til Jan fra www.bmwe30.dk (se her:
http://www.k-7.biz/forum/viewtopic.php?t=262 ) Han sælger tilsvarende kits
til lavere priser.

Om du skal have Xenon eller ej vil jeg ikke tage stilling til, men husk at
tage hensyn til de andre på vejen. Om ikke andet, så i justeringen af
lygterne.
--
Claus Fabritius
Fiat Uno Turbo Racing



Morten Vinding Niels~ (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 03-01-04 22:53

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> wrote in message
news:bt69gl$1vo6$1@news.cybercity.dk...
>
> Apropro lovgivning, så synes jeg at det er lidt komisk at de skriver
> følgende:
>
> "Hovedparten af ovenstående pærer er, for at give det blå-hvide skær,
> lakeret med en blå lak. Hvis lakken ikke er tilpas tynd eller ensartet,
vil
> det forstærke varmeudviklingen i pæren og derved mindske lysstyrken og
> levetiden væsentligt. Sidst men ikke mindst er blåt lys ulovligt." når
> kittet de selv sælger er ulovligt :)
>

Ja det er sgu frækt at de på den måde giver udtryk for at deres er lovligt!

Hvormange biler uden orginale xenon har iøvrigt automatisk nivauregulering?
(Citroen behøver vel ikke?).

Jeg fandt engang en udlandsk side hvor de skrev om deres erfaringer med
xenon eftermontering, tror nok BMW var næsten som orginale men de har vel
også "linse lygter" de fleste af dem eller hvad?
Tror ihvertefald resultatet bliver dårligt hvis ikke det er "linse lygter"
(vist det man kalder DE-lygter?).

Iøvrigt skal man tænke på at det ikke er smart at have xenon i både nær og
fjern, med mindre det er den type med et skjold der flytter sig over samme
pære, da xenon pærer ikke tåler at man blinker med dem!

/Morten



Brian Sørup (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-01-04 01:17


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff739b7$0$27426$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Ja det er sgu frækt at de på den måde giver udtryk for at deres er
lovligt!

Der står højt og tydeligt på siden at det *kun* er lovligt at montere
deres sæt på biler med aut. højdejustering af lygterne.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car
Honda VF 500 F2



Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 11:33

"Brian Sørup" <brian.sorupXXX@privat.dk> wrote in message
news:bt7m11$4507o$1@ID-149180.news.uni-berlin.de...
>
>
> Der står højt og tydeligt på siden at det *kun* er lovligt at montere
> deres sæt på biler med aut. højdejustering af lygterne.
>

Det bliver det altså ikke nødvendigvis lovligt af! Lygten skal være godkendt
til xenon og bilen skal vist også være typegodkendt med xenon lygter...

Der er meget meget mere i det end bare et par pære og en højdejustering, og
desuden som jeg skrev tidligere: hvormange biler uden xenon har automatisk
højdejustering?

/Morten



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 13:24





"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff7ebfb$0$27368$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Der er meget meget mere i det end bare et par pære og en højdejustering,
og
> desuden som jeg skrev tidligere: hvormange biler uden xenon har automatisk
> højdejustering?
>
> /Morten
>
>

Fiat Croma Tie
Lancia Thema T16V

For at nævne dem jeg har kørt jævnligt
På Saab´en må man selv sidde og dreje på håndhjulet, billigt
skrammel

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik B. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-01-04 13:28

Torben E wrote:
:: Fiat Croma Tie
:: Lancia Thema T16V
::
:: For at nævne dem jeg har kørt jævnligt
:: På Saab´en må man selv sidde og dreje på håndhjulet, billigt
:: skrammel

Med mindre du har en CD.

M.v.h.



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 13:49






"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff806dc$0$95050$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Med mindre du har en CD.
>

Okay, det var jeg ikke klar over, hvorfor er det på
en sådan, og ikke en "topmodel" som min ?
Hvordan foregår det, hvor sidder sensorer? er det elektrisk ?,
fortæl fortæl

Er det ikke Verner der har en CD ?

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



bme (04-01-2004)
Kommentar
Fra : bme


Dato : 04-01-04 14:04

> > Med mindre du har en CD.
> >
>
> Okay, det var jeg ikke klar over, hvorfor er det på
> en sådan, og ikke en "topmodel" som min ?
> Hvordan foregår det, hvor sidder sensorer? er det elektrisk ?,
> fortæl fortæl
>
> Er det ikke Verner der har en CD ?

Min den gamle har en CD. Der er der elektrisk lygtejustering, men det
foregår fra en rullekontakt i kabinen. Tror ikke lige det er det der menes
med automatisk lygtejustering når der tales xenonlygter.

/bo



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 14:19





"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
news:bt92uc$nnr$1@sunsite.dk...
>
> Min den gamle har en CD. Der er der elektrisk lygtejustering, men det
> foregår fra en rullekontakt i kabinen. Tror ikke lige det er det der menes
> med automatisk lygtejustering når der tales xenonlygter.

Nej, det er også sådan min har det, men Thema´en og
Croma´en har det "rigtige" system.


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Folmer Rasmussen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Folmer Rasmussen


Dato : 04-01-04 14:35

On Sun, 4 Jan 2004 14:19:00 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>
>
>
>
>"bme" <bms@post10.tele.hej> skrev i en meddelelse
>news:bt92uc$nnr$1@sunsite.dk...
>>
>> Min den gamle har en CD. Der er der elektrisk lygtejustering, men det
>> foregår fra en rullekontakt i kabinen. Tror ikke lige det er det der menes
>> med automatisk lygtejustering når der tales xenonlygter.
>
>Nej, det er også sådan min har det, men Thema´en og
>Croma´en har det "rigtige" system.
>
>--

Havde de ikke også den der finesse med at når man lagde bakgearet ind,
så vippede højre sidespejl ned, så man kunne se kantstenen.

Venlig hilsen
Folmer

Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 14:38





"Folmer Rasmussen" <folmer@rasmussen.mail.dk> skrev i en meddelelse
news:ph5gvvkmraja9fvarrn1mv9qh7j400p2ju@4ax.com...
>
> Havde de ikke også den der finesse med at når man lagde bakgearet ind,
> så vippede højre sidespejl ned, så man kunne se kantstenen.

Min Croma havde ikke elspejle så den gjorde ikke
Themaen gør heller ikke, men kan dog klappe spejlene ind
per. knap i midterkonsolen.


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik B. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-01-04 16:01

Torben E wrote:
:: "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
:: news:3ff806dc$0$95050$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
:::
::: Med mindre du har en CD.
:::
::
:: Okay, det var jeg ikke klar over, hvorfor er det på
:: en sådan, og ikke en "topmodel" som min ?
:: Hvordan foregår det, hvor sidder sensorer? er det elektrisk ?,
:: fortæl fortæl

Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af de
bageste støddæmpere.

M.v.h.



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 16:08






"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff82aaa$0$95076$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af de
> bageste støddæmpere.

Okay, det var nok fordi jeg tænkte på lygteregulering, men
med niveau-regulering er det jo ikke så nødvendigt.

Ps. du mener vel 9000 CD

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik B. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-01-04 16:23

Torben E wrote:
::: Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af
::: de bageste støddæmpere.
::
:: Okay, det var nok fordi jeg tænkte på lygteregulering, men
:: med niveau-regulering er det jo ikke så nødvendigt.
::
:: Ps. du mener vel 9000 CD

Sæ'fø'li'....godt du ved hvad jeg tænker.

M.v.h.



Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 16:17



> Turbo-modellen af 900 CD, har/havde automatisk niveau-regulering af de
> bageste støddæmpere.

Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen man
regulerer på,
Nivelleringen skal også sørge for at når det går op ad bakke samt
acceleration så bliver lyslængden kortere og ved opbremsning og ned ad bakke
så bliver længden - længere,

Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være lygtevaskere
samt det automatiske nivellering.

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 16:22






"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3ff82e42$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være lygtevaskere
> samt det automatiske nivellering.

Så kan det være en gammel Croma kvalificerer, den har
vaskere og aut lygtejust, om der er et G mærke ved jeg dog ikke.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Henrik B. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 04-01-04 16:24

Tom wrote:
:: Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen
:: man regulerer på,

Det siger jeg heller ikke.

M.v.h.



Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 17:50

"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote in message
news:3ff82e42$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
>
> Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen man
> regulerer på,
> Nivelleringen skal også sørge for at når det går op ad bakke samt
> acceleration så bliver lyslængden kortere og ved opbremsning og ned ad
bakke
> så bliver længden - længere,
>

Det der med op og ned af bakke, er det taget ud fra belastningen på
bagakslen eller sidder der en seperart sensor til det? (For så tror jeg det
er endnu færre ikke xenon biler der har det!).

/Morten



Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 19:55



> > Det er heller ikke nok ved Xenon lys, det skal være selve parabolen man
> > regulerer på,
> > Nivelleringen skal også sørge for at når det går op ad bakke samt
> > acceleration så bliver lyslængden kortere og ved opbremsning og ned ad
> bakke
> > så bliver længden - længere,
> >
>
> Det der med op og ned af bakke, er det taget ud fra belastningen på
> bagakslen eller sidder der en seperart sensor til det? (For så tror jeg
det
> er endnu færre ikke xenon biler der har det!).

Ved ikke hvordan fabrikkerne har løst det, det er et dårligt beskrevet
kapitel hvis man støver bøger og hjemmesider igennem.
Men det er hvad EU-lovgivningen foreskriver omkring Xenon for at biler kan
typegodkendes til EU,

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK





Glenn S. (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Glenn S.


Dato : 04-01-04 20:02


"Tom" <t.christensen(snabela)bigfoot.com> skrev i en meddelelse
news:3ff82e42$0$176$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være lygtevaskere
> samt det automatiske nivellering.


Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???


Glenn



John Sahl (04-01-2004)
Kommentar
Fra : John Sahl


Dato : 04-01-04 20:06

Glenn S. wrote:
> Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???

Fordi Xenon ikke varmer nok til at fordampe vand/smelte sne
på lygterne.

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk
Vi kæmper hårdt for det



Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 21:30

"John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
news:bt9o4q$m97$1@dknews.tiscali.dk...
> Glenn S. wrote:
> > Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
>
> Fordi Xenon ikke varmer nok til at fordampe vand/smelte sne
> på lygterne.

Det er vel kun spuler der er krav om, de kan jo ikke rigtigt fjerne noget
vand.

Nej er det ikke mere fordi at en beskidt forlygte blænder mere, og nå man så
lægger det sammen med xenonens kraftige lys...

Men umidelbart virker det latterligt, men det er jo ikke første gang de har
lavet latterlige regler.

Anyway, forlygte spulerne er vel heller ikke det værste, nivaureguleringen
er nok lidt værre (læs dyrre).

/Morten



Mikael L (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 06-01-04 22:57


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff877c3$0$27358$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "John Sahl" <spamtrap6@mandezonen.dk> wrote in message
> news:bt9o4q$m97$1@dknews.tiscali.dk...
> > Glenn S. wrote:
> > > Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???
> >
> > Fordi Xenon ikke varmer nok til at fordampe vand/smelte sne
> > på lygterne.
>
> Det er vel kun spuler der er krav om, de kan jo ikke rigtigt fjerne noget
> vand.
>
> Nej er det ikke mere fordi at en beskidt forlygte blænder mere, og nå man

> lægger det sammen med xenonens kraftige lys...
>
> Men umidelbart virker det latterligt, men det er jo ikke første gang de
har
> lavet latterlige regler.
>
> Anyway, forlygte spulerne er vel heller ikke det værste, nivaureguleringen
> er nok lidt værre (læs dyrre).

Det er fordi at de ikke varmer nok til at smelte sne. Kør til nordsverige og
du vil opleve problemet.

Mikael



Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 20:08



> > Lygterne SKAL være forsynet med et G1 mærke og der SKAL være
lygtevaskere
> > samt det automatiske nivellering.
>
>
> Øhhh..... Hvorfor SKAL der være lygtevaskere ???

Vel fordi nogle embedsmænd skal have lidt at lave når de "forhandler" nye
regler i EU-regi.
Skyder på at forlygter på H4 paraboler bliver lige så beskidte som med G1


--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK



Verner Johnsen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Verner Johnsen


Dato : 04-01-04 18:10

On Sun, 4 Jan 2004 13:49:29 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:


>
>Er det ikke Verner der har en CD ?
>


Jo, og som Bo skriver, så kan lygterne justeres ved hjælp af en
rullekontakt i instrumentbrædtet og nogle elektromotorer ude ved
lygterne.

--
Venlig hilsen Verner
1986 VW Transporter Syncro 2,1 l (Autocamper)
1990 SAAB 9000 CDi 2,3 16V

Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 17:47

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
news:3ff805cc$0$30086$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Fiat Croma Tie
> Lancia Thema T16V
>

Okay så det findes altså, men det er, som jeg regnede med, ret ualmindeligt.

Det virker iøvrigt lidt latterligt, det kan vel ikke være så meget dyrre at
montere potentiometeret på bagakslen istedet for i instrumentbordet? Eller
er der noget jeg tager fejl af der?

/Morten



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 22:04





"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff84385$0$27468$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
>
> Det virker iøvrigt lidt latterligt, det kan vel ikke være så meget dyrre
at
> montere potentiometeret på bagakslen istedet for i instrumentbordet? Eller
> er der noget jeg tager fejl af der?

Næ, det koster vel ikke ret meget mere, det skal dog siges
at jeg er mere glad for Saab´ens system med at man selv
styrer højden, det er rart at lige give lygterne lidt længere
rækkevidde når man kører uden for lands lov og ret, for
så at køre med dem lidt lavere i tættere traffik for ikke at
genere andre traffikkanter.


--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 22:21

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
news:3ff87fca$0$30078$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Næ, det koster vel ikke ret meget mere, det skal dog siges
> at jeg er mere glad for Saab´ens system med at man selv
> styrer højden, det er rart at lige give lygterne lidt længere
> rækkevidde når man kører uden for lands lov og ret, for
> så at køre med dem lidt lavere i tættere traffik for ikke at
> genere andre traffikkanter.
>

Det kan der så være noget om, ville ønske at alle var lige så hensynsfulde
som dig (eller ihvertefald bare satte sig ind i hvad "den lille dreje dims"
var til ;)

/Morten



Torben E (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Torben E


Dato : 04-01-04 22:31






"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse
> Det kan der så være noget om, ville ønske at alle var lige så hensynsfulde
> som dig (eller ihvertefald bare satte sig ind i hvad "den lille dreje
dims"
> var til ;)
>

Takker

Og hvis alle folk så også kunne slukke deres tågebaglygter
igen, istedet for at køre med dem 2 uger efter det har været
tåget. Og ville slukke deres brian tågelygter når det er mørkt
eller regnvejr, så ville vi være nået langt.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/



Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 23:42

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
news:3ff8862e$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> Og hvis alle folk så også kunne slukke deres tågebaglygter
> igen, istedet for at køre med dem 2 uger efter det har været
> tåget. Og ville slukke deres brian tågelygter når det er mørkt
> eller regnvejr, så ville vi være nået langt.

Enig!

Kan huske at min 626'er faktisk selv slukkede tågebaglygten når man slukkede
for lyset, altså sådan at man skulle tænde for den igen når man tændte lyset
igen.
Sådan burde det være på alle biler!

/Morten



Brian Sørup (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Brian Sørup


Dato : 04-01-04 23:45


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff896cc$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message
> news:3ff8862e$0$30088$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> >
> > Og hvis alle folk så også kunne slukke deres tågebaglygter
> > igen, istedet for at køre med dem 2 uger efter det har været
> > tåget. Og ville slukke deres brian tågelygter når det er mørkt
> > eller regnvejr, så ville vi være nået langt.
>
> Enig!
>
> Kan huske at min 626'er faktisk selv slukkede tågebaglygten når man
slukkede
> for lyset, altså sådan at man skulle tænde for den igen når man tændte
lyset
> igen.
> Sådan burde det være på alle biler!

Når jeg slukker lyset på Scorpio'en slukker jeg både de forreste og
bageste tågelygter, det er samme system som i nogle MB'ere hvor knappen
skal trækkes 1 tand ud for at tænde de forreste og endnu en tand til de
bageste - når lyset slukkes *svupper* knappen selv ind igen.
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia St.Car




Henrik B. (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-01-04 19:45

Brian Sørup wrote:
:: Når jeg slukker lyset på Scorpio'en slukker jeg både de forreste og
:: bageste tågelygter, det er samme system som i nogle MB'ere hvor
:: knappen skal trækkes 1 tand ud for at tænde de forreste og endnu en
:: tand til de bageste - når lyset slukkes *svupper* knappen selv ind
:: igen. --

Kan ikke lade sig gøre på en Saab, da det ikke er nødvendigt at slukke for
lyset - kører over tændingsnøglen.

M.v.h.



Morten Vinding Niels~ (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 06-01-04 22:51

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
news:3ffb0254$0$95046$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Kan ikke lade sig gøre på en Saab, da det ikke er nødvendigt at slukke for
> lyset - kører over tændingsnøglen.

Men derfor kan kontakten stadig godt være af den type der ikke bliver inde,
men bare aktivere et relæ, lige som til bagruden hvor den automatisk slukker
efter 15 min. eller hvis du tager tændingen.
Det var den type min 626'er havde.

/Morten



Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 23:47


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ff896cc$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

KLIP

> Sådan burde det være på alle biler!

Det ville være en rar ting.

Min Völle slukker både tågefor- og tågebaglyset når bilen stoppes/nøglen
anvendes.

Således skal du tænde på dertil hørende tågekontakter igen, såfremt du
ønsker at benytte lyset.

--
Med venlig hilsen
Hr. Bjørn



Mogens... (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Mogens...


Dato : 05-01-04 06:42

On Sun, 4 Jan 2004 23:47:06 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Min Völle slukker både tågefor- og tågebaglyset når bilen stoppes/nøglen
>anvendes.
>Således skal du tænde på dertil hørende tågekontakter igen, såfremt du
>ønsker at benytte lyset.

Alfa'en ditto


/Mogens
MSN bruger...

Morten Vinding Niels~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 04-01-04 23:48

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote in message
news:3ff896cc$0$27407$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

>
> Enig!
>
> Kan huske at min 626'er faktisk selv slukkede tågebaglygten når man
slukkede
> for lyset, altså sådan at man skulle tænde for den igen når man tændte
lyset
> igen.
> Sådan burde det være på alle biler!


Se det var egentlig sådan noget som EU hellere skulle beslutte, frem for
latterlige regler om at el-vinduer skal have antiklem, som om de kunne skære
en arm over.... tsk

/Morten



Leonard (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 05-01-04 00:28

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote:

>> Sådan burde det være på alle biler!

Og sådan er det også i dag:

Tågebaglygte kan fortsætte med at være tændt sammen med
positionslygterne, indtil disse slukkes, forudsat at tågebaglygten
forbliver slukket, indtil dens be-tjeningskontakt aktiveres igen.

>Se det var egentlig sådan noget som EU hellere skulle beslutte, frem for
>latterlige regler om at el-vinduer skal have antiklem, som om de kunne skære
>en arm over.... tsk

Men tænk på hvad der kan ske hvis et barn stikker hovedet ud af
vinduet og får trykket på knappen ... sker det ovenikøbet mens bilen
er i fart og ungen skriger, så kan det meget vel udløse en ulykke i
sotrt format, når føreren prøver på at redde barnet midt i
myldretiden.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Morten Vinding Niels~ (05-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 05-01-04 13:30

"Leonard" <nospam@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:j58hvvcskh316ac6v047492ms6hgus9ade@4ax.com...
>
> Men tænk på hvad der kan ske hvis et barn stikker hovedet ud af
> vinduet og får trykket på knappen ... sker det ovenikøbet mens bilen
> er i fart og ungen skriger, så kan det meget vel udløse en ulykke i
> sotrt format, når føreren prøver på at redde barnet midt i
> myldretiden.

Tjoo nu er det jo stadig ikke sådan at der ligefrem triller hoveder ;)
Ruden holder jo under alle omstændigheder op med at presse efter et stykke
tid (den tror jo den er i top), men om ikke andet kunne man vel undtage
føredøren, det er jo mest der man har brug for automatik, til p-huse ol.

/Morten



Henrik B. (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik B.


Dato : 06-01-04 19:46

Morten Vinding Nielsen wrote:
:: Tjoo nu er det jo stadig ikke sådan at der ligefrem triller hoveder
:: ;) Ruden holder jo under alle omstændigheder op med at presse efter
:: et stykke tid (den tror jo den er i top), men om ikke andet kunne
:: man vel undtage føredøren, det er jo mest der man har brug for
:: automatik, til p-huse ol.

Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?

M.v.h.



Morten Vinding Niels~ (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Morten Vinding Niels~


Dato : 06-01-04 22:52

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
news:3ffb0284$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?

Tvivler godt nok på at der er nogen elruder der er så kraftige at de kan
brække fingre på et voksent meneske!

/Morten



Mikael L (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Mikael L


Dato : 06-01-04 23:01


"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> skrev i en
meddelelse news:3ffb2e1f$0$27409$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> "Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> news:3ffb0284$0$95109$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> > Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?
>
> Tvivler godt nok på at der er nogen elruder der er så kraftige at de kan
> brække fingre på et voksent meneske!

Jeg tror den med antiklem var noget der kom efter at et barn blev kvalt, jeg
mener det var i Italien. Det var noget med at barnet var alene i bilen og
ventede og stod op med hovedet ude og fik trykket på knappen med fødderne.

Mikael



Leonard (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-01-04 23:16

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@guesswhattoremoveimage.dk> wrote:

>> Hvad så med 3 brækkede fingre på den lille pode?
>
>Tvivler godt nok på at der er nogen elruder der er så kraftige at de kan
>brække fingre på et voksent meneske!

Læs lige igen: den lille pode - tror du der menes voksent menneske ?
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Leonard (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Leonard


Dato : 06-01-04 23:18

"Morten Vinding Nielsen" <mvn@fjern.image.dk> wrote:

>Tjoo nu er det jo stadig ikke sådan at der ligefrem triller hoveder ;)

Nej, der triller måske ikke hoveder, men hvis føreren i panik over at
sønneke er ved at blive kvalt begynder at rode efter knappen til
vinduet, mens bilen kører i myldretidstrafikken - så ryger der måske
helt andre ting gennem krydset ...
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408692
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste