Ældre Saab 900T - Tør jeg det?
Fra : Tommy Eriksen

Dato : 01-01-04 22:22

Hey,

Den kære gamle Mazdarati er ved at have nået sin pensionsalder,
hvorfor jeg er begyndt at kigge lidt i andre retninger og er faldet
over, at Saab 900Turbo (cirka '82-'85) kan købes for menneskepenge
efterhånden. Når man så er en luder for trykladning, og ikke har det
store budget "her og nu" lyder det jo meget fornuftigt :)

-Men, inden jeg begynder at kigge på dem for alvor - hvad skal man
være opmærksom på med sådan nogen?
Jeg er klar over, at det er en gammel bil, og man skal sørge for at
kigge hele vognen grundigt igennem (ta'r en mekker med, i givet fald),
men, er der nogen svage punkter på dem, der gør at jeg bare generelt
bør holde mig væk?
Hvordan med reservedele?
Har muligvis fundet en reservedelsbil også, med en ombytterkværn der
ikke har gået så langt (kunne måske godt være interessant at sikre
sig:)

Anyways, hvad siger I?
Skal jeg holde mig væk?

/Tommy

Fra : Aadam Heelm

Dato : 01-01-04 23:17

On Thu, 01 Jan 2004 22:21:42 +0100, Tommy Eriksen wrote:

> [...]
> efterhånden. Når man så er en luder for trykladning, og ikke har det
> store budget "her og nu" lyder det jo meget fornuftigt :)

Dejlig bil. Jeg ville finde et lidt nyere, de koster ikke alverden. Find
en Turbo 16, APC, 175 hk.

> [...]
> (ta'r en mekker med, i givet fald), men, er der nogen svage punkter på
> dem, der gør at jeg bare generelt bør holde mig væk?
Vangerne lige under motoren er et kendt svagt punkt. Det elektriske
(elsoltag, ruder, sidespejle mv), som ofte er i turbo modellerne,
er ofte svagt, det er dog heller ikke svært at lave. Er det en præ 87
(inden vandkøling af turboen). er det vigtigt at man lade motoren stå i
tomgang ca 30 sekunder inden man stoppper motoren. Gør sælgeren ikke
det, er det et dårligt tegn. Det står for øvrigt med stor skrift i
instruktionsbogen.

Forbremserne i præ 88 modeller (med håndbremse på forhjulene) er
ligeledes svage og hænger ofte). Det er dog også nemt at lave, tager ca.
en time pr side. Sliddele fås billigt i biltema. De mere specielle dele,
som fx. turbo, og andet specielt for saab er _dyre_. Det er jo dog mest
sliddele man bruger mest. Det er stærke biler, som sjældent går i
stykker.

> Anyways, hvad siger I?
> Skal jeg holde mig væk?

Nej, hurtig dejlig bil, solidt kram, og billig. Ofte en del udstyr i
turbomodellerne, som cruisecontrol, ac, el-spejle, -ruder -soltag
-sidespejle mv.

Mvh
Aadam Heelms
Ex 90, 900, 900i, 900 T16 ic

Fra : Torben E

Dato : 02-01-04 15:26

"Aadam Heelm" <adamFJERN@FJERNpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Dejlig bil. Jeg ville finde et lidt nyere, de koster ikke alverden. Find
> en Turbo 16, APC, 175 hk.

Enig, find en T16 med håndbremse i bag.

--

Torben E.
http://home19.inet.tele.dk/saabturbo/

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 02-01-04 17:29

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote in message

> "Aadam Heelm" <adamFJERN@FJERNpost4.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Enig, find en T16 med håndbremse i bag.

Tror de er svære at finde indenfor Tommy's budget. (når man har set hvad han
kører i nu ;) )

/Bo
--
<|=-=|> ICQ UIN: 14190557 <|=-=|>
Ræsende rundt på en 2benet KTM..

Fra : Torben E

Dato : 02-01-04 18:32

"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Tror de er svære at finde indenfor Tommy's budget. (når man har set hvad
han
> kører i nu ;) )

Det kan jo så være, hvad er budgetet da.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-01-04 19:08

On Fri, 2 Jan 2004 18:31:43 +0100, "Torben E"
<topcon@FJERNDETTEmail.dk> wrote:

>"Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk> skrev i en meddelelse

>han
>
>Det kan jo så være, hvad er budgetet da.

Næsten ingenting pt :/
Tanken var at finde noget (meget) billigt og så skrue lidt i det.
Dem jeg lige har lagt mærke til er i klassen under 10k.
Jeg ved godt, at så billige biler generelt kan være ret farlige, men,
tjah .. Dét er hvad der er til det lige nu.

/Tommy

Fra : Torben E

Dato : 02-01-04 19:10

"Tommy Eriksen" <tommy@moduleweb.net> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg ved godt, at så billige biler generelt kan være ret farlige, men,
> tjah .. Dét er hvad der er til det lige nu.

Hvad så med en Uno T

Fra : Mogens...

Dato : 02-01-04 19:43

On Fri, 2 Jan 2004 19:09:35 +0100, "Torben E"

Saab billig at skrue i? - dén havde jeg sgu ikke hørt før...

>Hvad så med en Uno T

Enig

/Mogens
....bruger af MSN Messenger

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-01-04 20:58

On Fri, 02 Jan 2004 19:42:39 +0100, Mogens...
<dkfritidbilSLET@DETTEe-mail.dk> wrote:

>Saab billig at skrue i? - dén havde jeg sgu ikke hørt før...

Dét havde jeg heller ikke - det var lidt derfor jeg spurgte :)
Generelt har jeg hørt positive ting om dem, og i søgninger på Google
faldt jeg ikke rigtig noget entydigt om priser på at holde sådan en
kørende. Nogen klagede over priser på enkelte stumper, og andre
lovpriste dem for de få stumper, de brugte.

>Enig

Fair nok. Det prøver jeg at forske lidt i.

>/Mogens
>...bruger af MSN Messenger

Yep, samme her ;)

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-04 21:27

Mogens... wrote:
:: Saab billig at skrue i? - dén havde jeg sgu ikke hørt før...

De gamle 900 er ikke dyre at køre - specielt ikke, hvis man selv kan lave
div. vedligeholdelses-rep.

M.v.h.

Fra : Bo Lynnerup

Dato : 02-01-04 21:39

"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message
> Mogens... wrote:
> :: Saab billig at skrue i? - dén havde jeg sgu ikke hørt før...

> De gamle 900 er ikke dyre at køre - specielt ikke, hvis man selv kan lave
> div. vedligeholdelses-rep.

Og det er en IT nørd som Tommy perfekt til at klare ;)

/Bo

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 02-01-04 21:48

On Fri, 2 Jan 2004 21:39:13 +0100, "Bo Lynnerup" <zeffez@mail.dk>
wrote:

>"Henrik B." <saab@tdcadsl_nospam_.dk> wrote in message

>Og det er en IT nørd som Tommy perfekt til at klare ;)

Såså, ikke så spydig, knægt!
Jeg har selv en 6-7 tommelfingre når det kommer til at skrue bil, men
jeg kender folk, ja jeg gør ;)
Ej, mere seriøst, så kan jeg sagtens fikse noget arbejdskraft til de
ting, jeg ikke selv kan lave - det var mere prisen på selve stumperne,
jeg var interesseret i - og så, om de "generelt" bruger mange af dem.
(Det ved jeg godt, gamle biler vel generelt gør, men nogen må jo siges
at være værre end andre:)

/Tommy

Fra : Henrik B.

Dato : 02-01-04 22:06

Tommy Eriksen wrote:
[...]

Nøøøh, da stumperne generelt er i en anden dimension, end på mange andre
biler, holder de også tilsvarende længere (bremser o.lign). Og stumperne kan
med fordel købes per postordre i Sverige.

M.v.h.

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-01-04 19:19

On Fri, 2 Jan 2004 22:06:13 +0100, "Henrik B."
> [...]

>biler, holder de også tilsvarende længere (bremser o.lign). Og stumperne kan
>med fordel købes per postordre i Sverige.

Okay. Well, det lyder jo ikke alt for afskrækkende, sårn til at starte
på.
Tak for jeres tips, i hvert fald :)

/Tommy

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-01-04 00:50

"Torben E" <topcon@FJERNDETTEmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad så med en Uno T

Det skal han passe på med. Han ville starte med at kigge efter noget i den
helt billige ende. Så ville han beslutte sig for at det skulle være import
og inden han får set sig omkring holder han i Sydtyskland og køber et
rustfrit eksemplar fra '93 magen til Anders Møllers :D
--
Claus
Nyeste medlem af Uno-banden

Fra : Torben E

Dato : 03-01-04 00:55

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse
> og inden han får set sig omkring holder han i Sydtyskland og køber et
> rustfrit eksemplar fra '93 magen til Anders Møllers :D

Tillykke med den

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-01-04 10:34

> Tillykke med den

Takker mange gange :) Glæder mig godt nok til der kommer plader på den.
--
Claus - Hurra for ketchupracere :D

Fra : Tommy Eriksen

Dato : 03-01-04 19:18

Hey, tillykke med den! :)
Hvornår skal jeg ned og se den? ;)

/Tommy

Fra : Claus Fabritius

Dato : 03-01-04 23:33

"Tommy Eriksen" <tommy@modulweb.dk> skrev i en meddelelse

> Hey, tillykke med den! :)

Mange tak :) Den var uden tvivl den lange køretur værd.

> Hvornår skal jeg ned og se den? ;)

Du kigger da bare forbi :) Ved godt nok ikke hvornår pladerne lander på den.
Og indtil videre kan du da se den her:
http://www.fabritius.fotoarkiv.com/gallery/uno
--
Claus

Fra : Kim Lehmann Poulsen

Dato : 02-01-04 23:17

> Hvordan med reservedele?

Bremsedele er ihvertfald ikke

jeg har nogle til din "nye" bil

et sæt splinternye forreste bremseskiver til en saab 900T til en flad 50'er

Det er dælme billig

Mvh Kim Lehmann Poulsen