Forskel på JSP og Servlets
Fra : Thomas Knudsen

Dato : 20-04-01 08:14

Jeg skal lige overordnet høre, hvad forskellen er på JSP og Servlets
Har forstået det sådan, at præsentationen ikke er integreret med data på
samme måde som i Servlets, men er ikke sikker.

Hvis I har en kort forklaring, så jeg til min eksamen kan forberede en
gennemgang af de mest fundamentale forskelle, vil jeg være meget taknemlig.
Evt. suppleret med fordele /ulemper eller gode link.
Har været inde på Sun og skal til at læse en god bunke udprintninger ;)

Med venlig hilsen
Thomas Knudsen

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-04-01 09:06

"Thomas Knudsen" <thomask@knudsen.dk> wrote in message
> Jeg skal lige overordnet høre, hvad forskellen er på JSP og Servlets
> Har forstået det sådan, at præsentationen ikke er integreret med data på
> samme måde som i Servlets, men er ikke sikker.

JSP er HTML blandet med Java kode.

Når en JSP server compiler en JSP film, blvier den lavet om til en servlet.
Så spørger folk straks hvorfor ikke lave det som en servlet med det samme,
og det er fordi man med JSP+beans har en bedre adskillelse af design og
program (html og java)

> [...]
taknemlig.
> Evt. suppleret med fordele /ulemper eller gode link.

JSP: har fordelen at det kan integrere java kode i html sider. men visse
ting kan man ikke fra en JSP side, f.eks. lave outputtet binært.

Hvis du f.eks. ønsker noget java som generere en gif billede ud fra database
oplysninger er du nød til at bruge en servlet. Da den wrapper der er rundt
om JSP siden når den er blevet kompilet til en servlet har sendt noget til
output streamen, og du kan derfor ikke ændre content type fra text/html til
image/gif

> Har været inde på Sun og skal til at læse en god bunke udprintninger ;)

Glæd dig det er spændende læsning.

Hvis du vil kan jeg sende dig et eksempel på en jsp og hvordan den ser ud
som servlet.

--
With many Thanks
Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-04-01 07:32

> [...]
> output streamen, og du kan derfor ikke ændre content type fra text/html til

Hvis din Java kode er *allerførst* i JSP siden (ingen spaces eller
linefeeds inden) kan du godt nå at ændre på headerne inden de bliver sendt.

Selvom det ikke på nogen måde er særligt snedigt (pånær måske til XML)
mener jeg faktisk sagtens man kan lave binært output. Selv med en
korrekt mime type på også.

For lige at give mit besyv med til den oprindelig poster:

JSP er et naturligt skridt efter Servlet standarden var på plads. Dette
skridt var naturligvis i retning af 'den hellige gral' for
web-applikationer: adskillelse af funktionalitet of præsentation.

For JSP gælder det, som de andre har nævnt at det dybest set er HTML med
noget kode i også. Dette kode kan pakkes lidt ind i enten beans eller
'custom tags', så det bliver lidt lettere at bruge.

Dog skal JSP bruges rigtigt for at vise sin nytte. Man kan i princippet
godt skrive en hel applikation udelukkende i JSP sider. Men den vil
aldrig blive optimal - hverken performance mæssigt eller
vedligeholdelsesmæssigt.

Så pointen med JSP er dybest set at skabe en præsentation af noget
dybere-liggende snedig funktionalitet.

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-04-01 08:39

> Hvis din Java kode er *allerførst* i JSP siden (ingen spaces eller
> linefeeds inden) kan du godt nå at ændre på headerne inden de bliver
sendt.

Hmmm, det vidste jeg ikke, det må jeg straks prøve, tak for tippet.

> [...]
> godt skrive en hel applikation udelukkende i JSP sider. Men den vil
> aldrig blive optimal - hverken performance mæssigt eller

Helt enig, man skal adskille funktionalitet og webdesign hvis muligt.

> Så pointen med JSP er dybest set at skabe en præsentation af noget
> dybere-liggende snedig funktionalitet.

yep

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-04-01 14:32

> sendt.
>
> Hmmm, det vidste jeg ikke, det må jeg straks prøve, tak for tippet.

Faktisk så jeg lige ved et tilfælde denne syntax: <%@page
contentType="text/html"%>

Så kunne man lave en JSP som ser sådan ud:

<%@page contentType="text/html"%><%
out.print(<binary stuff here>);
%>

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-04-01 14:34

"Dennis Thrysøe" <qabi@qabi.dk> wrote in message

> Faktisk så jeg lige ved et tilfælde denne syntax: <%@page
> contentType="text/html"%>
>
> Så kunne man lave en JSP som ser sådan ud:

> [...]

Hvad siger en browser til det, hvis det er et gif billede du vil af med ?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-04-01 14:38

Hvis der er linket til det fra et IMG tag, virker det ihvertfald fint...

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-01 08:52

> Hvis der er linket til det fra et IMG tag, virker det ihvertfald fint...

Skummelt

hvad siger properties så for det billede ?

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 24-04-01 09:44

Hvis man requester en JSP med følgende kode:

<%@page import="java.io.*" contentType="image/gif"%><%

InputStream in = new
FileInputStream("c:/image.gif");

while (in.available() > 0)
response.getOutputStream().write(in.read());
%>

vises der et nydeligt billede. URL'en i properties er http://host/foo.jsp

-dennis

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 24-04-01 09:56

> Hvis man requester en JSP med følgende kode:
>
> <%@page import="java.io.*" contentType="image/gif"%><%

ah

Du sagde tidligere contentType="text/html"

Jaja på den måde er det jo fint nok :)

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 20-04-01 09:20

> [...]
taknemlig.
> Evt. suppleret med fordele /ulemper eller gode link.

Her kan du ihvertfald finde ud af hvorfor JSP ikke er optimalt, men dog
stadig i bedre end at lave en servlet direkte
http://jakarta.apache.org/velocity/ymtd/ymtd.html

- Kasper

Developing for the web? See http://jakarta.apache.org/velocity/ and
http://jakarta.apache.org/turbine

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 20-04-01 10:11

"Kasper Nielsen" <spam@kav.dk> wrote in message

> [...]
>
> Her kan du ihvertfald finde ud af hvorfor JSP ikke er optimalt, men dog
> stadig i bedre end at lave en servlet direkte

Den viser da bare at til små ting er det andet de viser måske lidt nemmere,
Men hvad med store projekter ?

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 21-04-01 08:58

"Soren 'Disky' Reinke" <disky@disky-design.ihsyd.dk> wrote in message

> [...]

> Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069 remove 'ihsyd' when email replying
> Please visit my Freshwater Aquaria Webpage

Hvad er forskellen?

Kompleksiteten af Velocity's syntaks gør at du lettere kan dele din
udvikling op i programmører og designerer.
Selv en næsten nogenlunde blank HTML-programmør vil kunne finde ud af
integerer din Java kode og dine velocity templates.
Til gengæld tvivler jeg på at tagilibs er let at gå til for en designer,
eller hvem der nu står for at integere de 2 ting.

Kombinere du Velocity med Turbine (http://jakarta.apache.org/turbine/) har
du - IMHO - den bedste platform for at udvikle web-applikationer.

- Kasper

Fra : Allan Unnerup

Dato : 22-04-01 07:28

> [...]
>
> Kombinere du Velocity med Turbine (http://jakarta.apache.org/turbine/) har
> du - IMHO - den bedste platform for at udvikle web-applikationer.

Der blev spurgt om forskellen på JSP og Servlets. Hvad har Velocity med den
forskel at gøre?

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 22-04-01 09:03

"Allan Unnerup" <alu@udkik.dk> wrote in message

> Der blev spurgt om forskellen på JSP og Servlets. Hvad har Velocity med
den
> forskel at gøre?

Jeg kritiserede JSP, det kan vel umuligt være 1. gang du har set et indlæg,
der drejede fokus bare en anelse?

- Kasper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-04-01 08:43

> [...]
> Til gengæld tvivler jeg på at tagilibs er let at gå til for en designer,
> eller hvem der nu står for at integere de 2 ting.

Hvad tror du nemmest en design kan forstå tag's der måske hedder noget andet
end dem han kender (taglibs) , eller en totalt ny måde at beskrive ting på
(velocity)

Jeg ved godt hvad webdesignerne her hos min arbejdsgiver foretrækker, nemlig
Taglibs.

> Kombinere du Velocity med Turbine (http://jakarta.apache.org/turbine/) har
> du - IMHO - den bedste platform for at udvikle web-applikationer.
Fair nok,

Men jeg tror ikke den holding er generel blandt JSP udviklere.

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 23-04-01 09:43

> [...]
> (velocity)
>
> Jeg ved godt hvad webdesignerne her hos min arbejdsgiver foretrækker,

Nu prøvede jeg at hente noget JSP source code, vil du virkelig bilde mig en
at "dine" webdesigner forstår understående??

<%@ page import="jChatBox.Util.*,jChatBox.Chat.*" %>

<jsp:useBean id="ChatroomManager" class="jChatBox.Chat.ChatroomManager"
scope="application" />

<jsp:useBean id="UserProcessor" class="jChatBox.Chat.UserProcessor"
scope="application" />

<%

String jspDisplay =
UserProcessor.execute(request,response,session,application);

if (jspDisplay != null)

{

response.sendRedirect(response.encodeURL(jspDisplay));

}

%>

<head>

har
> Fair nok,
>
> Men jeg tror ikke den holding er generel blandt JSP udviklere.

Der skal naturligvis være plads til alle, men generalt har vi en del
frafaldende JSP udviklere, der har "set lyset".

Men ligegyldigt om du benytter JSP, Velocity, Freemarker, Webmacro som
præsentationslag, er Turbine nu stadig være at checke ud.
Da den indeholder en del funktionalitet som man ikke gider udvikle hver gang
man skal lave en webapplikation.
Såsom et databaseabstraktionslag, form validation, caching, pools, object
recycling, en security model, ...

- Kasper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-04-01 10:16

> [...]
> scope="application" />
>
> <jsp:useBean id="UserProcessor" class="jChatBox.Chat.UserProcessor"

Ja, det går fint indtil nu.

> [...]
>
> if (jspDisplay != null)
>
> {
>
> response.sendRedirect(response.encodeURL(jspDisplay));

Hov hov,. det er IKKE en tag.

> har

> Der skal naturligvis være plads til alle, men generalt har vi en del
> frafaldende JSP udviklere, der har "set lyset".

Jeg kender ingen. Men klart, klart, der skal være plads til alle.
Jeg mener bare ikke det er en god ide at blande alle mulig ting og sager,
for hvis noget går galt aner man ikke hvor.

> [...]
> præsentationslag, er Turbine nu stadig være at checke ud.
> Da den indeholder en del funktionalitet som man ikke gider udvikle hver

Har du hørt om den disciplin der hedder 'kodegenbrug' og udvikling af
generisk kode ?

> Såsom et databaseabstraktionslag, form validation, caching, pools, object
> recycling, en security model, ...

Jeg har lavet database handler og de andre ting du laver for lang tid siden,
nu bruger jeg det bare.

Hvor mange web designer programmer kan overhovedet lide at man har velocity
kode i en html side ?

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 23-04-01 10:43

> en

> Ja, det går fint indtil nu.

Jeg må indrømme, at jeg ikke syntes din argumentation

> Hvad tror du nemmest en design kan forstå tag's der måske hedder noget
andet
> end dem han kender (taglibs) , eller en totalt ny måde at beskrive ting på
> Velocity)

holder, hvis man normalt kun rører ved HTML, nægter jeg at tro på at
overstående eksempel ikke kommer ind under kategorien
"en totalt ny måde at beskrive tingene på"

> Hov hov,. det er IKKE en tag.

Du har ret, der kom lidt for meget med.

> [...]
> Jeg mener bare ikke det er en god ide at blande alle mulig ting og sager,
> for hvis noget går galt aner man ikke hvor.

Jeg er ikke lige klar over hvad du mener med alle mulige ting og sager ?

> gang
>
> Har du hørt om den disciplin der hedder 'kodegenbrug' og udvikling af
> generisk kode ?

Har du hørt om udtrykket Framework (Turbine)?

> Jeg har lavet database handler og de andre ting du laver for lang tid
siden,
> nu bruger jeg det bare.

Klart, genbrug er en god ting, men hvorfor lave tingene selv hvis der er
andre der allerede har lavet det?

> Hvor mange web designer programmer kan overhovedet lide at man har
velocity
> kode i en html side ?

Problemet er jo, at man ligegyldigt hvad, kan man ikke undgå på en eller
måde, at have en eller anden form for kode når laver dynamiske websider.
Om man bryder sig om den ene form eller den anden form for syntaks er en
smagssag (Religion i nogle tilfælde).

Jeg kan godt lide Velocitys syntaks fordi den er minimal, den er let at
genkende når du kigger ned gennem en side fyldt med HTML, og den tvinger en
til at separere din kode og dit markup.

- Kasper

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 23-04-01 11:31

> holder, hvis man normalt kun rører ved HTML, nægter jeg at tro på at
> overstående eksempel ikke kommer ind under kategorien
> "en totalt ny måde at beskrive tingene på"

En JSP taglibs tag, er stadigvæk en tag og ikke en ny måde at lave tingene
på. Men smag og behag.

> Jeg er ikke lige klar over hvad du mener med alle mulige ting og sager
?

Det at man har html + jsp + Velocity, når man kan nøjes med html + jsp, man
behøves ikke at blande flere ting ind i det end højest nødvendigt.

> Klart, genbrug er en god ting, men hvorfor lave tingene selv hvis der er
> andre der allerede har lavet det?

Fordi oftest er det andre har lavet ikke noget der passer perfekt ned i det
man selv skal bruge, og open source ting er oftest elendigt dokumenteret,
bare se Tomcat.

> [...]
>
> Jeg kan godt lide Velocitys syntaks fordi den er minimal, den er let at
> genkende når du kigger ned gennem en side fyldt med HTML, og den tvinger

Jsp tvinger dig ikke, men en ordentlig programmør gør det selvfølgelig
alligevel.

Men det er helt klart smag og behag.

Fra : Kasper Nielsen

Dato : 23-04-01 14:21

> ?
>
> Det at man har html + jsp + Velocity, når man kan nøjes med html + jsp,
man
> behøves ikke at blande flere ting ind i det end højest nødvendigt.

Der er nu heller ikke meningen at man også skal bruge JSP når man bruger
Velocity.

> Fordi oftest er det andre har lavet ikke noget der passer perfekt ned i
det
> man selv skal bruge,

Sjovt, jeg fimder ellers tit open source ting jeg kan benytte i mine
applikationer.

>og open source ting er oftest elendigt dokumenteret,
> bare se Tomcat.

Jeg er enig, det at kode er som regel sjovere end det at skrive
dokumentation.

- Kasper