Konvertering fra 4wd til 2wd
Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 18:41

Hej,

hvordan gør man egentlig ovenstående... f.eks. i en Ford Sierra Cossie 4wd?

--
Mvh/Thomas Krath
http://bilimport.tkrath.dk - guide

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 18:53

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> wrote in message
> Hej,
>
> hvordan gør man egentlig ovenstående... f.eks. i en Ford Sierra Cossie
4wd?

Jeg ved ikke hvordan man gør, men undrer mig over at nogen ville gøre det.
Hvorfor ?

/Christian

Fra : DJ

Dato : 02-01-04 18:59

"Christian" <mm> skrev i en meddelelse
> Jeg ved ikke hvordan man gør, men undrer mig over at nogen ville gøre det.
> Hvorfor ?

Ja det gør jeg egentlig også, min far havde en mitsubishi galant dynamic4,
hvor den tidliger ejer havde fjernet kardanen til baghjulne, med det
resultat at den smadrede 2 gearkasser på et år

Dannie

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 18:57

On Fri, 2 Jan 2004 18:58:56 +0100, "DJ" <ingen.mail@spammail.dk>
wrote:

> [...]

Min trasnmission at dreje rundt med = bedre økonomi

>Ja det gør jeg egentlig også, min far havde en mitsubishi galant dynamic4,
>hvor den tidliger ejer havde fjernet kardanen til baghjulne, med det
>resultat at den smadrede 2 gearkasser på et år

En Alfa 164 Q4 ejer på Sydsjælland/Falster har også fjernet de
bagerste aksler - dog i dette tilfælde fordi han kun var interesseret
i den 6 trins gearkasse

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 19:00

On Fri, 02 Jan 2004 18:57:28 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Min trasnmission at dreje rundt med

MINDRE at dreje rundt med (teknik, vægt osv.)

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : John Doe

Dato : 02-01-04 19:04

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote in message

> MINDRE at dreje rundt med (teknik, vægt osv.)

hmm, hvormeget bedre vil den blive?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-01-04 19:02

Mogens... <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev :

>Min trasnmission at dreje rundt med = bedre økonomi

Huh ? Cossie og økonomi hører da ikke sammen ;)

Har man en cossie - så betyder 1-3 km pr liter da ikke noget

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 19:06

> Huh ? Cossie og økonomi hører da ikke sammen ;)

Nej, bestemt ikke! Men.... det er jo sjovere at køre 2wd og hvis det bare
er at tage trækakslen til forhjulene af, så kan det jo gøres på 10 min... :)
Den bliver en del hurtigere og endnu mere livlig med baghulstræk jo ;)
Hehe... det er bare en tanke og ikke noget jeg har planer om at lave.

Hvad skal der så til?

Fra : Martin P.

Dato : 02-01-04 22:18

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> Den bliver en del hurtigere og endnu mere livlig med baghulstræk jo ;)

Hurtigere!? Gyyys .... mindes stadig den tur vi tog efter 4x4 træf i
Kvistgård. :)

--
- Martin

Nissan Almera GTi

Fra : John Doe

Dato : 02-01-04 19:02

> Min trasnmission at dreje rundt med = bedre økonomi

Hvor meget bedre skal det være for at det kan forsvare sådan et for mig
tåbeligt indgreb?
Hvis vedkommende iøvrigt ikke har råd til drift af bilen, skulle han måske
overveje at skille sig af med den og finde et billigere køretøj, alternativt
køre lidt mindre/mere økonomisk, eller skaffe pengene til drift på anden
måde.

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 19:05

On Fri, 2 Jan 2004 19:02:09 +0100, "John Doe" <no@spam.com> wrote:

> [...]
>køre lidt mindre/mere økonomisk, eller skaffe pengene til drift på anden

Enig.

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 20:20

> Enig.

Betyder det at Thomas kan få på klods hos dig?

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 20:24

On Fri, 2 Jan 2004 20:19:59 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Betyder det at Thomas kan få på klods hos dig?

Det er jo ikke ham, det/tråden går på, Mr. :)

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 19:36

> [...]
> måske overveje at skille sig af med den og finde et billigere
> køretøj, alternativt køre lidt mindre/mere økonomisk, eller skaffe

Er det til mig du skriver?????

Fra : John Doe

Dato : 02-01-04 19:46

> Er det til mig du skriver?????

ja, hvis det er dig der overvejer at konventere fra 4wd til 2wd?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-01-04 19:04

> Ja det gør jeg egentlig også, min far havde en mitsubishi galant dynamic4,
> hvor den tidliger ejer havde fjernet kardanen til baghjulne, med det
> resultat at den smadrede 2 gearkasser på et år

Opdagede i ikke kardanen manglede, da i fik den første gearkasse skiftet?

Niels

Fra : DJ

Dato : 02-01-04 20:45

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse
> Opdagede i ikke kardanen manglede, da i fik den første gearkasse skiftet?
>
> Niels

Jo da, fik det at vide hos forhandleren, som dog ikke var autoriseret
mitsubishi, han var dog også fair, og købe bilen tilbage for en god pris, og
solgte min far en brugt seat cordoba, til hans indkøbspris.

Dannie

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 02-01-04 19:51

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> hvordan gør man egentlig ovenstående... f.eks. i en Ford Sierra Cossie
4wd?

Nu kan jeg ikke huske om Cossie har centerdifferendiale.
Hvis ja, så må der jo også gøres noget der.
Hvis du vel at mærke ikke vil have en aksel til at snurre vildt under bilen.

Eller ville jeg sige at det var nok at afmontere kardanen til forakslen.

Men hvorfor overhovedet overveje noget i den retning i dette vejr ?
4x4 giver da et bedre vejgreb, husk dog på at slæden også skal stoppe igen,
og helst ikke mod noget.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 20:27

> [...]
>
> Men hvorfor overhovedet overveje noget i den retning i dette vejr ?
> 4x4 giver da et bedre vejgreb, husk dog på at slæden også skal stoppe

Hvis den ikke har spærredif. så vil den smide alle 220 HK ud på den
afmonterede aksel og bilen vil ikke flytte sig en milimeter
Men ellers er der ikke noget i vejen for at afmontere en af akslerne (tror
jeg nok)

Mener dog at cossien har noget med 40/60 fordeling af kræfterne mellem for
og bag, så om det lige virker her, må gamle Henry vide. Der sker dog ikke
noget ved at prøve.

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 21:14

> hvordan gør man egentlig ovenstående... f.eks. i en Ford Sierra
> Cossie 4wd?

Vi prøver lige igen.... jeg spørger IKKE til jeres holdning, MEN til hvordan
det teknisk er muligt. Indtil videre Uffe og Toms indlæg da vist de eneste
jeg kan bruge?!?!

Fordelingen mellem for og baghjul i en Ford Sierra Cossie 4wd er 34/66
(for/bag), men det er ikke direkte sådan en bil jeg spørger til... jeg
ønsker blot at vide hvorledes det gøres - om akslen bare kan tages af el.
hvad?

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-01-04 21:41

> [...]
hvordan
> det teknisk er muligt. Indtil videre Uffe og Toms indlæg da vist de

Du glemmer at dette er dk.fritid.bil og ikke dk.teknik.bil.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 21:43

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Du glemmer at dette er dk.fritid.bil og ikke dk.teknik.bil.

Betyder det at hvis Thomas futter, så kan du give ham et eksakt svar i
den anden NG..?

Hr. Bjørn

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 21:45

On Fri, 2 Jan 2004 21:43:29 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Betyder det at hvis Thomas futter, så kan du give ham et eksakt svar i
>den anden NG..?

Nej, han ka' ikke læse dén gruppe...

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 21:48

"Mogens..." <dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, han ka' ikke læse dén gruppe...

Det var en skam, såfremt NB kunne have afklaret TK´s spørgsmål....

Hr. Bjørn

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 21:53

On Fri, 2 Jan 2004 21:48:01 +0100, "Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT
-post.tele.dk> wrote:

>Det var en skam

Helt sikkert, du - men Cyber arbejder ikke så hurtigt.
Tilsyneladende......

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Niels Bengaard

Dato : 02-01-04 22:05

> Betyder det at hvis Thomas futter, så kan du give ham et eksakt svar i
> den anden NG..?

Nej, men så slipper han for alle de uvedkommende kommentarer som han ikke
ønsker.

Niels

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 22:42

"Niels Bengaard" <bengaardFJERN@tdcadsl.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Nej, men så slipper han for alle de uvedkommende kommentarer som han
ikke
> ønsker.

Det kan jeg ikke tro specielt irriterer ham sådan lige pludselig.

Det var mere de økonomiske påstand, jeg føler Thomas følte sig generet
af.

Dem havde han garanteret ikke undgået i den anden NG.....båre vent.

Hr. Bjørn

Fra : Mark Sandberg

Dato : 02-01-04 23:36

"Bjørn Jørvad" <mrbear_ AT -post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Dem havde han garanteret ikke undgået i den anden NG.....båre vent.

Næee, der er allerede OT indlæg om bilstereo.........samt diskussion om
kulørte bilblade

/Mark.

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 22:37

> Du glemmer at dette er dk.fritid.bil og ikke dk.teknik.bil.

Det er ikke alle der kan se den gruppe!

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 21:46

> [...]
> (for/bag), men det er ikke direkte sådan en bil jeg spørger til... jeg
> ønsker blot at vide hvorledes det gøres - om akslen bare kan tages af el.

Ja det vil virke men jeg kan ikke forestille mig at viskosekoblingen har
godt af det i længden. Måske vil der opstå temperaturproblemer.
http://auto.howstuffworks.com/differential7.htm

Mener dog også at have læst om en eller anden RS 500 hvor man fjernede den
ene aksel i et løb

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 22:38

> Ja det vil virke men jeg kan ikke forestille mig at viskosekoblingen
> har godt af det i længden. Måske vil der opstå temperaturproblemer.
> http://auto.howstuffworks.com/differential7.htm

Det kigger jeg lige på :)

> Mener dog også at have læst om en eller anden RS 500 hvor man
> fjernede den ene aksel i et løb

En RS500 har ikke 4x4.... !?!?!

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 22:47

> En RS500 har ikke 4x4.... !?!?!

næh nu du siger det
har nok bare været en "alm" sierra gr. N

Fra : Thomas Krath

Dato : 02-01-04 22:58

> næh nu du siger det
> har nok bare været en "alm" sierra gr. N

hehe okay :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-01-04 09:54

> [...]

og ?

Hvis du har en bil der kører med spær, vi tager blot et eksempel, en RS500

Nu tager du en skærebrænder og brænder den ene trækaksel af.

Hvad har du så ?

Du ender op med en bil der kan humpe af sted med måske 80% moment på det
trækkende hjul.
Dette forudsat at spær er på 80%, ikke usædvanligt i slige kredse, måske
skulle der stå 90%.
Kort fortalt, du ender med en bil der kan gennemføre løbet.
Måske den ikke vinder, men måske du får det eller de vigtige points.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (uden skærebrænder, men med begge trækaksler

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 03-01-04 09:48

> [...]
> (for/bag), men det er ikke direkte sådan en bil jeg spørger til... jeg
> ønsker blot at vide hvorledes det gøres - om akslen bare kan tages af el.

og jeg prøver også en gang til

Hvis der er mulighed for at skifte mellem 2wd og 4wd enten elektrisk eller
vha en gearstang, så er det blot at afmontere den pågældende kardan.
Har set det gjort i praksis.

Grunden til at det blev gjort var at forakslen var i stykker og navene havde
friløb.
Virkningen blev at bilen kørte og opførte sig som om den kun havde 2wd og
der var ikke mulighed for 4wd.

Så jeg vil sige at det burde kun gøres hvis bilen både har førnævnte
skiftemulighed OG friløbsnav.

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC (uden 4wd

Fra : peter

Dato : 03-01-04 15:33

"Thomas Krath" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi prøver lige igen.... jeg spørger IKKE til jeres holdning, MEN til
hvordan
> det teknisk er muligt.

Så ville det jo være en oplagt mulighed for at benytte den nye gruppe
dk.teknik.bil , det må da lige netop være det denne gruppe er til for... Og
et godt eksempel på dens relevans..

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-01-04 15:50

> Så ville det jo være en oplagt mulighed for at benytte den nye gruppe
> dk.teknik.bil , det må da lige netop være det denne gruppe er til
> for... Og et godt eksempel på dens relevans..

Peter, vi tager den lige igen for din skyld. Det er ikke alle der har
adgang til gruppen dk.teknik.bil - må jeg så ikke spørge herinde?!?!?!?!!?
(rysterpahovedet.avi)

Fra : John Sahl

Dato : 03-01-04 15:52

Thomas Krath wrote:
> Peter, vi tager den lige igen for din skyld. Det er ikke alle der
> har adgang til gruppen dk.teknik.bil - må jeg så ikke spørge
> herinde?!?!?!?!!? (rysterpahovedet.avi)

Du måtte nu også gerne spørge her inde uanset om du
havde adgang til den anden.

P.S. Fik du din bil tilbage fra værkstedet inden nytår?

--
John Sahl,
http://www.Bilstereobladet.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-01-04 19:46

> Du måtte nu også gerne spørge her inde uanset om du
> havde adgang til den anden.

Tak for det.

> P.S. Fik du din bil tilbage fra værkstedet inden nytår?

Selvfølgelig :) Wrroooommm... snart med komplet 3" Mongås udstødning -
hehe.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 04-01-04 09:38

> Du måtte nu også gerne spørge her inde uanset om du
> havde adgang til den anden.

Alt hvad der ikke er OT i den nye gruppe er heller ikke OT i denne...

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : SN

Dato : 03-01-04 12:43

> hvordan gør man egentlig ovenstående... f.eks. i en Ford Sierra Cossie
4wd?

Du skal have fat på følgene:
Gearkasse fra 2wd cosworth med hvad dertil hører(svinghjul,kobling mm hvis
det ikker er det samme som 4wd).
Dine forste narv/fjederben skal skiftes da forhjulslejerne er beregnet til
at blive spændt sammen af trækakslen(som jo ikke skal bruges på 2wd).
Men jeg forstår ikke hvorfor?? du har betalt ekstra for en 4wd cosworth som
meget bedre kan overføre kræfterne.
M.v.h
Søren N
1985 Audi coupe quattro 136 hk
1985 Golf 2 gti med 16v motor

Fra : Ukendt

Dato : 03-01-04 14:02

> Men jeg forstår ikke hvorfor?? du har betalt ekstra for en 4wd cosworth
som
> meget bedre kan overføre kræfterne.

Fordi man taber ganske mange heste i hvert differentiale

Fra : Mogens...

Dato : 03-01-04 18:14

On Sat, 3 Jan 2004 14:01:59 +0100, "Tom"
<t.christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

>Fordi man taber ganske mange heste i hvert differentiale

Og fordi 4WD bider for godt

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Morten Lorenzen

Dato : 03-01-04 18:40

> Og fordi 4WD bider for godt

Det er jo det jeg siger :)

-M
http://home1.stofanet.dk/mlorenzen/Sierra%201,6%20-%20trackday%2006.09.03.jpg

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-01-04 19:47

> [...]
> Dine forste narv/fjederben skal skiftes da forhjulslejerne er
> beregnet til at blive spændt sammen af trækakslen(som jo ikke skal

Tak for svaret. Hvorfra har du ovenstående oplysninger? Idet MT75
gearkassen på min bil også bruges i en alm. Sierra 2,0 behøver jeg vel ikke
skifte til den gamle mustang gearkasse 2wd'eren kører med?

Fra : SN

Dato : 03-01-04 22:05

> [...]
ikke
> skifte til den gamle mustang gearkasse 2wd'eren kører med?

Hej
Jeg går udfra at gearkassen er lavet i stil med Audi quattro, med
centerdifferentialet indbygget i gearkassen hvorpå der sidder 3 flanger:
2 til forhjulene , 1 til kardanakslen til bagdifferentialet, kender ikke det
store til ford 4WD ret mig hvis jeg tager fejl?? det er vel ikke lavet på
samme måde som landrover??
Hvordan virker 4wd egentlig på cossi'en?? kan nogen af diff.'erme spærres
manuelt??
På min Quattro kan jeg spærre mellem og bagdiff¨et. men den bruger også bare
3 stk alm diff. ikke viscose..

Fra : SN

Dato : 03-01-04 22:32

Fandt lige et billede af 4wd til cosworh´en:
http://www.billzilla.org/sierraunder.jpg
Hvis du ikke kan spærre centerdiffet så skal du have en alm mt75 2 wd
gearkasse og fjerne det forreste diff.+ trækaksler + evt montere andre
fjedreben i for fra en 2wd.. .

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 03-01-04 22:52

SN wrote:
> Fandt lige et billede af 4wd til cosworh´en:
> http://www.billzilla.org/sierraunder.jpg

Bare lige for at få det på det rene, så er det billede ikke af en Cossie.
Gearkassen er dog nok den samme, men om selve forbro + det løse også er, det
ved jeg ikke.

Per
www.perbeer.ninja.dk

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-01-04 23:07

> Bare lige for at få det på det rene, så er det billede ikke af en
> Cossie. Gearkassen er dog nok den samme, men om selve forbro + det
> løse også er, det ved jeg ikke.

Jep - det er ikke en Cossie, men det ligner MEGET! Det er ikke muligt at
spærre differentialet som i Audi'en (hvad bruger man det i øvrigt til?), så
der skal anskaffes en del fra en 2wd.

Hvis man fjerner det forreste diff. mv. vil der være et kæmpe hul ind i
bundkaret - hvad gør man ved det?

Fra : SN

Dato : 03-01-04 23:18

> Jep - det er ikke en Cossie, men det ligner MEGET! Det er ikke muligt at
> spærre differentialet som i Audi'en (hvad bruger man det i øvrigt til?),

Når der er meget nedsat friktion: sne eller mudder er det rart at
have...samt så kan man skride lige meget ud med begge aksler da de kører
samme hastighed

> så der skal anskaffes en del fra en 2wd.

Jeps det er det nemmeste men ikke det smarteste...Du har jo betalt ekstra
for at det er en 4 wd??

> Hvis man fjerner det forreste diff. mv. vil der være et kæmpe hul ind i
> bundkaret - hvad gør man ved det?

Montere også bundkaret fra 2 wd ford(cosworth) der passer....

Fra : Thomas Krath

Dato : 03-01-04 23:32

> Jeps det er det nemmeste men ikke det smarteste...Du har jo betalt
> ekstra for at det er en 4 wd??

Næ... man betaler ekstra for årgangen ikke for 4x4. Produktionen er
følgende:
1988-1990 Ford Sierra Cosworth 2wd
1990-1993 Ford Sierra Cosworth 4x4

.... min er en 2/1992 Ford Sierra Cosworth 4x4 Final Edition. Jeg har ikke
planer om at bygge den om til 2wd, men har set flere biler hvor denne
ombygning er foretaget. Derfor ville jeg lige høre om der var nogen herinde
der måske var klar over hvad der skal til... :)

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-01-04 10:16

"SN" <2503480m001nospam@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis du ikke kan spærre centerdiffet så skal du have en alm mt75 2 wd
> gearkasse og fjerne det forreste diff.+ trækaksler + evt montere andre

Kunne ligne undervognen på en XR4x4

Men er Cossie også med forbro i letmetal ?
Hvis det er tilfældet, hvordan så med at skifte fjederben/nav/svingarme, det
kan muligvis give noget fnidder.
og for at gøre forvirringen total: Er kardanen bagud den samme ved 2wd som
ved 4wd ?
Nu var det jeg ønskede jeg havde en Sierra reservedels CD
Ved at den findes, ved også at den kræver dongle.................

mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Thomas Krath

Dato : 04-01-04 12:10

> Kunne ligne undervognen på en XR4x4

Jep... V6 motor.

> Men er Cossie også med forbro i letmetal ?

Nej.... alu.

> og for at gøre forvirringen total: Er kardanen bagud den samme ved
> 2wd som ved 4wd ?

Nej... 2wd'en har bl.a. ikke hardy skiven.

> Nu var det jeg ønskede jeg havde en Sierra reservedels CD
> Ved at den findes, ved også at den kræver dongle.................

Jeg er ved at skaffe en fra Fyn der virker. Min lokale Ford bix har prøvet
at ligge programmet ind på andre computere, men det kræver en dims du sætter
i en af portene bag på computeren.

Fra : Mogens...

Dato : 04-01-04 12:49

On Sun, 4 Jan 2004 12:10:28 +0100, "Thomas Krath"

>Nej.... alu.

Og derfor et ja

/Mogens