polo med for høj tomgang
Fra : Allan Jørgensen

Dato : 02-01-04 16:20

her forleden dag da jeg skulle ud og kører, opførte bilen sig underligt og
har gjort det lige siden.

problemet er

tomgangen er for høj ligger over 1000 omd og stiger til 1500 omd og ned igen
til ca 1100 omd.
når motoren er kold starter den uden problemer men lægger sig på ca
15-1600omd indtil den er varm hvorefter den går ned på overnævnte omd
når motoren så er varm og jeg starter den stiger omd kortvarigt til 2900 omd
hvorefter den falder ned til omkring de 1100 omd og ligger der og stiger
falder stiger falder mellem de 1100-1500 omd.

når man så kører og slipper speederen er det umuligt at lægge speederen
blødt til igen, den lissom hakker sig frem indtil den har stabiliseret sig
hvorefter det gentager sig ved speederslip igen. og det er lige meget hvor
lidt eller hvor blødt jeg trykker på speederen så hakker den

motoren lyder ok selvom jeg synes den pludre lidt mere end normalt i
udstødningen

ude på motorvejen var det virkelig ulækkert at køre i den når man slap
speederen, der var motorbremsen i ryk lidt lissom hvis man sad og skiftevis
trykkede og slap bremsen og det gjorde den kun når omd var over 28-3000 omd.

hva kan der være galt?
--
Allan
polo 1,6 årg 96

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 17:34

> [...]
skiftevis
> trykkede og slap bremsen og det gjorde den kun når omd var over 28-3000

Det er med 99,9% sikkerhed en fejl i motorstyringen. Som oftest er det en af
sensorene der er defekte. Typsik en lambdasonde, tempføler, speederpos.
potentiometer eller ledningerne til samme.
Et værksted kan (burde) hurtigt kunne udlæse fejlkoden fra motorstyringen og
sige hvad der er galt.
Lige nu kører bilen med sit nødprogram og derfor flipper den sådan ud at
andre folk tror man er åndsvag når man holder i "tomgang"

--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK

Fra : Ukendt

Dato : 02-01-04 18:08

"Allan Jørgensen" <allan.c.jorgensenfjernpunktum@sletkoget2net.dk> skrev i
en meddelelse news:4_fJb.65976$jf4.4214855@news000.worldonline.dk...
> [...]
skiftevis
> trykkede og slap bremsen og det gjorde den kun når omd var over 28-3000

Jeg er ret sikker på at det er dit gasspjældhus der er defekt. Der sidder
inde i huset en lille steppermotor som finjustere gassen og tomgangen (i et
afgrænset område i forhold til speederpos.).
Når denne stepper motor går i stykker/holder op med at virke kan den ikke
længere regulere og kører i stedet over på en såkaldt nødkørselsfjeder. Den
fjeder gør at gasspjældet altid holdes lidt åbent (ellers kvæles motorer)
det resultere i den meget underlig opførsel i tomgang, og ved
speederslip/gasgivning.

For at komme det lidt nærmere kan du prøve dette:
Åben motohjelmen (så du kan lytte), sæt motoren til tændige (ikke starte),
hvis du i en kort periode (måske 30 sek) efter du har sat den til tænding
kan hører klik-klik lyde eller summen fra gasspjældshuset er det sikkert
defekt.
Det vil opføre sig underligt da steppermoteren skal køre en tur fra
yderpunkt til yderpunkt, men det kan den ikke.

Det er desværre ikke altid at det generer en fejlkode i motorstyringens
fejllager da måleværdierne ligger for tolerancerne.

Et nyt er desværre ret dyrt. Jeg gætter på ca. 2.500,- det kan helt sikkert
købes i Tyskland til noget nær det halve.
Eller prøv ved www.dataophug.dk.

Men du skal selvfølgelig først være sikker på at det er det der er galt.
Der kan jo også være noget andet galt.
Hvis du har mulighed for at få udlæst fejllageret kan du komme det nærmere,
står der ikke noget, er det sikkert ovenstående der er galt.

Claus Peteresen
http://vwfanatic.dk

Fra : Allan Jørgensen

Dato : 03-01-04 03:50

"Claus Petersen" <claus_petersen(SNABELA)stofanet.dk> wrote in message
> [...]
nærmere,
> står der ikke noget, er det sikkert ovenstående der er galt.

jamen så vil jeg da lige kigge på begge foreslag og se om det er det ene
eller det andet der er galt... det med fjederen lyder meget sandsynligt da
det skete meget pludseligt om morgenen da svinet gik ud under en bakning
bing så røg den op på 2800 omd og lå der indtil jeg slukkede den.....
tænde igen op på 2800omd og falde hurtigt til de 1500omd... ja og siden har
den jo ikke været normal

--
Allan
polo 1,6