/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Kølevæske lampe blinker
Fra : LB


Dato : 02-01-04 23:02

Hej og godt nytår

Jeg har en Audi A6 1998 2,4 V6 som jeg kørte i garagen den 31-12-03,
kørte den ud på vejen ca. 10 meter den 01-01-04 og den 02-01-04 ville den
ikke starte med det samme,
jeg måtte dreje nøglen i llllaaaannnnggg tid og stoppe og prøve igen og igen
så kom der liv i den :))

Efter den havde gået i tomgang ca. 10 sek. begyndte den røde lampe til
kølevæske blinke og der lyder en alarm :((
Jeg stoppede motoren igen , der var nok kølevæske på det er frostsikker
til - 25 grader
Jeg prøvede at starte igen efter 10 sek.begyndte den røde lampe til
kølevæske blinke igen og der lyder en alarm
så stoppede jeg igen. øv øv øv, så den skulle nok til rep.

Meeennn efter en ½ time skulle det jo lige prøves igen, jeg startede der
gik 10 min,
men denne gang kom der ikke røde blink eller alarm :)) sååå kørte jeg 20 km
det gik også fint :))
Den kørte som om der aldrig var sket noget,alt var nomalt


Nogen der har et bud på hvorfor den ikke ville starte ?
Hvad den røde lampe til kølevæske der blinkede ?
Kan jeg forsætte med at kører som om der ikke var sket noget ?

Håber på lidt gode råd
På forhånd tak
mvh
LB






 
 
Daniel Alstrup (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Daniel Alstrup


Dato : 03-01-04 00:43

"LB" wrote in message news:3ff5e9b4$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Nogen der har et bud på hvorfor den ikke ville starte ?

Jup! Jeg tror det er motorstyringen der bliver forvirret...
Min Sunny 1,6 starter altid perfekt med det samme - undtagen hvis jeg, når
den er helt kold, starter og slukker meget kort tid efter (<1 min). Så
hoster og hakker den næste gang, og vil ikke køre ordentligt før den lige
har kørt lidt.
Præcis hvorfor det er sådan har jeg ikke forstand på, men jeg ved at min mor
også har oplevet det en enkelt gang i sin Corolla. Der havde hun lige skulle
flytte bilen et par meter.


Hygge...
Daniel



Møller (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 03-01-04 11:29


"Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote in message
news:3ff6017f$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> "LB" wrote in message news:3ff5e9b4$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Nogen der har et bud på hvorfor den ikke ville starte ?
>
>
Det kan være at din motorstyring forhindrer dig i at gøre noget mindre
hensigsmæssigt, så som at starte mår der ikke er kølervædske nok på.
Men hvad står der i instruktionsbogen om advarselsalamper?

Kan være forbindelse ude ved termoføleren, rens kontakterne, kom
silikonefedt på og se om det ikke hjælper..

Om du har frostvæske på eller ej skulle ikke gøre det, jeg tror kun den
måler på væskestanden.
--
Møller



Ukendt (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-04 13:20


"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff699be$0$30071$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Daniel Alstrup" <4junk@FJERNc.dk> wrote in message
> news:3ff6017f$0$174$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > "LB" wrote in message
news:3ff5e9b4$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Nogen der har et bud på hvorfor den ikke ville starte ?
> >
> >
> Det kan være at din motorstyring forhindrer dig i at gøre noget mindre
> hensigsmæssigt, så som at starte mår der ikke er kølervædske nok på.
> Men hvad står der i instruktionsbogen om advarselsalamper?
>
> Kan være forbindelse ude ved termoføleren, rens kontakterne, kom
> silikonefedt på og se om det ikke hjælper..
>
> Om du har frostvæske på eller ej skulle ikke gøre det, jeg tror kun den
> måler på væskestanden.
> --
> Møller
>
>



Ukendt (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 03-01-04 13:26


> Det kan være at din motorstyring forhindrer dig i at gøre noget mindre
> hensigsmæssigt, så som at starte mår der ikke er kølervædske nok på.
> Men hvad står der i instruktionsbogen om advarselsalamper?
>

Jeg tror i tillægger motorstyringen lidt for stor magt her.
Lampen blinker i to tilfælde, for lidt kølevæske eller for varmt kølevæske.
Og den har næppe indflydelse på om motoren kan startes eller ej.

Det første jeg tænkte på var toppakningen, når den ikke kunne starte og
meldte for lidt kølevædske tydede det måske på at der var sevet vand ind i
en cylinder.

Men det harmonere jo ikke med at der ved visuel kontrol var kølevæske nok
på.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk





Møller (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Møller


Dato : 03-01-04 21:23



"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:3ff6b4dc$0$27324$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
>
> > Det kan være at din motorstyring forhindrer dig i at gøre noget mindre
> > hensigsmæssigt, så som at starte mår der ikke er kølervædske nok på.
> > Men hvad står der i instruktionsbogen om advarselsalamper?
> >
>
> Jeg tror i tillægger motorstyringen lidt for stor magt her.
> Lampen blinker i to tilfælde, for lidt kølevæske eller for varmt
kølevæske.
> Og den har næppe indflydelse på om motoren kan startes eller ej.
>

Claus:

Du glemmer lige, at tråden startede med, at bilen IKKE ville starte, og det
ikke var væskemangel!
--
Møller



Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 02:23


"Møller" <eam_hvem@hvadprivat.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff72648$0$30060$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
> "Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
> news:3ff6b4dc$0$27324$ba624c82@nntp04.dk.telia.net...
> >
> > > Det kan være at din motorstyring forhindrer dig i at gøre noget mindre
> > > hensigsmæssigt, så som at starte mår der ikke er kølervædske nok på.
> > > Men hvad står der i instruktionsbogen om advarselsalamper?
> > >
> >
> > Jeg tror i tillægger motorstyringen lidt for stor magt her.
> > Lampen blinker i to tilfælde, for lidt kølevæske eller for varmt
> kølevæske.
> > Og den har næppe indflydelse på om motoren kan startes eller ej.
> >
>
> Claus:
>
> Du glemmer lige, at tråden startede med, at bilen IKKE ville starte, og
det
> ikke var væskemangel!

Næhh det glemmer jeg ikke, jeg tror bare ikke jeres sammenkobling af det to
ting er korrekt.
(Og jeg har altså rodet lidt med elektronikken på VW / Audi).
Og iøvrigt hvis motorstyringen blokere for start af motoren vil der komme
gult lys i motorfejllampen.

Men vi er ikke uenige om at der må være en fejl et sted.
Og det er da underligt at den blinker for lav eller varm kølevæske, hvis
ingen af delene er tilfældet.

Normalt er dårlig start og mangel på kølevæske tegn på flækket topstykke
eller toppakning med vand i en cylinder som følge.
At den så ikke mangler kølevæske i beholderen er lidt underligt.

Det kunne jo så være sådan her (blot en teori):
Der har stået i sivet lidt vand ind i en cylinder mens bilen har stået
stille i længere tid. Lige nok til at vandstanden er under føler højde i
dunken.
Derfor blinker den i lav vandstand og har svært ved at starte (med vand i en
cylinder). Da vandet er fordampet/blæst ud starter den og kører fint. Vandet
bliver varmt og står dermed lidt højere i dunken lige over følerhøjde. Den
starter nu fint og vandet ser ud til at være normalt. Indtil videre.

En teori, som i løbet af et par måneder blev til dødeligt alvor på min
passat 35i = nyt topstykke.
Det startede også med at der periodisk forsvandt lidt vand og den gik lidt
trægt de første 10 sekunder.
Pludselig en dag skød den alt vandet ovenud af ekspansionsbeholderen,
topsstykket var nu flækket så meget at den lavede kompression ud i
kølevandet.

Anyway:
Det kan være vi hører mere til den på et senere tidspunkt.
Underligt er det ihvertilfælde.

--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk





Henrik Steffensen (03-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 03-01-04 15:15

"LB" <lcb@ca6.dk> wrote in message
news:3ff5e9b4$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej og godt nytår
>
> Jeg har en Audi A6 1998 2,4 V6 som jeg kørte i garagen den 31-12-03,
> kørte den ud på vejen ca. 10 meter den 01-01-04 og den 02-01-04 ville
den
> ikke starte med det samme,
> jeg måtte dreje nøglen i llllaaaannnnggg tid og stoppe og prøve igen og
igen
> så kom der liv i den :))
>
> Meeennn efter en ½ time skulle det jo lige prøves igen, jeg startede der
> gik 10 min,
> men denne gang kom der ikke røde blink eller alarm :)) sååå kørte jeg 20
km
> det gik også fint :))
> Den kørte som om der aldrig var sket noget,alt var nomalt
Jeg havde samme problem på min tidligere A6'er fra 1995. Jeg vil tro, at det
var startspærren, for det løste sig efter at denne var blevet omkodet. Jeg
nåede dog også at få sat en ny benzinpumpe i, da det også kunne have været
den - og muligvis også var den. Den havde på det tidspunkt kørt ca. 200.000
km.



Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 02:26


"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff6ce4f$0$9808$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> "LB" <lcb@ca6.dk> wrote in message
> news:3ff5e9b4$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > Hej og godt nytår
> >
> > Jeg har en Audi A6 1998 2,4 V6 som jeg kørte i garagen den 31-12-03,
> > kørte den ud på vejen ca. 10 meter den 01-01-04 og den 02-01-04 ville
> den
> > ikke starte med det samme,
> > jeg måtte dreje nøglen i llllaaaannnnggg tid og stoppe og prøve igen og
> igen
> > så kom der liv i den :))
> >
> > Meeennn efter en ½ time skulle det jo lige prøves igen, jeg startede
der
> > gik 10 min,
> > men denne gang kom der ikke røde blink eller alarm :)) sååå kørte jeg 20
> km
> > det gik også fint :))
> > Den kørte som om der aldrig var sket noget,alt var nomalt
> Jeg havde samme problem på min tidligere A6'er fra 1995. Jeg vil tro, at
det
> var startspærren, for det løste sig efter at denne var blevet omkodet. Jeg
> nåede dog også at få sat en ny benzinpumpe i, da det også kunne have været
> den - og muligvis også var den. Den havde på det tidspunkt kørt ca.
200.000
> km.

Så skuller der vel komme lys i startspærre (nøgle) symbolet, og ikke istedet
blinke i kølevandslampen ?


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk




Henrik Steffensen (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Henrik Steffensen


Dato : 04-01-04 10:18

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
news:3ff76b95$0$17614$ba624c82@nntp05.dk.telia.net...
>
> "Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:3ff6ce4f$0$9808$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > "LB" <lcb@ca6.dk> wrote in message
> > news:3ff5e9b4$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> > > Hej og godt nytår
> > >
> > > Jeg har en Audi A6 1998 2,4 V6 som jeg kørte i garagen den 31-12-03,
> > > kørte den ud på vejen ca. 10 meter den 01-01-04 og den 02-01-04
ville
> > den
> > > ikke starte med det samme,
> > > jeg måtte dreje nøglen i llllaaaannnnggg tid og stoppe og prøve igen
og
> > igen
> > > så kom der liv i den :))
> > >
> > > Meeennn efter en ½ time skulle det jo lige prøves igen, jeg startede
> der
> > > gik 10 min,
> > > men denne gang kom der ikke røde blink eller alarm :)) sååå kørte jeg
20
> > km
> > > det gik også fint :))
> > > Den kørte som om der aldrig var sket noget,alt var nomalt
> > Jeg havde samme problem på min tidligere A6'er fra 1995. Jeg vil tro, at
> det
> > var startspærren, for det løste sig efter at denne var blevet omkodet.
Jeg
> > nåede dog også at få sat en ny benzinpumpe i, da det også kunne have
været
> > den - og muligvis også var den. Den havde på det tidspunkt kørt ca.
> 200.000
> > km.
>
> Så skuller der vel komme lys i startspærre (nøgle) symbolet, og ikke
istedet
> blinke i kølevandslampen ?
Den lyste ingen steder - det var egentlig det mærkelige ved det!



LB (04-01-2004)
Kommentar
Fra : LB


Dato : 04-01-04 15:02

Hej igen
Her er lidt nyt

Jeg tog så bilen på job ,da jeg skulle hjem igen (efter 12 timer) starter
den som normal
men efter 10 sek blinkede lampen igen, jeg kørte og efter 1 min. holdte den
op igen ?

Kølevæskestanden er på samme i beholderen når bilen er kold ?

Kan jeg selv se efter om topstykke er revnet,eller toppakning utæt ?

Takker for alle indlæg
Forsat god dag

MVH
LB




Ukendt (04-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 04-01-04 18:08


"LB" <lcb@ca6.dk> skrev i en meddelelse
news:3ff81c42$0$171$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej igen
> Her er lidt nyt
>
> Jeg tog så bilen på job ,da jeg skulle hjem igen (efter 12 timer) starter
> den som normal
> men efter 10 sek blinkede lampen igen, jeg kørte og efter 1 min. holdte
den
> op igen ?
>

Se, så er vi jo der hvor det startede med min Passat, grunden til at den
holder op med at blinke er at vandstanden stiger når der kommer tryk på
anlægget.

Nå den har mistet lidt mere vand, tror jeg at den lyser konstant.

> Kølevæskestanden er på samme i beholderen når bilen er kold ?
>
> Kan jeg selv se efter om topstykke er revnet,eller toppakning utæt ?

Næhh, ikke umiddelbart.

Man kan konstatere det ved at lave en kikkert undersøgelse af cylinderene.
FDM gør det ved at sætte tryk på kølevandet (f.eks natten over), hvorefter
de så med kikkertudstyr kigger ned i cylinderen gennem tændrørshullet for at
se hvilken cylinder der er fugt/vand i.

Hvis ja skal man derefter afmontere topstykket og få det trykprøvet.
Hvis det er OK skal der bare en ny toppakning på, kan man se med 100 % at
det er toppakningen det er galt med kan man selvfølgelig sparer
trykprøvningen.

Du kan prøv at hælde lidt vand på bilen, ca. 0,2 liter og se om blinkeriet
forsvinder.
Men jeg tror det desværre vender tilbage på et tidspunkt.
I min Passat holdt det ligesom op i en kortere periode indtil totalskaden
indtraf.


--
Mvh
Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk








gilling-andersen@sto~ (04-01-2004)
Kommentar
Fra : gilling-andersen@sto~


Dato : 04-01-04 19:40


>det lyder som der luft i dit køler system
>
>
>
>

-- Sendt via http://www.autoatlas.dk - din bilguide (Fra IP:62.107.83.97)
-- Vis din bil frem på http://www.bilgalleri.dk


Ukendt (06-01-2004)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 06-01-04 20:04


> >det lyder som der luft i dit køler system

Det hænger ikke helt sammen med startbesværet.

/Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177526
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408691
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste